نکاتی درباره نگهداری از تابلو فرش در بهترین قالیشویی تهران

نکاتی درباره نگهداری از تابلو فرش

تابلو فرش طرفداران زیادی دارد اما با توجه به ارزشمند بودن آن همواره این دغدغه وجود دارد که چگونه می توان به بهترین شکل از آن نگهداری کرد، لذا در این مقاله نکات مهمی را در زمینه نگهداری از تابلو فرش بیان شده است

اهمیت نگهداری از تابلو فرش

تابلو فرش هدیه ارزشمندی است که تا سال‌ها روی دیوار منزل افراد خودنمایی می‌کند. ارزش فرش ایرانی در همه جای دنیا ثابت شده است و طرفداران خاص خود را دارد. بسیاری افراد برای زیبایی بخشیدن به سالن پذیرایی منزل خود تابلو فرش را انتخاب می‌کنند.از آنجا که تابلو فرش دستبافت از ارزش بالایی برخوردار است باید در نگهداری آن دقت کرد. در این مقاله درباره نگهداری از تابلو فرش نکاتی را ارائه می‌کنیم. برای شستشوی فرش در تابلو به طور اصولی و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن بهتر است شستن فرش‌ها را به بهترین قالیشویی بسپارید.

ویژگی‌های تابلو فرش

تابلوهای فرش در اندازه‌های متفاوت و با نخ‌هایی از جنس مختلف بافته می‌شوند. شهرهای مختلف نظیر تبریز، شیراز، اصفهان و یزد در زمینه تولید تابلو فرش فعالیت دارند. کارگاه‌های کوچک و بزرگی در این شهرها دایر است که فرش‌هایی با هنر دست هنرمندان تولید می‌کنند و به مراکز استان‌ها و کشورهای دیگر صادر می‌کنند.نخ پشم، پنبه یا ابریشم ماده اصلی است که در بافت تابلو فرش به کار می‌رود. ممکن است از ترکیبی از این نخ‌ها نیز استفاده شود. تابلو ابریشم جلوه خیره‌کننده‌ای دارد در عوض از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

نکاتی درباره نگهداری از تابلو فرش

عوامل تعیین‌کننده قیمت تابلو فرش

یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت تابلو فرش تعداد گره‌های آن است. گره نامتقارن، گره متقارن و گره جفت انواع گره‌هایی است که در بافت تابلو فرش به کار می‌رود. سرعت بافت با استفاده از گره جفت افزایش می‌یابد. جفت هرچه تعداد گره‌ها در متراژ تابلو فرش بیشتر باشد، قطعا ارزش آن بالاتر است.از آنجا که تابلو فرش دارای طرح‌های تصویری ظریف با رنگ‌های بسیار است با رج‌شمار بالا بافته می‌شود. با استفاده از رج‌شمار بالا می‌توان با انواع رنگ‌ها ظرافت طرح و سایه روشن را ایجاد کرد.تابلوهای فرش موجود در بازار معمولا دارای ۵۰ رج هستند. بعضی تابلوهای خاص یا سفارشی با تعداد رج ۷۰ یا ۱۰۰ نیز بافته می‌شوند که از ارزش هنری بالایی برخوردارند.

سردرود قطب تولید تابلو فرش ایران

توجه به هنر بومی و تلاش برای تطبیق آن با فضای مدرن شهرنشینی باعث شده فصل جدیدی در هنر فرش‌بافی گشوده شود. سردرود شهری در مجاورت تبریز است که در سال‌های اخیر شاهد توسعه و گسترش بافت تابلو فرش در آن هستیم. شهرت این شهر به جایی رسیده که از آن با عنوان «پایتخت تابلو فرش جهان» یاد می‌شود.قالی‌بافی از دیرباز در شهر سردرود رواج داشته است اما در سال‌های اخیر هنرمندانی خلاق و چیره‌دست سردرودی تابلو فرش‌هایی منحصربه‌فرد به بازار فرش ایران ارائه کرده‌اند و توانسته‌اند در کشورهای دیگر نیز نامی به‌هم زنند.اگر برای خرید تابلو فرش دستبافت به بازار مراجعه کنید خواهید دید بیشتر تابلوها محصول شهر سردرود است. این شهر به الگوی تولید تابلو فرش برای هنرمندان و قالیبافان شهرهای دیگر شده است.

نگهداری از تابلو فرش

تابلو فرش نباید در معرض تابش نور مستقیم خورشید باشد. اگر تابلو روی دیواری نصب شده که نور خورشید بر آن می‌تابد، حتما پرده پنجره را بکشید.رطوبت دشمن اصلی فرش دستبافت است و باعث پوسیدگی آن می‌شود، بنابراین تابلو فرش را روی دیوار روبه‌روی کولر آبی نصب نکنید.تابلو فرش را بدون قاب روی دیوار نزنید. تماس با دیوار گچی یا آهکی و زدن میخ روی فرش به بافت فرش آسیب می‌رساند. از سوی دیگر قاب زیبا و متناسب با فرش، زیبایی و جلوه دوچندانی به آن می‌بخشد و اعتبار آن را افزایش می‌دهد.برای جلوگیری از بیدزدگی تابلو فرش، از قرص یا پودر نفتالین استفاده کنید.

شستشوی تابلو فرش

معمولا تابلو فرش نیاز به شست‌وشو ندارد. برای تمیز کردن و گرفتن گردوغبار، تابلو فرش را به کمک سری مخصوص جاروبرقی گردگیری کنید. اگر پس از گذشت سال‌ها احساس کردید تابلو فرش نیاز به شستن دارد آن را از قاب جدا کنید.پس از استفاده از جاروبرقی، مقداری شامپو فرش را با آب مخلوط کنید و به کمک اسفنج سطح فرش را تمیز کنید. سپس اجازه دهید روی سطح صافی که گسترده شده خشک شود. تابلو فرش را در حالی که مرطوب است آویزان نکنید، زیرا ممکن است شکل ظاهری آن تغییر پیدا کند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر