رنگ ها در فرش ایرانی و فرش شرقی

معانی رنگ ها در فرش ایرانی و شرقی

فرش‌های ایرانی و شرقی همیشه به دلیل رنگ‌های متنوعی که در تولیدشان استفاده می‌شود، مشهور بوده‌اند در این مقاله از سایت فرش شویی عابدینی به عنوان ارزانترین قالیشویی تهران در مورد معانی رنگ ها در فرش ایرانی و فرش شرقی صحبت می‌کنیم.

رنگ ها در فرش ایرانی و شرقی

رنگ نقش مهمی در زندگی ما دارد، از غذایی که می‌خوریم تا دکوراسیونی که انتخاب می‌کنیم. اما با این وجود، متاسفانه وقتی می‌خواهیم برای یکی از اتاق‌های خانه خود قالی بخریم کمتر به سبک و تاثیر آن بر روی احساسات‌مان توجه می‌کنیم. در کنار سبک، رنگ فرش انتخابی شما نیز نشانه المان‌های خاصی است.
طراحی فرش، رج شمار و تکنیک بافت همگی از عواملی هستند که می‌توانند رنگ‌ها را تقویت کنند. به عنوان مثال اگر گره‌های بیشتری در هر اینچ مربع از فرش وجود داشته باشد، رنگ حتی غنی‌تر و پر رنگ‌تر از آنچه که است به نظر می‌رسد. به خصوص اگر فرش ابریشمی باشد. بافندگان قدیمی نکات زیادی را در مورد رنگ می‌دانستند. زیرا آن زمان همه رنگ‌ها از منابع طبیعی تولید می‌شدند.
معانی رنگ ها در فرش ایرانی و شرقی

تفاوت فرش شرقی و فرش ایرانی چیست؟

ابتدا با این حقیقت شروع کنیم که همه فرش‌ها با هم یکسان نیستند. فرش شرقی به تمام فرش‌های تولید شده در آسیا گفته می‌شود. از طرفی هر فرشی که الگوی سنتی روی آن وجود دارد نیز فرش شرقی نامیده می‌شود. در حالی که فرش ایرانی در واقع فرش‌های بافته شده در سرزمین پارس است.

در گذشته به این فرش‌ها، فرش پارسی گفته می‌شد. اما امروزه مردم به طور متناوب از کلمه “فارسی” یا “ایرانی” استفاده می‌کنند. با این حال وقتی از کلمه فرش شرقی استفاده می‌شود، منظور مادر تمام فرش‌ها، یعنی همان فرش ایرانی است. چرا که امروزه بسیاری از نقشه‌ها و طرح‌های قدیمی فرش ایرانی در هند و پاکستان نیز بافته می‌شود. این در حالی است که طرح‌های اختصاصی در این کشورها نیز به نوعی از طرح‌های اصیل فارسی وام گرفته‌اند.

رنگ ها در فرش ایرانی و شرقی

معنی رنگ ها در فرش ایرانی

رنگ‌های موجود در فرش‌ شرقی نقش بزرگی در نمادگرایی و داستان‌پردازی دارند. فراموش نکنید که نمادهای موجود روی فرش‌ها دارای اهمیت هستند. در این مقاله از بلاگ قالیشویی عابدینی ارزانترین قالیشویی تهران می‌خواهیم معانی و نمادگرایی رنگ‌ها را با هم بررسی کنیم.

رنگ فرش‌های فارسی و شرقی ارتباط زیادی با نحوه تاثیر روانی آنها بر روی محیط زندگی ما دارد. بنابراین انتخاب رنگ فرش مطابق با احساسات ما، بسیار مهم است. هر رنگی که در فرش استفاده می‌شود، یک معنی خاص دارد.

علاوه بر رنگ های متنوع، طرح های فرش های ایرانی نیز از تنوع زیادی برخوردارند که قل از خرید بهتر است با آن ها آشنا باشید. در این صورت به هنگام خرید می توانید یک تصمیم مطمئن براساس سلیقه و سبک دکوراسیون مورد علاقه خود بخرید. انواع این طرح ها عبارتند از: طراح شاه عباسی، شکارگاه، افشان، ایلی، هندسی، بته جقه، ماهی درهم، گلدانی، محرمات، قابی، درختی و ترکمن.

اگر قصد آشنایی با این طرح ها را دارید پیشنهاد می کنیم مقاله “انواع طرح فرش ایرانی را بشناسیم” از بلاگ قالیشویی عابدینی را مطالعه کنید.

تفاوت فرش ایرانی و فرش شرقی

معانی رنگ های فرش ایرانی

در ادامه به برخی از معانی رنگ ها در فرش ایرانی اشاره می‌کنیم :

  • قرمز به معنی ثروت، شانس، زیبایی، شادی و شجاعت در نظر گرفته می‌شود.
  • پرتقالی یا همان نارنجی به فروتنی، فداکاری و تقوی معروف است.
  • زرد یا طلایی نشان‌دهنده خورشید، شادی، شادابی، قدرت و ثروت است.
  • سبز نمایانگر امید، بهشت​​، تجدید و بهار است.
  • آبی بیانگر حقیقت، زندگی پس از مرگ و تنهایی است. آبی یک رنگ بسیار محبوب در فرش‌های سنتی و مدرن ایرانی است.
  • بنفش اگر چه کمتر در فرش‌های قدیمی مورد استفاده قرار گرفته است، اما بیانگر خرد، آرامش، درون‌گرایی و معنویت است.
  • قهوه‌ای به معنی مادر زمین و باروری است. این رنگ شاید یکی از مهمترین رنگ‌هایی باشد که باید در زندگی امروزی ما مورد توجه قرار گیرد. قهوه‌ای خاکی یک انتخاب عالی برای ایجاد حس طبیعی بودن کف خانه است. با قدم گذاشتن بر روی فرش قهوه‌ای شما احساس می‌کنید روی خاک قدم گذاشته‌اید.
  • سیاه نمایانگر مرگ و ویرانی در فرش‌های ایرانی است. به همین دلیل در فرش‌های سنتی فارسی زیاد از رنگ سیاه استفاده نمی‌شد. امروزه، رنگ سیاه به کار رفته در فرش‌های مدرن معانی مثبتی مانند “پوچی” یا “رمز و راز” دارد.
  • سفید نشان‌دهنده بی‌گناهی، پاکی و پاکیزگی است. رنگ سفید برجسته‌ترین رنگ به کار رفته در فرش‌های سنتی بافته شده در شهر نائین استان یزد است.

بیشتر بدانید : ” اصول ست کردن پرده با فرش

با دانستن این معانی و توجه به آنها حتما می‌توانید فرشی مناسب با احساسات و علایق خود انتخاب کنید. کافیست که کمی دقت کرده و با استفاده از این راهنما، خرید کنید. به این نکته نیز توجه داشته باشید که هر فرشی که انتخاب کنید با هر رنگی که باشد باز هم باید برای شستشوی فرش دقت لازم را داشته باشید. بهترین کار استفاده از خدمات حرفه ای قالیشویی های معتبر است.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر