حساسیت به فرش ماشینی

بهترین روش مقابله با حساسیت به فرش ماشینی

همه احساس قدم زدن روی یک فرش گرم و نرم را دوست دارند. به‌خصوص در ماه‌های سردتر سال که بیرون آمدن از رختخواب یک کار طاقت‌فرسا است؛ وجود فرش به خانه گرمی و صمیمیت خاصی می‌بخشد. از طرفی فرش‌ها جزئی جدانشدنی از دکوراسیون داخلی خانه‌های ایرانی هستند. اما اگر چشم‌های شما خارش می‌کند؛ یا نمی‌توانید عطسه‌های خود را متوقف کنید؛ ممکن است بتوانید دلیل آن را در حساسیت به فرش ماشینی بیابید. به همین دلیل این نوشته یک راهنمای مفید برای روش مقابله با حساسیت به فرش ماشینی است. در این نوشته علائم، مواد حساسیت‌زا و درمان‌ها (هم برای شما و هم برای فرش کف خانه‌تان!) را گردآوری کرده‌ایم.

علائم حساسیت به فرش ماشینی چیست؟

آلرژی به فرش اغلب مانند سایر حساسیت‌ها ظاهر می‌شود. این بدان معناست که ممکن است که به سادگی به عنوان واکنشی به تعداد زیاد گرده یا حتی سرماخوردگی طولانی در نظر گرفته شده و ناشناخته باقی بماند.

بنابراین اگر از هریک از مشکلات زیر در خانه رنج می‌برید و هنوز علت آن را نیافته‌اید؛ ممکن است وقت آن رسیده باشد که کف خانه خود را دقیق‌تر بررسی کنید.

  • خارش یا آبریزش چشم
  • عطسه کردن متوالی
  • خارش یا آبریزش بینی
  • گلودرد یا گلوی تحریک شده
  • سرفه مداوم و اغلب خشک
  • خس‌خس سینه یا مشکل در تنفس
  • خارش پوست

در موارد نادر واکنش‌ها و حساسیت‌های شدید حتی ممکن است منجر به حملات آسم شود. بنابراین مهم است که علائم خود را تحت نظر داشته باشید. به خصوص اگر این علائم پایدار هستند.

آیا فرش باعث ایجاد حساسیت می شود؟

در واقع تعداد بسیار کمی یا حتی نادری از افراد ممکن است به اجزای فرش ماشینی حساسیت داشته باشند. بنابراین احتمال حساسیت شما به مواد و ذرات نشسته روی فرش بسیار بیشتر است. البته دانستن پاسخ این سوال که ویژگی های فرش ماشینی خوب چیست؟ می‌تواند به شما در این زمینه نیز کمک کند.

عملا تعداد زیادی آلرژن (ماده حساسیت‌زا) وجود دارد که ممکن است در فضای خانه شما شناور بوده و بر روی فرش شما بنشینند. البته شما در این مورد تنها نیستید. در واقع این مشکل بسیار رایج است. بنابراین فقط به این دلیل که کسی در خانه خود عطسه نمی‌کند؛ به این معنی نیست که هیچ آلرژنی در آن فضا وجود ندارد.

پس می‌توان به سوال “آلرژن‌ها چیست و چگونه وارد فرش می‌شوند؟” چنین پاسخ داد:

آلرژن‌ها موادی خارجی هستند؛ که سیستم ایمنی بدن شما سعی می‌کند با آنها مبارزه کند. نتیجه این مبارزه نیز ایجاد واکنش‌های آلرژیک است. خود آلرژن‌ها چیزهایی هستند که در حالت معمول بی‌ضرر در نظر گرفته می‌شوند؛ اما می‌توانند واکنش‌های شدیدی را در برخی افراد ایجاد کنند.

بیایید نگاهی گذرا به برخی از رایج‌ترین آلرژن‌های احتمالی موجود در فرش ماشینی بیاندازیم.

کنه‌های گرد و غبار

کنه‌های گرد و غبار موجودات میکروسکوپی هستند؛ که از سلول‌های مرده پوستی انسان (که انسان به‌طور طبیعی در طول روز از دست می‌دهد.) تغذیه می‌کنند. آنها به‌خصوص از محیط‌های گرم و مرطوب، به عنوان مثال فرش، مبلمان روکش‌دار و حتی رختخواب، به عنوان خانه‌ای مناسب برای خود لذت می‌برند.

در واقع خود کنه‌ها نیز باعث واکنش آلرژیک نمی‌شوند؛ بلکه مدفوع آنها این مشکل را ایجاد می‌کند. کنه‌های گرد و غبار می‌توانند تا ۲۰۰ برابر وزن بدن خود در روز مدفوع تولید کنند؛ و این حجم عظیم زباله است که در واقع باعث عطسه و خارش چشم می‌شود. تخمین زده می‌شود که ۱۰ درصد از جمعیت جهان به کنه‌های گرد و غبار آلرژی دارند.

حیوانات خانگی

اکنون می‌دانیم که حیوان مودار شما به کسی آسیب نمی‌رسانند؛ اما ممکن است چیزی باشد که شما را به عطسه وادار می‌کند. در این شرایط اکثر مردم بلافاصله به موهای یک حیوان به عنوان مقصر اشاره می‌کنند؛ و تقریبا حق با آنهاست. در حالی که بسیاری از سگ‌ها و گربه‌ها به‌شدت ریزش مو دارند؛ در واقع شوره پوست آنها است که روی فرش ریخته و موجب حساسیت به فرش ماشینی می‌شود.

متاسفانه غلبه بر آلرژن‌های حیوانات خانگی به طور کلی دشوار است؛ و اگر این مشکل جدی باشد؛ تنها راه نبود حیوان در خانه است.

کپک

به خصوص در مناطق مرطوب، کپک یکی دیگر از آلرژن‌های رایج است؛ که می‌تواند در فرش ماشینی شما ساکن شود. حتی چیزی به سادگی خشک نشدن کامل فرش در فرآیند شستشوی فرش می‌تواند باعث ایجاد کپک شود.

کپک اغلب ترسناک‌تر از آنچه هست به نظر می‌رسد. در رایج‌ترین اشکال، مانند سایر مواد حساسیت‌زا، همه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد؛ و ممکن است تنها در مواردی محدود، واکنش‌هایی جزئی ایجاد کند. با این حال اگر کپک کنترل نشده و درمان نشود؛ واکنش‌ها می‌تواند به تدریج بدتر شود. البته انواع خطرناکی از کپک نیز وجود دارد که باید مراقب آنها بود. شاید شناخته شده‌ترین آنها کپک سیاه باشد؛ که باید توسط یک متخصص تشخیص داده و درمان شود.

گرده و سایر مواد حساسیت‌زای موجود در فضای باز

ممکن است ناخواسته مواد حساسیت‌زا را از بیرون وارد خانه کنید. گرده گل احتمالا رایج‌ترین نمونه در این زمینه است؛ اما حتی خانه‌هایی که حیوانات خانگی ندارند نیز ممکن است دارای شوره این حیوانات (از منابع بیرونی) در فرش خود باشند. این بخشی از دلیلی است که چرا وجود آلرژن‌ها در بسیاری از خانه‌ها موضوعی رایج است.

مواد فرش

همان‌طور که قبلا ذکر شد، به ندرت علت حساسیت به خود فرش ماشینی مرتبط است. با این وجود برخی افراد به موادی که فرش‌ها از آن ساخته شده‌اند یا ترکیبات آلی فرار منتشر شده از آن واکنش نشان می‌دهند.

مواد متداول فرش ماشینی شامل نایلون، پلی استر و پلی پروپیلن است. لایی فرش نیز از مواد مختلفی ساخته شده است؛ که می‌تواند حاوی مقدار زیادی آلرژن بالقوه باشد. بنابراین آشنایی با انواع الیاف فرش ماشینی و ویژگی‌های آن از این نظر مهم است؛ که می‌توانید انتخاب بهتری داشته باشید.

ترکیبات عالی فرار موجود در فرش ماشینی، مواد شیمیایی متداول مبتنی بر کربن هستند؛ که در دمای اتاق در هوا تبخیر می‌شوند. فرش‌های ماشینی دارای مواد عالی فرار بالا یا پایین هستند. میزان بالاتر این مواد به معنی پتانسیل بیشتر برای ایجاد واکنش‌های آلرژیک است.

چگونه با حساسیت به فرش ماشینی مقابله کنیم؟

خوش‌بختانه هنوز نیازی به پاره کردن فرش‌های‌تان نیست. چراکه راه‌های مناسبی برای مقابله با حساسیت به فرش ماشینی وجود دارد. مگر اینکه واقعا به خود فرش حساسیت داشته باشید؛ که در این صورت شاید گزینه بهتر، عوض کردن آن فرش باشد.

در ادامه بهترین راه‌کارها را مطرح کرده‌ایم:

استفاده از جاروبرقی دارای فیلتر HEPA. این فیلترها آلرژن‌ها را از بین می‌برند و به دام می‌اندازند و آنها را به هوای خانه باز نمی‌گردانند. برای بهترین نتیجه، هفته‌ای دو بار جاروبرقی بکشید. همچنین اگر حیوان خانگی دارید؛ مطمئن شوید که جاروبرقی برای برداشتن مو و شوره حیوان خانگی نیز طراحی شده است.

مدیریت رطوبت خانه. این کار نه‌تنها به جلوگیری از کپک زدن کمک می‌کند؛ بلکه باعث می‌شود محیط فرش شما برای کنه‌های مزاحم مطلوبیت کمتری داشته باشد.

شستشوی عمیق فرش با بخارشوی. البته انجام این کار کمی سخت و زمان‌بر است؛ اما کمک می‌کند تا آلودگی‌های فرش شما کاملا از بین برود. استفاده از خدمات یک قالیشویی آنلاین شاید راه‌کار ساده‌تری در این زمینه باشد.

بستن منافذ ورودی به خانه. مثلا هنگامی که تعداد گرده‌ها در هوا زیاد است (مثل فصل بهار)؛ پنجره‌ها را بسته نگه دارید؛ تا میزان ورود آنها به خانه کاهش یابد.

استفاده از آنتی هیستامین. درست است که این کار بیشتر برای شما یک درمان است تا برای خانه؛ اما هر چیزی که بتواند به تسکین علائم کمک کند قطعا می‌تواند چیز خوبی باشد.

شستشوی منظم فرش. طبیعتا شستشوی فرش بهترین و موثرترین گزینه‌ای است که به کمک آن می‌توانید در فواصل زمانی منظم حجم مواد حساسیت‌زا را در بافت فرش خود کاهش دهید. برای این کار بهترین پیشنهاد استفاده از خدمات قالیشویی است.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر