لکه برداری بستنی از روی فرش

پاک کردن لکه بستنی روی فرش

از آنجایی که لکه به جا مانده از ریختن بستنی روی فرش، بر پایه پروتئین است؛ اگر به درستی پاک نشود می‌تواند به یکی از سخت‌ترین لکه‌های خشکی تبدیل شود که پاک کردن آن حتی با استفاده از خدمات قالیشویی نیز کار پیچیده‌ای سختی است. مواد موجود در بستنی به حدی مرموز هستند که حتی ممکن است در ظاهر پاک شوند؛ اما بعد از مدتی، به آرامی و به شکل یک حلقه قهوه‌ای یا زرد رنگ دوباره روی فرش اثرشان پیدا شود. بنابراین پاک کردن لکه‌هایی که ناشی از ریختن بستنی هستند؛ از اهمیت زیادی برخوردار است. با مطالعه این مقاله می‌توانید با برخی از روش‌های موثر خانگی و یک روش صنعتی عالی برای پاک کردن لکه بستنی روی فرش آشنا شوید.

موثرترین روش های پاک کردن بستنی از فرش

اگر می‌خواهید لکه بستنی را از روی فرش خود پاک کنید؛ بسته به عمر لکه می‌توانید از یکی از دو روش زیر استفاده کنید:

پاک کردن لکه جدید بستنی از روی فرش

  • اگر چند دقیقه پیش، بر اثر ریختن بستنی، فرش‌تان کثیف شده است؛ حتما با استفاده از یک قاشق فلزی تا جایی که امکان دارد بقایای جامد بستنی را از روی فرش بردارید. مراقب باشید که بیش از حد با قاشق به الیاف فرش فشار وارد نکنید و دست‌تان را به صورت دورانی به طوری که لکه از لبه بیرونی به سمت داخل پاک شود حرکت دهید. این کار باعث می‌شود که بستنی پخش نشود و دیگر قسمت‌های تمیز را آلوده نکند.
  • یک پارچه را با کمی آب سرد یا آب گازدار شیرین نشده اشباع کنید و سپس لکه به جا مانده از ریختن بستنی را تا آنجا که ممکن است با این پارچه خیس آبکشی کنید. هر زمان که پارچه خیس‌تان رنگی شد؛ آن را بشویید و قبل از استفاده مجدد، فرش را با یک تکه پارچه خشک پاک کنید. این کار را در چند نوبت تکرار کنید.
  • بعد از اینکه چند بار مرحله لکه برداری فرش را انجام دادید؛ ۱ فنجان آب را با ½ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید و محلول را با یک تکه اسفنج تمیز روی محل لکه شده بمالید. بعد از شستشوی فرش با کف، لکه را با یک تکه پارچه خشک رطوبت‌گیری کنید.
  • می‌توانید به جای مایع ظرفشویی از فوم مخصوص شستشوی مبلمان یا شامپو فرش‌های خانگی نیز استفاده کنید. یکی از مواد در دسترس بسیار عالی برای پاک کردن لکه جدید بستنی از روی فرش فوم اصلاح است. برای پاک کردن لکه بستنی روی فرش به استفاده از این فوم، روی ناحیه‌ای که لکه شده را با کمی فوم اصلاح بپوشانید و آن را با استفاده از یک مسواک قدیمی به آرامی روی الیاف فرش بمالید. سپس با استفاده از یک دستمال مرطوب شده با آب سرد، کف حاصله را برداشته و الیاف فرش را با استفاده از یک اسفنج خشک، رطوبت‌گیری کنید. این روند را تا زمانی که لکه از بین برود تکرار کنید.
  • اگر لکه سرسخت است می‌توانید از آمونیاک نیز استفاده کنید. فقط فراموش نکنید که برخی از فرش‌ها، جنس‌شان طوری است که ممکن است به آمونیاک از خود واکنش نشان بدهند. برای اینکه لکه بستنی را با استفاده از این روش تمیز کنید؛ باید در ۱ فنجان آب، ½ قاشق غذاخوری آمونیاک را مخلوط کرده و روی لکه بمالید. اگر مطمئن نیستید که فرش‌تان با این روش آسیب می‌بیند یا خیر، ابتدا کمی از این ترکیب را روی گوشه‌ای از قالی که زیاد در معرض دید نیست امتحان کنید. اگر بعد از چند دقیقه، تغییری در ظاهر فرش ایجاد نشد؛ می‌توانید برای پاک کردن لکه بستنی روی فرش از این روش استفاده کنید. این نکته را فراموش نکنید که هرگز نباید روی فرش پشمی از آمونیاک استفاده کنید.

پاک کردن لکه قدیمی بستنی از روی فرش

برای لکه‌هایی که همان ابتدا پاک نشده‌اند و مدت زیادی از ایجاد آنها گذشته، بهترین روش، تکنیکی است که در ادامه توضیح می‌دهیم:

  • در ۱ فنجان آب ½ قاشق غذاخوری بوراکس را حل کنید. محلول را روی لکه بمالید و بعد از چند دقیقه آن را با استفاده از یک پارچه خشک تمیز کنید. مابقی آثار به جا مانده از بستنی و محلول شوینده را نیز می‌توانید با اسفنج آغشته شده به آب معمولی تمیز کنید. این روند را تا زمانی که لکه از بین برود تکرار کنید.
  • روش دیگری نیز برای پاک کردن لکه بستنی روی فرش وجود دارد. در این تکنیک باید ابتدا کمی فوم اصلاح را روی محل بمالید و آن را با استفاده از یک مسواک قدیمی به آرامی روی فرش پخش کنید. بعد از چند دقیقه محل را با اسفنج مرطوب شده با آب بشویید و با یک تکه پارچه تمیز، خشک کنید. این روند را تا زمانی تکرار کنید که لکه کاملا ناپدید شود.
  • اگر لکه خیلی قدیمی و سرسخت است؛ می‌توانید تحت شرایط خاص از آمونیاک نیز استفاده کنید. ½ قاشق غذاخوری آمونیاک را در ۱ فنجان آب مخلوط کنید و قبل از استفاده از آن روی ناحیه لک شده، محلول را روی قسمتی از فرش خود تست کنید تا بتوانید میزان حساسیت الیاف آن را بسنجید. اگر فرش شما از جنس پشم است؛ توصیه می‌شود از مصرف آمونیاک برای پاک کردن لکه بستنی روی فرش اجتناب کنید. اما اگر جنس فرش‌تان نایلونی یا از دیگر الیاف مقاوم است و بعد از تست محلول آمونیاک متوجه واکنش نامطلوبی در آن نشدید؛ می‌توانید لکه را با اسفنجی که آغشته به این شوینده کردید تمیز کنید. بعد از اطمینان از پاک شدن بستنی، حتما روند آبکشی با دستمال و خشک کردن فرش که در متدهای دیگر آموزش دادیم را تکرار کنید.

یک روش ایمن و مطمئن

با وجود تمام این روش‌هایی که در بالا توضیح دادیم؛ باز هم ممکن است گاهی شرایط خاص فرش یا وجود ترکیباتی ویژه در بستنی مانند انواع رنگ‌های خوراکی، به شما اجازه استفاده از این تکنیک‌ها را ندهد. به همین خاطر، گاهی مشتریان از ما به عنوان متخصص قالیشویی این سوال را می‌پرسند که پاک کردن لکه بستنی از روی فرش به چه روش هایی صورت می گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ما در قالیشویی عابدینی، با توجه به جنس فرش، عمر لکه و نوع بستنی که باعث ایجاد لکه شده است؛ از شوینده‌های تخصصی استفاده می‌کنیم. علاوه بر این، در مورد پاک کردن لکه بستنی روی فرش نکات و توصیه های اضافی بیشماری وجود دارد که هر کدام از آنها برای یک شرایط خاص کاربرد دارند. به عنوان مثال،  اگر رنگ بستنی ریخته شده بر روی فرش سفید باشد و پس زمینه خود فرش تیره، باید از یک روش خاص برای شستشو و لکه‌بری استفاده کرد. همچنین اگر بستنی ریخته شده بر روی فرش رنگی باشد و پس زمینه قالی روشن، باز هم باید از شوینده‌ای خاص برای از بین بردن این مشکل استفاده کرد.

همانطور که متوجه شده‌اید؛ هیچ راه خانگی و قطعی وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان روش صد در صد بی‌ضرر برای پاک کردن لکه بستنی روی فرش معرفی کرد. جنس فرش، مدت زمانی که از لکه شدن الیاف قالی گذشته و حتی شوینده‌ها و تلاش‌هایی که برای از بین بردن آن در منزل انجام داده‌اید؛ همگی تاثیر مستقیمی روی انتخاب شوینده و متدی دارد که در قالیشویی برای از بین بردن لکه باید استفاده شود. بنابراین، اگر فرش ارزشمندی دارید که با بستنی لکه شده؛ به جای تست کردن این روش‌ها، حتما از خدمات قالیشویی استفاده کنید.

 

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر