بهترین روش شستشوی فرش ماشینی در منزل

بهترین روش شستشوی فرش ماشینی در منزل

شستشوی فرش ماشینی نیازمند تجربه، آشنایی با ویژگی‌های انواع فرش، شرایط مناسب و چند وسیله ضروری است. به دلیل وجود همین جزئیات نیز، در اغلب اوقات با توجه به قیمت شستشوی فرش سپردن مسئولیت شستشوی فرش‌ها به یک موسسه قالیشویی معتبر، انتخاب بهتر و به‌صرفه‌تری است. با این وجود ممکن است به هر دلیلی تصمیم بگیرید که کار شستشوی فرش‌ها را شخصا انجام دهید. در این شرایط بهتر است پیش از شروع کار، نکات مختلفی را در نظر گرفته و مراحل انجام کار و نکات آن را بدانید. در این نوشته درباره این موضوع با جزئیات کافی صحبت می‌کنیم.

شستشوی سطحی فرش ماشینی در منزل

اغلب اوقات وقتی درباره شستشوی فرش در خانه صحبت می‌کنیم؛ منظور شستشوی سطحی آن است. این روزها مواد شوینده سطحی بسیاری برای تمیز کردن سطح فرش، تولید و به بازار ارائه شده که تا حدود زیادی نیز از پس وظیفه خود برمی‌آیند. شامپو فرش‌ها معمولا می‌توانند آلودگی‌های سطحی فرش را از بین برده و حداقل از نظر ظاهری فرش شما را تمیزتر کنند. دردسر کم استفاده از شامپو فرش و راحتی نسبی انجام این کار، باعث شده تا گروهی از افراد از این روش استفاده کنند. اگر شما نیز قصد دارید از شامپو فرش برای شستشوی سطحی فرش‌های خود استفاده کنید؛ در ادامه مراحل آن را برای رسیدن به بهترین نتیجه شرح داده‌ایم.

  •  مرحله اول فضای فرش خود را به‌طور کامل تمیز کنید. این کار با تمیز کردن کفپوش خانه (که فرش روی آن پهن شده است.) آغاز می‌شود. پس از آن روی فرش را به کمک جاروبرقی کاملا تمیز کنید. استفاده از حداکثر قدرت جاروبرقی و انجام کار جاروکشی در دو مرحله، و همچنین جارو کشیدن پشت فرش، از جمله کارهایی است که موجب می‌شود؛ حداکثر ممکن گرد و غبار را از فرش خارج کنید.
  • مرحله دوم فرش را برای یافتن لکه‌های احتمالی بررسی کنید. اگر لکه‌ای وجود دارد؛ سعی کنید با روش‌های لکه‌بری مختلف آن را پاک نمایید. از آنجا که هر لکه‌ای روش خاص خود را برای پاک کردن دارد؛ در اینجا نمی‌توانیم توصیه دقیقی به شما داشته باشیم. با این وجود مهم‌ترین اصل آن است که هنگام پاک کردن لکه، مراقب باشید که آن را به عمق فرش نفرستید و یا پخش نکنید.
  • مرحله سوم شامپو فرش را با میزان مناسب آب مخلوط کرده و تا حدی هم بزنید که کاملا کف کند. حالا باید با ابر نرم، کف ایجاد شده را روی فرش پخش کرده و به آرامی ماساژ دهید. سپس بگذارید فرش به مدت چند دقیقه در این حالت مانده و بعد با یک دستمال خشک و در جهت خواب فرش، کف و آلودگی‌های جذب شده به آن را از سطح فرش جمع کنید. این کار را می‌توانید دو مرتبه انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید. دقت کنید که تنها کف ایجاد شده را باید روی فرش پخش کنید و مایع زیر آن را روی فرش نریزید.
  •  آخرین مرحله شستشوی فرش ماشینی بگذارید که فرش در جای خود خشک شود. برای این کار سعی کنید حداقل ۱۲ ساعت روی فرش نروید. همین‌طور اگر در فصول گرم و بدون وزش باد هستید؛ باز کردن پنجره‌ها می‌تواند به هرچه سریع‌تر خشک شدن فرش شما کمک کند.

شستشوی کامل فرش ماشینی در منزل

طبیعتا انجام این کار در آپارتمان‌های امروزی غیرممکن است. چراکه فضای لازم برای شستشوی کامل فرش باید شرایط و مساحت مناسبی داشته باشد. از سویی استفاده از آب شرب شهری برای شستشوی فرش کار معقولی نیست. چراکه علاوه بر هزینه بالای قبض آب، موجب هدر رفتن این مایه حیات می‌شود. به هر طریق اگر فضای باز مناسب با کف‌پوش تمیز و همچنین دسترسی به آب چاه دارید؛ می‌توانید مطابق روش زیر فرش ماشینی خود را شستشو دهید.

  • مرحله اول انجام این کار، مانند مرحله اول قبلی است. یعنی شما باید بتوانید تا جای ممکن گرد و خاک‌های موجود را از فرش خارج کنید.
  • مرحله دوم نیز مانند مرحله دوم قبلی است. بنابراین از این موضوع نیز عبور می‌کنیم.
  •  مرحله سوم باید فرش را در محل مورد نظر پهن کرده و به کمک آب کاملا خیس کنید. بهتر است بگذارید فرش حداقل ۱۰ دقیقه خیس بخورد. از سویی این زمان نباید طولانی‌تر از یک ساعت شود؛ چراکه ممکن است فرش آسیب ببیند.
  • مرحله چهارم مایع شوینده را به نسبت مناسب با آب مخلوط کنید. اگر قصد دارید از تاید استفاده نمایید؛ بهتر است آن را پیش از استفاده کاملا با آب مخلوط کرده و سپس روی فرش بریزید. توجه کنید که ریختن مستقیم تاید روی فرش می‌تواند موجب استهلاک و کاهش درخشش سطح فرش شما شود. در این مرحله نباید آب زیادی وارد فرش شود؛ چراکه باید مطمئن باشید ماده شوینده کاملا سطح  و عمق فرش را پوشانده و از آن خارج نمی‌شود. بنابراین نباید حجم آب ورودی به قدری باشد که جریان آب ایجاد شود. پس از انجام این کار، بگذارید فرش ۱۰ الی ۲۰ دقیقه استراحت کند.
  • مرحله پنجم اختیاری است. اگر سطح فرش‌تان از نظر ظاهری بسیار آلوده است؛ توصیه می‌کنیم با یک فرچه نرم یا پارو، سطح آن را بشویید.
  • مرحله ششم فرش را به‌طور کامل آب‌کشی کرده تا مواد شوینده و آلودگی‌ها کاملا از آن خارج شود.
  • در نهایت بهترین روش برای خشک کردن فرش پهن کردن آن روی چند چهار پایه کوتاه است. به‌طوری که به سطح زمین برخورد نکند. اگر چنین امکانی را ندارید؛ پهن کردن روی دیوار نیز گزینه خوبی است. با این وجود دقت کنید طوری آن را پهن کنید که به تار و پود فرش آسیب نزنید.

چرا استفاده از از خدمات قالیشویی بهتر است؟

با همه توضیحات شرح داده شده، اگر تنها به چند نکته فکر کنید؛ درخواهید یافت که سپردن کار شستشوی فرش به یک قالیشویی آنلاین بهترین گزینه برای شماست.

در درجه اول فراموش نکنید که فرش‌ها، حتی مدل‌های ماشینی آن، کالایی گران‌بها محسوب می‌شوند. این درحالی است که شستن فرش در خانه به دلیل نبودن امکانات کافی، به‌خصوص در مرحله خشک کردن، می‌تواند به فرش شما آسیب زده و از عمر مفید آن بکاهد. همچنین در این زمینه اگر به‌دنبال خرید فرش ماشینی هستید؛ توصیه می‌کنیم مقاله ویژگی های فرش ماشینی خوب چیست؟ را مطالعه کنید.

در درجه دوم معمولا نتیجه نهایی کار شستشوی فرش ماشینی در خانه، آن‌طور که باید و شاید دلنشین و رضایت‌بخش نیست. بنابراین اگر می‌خواهید فرش شما مثل روز اول زیبا و درخشان شود؛ بهتر است به موسسات قالیشویی اعتماد کنید.

در درجه سوم هزینه‌های شستشوی فرش ماشینی در منزل تنها به هزینه آب مصرفی و مواد شوینده محدود نمی‌شود. شما باید در نظر بگیرید که حداقل ۳ ساعت وقت مفید را برای شستن فرش ۹ متری باید صرف کنید.

در پایان با وجود موارد گفته شده و بررسی شرایط خانه خود می‌توانید تصمیم نهایی را درباره روش شستشوی فرش بگیرید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر