روش جمع کردن مو از روی فرش و موکت

روش جمع کردن مو از روی فرش و موکت

خانواده‌های پر جمعیت و افرادی که حیوان خانگی دارند؛ همیشه با مشکل ریختن مو و کرک روی فرش و موکت مواجه هستند و به دنبال راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل خود می‌گردند. دردسر بعدی که با تجمع مو روی فرش ممکن است ایجاد شود؛ گیر کردن دسته جمعی موهای بلند در برس جاروبرقی و اثرگذاری روی قدرت مکش آن است. در این حالت، ممکن است هر چقدر هم فرش و موکت را جارو کنید؛ باز هم نتوانید تمام موهایی که در تار و پود فرش یا موکت‌های پرز بلند وجود دارند را جمع کنید. برای اینکه فرش و موکت خانه خود را از گلوله‌های مو و توده‌های کرک ریخته شده از بدن حیوانات خانگی عاری کنید؛ قبل از شروع به جارو کردن، باید با یکی از روش‌هایی که در ادامه توضیح می‌دهیم موها را جمع کنید.

تکنیک‌های ساده و کاربردی برای جمع کردن مو از روی فرش و موکت

چند روشی که در ادامه توضیح می‌دهید؛ جزء بهترین روش‌های جمع کردن مو از روی فرش و موکت هستند:

غلتک پرزگیر لباس

غلتک‌های ژله‌ای که مخصوص پرزگیری از روی لباس هستند؛ برای حذف تارهای نازک مو از روی فرش و موکت نیز کاربرد دارند. البته همه غلتک‌های پرزگیری برای جمع کردن مو مناسب هستند؛ اما غلتک‌های ژله‌ای دسته تلسکوپی به دلیل اینکه برای استفاده از آنها نیاز به خم شدن زیادی ندارید و به سادگی نیز شسته می‌شوند؛ برای انجام این کار مناسب‌ترند.

چسب شیشه‌ای

اگر حیوان خانگی به خصوص گربه دارید و به دنبال پاسخ این سوال هستید که چگونه موی حیوان خانگی را جمع کنیم می‌توانید از این روش ساده استفاده کنید. مقداری چسب شیشه‌ای را به طوری که قسمت چسبینده آن به سمت بیرون باشد دور دست خود بپیچید. سپس، دست‌تان را روی سطحی که قرار است آن را تمیز کنید بکشید و از نتیجه‌ای که می‌بینید شگفت زده شوید. این روش برای تمیز کردن نواحی کوچک مانند یک مبل سه نفره بسیار مفید است؛ اما برای کل یک اتاق زمان نسبتا زیادی از شما می‌گیرد.

اسکاچ‌های زبر

اسکاچ‌های قدیمی و سبز رنگی که سطح زبری دارند؛ به خوبی به مو می‌چسبند و قادرند آن را از روی هر سطحی جدا کنند. می‌توانید اسکاچ را روی یک تکه چوب دسته‌دار بچسبانید و به صورت ایستاده مانند جارو کشیدن، از آن برای جمع کردن مو از روی فرش و موکت استفاده کنید.

دمپایی پلاستیکی

اگر کفش یا دمپایی پلاستیکی قدیمی اما تمیز دارید می‌توانید با استفاده از ایجاد نیروی الکتریسیته بین پلاستیک و فرش، موها را جذب کنید. دقیقا مانند روشی که در قسمت قبل در مورد اسکاچ توضیح دادیم؛ قسمت لاستیکی دمپایی را روی فرش بمالید و کرک و مو را جمع کنید.

نرم‌کننده پارچه

محلول نرم‌کننده پارچه برای جمع کردن مو از روی فرش و جلوگیری از چسبیدن آن به الیاف در هم پیچیده موکت عالی است. اگر جنس فرش یا موکت منزل‌تان پشمی است؛ حتما این روش را امتحان کنید. در یک بطری دارای سری اسپری، حدود یک چهارم پیمانه‌ای که روی درب محلول است نرم‌کننده ریخته و بقیه بطری را با آب سرد پر کنید. این ترکیب را قبل از جارو زدن خانه، روی فرش اسپری کنید و بگذارید خشک شود. نکته بسیار مهم در مورد این روش این است که نرم‌کننده می‌تواند مقاومت سطوح پارچه‌ای خاصی را در برابر شعله کاهش دهد. بنابراین هرگز مقدار بیشتری از آنچه که در بالا به آن اشاره شد را برای انجام این کار استفاده نکنید.

تکنیک‌های ساده و کاربردی برای جمع کردن مو از روی فرش و موکت

دستکش آشپزخانه

دستکش آشپزخانه نیز مانند دمپایی پلاستیکی، خاصیت جذب مو و کرک دارد. به همین خاطر است که روی بسته‌بندی این محصولات نوشته شده که از تماس دستکش با بدن حیوانات خانگی اجتناب شود. قدرت چسبندگی پلاستیک به مو، باعث کنده شدن موی بدن حیوان می‌شود. برای اینکه کرک و موی موجود روی فرش و موکت را جمع کنید؛ یک جفت دستکش آشپزخانه خشک را به دست کرده و با دست‌هایتان روی سطح مورد نظر را بسابید.

اسفنج

وقتی صحبت از تمیز کردن مو از روی فرش و موکت می‌شود؛ هیچ روشی به اندازه این روش نمی‌تواند موثر باشد. مالیدن یک اسفنج ساده خشک یا مرطوب (بسته به جنس قالی) موها را به خوبی جذب می‌کند و تمام کرک‌های ریز را از روی سطح بیرون می‌کشد. فقط باید قبل از انجام این روش، حتما جاروبرقی بکشید. چرا که اسفنج فقط مو را جذب می‌کند.

جوش شیرین

جوش شیرین تقریبا بهترین پاک‌کننده خانگی برای جمع کردن مو و کرک از روی کلیه اثاثیه نرم مانند فرش، موکت و مبل است. این پودر قادر است چربی موجود در مو را جذب کرده و با خشک کردن بافت مو، قدرت چسبندگی آن به الیاف را کاهش دهد. با این روش، بعد از جارو کردن، مقدار زیادی از موهایی که به فرش چسبیده‌اند به راحتی از آن جدا می‌شوند. کافیست که مقداری از این پودر را روی زمین بریزید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس روی فرش را جاروبرقی بکشید. نکته جالبی که در مورد این ماده وجود دارد؛ قدرت جذب بوی آن است. شما با این کار می‌توانید بوی بد فرش و موکت را نیز از بین ببرید.

فرچه فرش

فرچه یک نوع برس ضخیم است که در گذشته بیشتر برای شستن فرش از آن استفاده می‌شد؛ اما در حال حاضر به وسیله خوبی برای جمع کردن مو از روی سطوح پارچه‌ای و دارای بافت مانند فرش و موکت تبدیل شده است. موها و کرک‌ها به سادگی به پرزهای پلاستیکی این فرچه‌ها می‌چسبند و با ایجاد نیروی الکتریسیته، از بدنه الیاف مانند فرش جدا می‌شوند.

برس مو

اگر به دنبال پاسخ سوال چگونه مو را از روی فرش و موکت جمع کنیم هستید و هیچ کدام از ابزارهای معرفی شده در بالا را در اختیار ندارید؛ می‌توانید با استفاده از برس‌های پلاستیکی ساده که برای شانه کردن مو هستند نیز این کار را انجام دهید. سری این برس‌ها، به دلیل جنس پلاستیکی خود، مو را به سرعت جذب کرده و از لایه‌های عمیق فرش بیرون می‌کشند. این روش بیشتر برای موهای بلند انسان مناسب است و کمتر در جذب موهای نازک و کوتاه بدن حیوانات کارایی دارد.

این روش‌ها، تقریبا بهترین روش‌هایی هستند که می‌توانید از آنها برای جمع کردن موی بدن حیوانات و موهای بلند سر انسان از روی فرش و موکت استفاده کنید. با این حال، اگر از نتیجه این روش‌ها راضی نیستید و یا حجم و مقدار موهای چسبیده شده به الیاف قالی زیاد است؛ می‌توانید با بهترین قالیشویی در محدوده محل زندگی خود تماس گرفته و از خدمات مختلف آنها استفاده کنید. این مراکز در تمیز کردن انواع فرش و موکت و عاری کردن آنها از انواع آلودگی‌ها مهارت دارند. ضمن اینکه دسترسی این افراد به جدیدترین تجهیزات و تکنیک‌های پرزگیری باعث می‌شود که نتیجه کار بسیار متفاوت‌تر از روش‌های ساده‌ای که در این مقاله مطرح کردیم باشد. ضمنا شما می‌توانید با یک تماس، از دو خدمتی که در راستای هم هستند استفاده کرده و در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. به عنوان مثال، اگر موکت‌های خانه شما به کفپوش چسبیده‌اند و امکان جدا کردن‌شان وجود ندارد؛ با استفاده از سرویس موکت‌شویی در محل، می‌توانید هم مرحله پرزگیری را انجام دهید و هم موکت را بشویید و تمیز کنید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر