دستگاه به روز قالیشویی

آشنایی با دستگاه های قالیشویی با فناوری روز

امروزه شستشوی فرش‌ها دیگر مثل گذشته و به کمک پارو و فرچه و… نیست. به‌خصوص در موسسات قالیشویی معتبر که روزانه صدها متر فرش شسته می‌شود؛ عملا استفاده از روش‌های سنتی پاسخگوی نیاز مشتریان نیست. به همین دلیل نیز استفاده از دستگاه‌های قالیشویی مختلف در این موسسات کاری متداول شده است. این دستگاه‌ها به‌طور کلی علاوه بر ساده و سریع‌تر کردن فرآیند شستشوی فرش، در هرچه تمیزتر شدن فرش نیز موثر بوده و استهلاک و آسیب‌دیدگی آن را نیز کاهش می‌دهند. اگر می‌خواهید با دستگاه‌های قالیشویی مختلف آشنا شوید؛ با ادامه این نوشته همراه ما باشید.

دستگاه‌های قالیشویی پایه

دستگاه‌های قالیشویی پایه، راه حلی مناسب برای شرکت‌هایی است که در ابتدای مسیر قالیشویی بوده و نمی‌خواهند هزینه‌های زیادی را روی تجهیزات پیشرفته مختلف سرمایه‌گذاری کنند. همچنین این دستگاه‌ها گزینه مناسبی برای شرکت‌هایی است که نیاز به ارتقای قالیشویی دستی داشته و می‌خواهند روشی بین شستشوی دستی و شستشوی تمام اتوماتیک داشته باشند.

این دستگاه‌ها معمولا از چند برس دیسکی تشکیل شده است. امکان پاشش محلول آب و شامپو توسط پمپ‌های اتوماتیک نیز ویژگی متداول این دستگاه‌ها است. اغلب آنها به‌جای صفحه نمایش‌های لمسی از همان شیوه کلاسیک سوئیچ‌های کنترل استفاده می‌کنند. سهولت استفاده و طول عمر بالا ویژگی دیگر این دستگاه‌ها است. همچنین این دستگاه‌ها کمک می‌کنند تا با نیروی کار کمتر در مقایسه با روش شستشوی دستی، با ظرفیت بالاتری کار شستشوی فرش‌ها انجام شود. در نهایت این دستگاه‌ها بنابر سایز فرش‌های مورد نظر معمولا دارای عرض‌های مختلف از ۲.۶ تا ۴.۲ متر هستند.

ماشین‌های شستشو و خشک‌کن اتوماتیک فرش

ماشین شستشو و خشک‌کن اتوماتیک فرش دستگاه دیگری است که معمولا در قالیشویی‌های کوچک و دارای محدودیت فضایی استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها اتوماتیک بوده و قادرند تقریبا تمام بخش‌های شستشوی فرش را برای شما انجام دهند.

این دستگاه‌ها دارای حوضچه‌ای هستند که همراه با دستگاه ارائه شده می‌شود؛ و شستشو و نظافت فرش را آسان می‌کند. به لطف سطح قابل تنظیم برس‌های این دستگاه، هر نوع فرشی را می‌توان بدون عیب و نقص با آن تمیز کرد. البته معمولا شستشوی فرش‌های ظریف ابریشمی با این دستگاه‌ها به صلاح نیست.

در اغلب این دستگاه‌ها فرآیند شستشوی هر فرش با اندازه ۶ متر مربع، حدود ۷ تا ۸ دقیقه است؛ و در انتهای کار شستشو، فرش پس از شستشو به صورت رول از انتهای ماشین بیرون می‌آید. پس از این آبگیری و خشک کردن فرش حدود ۴ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد. البته این زمان به ضخامت فرش هم بستگی دارد.

این دستگاه‌ها علاوه بر موارد گفته شده، دارای مزایای غیرمستقیم دیگری هم هستند. به عنوان مثال نگهداری و استفاده از آنها آسان است. می‌توانند تا حدود ۸۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. خشک‌کن این دستگاه‌ها فرش‌ها را تا ۹۵ درصد خشک می‌کنند؛ و در نهایت عملکرد آنها معمولا سروصدای زیادی ایجاد نمی‌کند.

دستگاه‌های جارو و بسته‌بندی فرش

دستگاه‌های بسته‌بندی فرش مسئول انجام مراحل بسته‌بندی نهایی قبل از تحویل فرش به مشتریان هستند. همچنین موسسات قالیشویی که می‌خواهند آخرین کنترل نظافت را نیز به شکل اتوماتیک انجام دهد؛ از این دستگاه‌ها استفاده می‌کند؛ تا پرزهای ایجاد شده در فرآیند شستشو را از بین ببرند.

این دستگاه قبل از بسته‌بندی، فرش را برس می‌کشد و زیر آن را بررسی می‌کند؛ تا مطمئن شوند که هیچ چیز اضافه‌ای روی فرش نیست. با قدرت وکیوم قوی و برس‌های این دستگاه، فرش‌ها کاملا نو به‌نظر می‌رسند. این فرآیند حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد؛ که شامل عطر زدن و بسته‌بندی فرش می‌شود.

دستگاه قالیشویی دستی تک برس

ماشین‌های قالیشویی دستی به منظور نظافت، برس‌کشی، شستشو و تمیز کردن فرش است. این مدل‌ها آسان و بی‌صدا کار کرده و معمولا از درایو تسمه و جعبه دنده برای این کار استفاده می‌کنند.

موتور این دستگاه‌ها معمولا حداقل ۲ اسب بخار قدرت داشته و برس بزرگ آن مورد پسند شرکت‌های قالیشویی آنلاین کوچک برای شستشوی سریع‌تر فرش است. این دستگاه‌ها معمولا به کمک قدرت مکش موتورهای خلا، توانایی جمع‌آوری آب آلوده روی فرش را پس از برس کشی نیز دارند.

در صورت علاقه به تهیه این دستگاه‌ها به دنبال نمونه‌ای با بدنه استیل باشید؛ که در برخورد با رطوبت و فضای قالیشویی، دوام مناسبی داشته باشد.

گردگیر فرش اتوماتیک

یکی دیگر از دستگاه‌های پرکاربرد در قالیشویی‌های بزرگ، دستگاه‌های گردگیری فرش است. این دستگاه‌ها توانایی زدودن گرد و غبار از سطح و عمق فرش را به صورت کاملا اتوماتیک دارند. در این دستگاه‌ها نیز اندازه دهانه ورودی نکته مهمی است؛ که هرچه بزرگ‌تر باشد؛ می‌توان فرش‌های بزرگ‌تری را با آن گردگیری کرد.

توجه کنید که گردگیری فرش یکی از مراحل اساسی شستشوی فرش است. این کار کمک می‌کند تا کار شستشوی فرش سریع‌تر و ساده‌تر انجام شود.

مطالعات ثابت کرده‌اند که از هر فرش ۶ متری متوسطی که از ماشین‌های گردگیری عبور می‌کنند؛ به‌طور میانگین ۵۰ تا ۱۰۰ گرم گرد و غبار خارج می‌شود. گردگیری فرش‌ها قبل از شستشو، زمان، آب و مواد شوینده مورد نیاز برای نظافت نهایی را کاهش می‌دهد.

ظرفیت این دستگاه‌ها معمولا بالا بوده و ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر مربع فرش را می‌توان در مدت حدود یک ساعت از طریق گردگیر اتوماتیک گردگیری کرد.

 دستگاه سانتریفیوژ برای آبکشی فرش

یکی دیگر از دستگاه‌های قالیشویی، دستگاه آبکشی فرش است. این دستگاه‌ها معمولا به کمک نیروی گریز از مرکز کار کرده و با نام سانتریفیوژ شناخته می‌شوند. سانتریفیوژها را می‌توان موثر‌ترین روش آبکشی فرش دانست. در این روش فرش لوله شده با سرعت بسیار بالا چرخیده تا آب موجود در آن بر اثر نیروی گریز از مرکز خارج شود.

به‌طور معمول این دستگاه‌های آبکشی می‌توانند طی ۲ الی ۳ دقیقه، ۹۵ درصد آب موجود در فرش را خارج کرده و فرش را تقریبا خشک کنند. سانتریفیوژهای متداول برای این کار و این میزان بازدهی معمولا بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند؛ که عدد بسیار مناسبی برای آبکشی فرش است.

برای استفاده از این دستگاه ابتدا فرش‌های خیس تازه شسته شده، رول شده و در دستگاه قرار می‌گیرند. سپس با تنظیم زمان حدودا ۲ تا ۳ دقیقه، رطوبت فرش از آن خارج می‌شود. البته برای خشک شدن کامل، پس از پایان آبگیری، فرش  باید چند ساعت پهن شود و بعد از آن آماده تحویل می‌گردد.

علاوه بر سرعت و سادگی انجام کار، مزیت استفاده از این دستگاه این است که رنگ‌های فرش با هم قاطی نمی‌شوند؛ و فرش دچار تاخوردگی و شکستگی نمی‌گردد.

دستگاه قالیشویی تمام اتوماتیک

در نهایت در یک دستگاه تمام اتوماتیک، به کمک یک نوار نقاله. فرش از ماشین عبور می‌کند؛ و به‌طور خودکار و بسیار موثر کاملا شسته و تمیز می‌شود. بنابراین با داشتن این دستگاه‌ها موسسات قالیشویی به‌طرز شگفت‌انگیزی می‌توانند بهره‌وری و بازدهی کار خود را بالا ببرند.

این دستگاه‌ها قادرند تمامی مراحل شستشو را به‌طور اتوماتیک انجام داده و این در حالی است که باعث کمترین فشار به فرش شده و در نتیجه سلامت فرش‌ها را نیز تضمین می‌کنند. از نظر فنی نیز ذکر جزئیات این دستگاه‌ها پیچیده نیست؛ و در واقع مجموعه‌ای از سایر دستگاه‌ها مثل آبکشی، گردگیری، شستشو و خشک کن هستند؛ که شبیه به یک خط تولید، در ادامه یک‌دیگر قرار گرفته‌اند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر