تفاوت بین شستشوی معمولی و اعلا شویی

اعلاشویی چیست؟ – تفاوت بین اعلا شویی و شستشوی عادی

تمیز کردن وسایل و مبلمان خانه کاری معمولا سخت و زمان‌بر است. این کار به‌خصوص در زمینه فرش‌های پهن شده در کف خانه، سخت‌تر نیز می‌شود. در واقع دیگر این روزها شستشوی فرش در خانه برای هیچ‌کس معقول نیست. هزینه‌های بالاتر آب و و مواد شوینده، زحمت بسیار، صرف وقت بالا و از همه مهم‌تر نبود فضای مناسب شستشوی فرش در غریب به اتفاق خانه‌های آپارتمانی، باعث شده تا این وظیفه مهم به موسسات قالیشویی سپرده شود. قالیشویی‌ها می‌توانند فرش‌های شما را به روش‌های مختلف، از شستشوی ساده تا اعلاشویی و با تعرفه‌های مختلف شسته و بدون زحمت اضافی و در زمانی کوتاه به شما تحویل دهند. در میان انواع روش‌های شستشوی فرش آنچه بیش از سایر روش‌ها توجه اغلب مشتریان را جلب می‌کند؛ علاشویی است. علاشویی در قالیشویی های مختلف به روش‌های گوناگون انجام می‌شود؛ اما همه آنها یک هدف مشترک، یعنی شستشوی دقیق‌تر و تمیزتر فرش را دنبال می‌کنند. اگر شما هم فرش‌های ارزشمند و عزیز خود را می‌خواهید برای شستشو به یک موسسه قالیشویی بسپارید؛ بهتر از پیش از اقدام، با خدمات اعلاشویی در قالیشویی مدنظر خود آشنا شوید.

اعلاشویی چیست؟

شستشوی فرش‌های نکات ریز و درشت بسیاری دارد؛ که تنها یک متخصص باتجربه در این زمینه می‌تواند آنها را به‌خوبی تشخیص داده و بر اساس آن، روش صحیح را برای شستشوی یک فرش خاص انتخاب کند. به عبارت دیگر هر فرشی دارای ویژگی‌های خاصی است؛ که شستشوی آن را نیازمند رعایت نکات متفاوتی می‌کند. به عنوان مثال شستشوی یک فرش ابریشمی و ظریف قدیمی، حساسیت بسیار بالایی داشته و نباید آن را با شستشوی یک فرش پشمی دست‌باف یا یک فرش ماشینی مقایسه کرد.

از سویی نوع و میزان آلودگی یکی فرش نیز نقش مهمی در انتخاب روش شستشوی آن فرش دارد. به عنوان مثال مواد شوینده قابل استفاده در هر فرش متفاوت است؛ و میزان و نوع استفاده از آن نیز می‌تواند متفاوت باشد.

بر اساس موارد گفته شده، موسسات قالیشویی چند روش مختلف را به عنوان روش‌های شستشوی فرش و قالی به مشتریان خود معرفی می‌کنند. در این میان یکی از محبوب‌ترین روش‌ها اعلاشویی در قالیشویی است. اما در پاسخ به سوال اعلاشویی چیست؟ باید گفت: اعلاشویی را باید بهترین و کامل‌ترین روش شستشوی فرش دانست. روشی که قادر است بیشترین تمیزی ممکن را برای فرش شما به ارمغان آورده و از سویی در این روش، نکاتی در نظر گرفته می‌شود تا فرش شما بدون کوچک‌ترین فشار و آسیب احتمالی شسته شود.

به همین دلیل نیز در ذهن عموم مردم، اعلاشویی روشی مناسب برای قالی‌های دست‌باف و ارزشمند است. البته این تصور اشتباه نیست؛ اما باید این نکته را به آن اضافه کرد که علاشویی می‌تواند گزینه‌ای بسیار جذاب برای شستشوی انواع فرش از ماشینی تا دست‌باف و حتی موکت‌های ارزشمند باشد. در واقع امروزه و با توجه به قیمت بالای فرش‌های ماشینی، می‌توان گفت شستشوی این فرش‌ها با این روش دیگر به‌صرفه محسوب شده و گزینه خوبی برای مراقبت از این کالای ارزشمند است.

 اعلاشویی چگونه انجام می‌شود؟

به‌طور معمول و در اغلب موسسات قالیشویی، اعلاشویی دارای چند مرحله بیشتر در مقایسه با شستشوی ساده است. در واقع در شستشوی ساده، فرش شما یک مرتبه و با آب و پودر تاید (به عنوان ماده شوینده) شسته شده، خشک شده و تحویل شما می‌گردد؛ اما در اعلاشویی ما با مراحل بیشتری روبه‌رو هستید.

 شستشوی اولیه فرش

در این روش ابتدا فرش از نظر ظاهری و فیزیکی به دقت بررسی شده و بر اساس جنس و میزان سلامت آن، ماده شوینده مناسب برای آن انتخاب می‌شود. در اغلب اوقات اعلاشویی با شامپو فرش‌‎های مخصوص انجام می‌گردد. در واقع عموم مردم استفاده از شامپو فرش و به‌طور کلی مواد شوینده مایع را، تفاوت اصلی اعلاشویی با شستشوی ساده می‌دانند. این مواد شوینده مایع توانایی نفوذ بیشتری در بافت فرش داشته و علاوه بر تمیز کردن سطح فرش، با توان بیشتری به عمق آن نفوذ کرده و تار و پود فرش را نیز کاملا تمیز می‌کنند. این تمیزیِ بیشتر، از نظر بهداشتی نیز پذیرفته‌شده‌تر است؛ چراکه مطمئن می‌شوید هیچ موجود زنده میکروسکوپی و کوچکی در عمق فرش شما باقی نمی‌ماند.

از سویی مزیت دیگری استفاده از مواد شوینده مایع، مانند شامپو فرش و آب ژاول در روش اعلاشویی در قالیشویی، اطمینان بیشتر از حفظ سلامت فرش در بلندمدت است. در واقع فرش‌ها در مقابل مواد شوینده مایع، در مقایسه با پودرهای شوینده، دچار استهلاک کمتری می‌شود.

لکه بری، سفیدشویی و…

پس از طی شدن مرحله اول، نوبت به بررسی دوباره فرش می‌شود. در این مرحله فرش‌ها از نظر لکه‌های باقی‌مانده بررسی شده و بر اساس لکه‌های موجود، از مواد لکه‌بر مناسب استفاده می‌گردد. همچنین در این مرحله در صورت نیاز سایر خدمات قالیشویی مانند سفیدشویی نیز انجام می‌شود.

نکته مهم درباره این مرحله اینکه لکه بری همیشه در مرحله دوم انجام نمی‌شود. در واقع همان‌طور که گفتیم کارشناس فرش پیش از آغاز مراحل اعلاشویی در قالیشویی، فرش را از نظر سلامت و جود لکه‌های خاص بررسی می‌کند. این مسئله از این نظر مهم است که برخی لکه‌ها از نوعی هستند که بهتر است پیش از شستشوی ساده فرش تمیز شوند.

برق انداختن و خشک کردن

در ادامه مراحل علاشویی به مرحله برق انداختن فرش می‌رسیم. البته این مرحله اغلب برای فرش‌های ابریشمی با ظاهر براق به‌کار می‌رود. به هر حال در این مرحله با استفاده از مواد خاصی، جلوه و درخشش بیشتری به سطح فرش داده شده و ظاهر فرش را مانند روز اول نو می‌کنند.

در انتها نیز فرش را به کمک گرما و اتوپرس کاملا خشک می‌کنند. این خشک کردن سریع، کمک می‌کند تا فرش مدت زیادی در معرض رطوبت قرار نگیرد. همچنین دیگر نیاز به آفتاب خوردن ندارد. این موارد کمک می‌کند تا دوام فرش بیشتر شود. از سویی این سبک خشک کردن بهداشتی‌تر بوده و فرش شما پاک‌تر خواهد بود.

اغلب ما فرش‌های خود را در فاصله زمانی شش ماهه یا یک ساله برای شستشو به موسسات قالیشویی می‌سپاریم. این کار از جهات زیادی دارای اهمیت است. بهداشت فضای خانه، تمیز شدن خانه، زیبایی ظاهری و از همه مهم‌تر حفظ سلامت و زیبایی فرش‌ها، مهم‌ترین دلایلی است که باید شستشوی منظم فرش‌ها را جدی گرفت. اما اگر حتی یک بار با موسسات قالیشویی تماس گرفته باشید؛ احتمالا با عناوین مختلفی در زمینه شستشوی فرش روبه‌رو شده‌اید. در واقع اغلب موسسات قالیشویی انواع مختلفی از شستشو را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در این میان معمولا شستشوی معمولی یا ساده، ارزان‌ترین روش شستشو و اعلا شویی گران‌ترین روش شستشو محسوب می‌شود. اما اینکه در عمل چه تفاوت‌هایی میان این دو روش وجود دارد؛ مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند در تصمیم نهایی شما موثر باشد. به همین دلیل نیز در این نوشته می‌خواهیم ۴ تفاوت اساسی بین شستشوی معمولی و اعلا شویی یا همان شستشوی ویژه را با جزئیات کامل برای شما شرح دهیم.

نوع مواد شوینده

اولین تفاوت اصلی میان شستشوی ساده با اعلا شویی به انتخاب مواد شوینده باز می‌گردد. در اغلب قالیشویی‌ها از پودرهای شستشو، مانند تاید، برای تمیز کردن فرش استفاده می‌کنند. در این شرایط فرقی نمی‌کند که فرش مدنظر چه ویژگی‌ها یا شرایطی داشته باشد؛ و همه آنها با پودر شوینده شسته می‌شوند.

این در حالی است که در اعلا شویی کارشناس شستشوی فرش پس از بررسی دقیق آن، تصمیم می‌گیرد که فرش شما را با چه ماده شوینده‌ای شستشو دهد. انتخاب ماده شوینده مناسب از چند جهت اهمیت بالایی دارد.

در درجه اول هماهنگی این ماده با جنس فرش کمک می‌کند تا فرش با کمترین استهلاک ممکن و با بیشترین کیفیت ممکن، شستشو داده شود. به عنوان مثال مواد شوینده مناسب برای یک فرش ماشینی در مقایسه با یک قالی تمام ابریشم قطعا متفاوت است.

در درجه دوم یک ماده شوینده مناسب باید بتواند عمیق‌ترین لکه‌ها را از بین ببرد. در این زمینه نیز هر ماده شوینده‌ای متناسب با جنسی خاص عمل کرده و در برخی از آنها قوی‌تر یا ضعیف‌تر ظاهر می‌شود.

در درجه سوم گاهی تنها یک ماده شوینده برای انجام شستشوی فرش کفایت نمی‌کند. در واقع آلودگی‌های موجود روی فرش، لکه‌های قدیمی و تازه و سایر موارد مشابه، همگی باعث می‌شود تا فرش شما برای به‌دست آوردن تمیزی و زیبایی کامل، نیازمند استفاده از چند ماده شوینده مختلف باشند.

نکته نهایی درباره ماده شوینده کیفیت و نوع آن است. در واقع در شستشوی معمولی، وجود دانه‌های زبر پودر تاید می‌تواند در بلندمدت به فرش آسیب بزند. در حالی که اغلب مواد شوینده باکیفیت و خارجی از جنس مایع بوده، کیفیت بالاتری داشته و موجب ثبات رنگ و حفظ سلامت فرش می‌شوند. اغلب این مواد با نام شامپو فرش شناخته می‌شوند؛ اما بهتر است آنها را با شامپوفرش‌های خانگی مناسب برای شستشوی فرش به شکل سطحی اشتباه نگیرید.

تعداد دفعات شستشو

دومین تفاوت مهم شستشوی معمولی با اعلا شویی به تعداد دفعات شستشوی فرش باز می‌گردد. در عمل برای تمیز شدن واقعی یک فرش باید حداقل دو مرتبه شستشو را برای آن در نظر بگیرید. در واقع حتی با استفاده از بهترین ماشین‌الات قالیشویی و بهترین مواد شوینده نیز، همیشه نمی‌توان همه آلودگی‌ها را در یک مرتبه شستشو از فرش زدود. این یک راز علمی است که نمونه مشابه آن را می‌توانید در برنامه‌های مختلف ماشین لباسشویی نیز بیابید. به‌طوری که اغلب آنها دارای شستشوی چند مرحله‌ای هستند.

بنابراین در اعلا شویی دو مرتبه شستشوی فرش امری بسیار متداول است. این روش کمک می‌کند تا فرش شما بیش از پیش تمیز شده و علاوه بر تمیزی ظاهری، در عمق آن نیز هیچ‌گونه آلودگی قابل مشاهده باقی نماند.

نکته مهم اینکه اولین مرحله شستشوی فرش در این روش، به‌جز در انتخاب مواد شوینده، تفاوت چندانی با روش معمولی ندارد. اما در مرحله دوم و بر اساس نتیجه حاصل شده از مرحله اول، کارشناس شستشو تصمیم می‌گیرد تا از چه نوع ماده شوینده با چه میزانی استفاده کرده تا بهترین نتیجه حاصل شده و آلودگی‌های باقی مانده نیز از فرش پاک شود.

روش خشک کردن

سومین تفاوت مهم بین شستشوی معمولی و اعلا شویی فرش، در روش خشک کردن فرش آن است. در واقع این تفاوت بیشتر بر اساس امکانات و ماشین‌آلات موجود در یک قالیشویی ایجاد می‌شود. در شستشوی معمولی، اغلب شرایط خشک کردن فرش نیز معمولی بوده و فرش در جریان هوا و به مرور خشک می‌شود. در مقابل در یک قالیشویی معتبر و حرفه‌ای برای خشک کردن فرش از ماشین‌آلات آب‌گیری و خشک‌کن استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها کمک می‌کنند تا فرش شما در زمان کوتاهی و تحت حرارت کنترل شده، کاملا خشک شوند. نکته مهم اینکه این روش اگرچه شباهت‌هایی به مبل شوییی دارد؛ اما نباید با آن اشتباه گرفته شود.

یکی دیگر از نکات خشک کردن فرش در روش اعلا شویی استفاده از اتوپرس برای اتو کردن فرش است. در این مرحله سطح فرش اتو شده و فرش از نظر ظاهری کیفیت بالا و زیبایی خود را بهتر نشان می‌دهد. همچنین استفاده از اتو پرس روشی برای برق انداختن بیشتر سطح فرش است. نکته مهم اینکه این روش معمولی برای فرش‌های دست‌باف ابریشمی کاربرد دارد. هرچند در فرش‌های ماشینی ابریشم گونه نیز اثر خوبی از خود برجای می‌گذارد.

جزئیات دیگر

در نهایت جزئیات دیگری نیز وجود دارد که توجه به آنها موجب تفاوت شستشوی معمولی و اعلا شویی شده است. به عنوان مثال در این روش سلامت فرش شما به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ تا اطمینان حاصل شود که شستشوی آن به روش انتخابی، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

لکه‌بری، رنگ‌بری و سایر قدمات قالیشویی نیز در این روش ارائه می‌شود. به این معنا که فرش‌ها پیش و پس از شستشوی اول از نظر وجود لکه‌های احتمالی بررسی شده و بر اساس نوع لکه، مواد شوینده و روش مناسب برای حذف لکه‌ها انتخاب می‌شود.

در نهایت اگر قصد دارید فرشی گران‌بها و مهم را به یک قالیشویی آنلاین بسپارید؛ توصیه می‌کنیم روش اعلا شویی را انتخاب کنید. این روش معمولا هزینه‌ای نزدیک به دو برابر هزینه شستشوی معمولی دارد. با این حال مزایای آن به‌خصوص در مورد فرش‌های ارزشمند، بسیار بیشتر از هزینه‌های آن است. از سویی با توجه به قیمت فرش‌های دست‌باف و ماشینی، هزینه کردن برای مراقبت از فرش‌ها به‌خودی خود نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

چرا اعلاشویی؟

با خواندن توضیحات بالا درباره این روش، احتمالا می‌توانید مزایای این روش را مرور کنید. با این وجود در ادامه لیستی از مهم‌ترین مزایای اعلاشویی را ذکر کرده‌ایم.

  • تمیزی ظاهری و عمقی بهتر فرش
  • حفظ دوام و سلامت فرش
  • بهداشتی‌تر بودن روش شستشو و نتیجه نهایی کار
  • از بین بردن لکه‌های احتمالی

انتخاب بهترین قالیشویی برای اعلاشویی

در نهایت اگر تصمیم گرفته‌اید اعلاشویی در قالیشویی را برای فرش‌های خود انتخاب کنید؛ مرحله نهایی انتخاب یک موسسه قالیشویی مناسب است. در ادامه ویژگی‌های موسسات معتبر قالیشویی را مرور می‌کنیم.

  • سابقه فعالیت طولانی
  • شفافیت در ارائه قیمت و جزئیات خدمات
  • زمان‌بندی درست و خوش‌قولی
  • عضویت در اتحادیه قالیشویان
  • وجود نظرات مثبت درباره قالیشویی در فضای مجازی
  • پاسخ‌گویی مناسب و سریع

امیدواریم با خواندن این مقاله، به‌خوبی با این روش شستشوی فرش آشنا شده و بهتر بتوانید برای فرآیند شستشوی فرش‌های خود تصمیم‌گیری کنید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر