ترمیم فرش

اصلاح و ترمیم فرش در قالیشویی عابدینی

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین خدماتی که در قالیشویی عابدینی به مشتریان عرضه می‌شود؛ خدمات اصلاح و ترمیم فرش است. در این مجموعه، متخصصین بعد از بازرسی اولیه، برای ترمیم فرش و قالی پس از ساییدگی، قالی را از پشت بر روی زمین پهن کرده و ابزاری مانند یک بطری آب، زیر قسمت مورد نظر قرار داده و اقدام به مرمت و ترمیم کردن فرش می‌کنند. علت استفاده از این ابزار، آسان شدن حرکت سوزن روی بافت فرش است. در مرحله بعد سوزن نخ شده از گوشت قالی وارد بافت اولین تار قالی می‌شود.

سپس سوزن بعد از دور زدن تار از آن خارج می‌شود. به این ترتیب نخ دور همان تاری که دور زده، به اضافه تار کناری گره می‌خورد. در مرحله بعد مجددا سوزن از روی تار دوم حرکت داده می‌شود و از زیر تار دوم و سوم عبور کرده و خارج خواهد شد. این مراحل باید تا انتهای قسمتی از فرش که دچار پوسیدگی شده است ادامه داشته باشد. البته قبـل از انجام تـارکشی و پود کشی ابتدا اطراف قسمت سوراخ شده بریده می‌شود.

اصلاح و ترمیم پارگی فرش

فرش مانند پارچه دارای بافت الیافی حساسی است که بر اثر تماس مکرر با رطوبت دچار پوسیدگی می‌شود. اگر یک تخته فرش را فقط چند روز به صورت تا زده یا حتی کاملا باز در معرض آب و رطوبت قرار دهید؛ بدون شک بافت آن دچار آسیب و پوسیدگی می‌شود. کارشناسان فرش روش مرسومی برای بررسی پوسیدگی یا عدم پوسیدگی قالی دارند. آنها بخشی از فرش که در معرض رطوبت بوده است را از عرض یا طول تا می‌زنند. اگر با فشار اندک دست، تارها و پودهای فرش از هم جدا و صدای شکستگی آنها شنیده شد؛ تشخیص قطعا پوسیدگی است. اما اگر تار و پود فرش زیر فشار انعطاف داشت و از هم جدا نشد؛ یعنی هنوز ساختار اصلی فرش دچار مشکل نشده است.

کارشناسان مجموعه عابدینی قبل از هرگونه اقدامی، فرش‌هایی که با کد ترمیم به مجموعه فرستاده شده‌اند را به این روش بررسی کرده و در صورت نیاز، مراحل ترمیم را انجام می‌دهند. همانطور که می‌دانید؛ همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. این موضوع در مورد همه چیز از جمله جلوگیری از پارگی و پوسیدگی فرش‌ها صدق می‌کند. بنابراین گام اول برای داشتن فرش‌های سالم، محافظت از آنها در برابر عوامل مخرب است.

اصلاح و ترمیم پارگی فرش

اگر علاقمند به یادگیری مطالب آموزشی در مورد راه‌های پیشگیری از ساییدگی و بیدزدگی فرش‌ها و قالی‌ها هستید؛ توصیه ما این است که حتما سری به سایر مقالات بلاگ قالیشویی آنلاین عابدینی که از دیدگاه بسیاری از مشتریان، بهترین قالیشویی تهران است بزنید و از مطالب ارزشمند این بخش استفاده کنید.

ترمیم فرش با اصلاح بافت و ریشه

ساختار فرش از دو قسمت اصلی تار و پود تشکیل شده است. به الیافی که در قسمت عرضی فرش وجود دارد؛ تار گفته می‌شود. تار فرش معمولا سفید رنگ و از جنس نخ درست شده است. گاهی به تار فرش ریشه نیز گفته می‌شود. برای ترمیم فرش‌هایی که اصطلاحا ریشه یا تار آنها دچار آسیب شده است؛ باید از سرویس ترمیم فرش با اصلاح بافت و ریشه استفاده شود. عملیات ترمیم فرش با اصلاح بافت و ریشه خود به چند دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • ترمیم ریشه ساده
  • ترمیم ریشه گلیم بافت
  • ترمیم ریشه مغزی

نوع خدمتی که باید برای ترمیم تارهای فرش شما انجام شود؛ توسط کارشناس اعزامی در محل تعیین می‌شود. کارشناسان ما بعد از بررسی فاکتورهای مختلف به شما اعلام می‌کنند که فرش‌تان نیاز به چه نوع ترمیمی دارد.

ساییدگی قالی از پشت (در قالی های کف ساده)

برای قالی‌هایی که بافت زیرین آنها دچار ساییدگی شده ولی پرز روی آنها از بین نرفته است؛ مراحل کار کمی متفاوت می‌شود. در این شرایط اگر خامه همرنگ پیدا نشود و همزمان بخواهیم بدون اینکه پرز روی قالی را خارج کنیم بافت زیری را مرمت کنیم؛ گره‌های زده شده از زیر فرش مشخص می‌شوند. در واقع شرایط فرش و عدم دسترسی شما به خامه همرنگ باعث می‌شود که نتوانید ظاهر کاملا یک‌دست و یکپارچه داشته باشید.

وسایل مورد نیاز برای اصلاح و ترمیم فرش پس از ساییدگی عبارتند از:

  • سوزن
  • نخ چله آماده و تابیده متناسب با قالی
  • دمباریک
  • درفش
  • موم (برای کشیدن بر روی نخ چله یا به اصطلاح نخ سون کاری)

ترمیم فرش با اصلاح بافت و ریشه

اصلاح و ترمیم فرش بعد بیدخوردگی

یکی از مضرترین حشرات برای فرش، بید است. جالب است بدانید که بید نوزاد خود را از پروتئین موجود در پشم فرش تغذیه می‌کند. البته بیدها خودشان نیز علاقه زیادی به این نوع پروتئین دارند و از آن تغذیه می‌کنند. به همین دلیل تمام وسایل بافته شده از پشم، در صورتی که به درستی نگهداری نشوند؛ ممکن است دچار بید خوردگی شوند. فرش نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وقتی بید وارد الیاف فرش می‌شود؛ از آنجایی که علاقه به پشم دارد؛ تمام بافت‌های پشمی فرش را می‌خورد و چله پنبه‌ای آن را باقی می‌گذارد. از بین تمام حشرات مضر و آسیب‌زننده به فرش، می‌توان بید را خطرناک‌ترین آنها دانست. بیدها حشراتی با ویژگی‌های دگردیسی کامل هستند. به همین خاطر اگر از محصولات پشمی از جمله فرش به خوبی مراقبت نشود؛ دچار حمله بیدها شده و کم کم به طور کامل از بین می‌روند. مهم‌ترین دلیل بیدخوردگی وسایل پشمی، عدم مراقبت اصولی از آنها و سهل‌انگاری است.

با وجود اینکه، حضور بید در بافت فرش می‌تواند به شدت آسیب‌زننده باشد؛ اما بید خوردگی معمولا آسیبی است که اگر به موقع تشخیص داده شود؛ کاملا قابل ترمیم است. بنابراین هرگز فرش‌ها و قالی‌هایی که در انبار خانه دارید و به دلیل عدم نگهداری مناسب دچار بید خوردگی شده‌اند را دور نیاندازید. به خصوص اگر قالی شما دستبافت و ارزشمند است. به جای این کار تلفن را برداشته و از خدمات مجموعه عابدینی استفاده کنید. اصلاح و ترمیم فرش بعد بیدخوردگی تخصص ماست.

مراحل ترمیم فرش پس از بید خوردگی

فرش‌های بیدخورده در قالیشویی عابدینی یک پروسه کاملا مجزا را نسبت به فرش‌های سالم طی می‌کنند. این فرش‌ها بعد از ورود به قالیشویی، وارد فاز غبارگیری می‌شوند. همانطور که می‌دانید؛ لایه‌های زیرین فرش، محل مناسبی برای پنهان شدن گرد و غبار و حشرات میکروسکوپی مانند بید هستند. بعد از انجام این مرحله، قالی ضدعفونی می‌شود تا بخش اعظمی از بیدهای پنهان شده در تار و پود آن از بین برود. مرحله بیدکشی به همینجا ختم نمی‌شود.
فرش‌هایی که ضد عفونی شده‌اند وارد انبار مخصوصی شده و همراه با بلورهای بیدکش پارادی کلروبنزن (نفتالین) کاورکشی شده و انبار می‌شوند. برای بازدهی بیشتر، قبل از پوشاندن فرش‌ها با کاور، گلوله‌های نفتالین خرد می‌شوند. کاوری که در این مرحله برای پوشش فرش‌ها استفاده می‌شود باید کاغذی باشد تا هم نگهداری آن ساده‌تر باشد و هم رطوبت اضافه فرش را بگیرد. انبار در نظر گرفته شده برای فرش‌های بیدخورده، مکانی کاملا محافظت شده و به دور از رطوبت است.

نفتالین یک ماده مضر و شیمیایی است که استفاده از آن در فضای بسته خانه می‌تواند تولید بو و بخار کند و برای سلامت بدن مضر باشد. بنابراین هرگز سعی نکنید که مراحل ذکر شده را در خانه و بدون در اختیار داشتن انبار مجزا انجام دهید.

خوشه‌های سدر که معمولا در منازل به منظور محافظت از فرش و قالی به کار برده می‌شوند؛ هرگز جایگزین خوبی برای نفتالین نیستند و نمی‌توانند از بافت قالی در برابر حشرات موذی محافظت کامل کنند. البته در گذشته از موادی مانند کاغذ روزنامه، کلر، بنزین، کافور و فلفل نیز در منازل برای پیشگیری از بید خوردگی فرش‌ها و پارچه‌ها استفاده می‌شد. اما با این وجود هیچکدام از این مواد جایگزین نفتالین نمی‌شوند و نمی‌توانند آن کارایی را داشته باشند. فراموش نکنید که قراردادن و باقی گذاشتن پر در قالی به عنوان طعمه و به منظور منحرف کردن بیدها کار عاقلانه‌ای نیست و مشکلات بیشتری را سبب می‌شود. ضمن اینکه توسل به محصولات جدید ضد بید که امروزه تبلیغات گسترده آنها را شاهد هستیم هم کاملا موثر نیست و نمی‌تواند بیدها را به تنهایی از بین ببرد. اما کارشناسان استفاده از آنها را بی‌فایده هم نمی‌دانند.

اصلاح و ترمیم فرش بعد بیدخوردگی

موارد آسیب زننده به فرش و قالی

آسیب‌هایی که مختص فرش و قالی است؛ فقط محدود به رطوبت، حشرات و انبارداری غلط آنها نمی‌شود. گاهی عوامل ساده‌ای مانند استفاده زیاد از فرش یا پهن کردن آن در مسیری از خانه که رفت و آمد در آن زیاد است یا قراردادن پایه مبل‌ها و میزهای سنگین روی فرش نیز می‌تواند به بافت قالی آسیب برساند. بهتر است این نکته را بدانید که قسمتی از فرش که زیر مبل قرار می‌گیرد و دسترسی به آن محدود است نیز مستعد حملات بیدها و سوسک‌ها است.

تنها راه محافظت از قسمت‌های پنهان شده فرش زیر مبل، جارو زدن و زدودن گرد و غبار به صورت منظم و هفتگی از میان پرزهای فرش است. بنابراین حداقل هفته‌ای یک بار تمام قسمت‌های فرش را با استفاده از جاروبرقی قوی تمیز کنید و نگذارید گرد و خاک سطحی وارد لایه‌های عمیق‌تر فرش شود.

رعایت این نکته برای فرش‌هایی که در مکان‌های پرتردد یا اتاق‌های پر رفت و آمد پهن شده‌اند از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که این مکان‌ها هم به دلیل تردد زیاد، بیشتر در معرض گرد و غبار هستند و هم پا خوردن فرش عاملی است که ممکن است آلودگی‌های سطحی را به عمق فرش سوق دهد. بنابراین فرش‌های اتاق نشیمن، ناهارخوری و آشپزخانه را حداقل هفته‌ای یک بار و با دقت کامل جارو بزنید. اگر حین جارو کشیدن متوجه خرابی شدید یا شواهدی از خرابی ظاهری روی فرش دیدید؛ حتما قالی‌ها را با محلول‌های ضد بید شستشو دهید. البته همانطور که گفتیم؛ این محلول‌ها فقط جهت پیشگیری از تشدید آسیب هستند و نمی‌توانند بید خوردگی را از بین ببرند. برای از بین بردن بیدهایی که در تار و پود فرش زندگی می‌کنند و جبران خساراتی که به الیاف فرش وارد شده است؛ چاره‌ای جز استفاده از خدمات حرفه‌ای قالیشویی‌ها ندارید.

سایر روش های جلوگیری از بید خوردگی فرش

گاهی برخی از مشتریان از ما سوال می‌پرسند که آیا رساندن دمای بافت فرش به منفی صفر درجه می‌تواند بیدها را از بین ببرد؟ پاسخ قطعی ما منفی است. هیچ شواهدی وجود ندارد که اثبات کند منجمد کردن قالی در یک یخچال صندوقی و کاهش دمای آن تضمینی برای کشته شدن حشرات است. بنابراین از فکر منجمد کردن قالی به خیال از بین رفتن بیدها بیرون بیایید و هرگز این کار غیرمعقول را انجام ندهید. چرا که خود رطوبت یخچال عامل اصلی پوسیدگی بافت فرش است.

حشره کش‌ها (پیف پاف) در کشتن حشراتی مانند بیدها و کک‌ها موثر هستند. مخصوصا اگر به مدت طولانی از مکش جاروبرقی‌های قوی و محلول‌ها و مواد ضد بید استفاده کرده‌اید و جواب نگرفته‌اید. قیمت این مواد زیاد نبوده و نسبتا موثر هستند. ضمن اینکه دسترسی به آنها نیز کار پیچیده‌ای نیست. فقط یک نکته بسیار مهم که باید در مورد این مواد بدانید این است که حشره‌کش‌ها یک فرآورده شیمیایی هستند که استفاده زیاد از آنها می‌تواند برای سلامت بدن مضر باشد. بنابراین در مصرف آنها زیاد‌روی نکنید. اگر مدتی است که روی فرش حشره‌کش می‌زنید ولی هنوز شاهد آثار حضور بید هستید؛ باید حتما برای از بین بردن این حشرات موذی با افراد متخصص مشورت کنید.

استفاده از بخار و مواد ضد بید قبل از ترمیم فرش

نکته بعدی که یادآوری آن لازم است؛ استفاده از بخار و مواد ضد بید روی فرش‌های نفیس، ابریشمی و دستبافت است. هنگام استفاده از بخار و مواد ضد بید برای فرش‌های نفیس باید احتیاط کنید. قبل از شروع کار نیز باید قالی را کاملا صاف پهن کنید و از اسپری برای ریختن مواد ضد بید روی فرش استفاده کنید تا تمام حشرات به کلی نابود شوند. البته توصیه اکید ما این است که هرگز از روش‌های خانگی و سنتی برای رفع مشکلات و حتی شستشوی فرش‌ های نفیس و دستبافت استفاده نکنید. الیاف این فرش‌ها بسیار ظریف هستند و ممکن است با استفاده از مواد غیراستاندارد یا روش‌های غیراصولی آسیب جبران‌ناپذیری ببینند.

فراموش نکنید که گرد و غبار نیز می‌تواند به بافت فرش آسیب برساند. اگر ذرات گرد و غبار از میان فرش خارج نشوند؛ هنگام شستشو با آب ترکیب شده و تشکیل لایه‌ای شبیه گل در انتهای پرز فرش می‌دهند. این لایه گل مانند پس از مدتی پوسیدگی زودرس فرش را سبب می شود. بنابراین قبل از شروع فرایند شستشوی فرش و استفاده از خدمات قالیشویی کاملا خاک فرش را تکانده و غبار آن را خارج کنید.

جهت دریافت سایر خدمات قالیشویی عابدینی از جمله شستشوی فرش ، مبل شویی ، رفوگری فرش ، رنگرزی و شیرازه دوزی و اطلاع از قیمت قالیشویی می توانید با شعبه قالیشویی در شمال تهران و سایر مناطق بسته به محل منزل و شرکت خود در تهران و کرج تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

در هر کجای تهران که باشید، ما در کنار شما هستیم. ما در تمام مناطق تهران شعبه داریم . تنها کافی است بر روی قالیشویی آنلاین کلیک کنید  یا تلفنی درخواست مورد نظر خودتان را مطرح کنید تا همکاران ما به سمت شما اعزام شوند.

این کار فرآیندی تخصصی است و نیازمند صرف وقت و دقت فراوان است. پس فرش‌هایتان را به ما بسپارید. ما آن‌ها را صحیح و سالم به شما تحویل می‌دهیم.

شما نیاز نیست هیچ کاری انجام دهید. تنها با ورود به وبسایت قالیشویی عابدینی ، درخواست خودتان را ثبت می‌کنید و باقی کار را به ما می‌سپارید.
کلیه پیگیری‌ها توسط خود پرسنل قالیشویی عابدینی انجام شده و هماهنگی‌های لازم با شما صورت خواهد گرفت. معمولا بعد از سفارش شما، بلافاصله همکاران ما با شما تماس می‌گیرند و پیگیری‌های لازم را انجام خواهند داد.

یکی از عواملی که در تحویل فرش شما نقش دارد، زمان و فصل جمع‌آوری فرش‌ها است. معمولا در ۶ ماه اول سال بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت تحویل فرش طول می‌کشد.
در فصل پاییز تحویل فرش‌ها ۲۴ تا ۴۸ ساعته خواهد بود. اما همانطور که می‌دانید، زمستان و نزدیک عید نوروز شلوغ‌ترین زمان برای قالیشویی‌ها است.
معمولا فرش‌های شما در این زمان بین ۷۲ تا ۹۶ ساعت به دست شما خواهند رسید.
همچنین جنس فرش هم در مدت زمان ارسال آن نقش دارد. معمولا فرش‌های ماشینی زودتر از فرش‌های دستباف و ابریشم تحویل داده می‌شوند.

قیمت شستشوی فرش متناسب با جنس فرش، ماشینی و دستباف بودن آن متفاوت است. قالیشویی عابدینی قیمت‌ها را بر اساس نرخ نامه اتحادیه قالیشویی تعیین می‌کند.

معمولا این روش توصیه نمی‌شود. چراکه شستشوی فرش در محل معمولا به صورت سطحی انجام شده و گرد و غبار فرش داخل آن باقی می‌ماند. این گونه، فرش‌های ارزشمند شما به مرور زمان آسیب دیده و ریشه‌های آن از بین می‌رود. پیشنهاد می‌کنیم از شست و شوی فرش در محل پرهیز کنید، چراکه در این روش رطوبت هم در فرش باقی می‌ماند.
مزیت کارخانه قالیشویی عابدینی ، در این است که شستشو طی چند مرحله انجام شده و قبل از شستشو، انجام عملیات خاک‌گیری موجب تخلیه شدن تمام گرد و غبار فرش می‌شود.

البته! با سال‌ها سابقه جزو بهترین ‌قالیشویی‌ است که کلیه خدمات رفوگری را هم به طور کامل پوشش می‌دهد. 

پاسخ به این سوال به میزان خرابی فرش، جنس آن و میزان خدمات ارائه شده توسط ما بستگی دارد.
حتما در این زمینه ها از ما مشاوره رایگان بگیرید.

سیستم مکانیزه و تخصصی قالیشویی عابدینی ، به عنوان بهترین قالیشویی در تهران، معمولا اجازه بروز همچین مشکلی را نمی‌دهد. اما در صورتی که هر مشکلی برای فرش شما حین انجام عملیات قالیشویی ایجاد شود، مدیریت مجموعه و کارشناسان ما حتما پاسخگو خواهند بود.
در صورت عدم رضایت شما از شست و شوی فرش‌هایتان، قالیشویی نوین ضمن بررسی علت مشکل عملیات شست و شو را تکرار خواهد کرد.
فراموش نکنید، بعضی از فرش‌ها که کهنه، پوک و یا ضعیف شده‌اند، ممکن است بخاطر استفاده از دستگاه‌های شوینده مکانیزه پاره شوند. متخصصان ما حتما پیش از شست و شو وضعیت فرش شما را بررسی کرده و احتمال پارگی را با شما در میان خواهند گذاشت. در این صورت شست و شوی فرش تنها با توافق شما صورت خواهد گرفت.

بستگی به نوع فرش شما دارد. موادی که در شستشوی فرش‌های دستباف به کار می‌رود با متریال شستشوی فرش‌های ماشینی متفاوت است.

جای هیچ نگرانی نیست. طی عملیات شستشوی فرش با قالیشویی عابدینی ، هیچ لکه‌ای باقی نخواهد ماند.با بهره‌گیری از تیم مجرب و متخصص در کنار دستگاه‌های جدید و مواد شوینده باکیفیت جایی برای لکه‌ها باقی نمی‌گذارد.

تیم حرفه‌ای قالیشویی عابدینی فرش‌ها را لول کرده و از منزل شما برده و به صورت لول کرده و در کاور و پوشش مخصوص تمیز و آراسته به شما بازمی‌گرداند.

سفارش آنلاین

برای قالیشویی آنلاین میتوایند از این فرم استفاده نمایید. در صورت ارسال فرم زیر در اسرع وقت با شما تماس گرفته خواهد شد!

تاریخ جمع آوری

کارخانه قالیشوی عابدینی

خدمات قالیشوی عابدینی

شعب قالیشویی عابدینی در تهران و کرج