قیمت قالیشویی و نرخ اتحادیه قالی شویی در سال 1402 + قیمت شستشوی فرش

قیمت قالیشویی و نرخ اتحادیه قالی شویی در سال ۱۴۰۳ + قیمت شستشوی فرش

قیمت قالیشویی در کنار کیفیت خدماتی که از این مراکز دریافت می‌کنید؛ دو فاکتور مهمی هستند که روی تصمیم‌گیری شما در زمان استفاده از انواع سرویس‌های قالیشویی‌ها اثرگذار می‌باشند.

فرش‌ها یکی از وسایل مهم در خانه محسوب می‌شوند که به صورت روزانه در معرض کثیفی، گرد و غبار، شوره و مواد حساسیت‌زای فراوانی قرار دارند. بنابراین باید یک یا دو بار در سال، بسته به میزان رفت و آمد در خانه، آنها را برای شستشوی به قالیشویی بسپارید. ممکن است این سوال را از خود بپرسید که مگر شستشوی خانگی چه مشکلی دارد که باید برای شستشوی فرش از خدمات حرفه‌ای استفاده کنیم؟ پاسخ این سوال کاملا شفاف و واضح است. قالیشویی‌های مجاز و معتبر، تجهیزات تخصصی دارند که می‌توانند به کمک آنها، فرش‌های شما را بدون آسیب‌دیدگی، در کمترین زمان ممکن بشویند.

این در حالی است که معمولا شیوه‌های سنتی پر از اشکال و ایراد هستند و ضمنا تمیزی ایجاد شده توسط آنها سطحی است. قدرت پاک‌کنندگی تجهیزات مستقر در قالیشویی‌ها به قدری زیاد است که می‌تواند حتی سرسخت‌ترین لکه‌ها را در مدت کوتاهی از بین برده و فرش را مثل روز اول درخشنده کند. حال اگر متقاعد شدید که استفاده از خدمات قالیشویی بهتر از شیوه‌های سنتی است؛ بیایید کمی در مورد قیمت شستشوی فرش و نرخ خدماتی که این مراکز به مشتریان خود عرضه می‌کنند صحبت کنیم.

قیمت قالیشویی توسط چه مرجعی تعیین می‌شود؟

قیمت قالیشویی توسط چه مرجعی تعیین می‌شود؟

نرخ خدمات قالیشویی‌ها، هرساله توسط اتحادیه قالیشویان تهران تعیین می‌شود. نرخ اتحادیه قالیشویی در لیستی که از سوی این اتحادیه منتشر شده و در ادامه نیز به آن اشاره می‌کنیم؛ نرخ‌ها به دو دسته نرخ معمولی و نرخ شستشوی درجه یک تقسیم می‌شوند. ضمن اینکه در این جدول، برای هر مدل فرش، بسته به جنس و بافت آن، یک قیمت جداگانه در نظر گرفته شده است. تمام مراکزی که به عنوان قالیشویی مجاز در تهران زیر نظر این اتحادیه در حال فعالیت هستند؛ باید از این تعرفه‌ها تبعیت کرده و تخطی از آنها می‌تواند برای‌شان جریمه‌های سنگینی را به دنبال داشته باشد.

گرچه برخی از قالیشویی‌های غیرمجاز که حتی در تبلیغات اغواکننده، خودشان را به عنوان ارزان ترین قالیشویی تهران معرفی می‌کنند؛ با ایجاد پیچیدگی در نحوه محاسبه فاکتور مشتری، اقدام به دریافت وجوهی بیشتر از حد تعیین شده از سوی اتحادیه می‌کنند. بنابراین همیشه توصیه می‌شود که قبل از ثبت سفارش، برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی و پرداخت هزینه‌های مازاد، ابتدا سری به وبسایت رسمی اتحادیه قالیشویان تهران بزنید و مجوزدار بودن مرکزی که انتخاب کرده‌اید را بررسی کنید. اگر قالیشویی مدنظر شما، مجوز داشته باشد و اقدام به دریافت نرخی مازاد نسبت به آنچه از سوی اتحادیه تعیین شده است کند؛ شما می‌توانید برای ثبت شکایت به این مرجع معتبر مراجعه کنید. در غیر این صورت شکایت شما راه به جایی نخواهد برد.

نرخ خدمات قالیشویی‌های تهران در سال 1402 چقدر است؟

نرخ خدمات قالیشویی‌های تهران در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

بر اساس آخرین تغییرات اعمال شده بر روی لیست تعرفه خدمات قالیشویی‌ها، نرخ رسمی خدمات این مراکز، بسته به جنس فرش به شرح زیر می‌باشد:

سرویس نرخ عادی (تومان) نرخ ویژه و درجه یک (تومان)
شستشوی فرش ماشینی (متر مربع) ۳۰/۰۰۰ ۴۵/۰۰۰
شستشوی فرش دستباف (متر مربع) ۵۰/۰۰۰ ۱۰۰/۰۰۰
اعلا شویی فرش ماشینی (متر مربع) ۳۸/۰۰۰
اعلا شویی فرش دستباف (متر مربع) ۴۵/۰۰۰ ۶۵/۰۰۰
شستشوی فرش گل ابریشم دستباف ۴۰/۰۰۰ ۱۰۰/۰۰۰
شستشوی موکت جدا از زمین ۲۵/۰۰۰
شستشوی فرش ماشینی مدرن و گل ابریشم ۲۲/۵۰۰
خشکشویی فرش ماشینی در محل (متر مربع) ۴۵/۰۰۰
خشکشویی فرش دستباف در محل (متر مربع) ۶۰/۰۰۰
خشکشویی موکت در محل (متراژ کمتر از ۵۰ متر) ۵۳/۰۰۰
خشک‌ شویی موکت در محل (متراژ بیشتر از ۵۰ متر) ۱۵/۰۰۰
اعلا شویی موکت جدا از زمین (متر مربع) توافقی
قیمت شستشوی قالیچه و کناره توافقی
قیمت رفوگری و ترمیم (متر مربع) توافقی
قیمت لکه‌ برداری توافقی
سرویس ایاب ذهاب ۶۷/۰۰۰
کاور و بسته بندی ۵۰/۰۰۰

 

تعرفه‌های کلی خدمات چگونه محاسبه می‌شوند؟

تعرفه‌های که هر ساله از سوی اتحادیه به عنوان قیمت خدمات تخصصی قالیشویی‌ها اعلام می‌شود به صورت واحد است. به عنوان مثال برای سرویسی مانند شستشوی فرش از واحد متر مربع استفاده می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم هزینه کلی شستشوی یک فرش ۹ متری را حساب کنید؛ باید تعرفه خدمات مورد نظر را در عدد ۹ ضرب کنید. عدد حاصله، جمع مبلغی است که در فاکتور مشتری درج می‌شود. بنابراین هر چقدر ابعاد فرش بزرگ‌تر باشد؛ هزینه کلی نیز افزایش پیدا می‌کند.

موضوع دیگری که باید برای دریافت خدمات شستشوی فرش به آن توجه کنید؛ کیفیت و نوع شستشویی است که قرار است روی فرش‌ها انجام شود. به عنوان مثال اعلا شویی یه نوع شستشوی کاملا حرفه‌ای است که تمیزی و پاکیزگی صد در صدی را به همراه دارد. برای شستشوی اعلاء فرش از روش‌های ویژه و مواد شوینده خاصی استفاده می‌شود. با این وجود تعرفه این سرویس از سایر خدمات متمایز است.

عامل بعدی که برای محاسبه جمع کل فاکتور باید در نظر گرفته شود؛ جنس فرش است. این موضوع که فرش شما دستبافت است یا ماشینی، اکریلیک است یا ابریشمی و یا فرش معمولی است یا نفیس به شدت روی قیمت دریافت خدمات تاثیر می‌گذارد. انواع مختلفی از فرش دستبافت وجود دارد که تعرفه انجام خدمات روی آنها متفاوت است.

به عنوان مثال هزینه شستشوی فرش‌های دستبافت معمولی، گلیم فرش، فرش گل ابریشم و فرش ابریشم خالص با یک تعرفه محاسبه نمی‌شوند. در این بین هزینه شستن فرش‌های گل ابریشم به دلیل حساسیت بالایی که به آب و مواد شوینده دارند؛ معمولا از دیگر انواع فرش‌های دستبافت گران‌تر است.

عوامل موثر در محاسبه نرخ خدمات حرفه‌ای قالیشویی‌ها

عوامل موثر در محاسبه نرخ خدمات حرفه‌ای قالیشویی‌ها

اصلی‌ترین سوالی که در این بخش قصد پاسخ به آن را داریم این است که هزینه شستشوی یک فرش چقدر است؟ عوامل زیادی می‌توانند بر هزینه شستشوی فرش و قیمت قالیشویی تاثیر بگذارند. این قیمت‌ها به اندازه فرش، جنس فرش و روش شستشو بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که نرخ‌های بسیار ارزان ممکن است نشانه کیفیت پایین خدمات باشند. بنابراین سعی کنید این نرخ‌های وسوسه‌کننده شما را به دردسر نیاندازد. در اینجا عواملی که بر قیمت قالی شویی تاثیر می‌گذارند را بررسی می‌کنیم.

سایز فرش

همانطور که می‌دانید؛ قالیشویی‌ها هزینه فاکتور مشتری را بر اساس ساعت کار محاسبه نمی‌کنند؛ بلکه تعرفه‌شان بر اساس هر متر مربع محاسبه می‌شود. بسته به جنس فرش، تعرفه رسمی شستشوی هر متر مربع قالی می‌تواند بین ۱۲۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰ تومان متغیر باشد. برای تعیین نرخ دقیقی که برای شستشوی فرش شما در نظر گرفته می‌شود؛ ابتدا باید کارشناس مربوطه فرش را از نظر جنس و میزان آلودگی از نزدیک بررسی کند. سپس بسته به این فاکتورها، هزینه شستشو به مشتری اعلام می‌شود.

جنس فرش

روشی که در قالیشویی‌ها برای تمیز کردن فرش استفاده می‌شود؛ به جنس الیاف آن و دستی یا ماشینی بودنش بستگی دارد. چرا که جنس قالی بر میزان کثیفی، گرد و غبار و آلودگی‌هایی که در عمق الیاف آن تجمع پیدا کرده‌اند تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این بلندی پرزهای فرش نیز عامل اثرگذار دیگری است که روی تعرفه خدمات قالیشویی‌ها تاثیر مستقیم دارد.

اگر فرش ضخیم باشد؛ ممکن است به صرف زمان بیشتری برای از بین بردن لکه‌ها و کثیفی‌های روی آن نیاز باشد. شوینده‌ها، روش‌های شستشو و تجهیزاتی که برای انجام این کار استفاده می‌شوند؛ همگی بستگی به جنس فرش دارند. همه این عوامل می‌توانند بر قیمت شستشوی فرش تاثیر بگذارند. در فهرست رسمی تعرفه خدمات قالیشویی، فرش ماشینی ارزان‌ترین و فرش گل ابریشم دستی نیز گران‌ترین نرخ را از آن خود کرده‌اند.

روش شستشو

روش‌های مختلفی برای شستشوی فرش وجود دارد که هر کدام مشخصات و نرخ قالیشویی ویژه خود را دارند. نوع فرش، طول پرزها، وضعیت کلی الیاف و تعداد لکه‌هایی که روی فرش وجود دارد همگی در تعیین قیمت قالیشویی نقش دارند. این که شستن یک فرش چقدر هزینه دارد بستگی به مدت زمان لازم برای تمیز کردن الیاف آن، محلول‌های تمیزکننده مورد نیاز و نوع تجهیزاتی که تکنسین قالیشویی مجاز به استفاده از آن است بستگی خواهد داشت.

سایر عوامل موثر بر قیمت شستشوی فرش

همانطور که گفته شد جنس الیاف به کار رفته در فرش نیز می‌تواند روی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال فرش‌های ماشینی معمولی، اکریلیکی و فانتزی با یک تعرفه ثابت قابل شستشو هستند. تعرفه‌ای که برای شستشوی این نوع قالی‌ها از سوی اتحادیه تعیین شده است یکسان است و تخطی از آن قانونی نیست. علاوه بر این، هیچکدام از قالیشویی‌های مجاز زیر نظر اتحادیه حق ندارند که به خاطر رنگ فرش تعرفه‌ای متفاوت دریافت کنند.

با این حساب شستشوی یک فرش ماشینی کرم رنگ با یک فرش اکریلیکی لاکی رنگ یکسان است. این موضوع در مورد فرش‌های دستبافت معمولی و گلیم فرش‌ها نیز صدق می‌کند. تعرفه شستشوی این نوع قالی‌ها نیز تقریبا با هم برابر است. اما بسته به سختی کار و میزان کثیفی فرش ممکن است شستشوی گلیم فرش بین ۱۰ تا ۱۵ درصد گران‌تر از دستبافت‌های معمولی برای مشتری تمام شود.

چرا بهتر است از خدمات قالیشویی‌ ها استفاده کنیم؟

چرا بهتر است از خدمات قالیشویی‌ ها استفاده کنیم؟

همه ما روزهایی را به خاطر داریم که خانواده‌ها برای شستشوی فرش‌های خانه خود شخصا وارد عمل می‌شدند و کل اعضای خانواده در این کار دخیل بودند. تقریبا بیش از ۳ دهه است که از آن دوران می‌گذرد و با وجود پیشرفت‌های تکنولوژیکی و اهمیت صرفه‌جویی در منابعی مانند آب، روش‌های سنتی را منسوخ کرده است.

در روش‌های سنتی برای شستشوی یک فرش ۶ متری حجم زیادی آب مصرف می‌شد. اما امروزه به لطف اختراع تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی متعدد، از هدر رفت این منبع ارزشمند جلوگیری می‌شود. بنابراین اولین مزیتی که استفاده از خدمات قالیشویی‌ها دارد؛ جلوگیری از اتلاف آب و کمک به جامعه بشری است.

دومین مزیتی که می‌توان به آن اشاره کرد؛ صرفه‌جویی در زمان است. در گذشته برای شستشن قالی‌های خانه تمام اعضای خانواده حداقل یک روز زمان صرف می‌کردند. شستن، آبکشی، پهن کردن و خشک کردن فرش یک پروسه طولانی چند روزه بود که گاهی حتی به درستی هم اجرا نمی‌شد.

این در حالی است که در حال حاضر با گسترش شبکه‌های ارتباطی و با راه‌اندازی سرویس‌های ویژه‌ای مانند قالیشویی آنلاین دسترسی به خدمات ارزشمند و تخصصی در کمتر از چند دقیقه امکان‌پذیر است. با استفاده از این روش‌ها، در عرض چند ساعت می‌توانید فرش خود را تحویل یک مجموعه معتبر داده و بعد از ۷۲ ساعت، آن را کاملا سالم، خشک شده و به صورت لوله شده تحویل بگیرید.

با شستشوی فرش و مبل در منزل، سلامت این کالاهای ارزشمند به شدت در خطر خواهد افتاد. شما در خانه ممکن است از شوینده یا روشی برای شسشتن فرش و قالی خود استفاده کنید که استاندارد و مناسب نیستند و ممکن است به آنها آسیب برساند. ضمن اینکه معمولا رسیدن به تمیزی مورد نظر در روش‌های سنتی کار پر زحمت و زمان‌بری است.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر