رفع چروک فرش ماشینی

۶ روش موثر برای از بین بردن چروک فرش + ماشینی و دستبافت

چروک‌شدن فرش یکی از مشکلات رایجی است که شاید بسیاری از افراد با آن مواجه شوند. در واقع زمانی که فرش را بعد از مدتی طولانی استفاده می‌کنید یا به‌خوبی آن را نمی‌شویید، احتمال چروک‌شدن الیاف آن وجود دارد. در این زمان می‌توانید با مراجعه به یک قالیشویی معتبر مشکل را برطرف کنید.

شاید به هر دلیلی تمایلی برای مراجعه به مراکز قالیشویی نداشته باشید و بخواهید که این مشکل را در خانه برطرف کنید. خوشبختانه راهکار‌های مختلفی برای از بین بردن چروک‌های فرش وجود دارد که با استفاده از آنها این مشکل به راحتی در خانه برطرف می‌شود.

ما در این مقاله می‌خواهیم درباره دلایل و نحوه رفع چروک فرش ماشینی و دستباف صحبت کنیم.

اهمیت از بین بردن چروک فرش چقدر است؟

اهمیت از بین بردن چروک فرش چقدر است؟

فرش‌های چروکیده می‌توانند روی دکوراسیون خانه شما تأثیر منفی بگذارند و ظاهر نامناسبی در آنجا به‌وجود بیاورند. قطعاً هیچ کسی تمایلی به راه رفتن در خانه‌ای ندارد که بخش‌های مختلف فرش‌های انجا نامرتب و با ظاهر نازیبایی هستند. چروک‌ها همچنین می‌توانند به بافت قالی شما آسیب برسانند و در طولانی مدت آن را از بین ببرند، بنابراین باید هر چه سریعتر از بین بروند.

دلایل ایجاد چروک فرش چیست؟

اولین قدم برای از بین بردن چروک‌های فرش دلیل پیدایش این مشکل است. از جمله مهمترین دلایلی که باعث چروک‌شدن فرش ماشینی و دستباف می‌شوند، عبارتند از:

  • مناسب‌نبودن فرش برای فضای مورد نظر
  • کشش بیش‌از‌حد فرش
  • رطوبت زیاد داخل الیاف و خشک‌نشدن کامل آن بعد از شستشوی فرش
  • لایه‌لایه‌شدن فرش
  • کشیدن مبلمان سنگین روی فرش
  • رفت‌و‌آمد زیاد روی فرش

روش های رفع چروک فرش ماشینی و دستباف چیست؟

روش های رفع چروک فرش ماشینی و دستباف چیست؟

قیمت قالیشویی در تهران و شهر‌های دیگر برای رفع چین‌و‌چروک به‌وجودآمده روی فرش‌ها زیاد نیست، بنابراین توصیه می‌کنیم که در مرحله اول در صورت امکان حتماً قالی را به یک مرکز قالیشویی حرفه‌ای بفرستید؛ اما اگر به هر دلیلی امکان انجام این کار را ندارید، از این ترفند‌ها استفاده کنید:

  • راه رفتن روی قالی

یکی از بهترین روش‌های خانگی که بسیاری از افراد صرفاً با همین راهکار چروک‌ها را از بین می‌برند، راه‌رفتن روی قسمت‌های چروکیده است. این کار نیاز به هیچ تجهیزات خاصی ندارد، اما نتایج فوق‌العاده‌ای به‌همراه دارد. این راهکار را به کسانی پیشنهاد می‌دهیم که عجله‌ای برای از بین بردن این مشکل ندارند و به‌مرور زمان می‌خواهند این مشکل را در آن برطرف کنند.

در واقع شما کافیست که قالی را کف خانه پهن کنید و روی آن راه بروید؛ همین ترفند موجب می‌شود تا مشکلات آن برطرف شوند؛ البته این راهکار فقط زمان جواب می‌دهد که چروک‌های کمی به‌وجود آمده باشند.

  • لوله کردن معکوس قالی

یکی از راهکار‌های تضمینی که معمولاً برای اغلب قالی‌ها جواب می‌دهد، لوله‌کردن معکوس فرش است. طبق این راهکار اگر می‌خواهید چروک‌ها را سریعتر از بین ببرید، کافیست که قالی را از جهت معکوس لوله کنید. البته برای انجام این کار باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  • ابتدا قالی را جاروبرقی بکشید تا مطمئن شوید تمام زباله‌ها ریز و درشت از داخل الیاف آن جمع شده‌اند.
  • قالی را در معرض تابش نور خورشید بگذارید تا بافت آن نرمتر شود.
  • کف زمین را جارو بکشید تا گرد و غبار در زمان لوله‌کردن فرش روی الیاف آن ننشیند.
  • در زمان لوله‌کردن فرش ممکن است صدایی مانند شکسته‌شدن بشنوید که در این زمان به سرعت باید این فرآیند را متوقف کنید، چون احتمال آسیب‌دیدگی قالی وجود دارد. اگر در این زمان مشکلی به‌وجود بیاید، معمولاً رفع می‌شود؛ بنابراین نباید در لوله‌کردن فرش پیشروی کرد.
  • برخی فرش را به‌صورت سفت و محکم لوله می‌کنند که نیازی به این کار نیست؛ همینکه قالی را به‌صورت شل و آزادانه لوله کنید، مشکل چروک‌ها را از بین می‌برد.

با رعایت همین چند نکته ساده کافیست تا قالی را پشت و رو و سپس آن را لوله کنید. بعد از لوله‌کردن فرش باید مدتی آن را به همان شکل بگذارید تا تمام آسیب‌های به‌وجودآمده برطرف شوند.

  • استفاده از اجسام سنگین

اگر قسمتی از فرش شما دچار چروک شده است، برای از بین بردن این مشکل کافیست تا اشیاء سنگین‌وزنی را روی آن قرار دهید؛ مثلاً می‌توانید کارتون‌های سنگین، مبلمان، میز و … را روی این قسمت از قالی بگذارید تا با فشار حاصل از این وسایل چروک‌ها برطرف شوند.

برای اینکه از این ترفند نتیجه بهتری بیرید، قبل از قراردادن وسایل کمی آب روی قالی بپاشید. ما آب مقطر را به جای آب معمولی پیشنهاد می‌دهیم، چون املاح کمتری دارد.

پارچه مرطوب و اتو

  • پارچه مرطوب و اتو

شما می‌توانید از یک پارچه نمدار به‌همراه اتو برای از بین بردن چروک‌های به‌وجودآمده روی قالی استفاده کنید. شما در این ترفند باید مراقب باشید تا حرارت اتو بیش‌از‌اندازه نباشد، چون احتمال آسیب‌دیدگی الیاف فرش وجود دارد.

همچنین این راهکار به تنهایی شاید مشکل را برطرف نکند، بنابراین از آن در کنار ترفند‌هایی مثل لوله‌کردن معکوس یا قرار دادن اشیاء سنگین استفاده کنید تا مشکل برطرف شود.

  • استفاده از گرما و حرارت نور خورشید

یکی از ترفند‌های عالی برای رفع چروک فرش ماشینی و دستباف استفاده از حرارت و گرمای نور خورشید است. برای این کار کافیست تا فرش را برای مدتی در معرض حرارت نور خورشید قرار دهید. قرار دادن قالی در دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد موجب می‌شود تا به‌مرور بافت فرش نرم شده و چروک‌های آن از بین بروند. البته این روش برای همه مناسب نیست و فقط کسانی که محیط باز و بزرگی دارند، امکان استفاده از آن را خواهند داشت.

برای اینکه از این ترفند نتیجه بهتری بگیرید، پیشنهاد می‌دهیم که بعد از قراردادن قالی در معرض نور خورشید، آن را به‌صورت معکوس لوله کنید. با انجام این کار احتمال از بین رفتن چروک‌ها بیشتر خواهد بود.

همچنین شما می‌توانید در زمان گذاشتن فرش در معرض نور خورشید روی آن اجسام سنگین بگذارید. با انجام این کار نه‌تنها به چروک‌ها فشار وارد می‌شود، بلکه نور خورشید این نواحی از فرش را نرمتر می‌کند؛ بنابراین مشکل خیلی زود برطرف خواهد شد.

  • استفاده از بخارشو

راهکار دیگری که ما پیش روی شما می‌گذاریم، استفاده از بخارشو است. اگر دسترسی به بخارشو ندارید و از دیگر راهکار‌ها هم به نتیجه نرسیده‌اید، تنها راه پیش روی شما مراجعه به مراکز قالیشویی خواهد بود.

دستگاه بخارشو می‌تواند به‌صورت همزمان حرارت و رطوبت را به قالی منتقل کند، برای همین جهت از بین بردن مشکلات مربوط به چین‌و‌چروک بسیار موثر است.

برای استفاده از بخارشو کافیست داخل آن آب مقطر بریزید و سری مناسبی را به لوله‌ها متصل کنید. حالا با کشیدن بخارشو روی فرش چروک آن از بین ‌می‌روند. در این زمان گویی فرش درست مانند لباس‌ها اتوکشی می‌شود، برای همین احتمال از بین رفتن مشکلات مربوط به آن زیاد خواهد بود. برای گرفتن نتیجه بهتر توصیه می‌کنیم که بخارشو را برای چند بار روی قالی بکشید.

رفع چروک فرش ماشینی و دستباف، چالشی با راه حل های مختلف

رفع چروک فرش ماشینی و دستباف، چالشی با راه حل های مختلف

رفع چروک فرش ماشینی و دستباف چالشی با راه‌حل‌های مختلف است که بسیاری از افراد با استفاده از همین راه‌حل‌ها توانسته‌اند چروک‌های به‌وجودآمده در قالی خود را از بین ببرند. برای رفع چین‌و‌چروک توصیه می‌کنیم که حتماً مطابق با توضیحات ارائه‌شده پیش بروید تا احتمال آسیب‌دیدگی قالی به حداقل برسد. کوچکترین اشتباه شما می‌تواند روی بافت فرش تأثیر منفی بگذارد، بنابراین باید تمام مراحل ترمیم چروک‌ها را به‌صورت اصولی پیش ببرید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

چگونه فرش شکسته را درست کنیم

چگونه فرش شکسته را درست کنیم

فرش یکی از مهمترین المان‌ها در دکوراسیون خانه تمام ما ایرانی‌ها است. اغلب ما از فرش به‌عنوان کفپوش خانه‌ها استفاده

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر