چگونه فرش شکسته را درست کنیم

چگونه فرش شکسته را درست کنیم

فرش یکی از مهمترین المان‌ها در دکوراسیون خانه تمام ما ایرانی‌ها است. اغلب ما از فرش به‌عنوان کفپوش خانه‌ها استفاده می‌کنیم. فرش‌ها در معرض آسیب‌های مختلفی قرار دارند که از جمله آنها می‌توان به له‌شدن و شکستگی اشاره کرد. در صورت که فرش دچار این مشکل شود، با استفاده از برخی ترفند‌ها می‌توانید آن را رفع کنید.

توصیه می‌کنیم که به‌محض مشاهده این مشکل با یک مرکز قالی شویی حرفه‌ای تماس بگیرید. این مراکز علاوه‌بر خدمات شستن فرش خدمات دیگری از جمله ترمیم قالی‌های آسیب‌دیده هم ارائه می‌دهند؛ برای همین می‌توانند فرش را با کیفیت بالا دوباره ترمیم کنند.

ما در این مقاله می‌خواهیم درباره اینکه چگونه فرش شکسته را درست کنیم و دلایل ایجاد این شکستگی‌ها صحبت کنیم.

مهمترین دلایل شکستگی فرش

مهمترین دلایل شکستگی فرش

از جمله مهمترین دلایل شکستگی فرش عبارتند از:

شستشوی غیر اصولی

یکی از دلایلی که منجر به آسیب‌دیدگی جدی قالی می‌شود، شستشوی غیراصولی آن است. شستشوی فرش اگر به‌شیوه نامناسبی انجام شود، به آن آسیب‌های جدی می‌رساند؛ مثلاً بسیاری از افراد با شستن قالی خانه می‌خواهند که هر چه زودتر آن را خشک کنند، بنابراین فرش را در سطوح نامناسب پهن می‌کنند. قرار گرفتن قالی در این سطوح باعث آسیب‌دیدگی جدی بافت می‌شود و فشار زیادی را به آن وارد می‌کند.

تراکم بالا

با بالارفتن تراکم فرش، وزن آن هم زیاد می‌شود. در این شرایط فقط یک جابه‌جایی ساده یا قرارگرفتن یک شیء زیر آن کافیست تا مشکلاتی از جمله شکستگی را به‌وجود بیاورد. در صورت بروز چنین مشکلی پیشنهاد می‌دهیم که به‌سراغ مراکز قالیشویی بروید. قیمت قالیشویی برای ترمیم شکستگی خیلی نیست، برای همین شما با صرف هزینه‌ای کم امکان رفع مشکل را خواهید داشت.

تا کردن قالی به روش نامناسب

برخی به‌منظور جابه‌جایی و اسباب‌کشی یا کلاً جمع‌کردن فرش برای مدتی از محیط خانه آن را به‌شیوه نامناسبی تا می‌کنند. آنها همچنین روی فرش‌های تا‌شده وسایلی مختلفی را قرار می‌دهند که همین منجر به شل‌شدن تار و پود آن می‌شود. در بسیاری از مواقع هم وقتی فرش بزرگتر از مساحت یک فضا باشد، آن را در قسمت‌های کنار دیوار تا می‌زنیم که همین مسأله هم می‌تواند به آن آسیب برساند.

جنس الیاف قالی

به جنس و الیاف فرش در هنگام خرید آن توجه داشته باشید، چون برخی الیاف‌ها مقاومت بیشتری دارند. مثلاً الیاف اکریلیک و پلی‌استر از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند و در برابر فشار و عوامل محیطی می‌توانند مقاومت خود را به‌خوبی حفظ کنند.

بافت غیر مستحکم

فرش‌های ماشینی معمولاً توسط دستگاه‌های مخصوص تولید می‌شوند، برای همین بافت مستحکم و یکدستی دارند. در نقطه مقابل قالی‌های دستی با هنر دست ساخته‌شده و برای همین به ظرافت، دقت و حوصله بیشتری نیاز دارند. کوچکترین بی‌دقتی بافنده در یافت این قالی‌ها می‌تواند در آینده مشکلاتی مانند شکستگی به‌وجود بیاورد.

نحوه رفع شکستگی فرش

نحوه رفع شکستگی فرش

اگر می‌پرسید که چگونه فرش تا خورده را صاف کنیم، برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که متاسفانه راهی جزء استفاده از تجهیزات مخصوص ندارید. تهیه این تجهیزات در خانه عموماً مشکل است، برای همین در اغلب موارد تنها راه پیش رو مراجعه به مراکز قالیشویی خواهد بود.

شما می‌توانید روی قسمت آسیب‌دیده قالی جسم سنگینی را بگذارید و برای مدتی منتظر بمانید؛ این راهکار را شاید خیلی‌ها به شما معرفی کنند، در صورتی که فقط برای رفع چین‌و‌چروک‌ها مناسب است، نه شکستگی!

شکستگی بعد از شستشوی فرش را چطور رفع کنیم؟

اگر فکر می‌کنید که فرش شما بعد از شستشو دچار شکستگی شده است، می‌توانید آن را در حالت قائم پهن کنید. در این زمان باید مطمئن شوید که هیچ وسیله یا بافت ناهمواری در زیر آن وجود ندارد، چون در این صورت احتمال بروز مشکلات جدیدتری برای قالی وجود خواهد داشت.

اگر بعد از شستشوی فرش و پهن‌کردن آن در حالت قائم همچنان احساس کردید که دچار شکستگی‌شده است، برای رفع مشکل با قالیشویی‌های مورد اعتماد تماس بگیرید. این مراکز در سریعترین زمان نیروی حرفه‌ای اعزام می‌کنند تا قالی را از خانه به محیط کارگاه ببرند. حالا آنها با استفاده از ترفند‌های مخصوص و تجهیزات حرفه‌ای مشکل شکستگی را برطرف خواهند کرد.

رفع شکستگی فرش، اقدامی مهم برای بهبود بافت آن

رفع شکستگی فرش، اقدامی مهم برای بهبود بافت آن

در پاسخ به این سؤال که چگونه فرش شکسته را درست کنیم، باید بگوییم که باید به مراکز قالیشویی مراجعه کنید. این مرکز با تکیه بر دانش و مهارت خود و استفاده از تجهیزات مناسب در سریعترین زمان نسبت به رفع مشکلات قالی اقدام خواهند کرد. شکستگی‌های به‌وجودآمده روی قالی در حالت معمولی در خانه رفع نمی‌شوند، بنابراین با تلاش برای رفع این مشکلات در خانه صرفاً به بیشتر‌شدن مشکل کمک می‌کنید.

 

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

چگونه فرش شکسته را درست کنیم

چگونه فرش شکسته را درست کنیم

فرش یکی از مهمترین المان‌ها در دکوراسیون خانه تمام ما ایرانی‌ها است. اغلب ما از فرش به‌عنوان کفپوش خانه‌ها استفاده

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر