چگونه شامپو فرش خانگی درست کنیم

چگونه شامپو فرش خانگی درست کنیم؟ (معرفی راهکارها)

چگونه شامپو فرش خانگی درست کنیم؟ این سوالی است که تقریباً ذهن بسیاری از افراد به‌خصوص کسانی را که فرش‌هایی به رنگ روشن دارند، درگیر می‌کند. شامپو فرش‌های خانگی به‌دلیل قدرت بالا در پاک‌کنندگی می‌توانند هر نوع لکه‌ای را محو کرده و نیاز شما را به مواد شیمیایی شوینده از بین ببرند.

شامپو فرش‌های خانگی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها به‌دلیل ترکیبات منحصر‌به‌فرد می‌توانند جای لکه‌ها را پاک کرده و تمیزی را برایتان به ارمغان بیاورند. این ترکیبات گاهی به‌قدری قدرتمند هستند که نیاز شما برای مراجعه به مراکز قالیشویی را از بین می‌برند.

اگر نمی‌خواهید به‌واسطه شامپو فرش‌های حاوی مواد شیمیایی به قالی خود آسیب برسانید و مرکز شستشوی فرش قابل اعتمادی هم نمی‌شناسید، توصیه می‌کنیم که از مواد خانگی استفاده کنید.

چرا باید از شامپو فرش خانگی استفاده کنیم؟

مهمترین دلیلی که به‌واسطه آن باید از شامپو فرش‌های خانگی استفاده کنید، عدم آسیب‌رسانی به الیاف قالی است. در واقع این مواد عاری از ترکیبات شیمیایی هستند وبه‌همین دلیل احتمال آسیب‌رساندن به قالی در آنها به حداقل می‌رسد. این کار مزیت‌های دیگری هم دارد که عبارتند از:

صرفه جویی در هزینه ها

شما باید برای خرید شامپو فرش مبلغی را بپردازید، در صورتی که می‌توانید آن را با استفاده از مواد در دسترس هم تهیه کنید. اگر قصد صرفه‌جویی در هزینه‌ها را دارید، ساخت این مواد برای شما بسیار مناسب است.

قابل استفاده برای انواع فرش ها

شامپو فرش‌های شیمیایی معمولاً برای انواع قالی‌ها مناسب نیستند و قبل از استفاده باید توضیحات درج‌شده روی بطری را بخوانید یا قسمتی از آن را بر روی قالی بزنید و مدتی منتظر بمانید تا اگر آسیبی به قالی نرسید، از آن استفاده کنید. این در صورتی است که اغلب شامپو فرش‌های خانگی تاثیر نامطلوبی روی قالی نمی‌گذارند. این شامپو‌ها محلول خانگی تمیز کننده مبل و پرده هم هستند و لکه‌های به جا مانده روی آنها را از بین می‌برند.

البته قبل از استفاده از این شوینده‌ها هم پیشنهاد می‌دهیم کمی از آنها را روی قسمت ناپیدای قالی بزنید تا مطمئن شوید آسیبی به الیاف نمی‌رسانند.

غیر حساسیت زا

از آنجا که در ترکیبات این شامپو‌ها از مواد شیمیایی استفاده‌ای نمی‌شود، در اغلب موارد غیر حساسیت‌زا هستند! بنابراین با خیال راحت می‌توانید از آنها در قسمت‌های مختلف قالی استفاده کنید، بدون اینکه نگران ایجاد آلرژی‌های مختلف در بدن خود باشید.

چگونه شامپو فرش خانگی درست کنیم؟

در ادامه چندین راهکار کاربردی برای درست‌کردن شامپو فرش خانگی معرفی می‌کنیم:

شامپو فرش برای فرش های ماشینی

اگر می‌خواهید بیشتر لکه‌های به‌وجود آمده بر روی قالی‌های ماشینی شما از بین بروند، توصیه می‌کنیم که از محلول سرکه سفید و آب استفاده کنید. این ترکیب روی اغلب قالی‌های ماشینی تأثیر مثبتی دارد. برای اینکه مطمئن شوید که محلول آسیبی به فرش نمی‌رساند، ابتدا کمی از آن را در بخش‌های ناپیدای قالی بزنید؛ حالا منتظر بمانید، اگر این ماده هیچ اثری از خود به‌جای نگذاشت، یعنی اینکه به الیاف آسیبی نمی‌رساند.

شامپو فرش برای فرش های روشن

اگر قالی شما رنگ روشنی دارد و می‌خواهید لکه‌های آن را از بین ببرید، پیشنهاد می‌دهیم که ترکیبی از ۴ قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید ۳ درصد، ۵ قطره روغن خالص، یک و نیم پیمانه آب داغ و ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی بسازید. این محلول به‌قدری قدرتمند است که می‌تواند زیبایی و تمیزی را دوباره به قالی رنگ روشن شما برگرداند و اثرات لکه‌ها را از بین ببرد.

در واقع هیدروژن پراکسید موجود در این محلول قابلیت سفید کنندگی بالایی دارد؛ برای همین استفاده از آن را برای قالی‌های تیره به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌دهیم.

شامپو فرش با بخارشوی

شما می‌توانید با استفاده از یک محلول قدرتمند و کمک گرفتن از بخارشو لکه‌های به‌وجودآمده روی قالی را از بین ببرید. برای تهیه این ترکیب کافیست تا ۲ قاشق غذاخوری محلول آمونیاک، ۱ قاشق چایخوری مایع ظرفشویی، ۲ فنجان الکل و چند قطره روغن خالص را با یکدیگر ترکیب کنید. حالا کافیست تا از این مواد در بخارشو‌ها استفاده کرده و به جنگ لکه‌ها بروید. برای این کار کافیست تا این محلول را به بخارشوی بیفزایید؛ حالا امکان تمیز کردن سطح قالی را دارید. شما می‌توانید این محلول را برای تمیزکردن کف خانه یا حمام هم به کار ببرید.

ساخت اسپری شستشوی فرش

شما با استفاده از یک فنجان سرکه سفید، ۲ فنجان آب گرم، ۲ قاشق چایخوری نمک و ۱۵ قطره روغن خالص می‌توانید یک اسپری تمیزکننده قدرتمند بسازید که با استفاده از آن تقریباً هر نوع لکه‌ای را می‌توان از بین برد. در واقع بعد از اینکه از این اسپری در ناحیه موردنظر استفاده کردید، باید مدتی منتظر بمانید تا محلول خشک شود. حالا آثار به جا مانده از محلول را با جاروبرقی جمع کنید و از تمیزی دوباره قالی خود لذت ببرید. شما امکان استفاده از این‌روش برای تمیزکاری مبل‌ها یا پرده‌ها را هم دارید.

محلول هیدروژن پراکسید و جوش شیرین

این‌روز‌ها از جوش شیرین برای تمیز کردن تقریباً هر نوع لکه‌ای استفاده می‌کنند. محلول هیدروژن پراکسید نیز به‌دلیل قدرت بالا در سفید کنندگی بسیار به کار می‌آید. برای تهیه این محلول کافیست تا یک فنجان جوش شیرین را با یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و نصف فنجان هیدروژن پراکسید ترکیب کنید. حالا این ترکیب قدرتمند را برای تمیزکاری لکه‌ها به کار ببرید و از اثرات فوق‌العاده آن لذت ببرید.

اگر قالی‌های شما بوی بدی می‌دهند، این‌روش برای از بین‌بردن بوی بد آنها هم به کار می‌آید.

اسپری تمیزکننده لکه و بوی به جا مانده از حیوانات خانگی

کسانی که حیوان خانگی دارند، حتماً از بوی به جا مانده از آنها یا لکه‌هایی که روی قالی به‌جای می‌گذارند، ناراحت هستند. خوشبختانه یک محلول خانگی قدرتمند برای از بین‌بردن این آثار نامطلوب از حیوان خانگی وجود دارد. شما می‌توانید ۲ فنجان سرکه سفید، ۲ فنجان آب گرم و ۴ قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یکدیگر ترکیب کنید. حالا با استفاده از این محلول برای لکه‌ها تقریباً بیشتر آثار به جا مانده از آنها از بین ‌می‌روند.

اگر بخارشو دارید، آن محلول را به بخارشو اضافه کنید و از تأثیرات شگفت‌انگیز آن بهره‌مند شوید.

شامپو فرش خانگی مرکبات

آیا می‌دانستید که با استفاده از مرکبات هم می‌توانید شامپو فرش‌های قدرتمند خانگی تهیه کنید؟ برای این کار کافیست تا ۷ قطره شکر قهوه‌ای، یک فنجان و نیم پوست لیمو و پرتقال و یک لیتر آب را با هم مخلوط کرده و با استفاده از آن انواع لکه‌ها را از بین ببرید. این محلول به‌صورت آنزیم‌دار بوده و می‌تواند لکه‌های انواع قالی‌ها را از بین ببرد.

البته برای اینکه این محلول را تهیه کنید، باید مواد را با یکدیگر ترکیب کرده و به مدت ۳ ماه در جای مناسب بگذارید. بعد از گذشت این مدت قدرت تمیز کنندگی محلول بالا می‌رود و حالا زمان آن است که برای از بین‌بردن لکه‌ها به کار ببرید.

زمانی که این محلول را روی فرش اسپری کردید، یک دستمال تمیز و خشک بردارید و روی قالی بکشید. بعد از اینکه مواد خشک شد، با استفاده از یک جاروبرقی محلول خشک‌شده را جمع کنید.

شامپو فرش خانگی، راهکاری مناسب برای تمیزی لکه ها

شامپو فرش‌های خانگی راهکاری مناسب برای تمیز کردن لکه‌ها هستند که به شما جهت از بین بردن هر گونه آثار به جا مانده از کثیفی‌ها کمک می‌کنند. این شامپو‌ها بدون مواد شیمیایی و مضر هیچگونه حساسیتی برای بدن به‌وجود نمی‌آورند و با ترکیبات منحصر‌به‌فرد امکان استفاده از آنها برای هر نوع قالی را دارید. این ویژگی‌های مثبت باعث شده است تا اغلب افراد ترجیح دهند تا از این محلول‌ها به‌جای محصولات بازاری و آسیب‌رسان استفاده کنند. در نظر داشته باشید که با استفاده از این محلول‌ها دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های اضافه برای شامپو فرش هم نیست و شما با مبلغی کم می‌توانید یک محلول قدرتمند در خانه بسازید.
با دانستن پاسخ این سوال که چگونه شامپو فرش خانگی درست کنیم، نیازتان به هر نوع محصول شیمیایی برطرف شده و لکه‌ها با در دسترس ترین مواد خانگی از بین می‌روند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر