پاك كردن لكه شمع از روی فرش

پاک کردن لکه شمع از روی فرش + ۳ روش فوری

هرچند که با وجود برق، ابزارهایی همچون شمع کاربرد و قابلیت‌های گذشته را نداشته و کمتر استفاده می‌شوند اما ممکن است که به دلایل مختلف و در مراسم‌های گوناگون به کار گرفته شوند. ریخته شدن موم شمع بر روی فرش، موکت، مبل و … می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند چرا که این موم به سادگی تمیز نمی‌شود و باید از ترفندها و روش‌های مختلفی استفاده کرد. تمیز کردن لکه شمع از روی فرش می‌تواند بسته به جنس فرش، میزان موم ریخته شده و مدت زمان ماندن آن به روش‌های مختلفی انجام شود. در ادامه مطلب به بررسی نحوه از بین بردن شمع روی فرش پرداخته می‌شود.

بهترین روش‌های پاک کردن لکه شمع از روی فرش

بهترین روش‌های پاک کردن لکه شمع از روی فرش

به صورت کلی بهترین روش برای تمیز کردن هر نوع لکه‌ای از روی فرش‌ها، پاک کردن آن‌ها زمانی است که لکه تازه بوده و سفت و کهنه نشده باشد. در این حالت می‌توان ساده‌تر لکه‌ها را تمیز کرد اما زمانی که لکه کهنه و قدیمی‌ شود می‌تواند چالش‌های بیشتری برای فرد ایجاد کند. برای تمیز کردن موم شمع از روی فرش می‌توان از دو روش سرد کردن و خراشیدن آن و یا داغ کردن و تمیز کردن فرش با دستمال استفاده کرد. اگرچه موم داغ شمع می‌تواند به سادگی به داخل بافت و الیاف فرش نفوذ کند اما می‌توان با استفاده از مواد و ابزارهای ساده آن را تمیز کرد. از جمله بهترین روش‌های پاک کردن موم از روی فرش می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

استفاده از چاقو یا کارد

زمانی که موم شمع بر روی فرش کاملاً سرد و سفت شده است می‌توان از چاقو، کارد یا یک شی نوک تیز استفاده کرده و آن را تمیز کرد. البته این روش نیازمند داشتن دقت و احتیاط بالایی است. همچنین برای آنکه موم شمع راحت‌تر از سطح فرش کنده شود می‌توان ابتدا یک تکه یخ را در داخل نایلون قرار داده و آن را بر روی موم قرار داد. بعد از آنکه موم شمع به خوبی سفت و شکننده شد می‌توان به آرامی و با دقت با استفاده از کارد یا چاقو اقدام به جدا کردن آن از سطح فرش نمود. در این روش ممکن است بعد از تمیز کردن موم همچنان اثرات آن بر روی فرش باقی‌مانده باشد و می‌توان از مواد شوینده خانگی برای تمیز کردن کامل آن استفاده کرد.

استفاده از حرارت اتو

استفاده از حرارت اتو

یکی دیگر از بهترین و مؤثرترین روش‌های ازبین بردن شمع روی فرش استفاده از حرارت است. در این روش ابتدا باید مقادیر اضافی موم شمع را از سطح فرش جدا کرده و سپس یک تکه کاغذ روغنی بر روی محل لکه قرار داده و آن را با یک حوله یا یک پارچه نخی پوشاند. سپس باید اتوی داغ را بر روی حوله یا پارچه قرار داد. حرارت اتو باعث ذوب شدن موم شمع می‌شود و به صورت کامل به کاغذ روغنی بچسبد. باید توجه داشت که در این روش نباید از بخار اتو استفاده کرد و اتو نیز نباید برای مدت طولانی بر روی محل لکه باقی بماند چرا که ممکن است باعث آسیب و تغییر رنگ فرش شود. بعد از جدا شدن موم شمع و چسبیدن آن به کاغذ روغنی می‌توان از مواد شوینده خانگی استفاده کرده و محل لکه را کاملاً تمیز کرد. استفاده از حرارت اتو می‌تواند گزینه بسیار خوی برای پاک کردن شمع از روی فرش دستباف باشد چرا که احتمال آسیب‌دیدگی فرش کمتر خواهد بود.

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید به عنوان یک ماده معجزه‌گر خانگی شناخته می‌شود و می‌تواند صدها کاربرد مختلف داشته باشد. زمانی که برای ازبین بردن شمع روی فرش از چاقو یا اتو استفاده می‌شود ممکن است همچنان اثرات موم شمع بر روی فرش باقی‌مانده باشد. در این شرایط می‌توان از سرکه سفید استفاده کرده و تمام مواد باقی‌مانده موم شمع را از سطح فرش جدا کرده و زیبایی و جذابیت اولیه آن را برگرداند. سرکه می‌تواند به خوبی اثر چربی موم را از بین ببرد. در این روش بعد از جدا کردن مقادیر اضافی موم شمع از سطح فرش، می‌توان مقداری سرکه بر روی محل لکه اسپری کرد و سپس با استفاده از یک دستمال تمیز اقدام به تمیز کردن آن نمود. در نهایت نیز می‌توان محل لکه را با آب و یک حوله تمیز کاملاً پاک کرده و اجازه داد کاملاً خشک شود.

استفاده از خدمات قالیشویی

استفاده از خدمات قالیشویی

هرچند که برای تمیز کردن لکه موم شمع و انواع لکه‌های دیگر از روی فرش می‌توان از راهکارها و ترفندهای خانگی متعددی استفاده کرد اما گاهی نداشتن تجربه، مهارت و دانش فنی باعث می‌شود که افراد عادی به فرش‌ها آسیب وارد کنند. بهترین و مطمئن‌ترین روش برای شستشوی فرش و ازبین بردن شمع روی فرش استفاده از خدمات شرکت‌های معتبر قالیشویی است. این شرکت‌ها به واسطه برخورداری از تجهیزات و دستگاه‌های مدرن، مواد شوینده مخصوص و نیروهای متخصص به بهترین شکل ممکن و بدون آسیب رساندن به بافت و الیاف فرش، آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمیز می‌کنند. قیمت قالیشویی نیز می‌تواند بسته به نوع فرش، نوع خدمات ارائه شده، میزان و شدت لکه‌ها، نوع مواد مورد استفاده و … متفاوت باشد اما شرکت‌های معتبر بر اساس نرخ‌های تعین شده از سوی اتحادیه قالی‌شویان به مشتریان خود خدمات‌رسانی می‌کنند.

جمع‌بندی نهایی

ریخته شدن موم شمع بر روی فرش می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های ناپسند بر روی سطح آن شده و چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. برای ازبین بردن شمع روی فرش می‌توان از ترفندهای ساده‌ای همچون استفاده از چاقو، استفاده از اتو، استفاده از سرکه و … بهره برد اما استفاده از خدمات قالیشویی مطمئن‌ترین و موثرترین راهکار خواهد بود.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر