پاک کردن لکه انواع سس از روی فرش

روش های پاک کردن لکه انواع سس از روی فرش – ۱۰ روش تضمینی

با جا باز کردن انواع غذا‌های فست‌فودی در منوی غذایی خانواده‌های ایرانی به‌مرور سس هم به‌عنوان یکی از مواد غذایی اصلی شناخته شد. سس‌ها هر چند چاشنی خوشمزه‌ای برای غذا‌ها هستند، اما لکه‌های بسیار سختی به‌وجود می‌آورند، برای همین باید به‌دنبال راهکاری مناسب برای پاک کردن لکه‌های آنها باشید.

بهترین راه‌حل برای پاک کردن لکه انواع سس از روی فرش دریافت خدمات از مراکز قالیشویی تهران یا شهر خود است؛ اما اگر به هر دلیلی امکان انجام این کار را ندارید، راهکار‌های خانگی را معرفی می‌کنیم که با استفاده از آنها می‌توان قوی‌ترین لکه‌ها را هم از بین ببرید.

معرفی روش های پاک کردن لکه انواع سس از روی فرش

معرفی روش های پاک کردن لکه انواع سس از روی فرش

۱۰ روش تضمینی برای پاک کردن و شستشوی فرش بعد از ایجاد لکه سس روی آن عبارتند از:

  • استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی از پاک‌کننده‌های قدرت‌مند است که برای استفاده از آن ابتدا باید سس را تا جای ممکن با استفاده از کاردک یا قاشق از سطح فرش جمع کنید. حالا جوش شیرین‌ها را روی ناحیه آلوده بریزید و منتظر بمانید. بعد از خشک‌شدن جوش شیرین‌ها با سس‌ها، روی فرش را جاروبرقی بکشید.

حتی با وجود کشیدن جاروبرقی شاید هنوز آثاری از جوش شیرین و لکه‌ها روی فرش باقی مانده باشد که در این زمان می‌توانید از یک اسفنج مرطوب باقیمانده مواد را جمع کنید؛ البته مراقب باشید که در این مرحله فرش زیاد خیس نشود. در صورت تمایل می‌توانید از یک محلول شستشوی مثل مایع ظرفشویی هم استفاده کرده و لکه‌ها را با قدرت بیشتری از بین ببرید.

بعد از اینکه ناحیه مورد نظر را با استفاده از دستمال مرطوب تمیز کردید، فرش را در معرض هوا یا پنکه بگذارید تا خشک شود.

  • استفاده از سرکه

راهکار مناسب دیگر ما برای از بین بردن لکه سس استفاده از سرکه است. برای استفاده از این روش کافیست مقداری سرکه رقیق نشده را با مایع ظرفشویی ترکیب کرده و یک حوله تمیز را به این محلول آغشته کنید. حالا حوله را به‌صورت ضربه‌ای روی لکه بزنید تا لکه تمیز شود. به هیچ عنوان در این مرحله حوله را روی فرش نکشید، چون باعث پخش‌شدن لکه می‌شوید.

  • استفاده از فوم ریش تراش

برای استفاده از فوم ریش تراش مانند روش‌های قبلی ابتدا باید سس اضافه را با استفاده از قاشق یا کاردک از روی زمین بردارید. حالا روی ناحیه موردنظر فوم ریش‌تراش بریزید و منتظر بمانید تا مواد تأثیر خود را بگذارند. بعد از گذشت این مرحله با استفاده از یک اسفنج ناحیه مورد نظر را تمیزکاری کرده و در آخر با یک حوله مرطوب آثار لکه‌ها را کاملاً از بین ببرید.

  • استفاده از الکل

برای استفاده از الکل کافیست یک دستمال یا حوله تمیز را به این محلول آغشته کرده و به‌صورت ضربه‌ای روی لکه بزنید. بعد از انجام این کار کافیست یک دستمال مرطوب با آب سرد را با کمی مایع شوینده ترکیب کرده و روی لکه بکشید تا تمام مواد الکلی هم از بین بروند. اگر با وجود انجام این کار همچنان لکه پابرجا بود، چندین بار دیگر مراحل را طی کنید تا کاملاً فرش تمیز شود.

  • استفاده از لیموترش

لیموترش یکی از مواد تمیز کننده سس کچاپ از روی قالی است، به‌شرط اینکه در زمان مناسب آن را از روی قالی پاکسازی کنید تا مبادا خشک شود.

برای این روش کافیست چند قطره آب لیمو را روی لکه‌ها بریزید و بعد از گذشت مدت کوتاهی لکه‌ها را با استفاده از دستمال تمیز کنید.

  • پاک کردن لکه سس مایونز

در ترکیب سس مایونز به‌صورت همزمان از تخم‌مرغ و روغن استفاده می‌شود. برای پاک کردن تخم‌مرغ باید از آب سرد استفاده کنید، چون آب داغ باعث ماندگار شدن لکه آن می‌شوند. برای روغن هم استفاده از آب داغ به‌جای آب سرد الزامی است تا لکه‌ها کاملاً از بین بروند. حالا که در ترکیب سس مایونز از هر ۲ این مواد استفاده‌شده، چه راهکاری برای از بین بردن لکه‌های آن وجود دارد؟

شما می‌توانید از اب ولرم برای پاک کردن لکه این سس استفاده کنید. کافیست ابتدا سس‌های اضافه را با قاشق جمع کرده و روی لکه‌ها یک حوله کاغذی بگذارید. در اینجا باید یک محلول شسشتوی‌دهنده را با ترکیب آب به‌واسطه دستمال روی لکه بکشید. حالا با آب ولرم متمایل به خنک ناحیه را شستشو دهید.

در این مرحله قالی همچنان رطوبت دارد، بنابراین با استفاده از یک حوله رطوبت قالی را بگیرید.

پاک کردن لکه سس کچاب

  • پاک کردن لکه سس خردل

برای پاک کردن لکه سس خردل یک قاشق برداشته و تمام سس‌های اضافه را جمع کنید. مقداری جوش شیرین خشک روی لکه بریزید و مدتی منتظر بمانید. بعد از اینکه جوش شیرین کاملاً با لکه‌ها ترکیب و دوباره خشک شد، روی لکه را با جاروبرقی بکشید. یک حوله یا اسفنج مرطوب بردارید و با کشیدن آن روی لکه باعث تمیز شدن قالی شوید.

در صورت ایجاد لکه سس خرید روی فرش در صورت نیاز حتی می‌توانید یک تشت زیر قالی بگذارید و ناحیه مورد نظر را با آب سرد بشویید تا تمام مواد آلوده‌کننده آن از بین بروند.

  • پاک کردن لکه سس سویا

برای پاک کردن لکه سس سویا ابتدا باید روی ناحیه آن را آب سرد بگیرید. یک محلول ترکیبی از یک بخش آمونیاک و ۲ بخش آب به‌وجود آورید و یک دستمال تمیز را به این محلول آغشته کنید. حالا دستمال را روی قالی بکشید. در آخر منتظر بمانید تا فرش خشک شود. طی همین مراحل ساده لکه سویا از بین می‌رود.

  • پاک کردن لکه سس سالاد

برای پاک کردن لکه سس سالاد بعد از اینکه تمام مواد را از سطح فرش جمع کردید، روی لکه را آرد ذرت بریزید. شما باید منتظر بمانید تا طی این مرحله روغن سس جذب شده و در نهایت مواد اضافه را با استفاده از جاروبرقی از سطح قالی جمع کنید. حالا با استفاده از آب سرد لکه را بشویید و اگر همچنان لکه پابرجا بود، توصیه ما اضافه‌کردن مایع شوینده به لکه است. شما باید اجازه دهید تا مواد چند دقیقه‌ای روی لکه بماند و در آخر اقدام به آبکشی فرش کرده و با یک حوله تمیز رطوبت قالی را از بین ببرید.

  • استفاده از هیدروژن پراکسید

استفاده از هیدروژن پراکسید کمی خطرناک است، چون از آن به‌عنوان یک سفیدکننده استفاده می‌شود. شما می‌توانید دستمالی را به هیدروژن پراکسید آغشته کرده و دستمال را روی لکه‌ها بکشید. در آخر هم با استفاده از یک حوله مرطوب سطح لکه‌ها را تمیزکاری کنید.

در صورت استفاده از هیدروژن پراکسید باید کاملاً مراقب باشید، چون این ماده می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی قالی شود. برای اطمینان از اینکه این ماده به الیاف فرش شما آسیب می‌رساند یا نه، ابتدا مقداری از آن را در قسمت ناپیدایی از قالی بریزید. حالا اگر بعد از گذشت مدتی لکه یا رنگ‌پریدگی به‌وجود نیاید، یعنی امکان استفاده از این ماده را دارید.

پاک کردن لکه انواع سس از روی فرش با روش های تضمینی

پاک کردن لکه انواع سس از روی فرش با روش های تضمینی

در صورتی که از هر یک از راهکار‌ها به درستی استفاده کنید، خیلی زود لکه‌های به‌وجودآمده روی قالی را از بین می‌برید و دیگر نیازی به مراجعه به مراکز قالیشویی نیست. در صورتی که با استفاده از این راهکار‌ها همچنان لکه‌ها پابرجا بودند، توصیه می‌کنیم که با مراکز قالیشویی تماس بگیرید. این مراکز با استفاده از تجهیزات مناسب و مواد شوینده حرفه‌ای حتی سرسخت ترین لکه‌ها را هم از بین می‌برند و تمیزی و آراستگی را به قالی شما هدیه می‌دهند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

چگونه فرش شکسته را درست کنیم

چگونه فرش شکسته را درست کنیم

فرش یکی از مهمترین المان‌ها در دکوراسیون خانه تمام ما ایرانی‌ها است. اغلب ما از فرش به‌عنوان کفپوش خانه‌ها استفاده

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر