ترمیم لکه وایتکس

اگر وایتکس روی فرش بریزد چه کنیم؟

وایتکس مایعی سفید‌کننده و بسیار قدرتمند است که برای از بین بردن لکه‌های سخت روی ظروف یا لباس‌های سفید رنگ به کار می‌آید. شما به هیچ عنوان نباید وایتکس را روی الیاف رنگی بریزد، در غیر این صورت رنگ آنها را از بین می‌برد. شاید در حین حمل این ماده مقداری از آن به اشتباه روی فرش بریزد. آیا حالا می‌دانید که چه راه‌حلی پیش رو دارید؟

در صورت ریختن وایتکس روی فرش می‌توانید به یک قالیشویی معتبر مراجعه کنید و از کارشناس‌های این مرکز بخواهید مشکلات به‌وجودآمده را برایتان از بین ببرند. اگر قصد مراجعه به این مراکز را ندارید، بنابراین خود باید به‌دنبال راهکاری کاربردی در این زمینه بگردید.

ما قصد داریم که در ادامه مقاله روش‌هایی کاربردی برای ترمیم لکه وایتکس روی فرش در اختیارتان بگذاریم تا با استفاده از آنها بتوانید خیلی راحت مشکل به‌وجودآمده را برطرف کنید و در بسیاری از موارد حتی نیازی به مراجعه به مراکز شستشوی فرش نداشته باشید.

انواع روش های ترمیم لکه وایتکس

انواع روش های ترمیم لکه وایتکس

انواع روش‌های از بین بردن لکه وایتکس روی فرش عبارتند از:

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین ماده‌ای قدرتمند و تمیزکننده است که برای از بین بردن انواع لکه‌ها از جمله لکه به جا مانده از وایتکس استفاده می‌شود. شما برای استفاده از این پودر کافیست تا مقداری از آن را داخل کمی آب بریزید تا بافتی خمیری مانند پیدا کند. حالا با گذاشتن این خمیر روی لکه‌های وایتکس و مالیدن آن باید مدتی منتظر بمانید تا مواد تأثیر خود را بگذارند. بعد از اینکه خمیر خشک‌شدن، روی لکه را جاروبرقی بکشید تا تمام پودر جوش شیرین پاک شود.

در اغلب موارد تنها با استفاده از جوش شیرین می‌توان لکه‌های وایتکس را از بین برد، به‌نحوی که دیگر به هیچ ماده تمیز‌کننده دیگر نیازی نخواهید داشت.

الکل ایزوپروپیل

کارشناس‌ها الکل ایزوپروپیل را هم برای از بین‌بردن لکه‌های به جا مانده از وایتکس بر روی قالی پیشنهاد می‌دهند. این ماده به‌خوبی می‌تواند حتی لکه‌های وایتکس را از روی فرش‌های تیره هم از بین ببرد، برای همین ماده‌ای قدرتمند به‌شمار می‌آید.

برای استفاده از الکل ایزوپروپیل کافیست تا مقداری از آن را برروی تکه‌ای پنبه بریزید. حالا اگر پنبه را برروی لکه‌های به‌وجود آمده برای مدتی بکشید، متوجه محو شدن آنها می‌شوید. کشیدن پنبه را تا جایی که لکه‌ها از بین نرفته‌اند، ادامه دهید. در صورت به جا ماندن لکه‌ها مقداری دیگر از الکل را بر روی پنبه ریخته و دوباره شروع به کشیدن آن روی لکه کنید.

شما می‌توانید با استفاده از الکل ایزوپروپیل لکه‌های به جا مانده از وایتکس روی مبل یا پارچه‌ها را هم محو کنید.

در استفاده از الکل ایزوپروپیل باید دقت عمل داشته باشید. در برخی موارد وایتکس روی ناحیه‌ی از فرش ریخته‌شده که رنگ‌بندی زیادی در آنجا وجود دارد. حالا کافیست تا شما اشتبا‌هاً شروع به کشیدن پنبه از مرکز لکه به بیرون کنید تا به‌مرور رنگ فرش به هم بریزد. برای جلوگیری از این مشکل باید با دقت پنبه را از بخش بیرون لکه‌ها به‌سمت داخل کشیده و لکه‌ها را از بین ببرید تا آسیبی به رنگ‌های فرش هم وارد نشود.

دستمال مرطوب

دستمال مرطوب گزینه ایده‌آل دیگری است که می‌تواند حتی سختترین لکه‌ها را هم از بین ببرد. شما کافیست یک دستمال مرطوب را بردارید و با ملایمت روی لکه موردنظر بکشید. بعد از چند بار کشیدن دستمال متوجه خواهید شد که آثار به جا مانده از وایتکس به‌مرور در حال از بین‌رفتن هستند. البته شما فقط باید نواحی لکه را با این روش تمیزکاری کنید، چون در صورت کشیدن دستمال دقیقاً روی لکه فقط به پخش‌شدن رنگ فرش کمک خواهید کرد.

اگر رنگ‌های فرش شما در صورت استفاده نادرست از دستمال مرطوب یا هر تمیزکننده دیگر از بین رفت، مدادرنگی‌هایی هم‌رنگ فرش خود تهیه کنید. حالا با استفاده از مداد رنگی‌ها شروع به رنگ‌آمیزی قسمت مورد نظر روی قالی کرده و زیبایی گذشته را به قالی خود هدیه دهید.

سرکه

یکی از بهترین راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید لکه‌های وایتکس روی قالی را محو کنید، استفاده از سرکه است. سرکه به تنهایی می‌تواند نقش یک تمیزکننده حرفه‌ای را بازی کند، برای همین اغلب کارشناس‌ها آن را برای پاک‌کردن لکه‌های به‌وجودآمده از سرکه پیشنهاد می‌دهند.

برای استفاده از سرکه کافیست تا ۲ قاشق غذاخوری از آن را با یک چهارم فنجان آب گرم ترکیب کنید. حالا محلول به‌دست‌آمده را روی لکه موردنظر بریزید و حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا محلول کار خود را کرده و به الیاف فرش نفوذ کند. بعد از انجام این کار کافیست تا یک دستمال یا اسفنج مرطوب را بردارید و روی لکه بکشید. در این مرحله هم باید مراقب باشید تا مبادا رنگ فرش بر اثر کشیدن دستمال پخش شود.

اگر با استفاده از این محلول متوجه شدید که هنوز آثاری از وایتکس به جا مانده، توصیه می‌کنیم که دوباره محلول را بسازید و با استفاده از دستمال لکه‌ها را تمیزکاری کنید. در اغلب اوقات با تکرار مجدد این مراحل می‌توانید حتی سخت ترین لکه‌ها را هم از بین ببرید.

هیدروژن پراکسید

در پاسخ به این سؤال که اگر وایتکس روی فرش بریزد چه کنیم، باید بگوییم که شما می‌توانید با استفاده از هیدروژن پراکسید آثار آن را از بین ببرید. هیدروژن پراکسید از جمله مواد قدرتمندی است که به‌خوبی می‌تواند به لکه‌ها نفوذ کند و آنها را از بین ببرد.

برای استفاده از هیدروژن پراکسید کافیست تا مقداری از آن را روی یک دستمال بریزید. هیدروژن پراکسید قدرت بالایی در سفیدکنندگی دارد، بنابراین پیشنهاد می‌دهیم که از آن برای قالی‌های تیره رنگ استفاده نکنید. با استفاده از این محلول می‌توان رنگ لکه‌های زرد را به سفید تغییر داد و آلودگی‌های به‌وجودآمده را از بین برد.

بعد از اینکه از هیدروژن پراکسید استفاده کردید، باید با استفاده از یک دستمال تمیز و آب محل مورد نظر را بشویید. حالا منتظر بمانید تا محل مورد نظر خشک شود و نتیجه کار را ببینید. اگر در نتیجه کار متوجه شدید که هنوز لکه‌ها به جا مانده‌اند، دوباره مراحل قبلی را طی کنید تا لکه‌ها کاملاً از بین بروند.

نحوه بازگرداندن بافت اولیه فرش بعد از ریختن وایتکس

در بسیاری از موارد حتی با استفاده از تکنیک‌های حرفه‌ای ترمیم لکه وایتکس متوجه می‌شوید که بافت اولیه فرش تغییر کرده است که در این صورت می‌توانید با استفاده از مکنده فرش فیبر‌های آن را دوباره به‌حالت اولیه برگردانید. با استفاده از این مکنده‌ها گرد و غبار‌های به‌وجودآمده هم از بین ‌می‌روند.

شما همچنین می‌توانید با استفاده از فرشوار‌ها یا شکوه‌دهنده‌ها بافتی نرم به فرش خود هدیه دهید و بافت قبلی آن را از بین ببرید. در بسیاری از موارد فیبر‌های فرش بعد از پاک‌کردن لکه به یکدیگر می‌چسبند که در این صورت تنها با استفاده از یک شانه فرش مناسب می‌توانی مشکل را برطرف کنید.

توصیه می‌کنیم که بعد از استفاده تمیزکردن لکه وایتکس از گذاشتن اجسام سنگین روی فرش خودداری کنید تا مبادا ذرات بر روی فرش پخش شوند.

ترمیم لکه وایتکس از روی فرش، مشکلی با راهکارهای متنوع

ترمیم لکه وایتکس از روی فرش مشکلی متداول اما با راهکار‌های متنوع است. شما می‌توانید با استفاده از راهکار‌های معرفی‌شده لکه‌ها را کاملاً از بین ببرید و جلوه‌ای دوباره به فرش خود دهید. توصیه می‌کنیم که به‌محض ریختن وایتکس حتماً این راهکار‌ها را انجام دهید تا مبادا لکه خشک‌شده و دیرتر پاک شود. اگر هیچ‌کدام از این راهکار‌ها نتیجه بخش نبودند، پیشنهاد ما درخواست کمک از مراکز قالیشویی حرفه‌ای است که لکه‌ها را به‌صورت مناسب و با استفاده از تجهیزات و مواد کاربردی از بین می‌برند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر