بهترین زمان شستشوی فرش‌ها در کدام فصل سال است

بهترین زمان شستشوی فرش‌ها در کدام فصل سال است

شکوفه‌های تازه بهاری، گرمای دلچسب تابستان، برگ‌ریزان زیبای پاییزی و برف جادویی زمستان همگی از جمله شگفتی‌های طبیعت هستند که وقوع‌شان ما را سر ذوق می‌آورد. هر کدام از این فصول ویژگی‌های خاصی دارند و تغییرات آب و هوایی در آنها به شکل ویژه‌ای رخ می‌دهد. به عنوان مثال بهار فصل باران‌های گذرا اما شدید است و ما در تابستان اوج تابش آفتاب و گرما را تجربه می‌کنیم. طبیعتا هر کدام از این فصول و ویژگی‌های خاص‌شان تاثیر متفاوتی بر روی زندگی ما دارند. یکی از جنبه‌هایی که ممکن است بسیار تحت تاثیر این تغییرات اقلیمی قرار بگیرد؛ پیدا کردن زمان مناسب برای خانه تکانی و به خصوص شستشوی فرش‌ها است. به همین خاطر ممکن است افرادی که تخصصی در زمینه شیوه صحیح شستن فرش و قالی ندارند؛ این سوال را در ذهن خود داشته باشند که چه فصلی برای شستشوی فرش و قالی مناسب است؟ اگر ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید؛ پاسخ این سوال مهم را دریافت خواهید کرد.

چرا زمان شستشوی فرش‌ها تا این حد مهم است؟

در روند شستشوی فرش معمولا از آب و رطوبت زیادی استفاده می‌شود. بنابراین لازم است که الیاف حساس و جاذب فرش، بعد از جذب این میزان از رطوبت، به روش مناسبی خشک شود. نکته بسیار حائز اهمیت در روند شستشوی فرش این است که حتی باقیماندن مقدار کمی رطوبت در اعماق فرش بعد از شستشو، می‌تواند باعث تجمع باکتری‌ها شده و زمینه لازم برای پوسیدگی الیاف آن را فراهم کند. بنابراین یکی از اصلی‌ترین دلایلی که بسیاری از کارشناسان با تکیه بر آن انتخاب زمان مناسبی از سال برای شستشوی فرش‌ها را الزامی می‌دانند؛ دسترسی به منبعی عالی برای کاهش رطوبت الیاف است.

درست است که در اکثر بهترین قالیشویی‌ مکانیزه، از دستگاه مخصوصی برای خشک کردن فرش‌ها استفاده می‌شود؛ اما افرادی که در خانه اقدام به شستشوی فرش‌های خود می‌کنند باید زمانی از سال را برای انجام این کار انتخاب کنند که نه زاویه تابش خورشید بیش از حد قوی باشد و نه باران‌های فصلی و بی‌موقع غافل‌گیرشان کند. اشعه‌های نور خورشید، در برخی از روزها و ماه‌های سال به شدت تیز و آسیب‌زننده است. این در حالی است که بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با پهن کردن فرش جلوی نور مستقیم خورشید، آن را گندزدایی و عاری از میکروب‌ها خواهند کرد. اما واقعیت این است که هر چقدر تابش اشعه‌های خورشید مستقیم‌تر و با زاویه تندتری به فرش بتابد؛ اثرات مخرب بیشتری دارد. نور خورشید می‌تواند موجب تغییر رنگ الیاف و حتی سوختگی جزئی آنها شود.

آیا بهار فصل مناسبی برای شستشوی فرش‌هاست؟

اواسط بهار که شدت بارش‌های ناگهانی کم و نور خورشید به حدی قوی نیست که به الیاف فرش آسیب برساند؛ تقریبا بهترین بازه زمانی در این فصل برای شستشوی فرش‌ها است. اواسط اردیبهشت شما کمتر ممکن است با بارش‌های پیش‌بینی نشده غافل‌گیر شوید و در ساعات انتهای روز که بیشتر از سایر ماه‌ها امتداد دارد؛ نور خورشید با زاویه ملایمی به زمین می‌تابد. بنابراین اگر قصد دارید عملیات شستشوی فرش‌ها را در منزل و به شیوه سنتی انجام دهید؛ دهه آخر اردیبهشت را برای انجام این کار انتخاب کنید.

شستشوی فرش در تابستان

شاید به جهت طولانی شدن روزها در اوایل تابستان، بسیاری از افراد تصور کنند که این فصل بهترین زمان برای شستشوی فرش‌ها است. این در حالی است که به همان دلایلی که در بالا توضیح دادیم؛ این ماه‌های اصلا زمان مناسبی برای انجام این کار نیستند؛ چرا که نور خورشید در تندترین زاویه ممکن به زمین می‌تابد و بعضی از روزها تقریبا تا ساعت ۲۰ آثار آفتاب در آسمان مشهود است. بنابراین اگر می‌خواهید تابستان اقدام به شستن فرش‌های منزل خود کنید؛ بهترین زمان دهه آخر شهریور است. در این بازه زمانی هم به نور کافی و ملایم برای خشک شدن فرش دسترسی دارید و هم باد آخر تابستان به شما کمک می‌کند که روند خشک شدن فرش‌ها را تسریع ببخشید.

شستن فرش‌ها در فصول سرد چطور است؟

فصول سرد پاییز و زمستان، به هیچ عنوان زمان مناسبی برای شستشوی قالی به روش‌های سنتی نیستند. چرا که در این فصول هم هوا سرد است و هم تعداد روزهای آفتابی به شدت کاهش پیدا می‌کند. در برخی از مناطق کشورمان، برخی از روزهای اواخر پاییز تا اواخر تابستان یخبندان است و این عامل باعث می‌شود که رطوبت داخل فرش به جای خشک شدن یخ بزند. این یخ زدن آب در داخل قالی نه تنها روند خشک شدن را کند می‌کند بلکه ممکن است به چله فرش و پودر آن آسیب برساند. علاوه بر این پیش‌بینی بارش‌ها در این فصل کار تقریبا دشواری است؛ بنابراین نمی‌توانید دقیقا مشخص کنید که دو روز بعد از شستشوی فرش‌ها چه شرایط جوی حاکم است.

یک راه‌کار عالی

همانطور که مشاهده کردید؛ زمان مناسب برای شستشوی فرش‌ها بستگی به اقلیم جغرافیایی دارد که در آن زندگی می‌کنید. بنابراین نمی‌توان یک زمان واحد را به عنوان بهترین زمان برای شستشوی فرش‌ها در تمام مناطق کشور اعلام کرد. اما یک راه‌کار عالی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید بدون دردسر و انجام پیش‌بینی خاصی، فرش‌ها و قالی‌های منزل‌تان را به بهترین شکل ممکن بشویید. بله استفاده از خدمات یک قالیشویی معتبر و کاملا مکانیزه در شهر محل سکونت‌تان همین راه‌کار عالی است.

در اکثر قالیشویی‌های حرفه‌ای و مجهز، کوره مخصوصی با دمای داخلی کنترل شده وجود دارد که از آن برای خشک کردن فرش‌ها استفاده می‌شود. دمای این کوره بسته به جنس و بافت فرش قابل تغییر است و سال‌ها تجربه پرسنل قالیشویی در استفاده از آن نه تنها سبب می‌شود که قالی‌ها کاملا خشک و عاری از رطوبت شوند؛ بلکه از آسیب‌دیدگی آنها نیز جلوگیری می‌کند. بنابراین با استفاده از این خدمات، دیگر نیازی نیست که منتظر بهترین زمان برای شستشوی فرش‌ها در طول سال بمانید. بلکه هر زمانی که احساس کردید فرش‌های منزل‌تان کثیف شده و نیاز به شستشو دارد؛ کافیست که با شماره یک قالیشویی تماس گرفته یا از خدمات یک مرکز  قالیشویی آنلاین استفاده کنید.

این نکته را فراموش نکنید که قالیشویی‌ها به دلیل استفاده از تجهیزات مدرن قادرند با حداقل میزان مصرف آب و مواد شوینده قالی‌های شما را کاملا تمیز کنند. این موضوع دو مزیت اصلی دارد. اول اینکه با مصرف کم آب، به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌شود و مصرف کنترل شده شوینده نیز باعث می‌شود که داخل بافت فرش از ذرات ریز مواد شیمیایی در امان بماند. متاسفانه بسیاری از مشتریانی که شخصا اقدام به شستشوی فرش‌های منزل خود می‌کنند؛ به دلیل ناتوانی در آبکشی و خشک کردن به شیوه‌ای استاندارد، با حساسیت‌های تنفسی و پوستی مختلفی مواجه می‌شوند. این در حالی است که استانداردسازی شیوه شستشو در قالیشویی به مشتری کمک می‌کند که از سلامت بدن خود بیشتر محافظت کند.

دومین مزیت مصرف کم آب و شوینده به قیمت شستشوی فرش باز می‌گردد. کاهش مصرف این عوامل به معنی کاهش بهای تمام شده خدمات است. بنابراین هر چقدر مرکزی که برای شستشوی فرش‌ها انتخاب می‌کنید مجهزتر و پیشرفته‌تر باشد؛ قاعدتا هزینه معقول‌تری باید برای استفاده از این سرویس پرداخت کنید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر