نحوه برق انداختن فرش

چگونه فرش را براق کنیم؟ + ۴ ترفند برق انداختن فرش

جاروبرقی کشیدن به صورت مکرر، تمیز کردن سریع لکه‌ها و شستشوی سالانه می‌تواند عمر هر نوع فرشی را افزایش دهد. به طور کلی باقی ماندن ذرات گرد و غبار و خاک روی الیاف فرش باعث می‌شود که این کفپوش کم کم و به مرور زمان کدر شده و درخشندگی اولیه خود را از دست بدهد و در نهایت نیز زودتر فرسوده و پوسیده شود. قالیشویی عمیق فرش و از بین بردن گرد و خاکی که به صورت سطحی روی این کفپوش نشسته باعث می‌شود که فرش از نظر ظاهری درخشان شده و رنگ‌های روی آن روشن‌تر به نظر برسند. در ادامه به چند روش اشاره می‌کنیم که به کمک آنها می‌توانید فرش‌های کدر شده را مجددا درخشان کنید.

سرکه سفید

جاروبرقی بکشید و لکه‌های مشهود را پاک کنید:

روند قالیشویی همیشه باید با جاروبرقی کشیدن آغاز شود. اگر از این مرحله صرف نظر کنید؛ ممکن است فقط خاکی که روی سطح است را پخش کرده و موجب کدر شدن بیشتر رنگ‌ها شوید. پس اول روی فرش را با جاروبرقی که کیسه آن تازه تعویض شده جارو بکشید و اگر لکه‌ای روی آن است؛ با محلول لکه‌بر پاکش کنید.

محلولی با ترکیب سرکه و آب درست کنید:

در یک بطری اسپری، کمی سرکه سفید و آب سرد را به نسبت ۱ به ۳ مخلوط کنید.

محلول را روی فرش اسپری کرده و اجازه دهید اثر کند:

محلول سرکه و آب را روی فرش اسپری کنید تا زمانی که الیاف آن کاملا مرطوب شود. فرش را با این ترکیب اشباع نکنید و اجازه دهید محلول به مدت پنج دقیقه روی فرش بماند تا شروع به تجزیه گرد و خاک کند. سپس با یک پارچه میکروفیبر محلول و خاک را از روی سطح تمیز کنید. یک سطل آب تمیز برای شستشوی و آبکشی پارچه کنار دست‌تان بگذارید. هر زمان آب داخل سطل کثیف شد آن را تعویض کنید.

اجازه دهید فرش در مجاورت هوا خشک شود: درها و پنجره‌های خانه را باز کنید تا جریان هوا در اتاق افزایش یابد یا پنکه روشن کنید. تا زمانی که فرش کاملا خشک نشده اجازه ندهید کسی روی آن تردد کند. اگر مجبورید در حالی که فرش هنوز مرطوب است از اتاق استفاده کنید؛ مسیری که قرار است روی آن تردد داشته باشید را با یک روکش پلاستیکی یا برزنتی بپوشانید.

 

ترکیب جوش شیرین و نمک

جاروبرقی بکشید و لکه‌ها را تمیز کنید:

روی فرش را جاروبرقی بکشید و اگر لکه‌ای وجود دارد آن را با محلول لکه‌بر مناسب از بین ببرید.

جوش شیرین و نمک را با هم مخلوط کنید:

در یک کاسه یا سطل کوچک، مخلوطی با نسبت یک به یک از جوش شیرین و نمک تهیه کنید. می‌توانید از هر نوع نمکی برای درست کردن این ترکیب استفاده کنید. سپس یک بطری اسپری را با آب سرد پر کنید.

فرش را با ترکیب تهیه شده خیس کنید:

مخلوط تهیه شده از جوش شیرین و نمک را به صورت سخاوتمندان روی فرش بپاشید. پس از پخش کردن این ترکیب خشک، فرش را با بطری اسپری پر از آب معمولی خیس کنید. بعد از اتمام این مرحله فرش باید خیلی مرطوب باشد اما خیس نباشد. از یک برس اسکراب استفاده کنید تا جوش شیرین به صورت عمیقی وارد الیاف فرش شود. برس را ابتدا در یک جهت و سپس با زاویه ۹۰ درجه روی الیاف بکشید.

شوینده را پاک کنید، فرش را خشک کنید و جاروبرقی بکشید:

پس از قالیشویی فرش، از یک حوله یا پارچه کهنه استفاده کنید و خاک خیس خورده را پاک کنید. باقی ماندن کمی جوش شیرین روی الیاف خوب است؛ زیرا باعث از بین رفتن بوی بد می‌شود. اجازه دهید فرش کاملا در معرض هوا خشک شود. در نهایت نیز پس از چند روز که فرش کاملا خشک شد؛ از جاروبرقی برای تمیز کردن پودر جوش شیرین استفاده کنید. اگر این مراحل را به درستی انجام دهید؛ قاعدتا فرش باید بوی نویی بگیرد و شفاف‌تر شود.

برق انداختن فرش

بخارشوی

جاروبرقی بکشید و فرش را لکه‌بری کنید:

مانند دیگر روش‌های قالیشویی در ایام عید این تکنیک نیز با مرحله جاروبرقی کشیدن و از بین بردن لکه‌ها آغاز می‌شود.

با ترکیب جوش شیرین و نمک و بخار فرش را تمیز کنید:

همان مراحلی که برای روش جوش شیرین و نمک ذکر کردیم را انجام دهید. یعنی ابتدا روی فرش را کمی مخلوط جوش شیرین و نمک بپاشید و سپس به جای آب سرد از بخار آب متصاعد شده از دستگاه بخارشوی برای مرطوب کردن مخلوط استفاده کنید. اگر از دستگاه اتو بخار لباس استفاده می‌کنید؛ سری دستگاه را حدود ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر دورتر از فرش نگه دارید. اجازه دهید بخار به طور کامل فرش را مرطوب کند. سپس از یک برس اسکراب برای تمیز کردن الیاف استفاده کنید. اگر از دستگاه بخارشوی استفاده می‌کنید؛ سری میکروفیبر مخصوص فرش را روی دستگاه بگذارید تا مخلوط جوش‌شیرین کاملا فرش را تمیز کند. بهتر است علاوه بر سری دستگاه، مجددا از برس اسکراب نیز برای تمیز کردن الیاف استفاده کنید.

اجازه دهید فرش خشک شود و سپس جاروبرقی بکشید:

از یک حوله قدیمی اما تمیز یا پارچه میکروفیبر استفاده کنید و خاکی که مرطوب شده است را جذب کنید. اجازه دهید فرش کاملا خشک شود و سپس روی آن را جاروبرقی بکشید تا کاملا پاک شود.

پودر صابون، بهترین محلول برای براق کردن فرش

پودر صابون یا صابون رنده و ترکیب شده با آب بهترین محلول برای براق کردن فرش است. برای تمیز کردن فرش با این ترکیب، مقداری صابون را در ظرفی رنده کرده و با آب ولرم ترکیب کنید تا کف کند. بعد از اینکه فرش را جارو کردید؛ کف حاصله را با استفاده از یک برس روی فرش بمالید و بعد از چند دقیقه روی فرش را با دستمال مرطوب شده با آب، آبکشی خشک کنید. باید اجازه دهید فرش کاملا خشک شود و سپس روی آن راه بروید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه شستشوی فرش با پودر صابون +۲نکته مهم می‌توانید به دیگر مقالات منتشر شده در وب‌سایت تخصصی ما سری بزنید.

چند نکته مهم برای تمیز نگه داشتن فرش به مدت طولانی‌تر

رعایت چند نکته مهمی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم می‌تواند در حفظ درخشندگی فرش اثر زیادی داشته باشد:

  • هم بیرون و هم داخل ساختمان، درست جلوی درب ورودی پادری پهن کنید
  • برای جلوگیری از کدر شدن رنگ فرش با جورابی که داخل کفش بوده روی آن راه نروید
  • چند بار در هفته جاروبرقی بکشید
  • اگر لکه‌ای ایجاد شد فورا آن را تمیز کنید
  • فیلتر تهویه هوای ساختمان و هود آشپزخانه را زود به زود تعویض یا تمیز کنید تا ذرات گرد و غباری که در هوا در حال گردش هستند قبل از اینکه روی فرش فرود بیایند در دام این فیلتر اسیر شوند
  • کیسه جاروبرقی را زود به زود تعویض کرده و محفظه داخلی دستگاه و لوله‌های آن را تمیز نگه دارید
  • اگر حیوان خانگی دارید کف پایش را مرتب برس بکشید و بدنش را حمام کنید تا از فرش محافظت شود

هر چند وقت یک بار باید روی فرش خانه را جاروبرقی کشید؟

حداقل هفته‌ای یک بار خانه را جاروبرقی بکشید و اگر کودک نوپا یا حیوان خانگی دارید؛ تعداد دفعات استفاده از جاروبرقی را به دو بار در هفته افزایش دهید.

چند نکته مهم برای تمیز نگه داشتن فرش به مدت طولانی‌تر

چه زمانی باید فرش‌ها را به قالیشویی بسپاریم؟

برنامه نظافت منزل خود را طوری تنظیم کنید که در آن حداقل دو بار در سال یعنی هر شش ماه یک بار شستشوی فرش‌ها لحاظ شده باشد. می‌توانید یک بار خودتان با دستگاه بخارشوی یا یکی از روش‌های قالیشویی که در این مقاله به آنها اشاره شد این کار را انجام دهید و یک بار هم فرش را به مراکز قالیشویی جهت نظافت عمقی بسپارید.

میانگین طول عمر یک فرش چقدر است؟

فرش بسته به نوع و کاربری آن پنج تا ده سال عمر مفید دارد و درخشندگی اولیه خود را بسته به میزان مراقبت از آن، حفظ می‌کند. اما اگر فرش را جایی از خانه پهن کرده‌اید که تردد در آن زیاد است؛ آنقدر دوام نخواهد داشت.

 

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر