قالیشویی آنلاین

قیمت شستن فرش ۱۲ متری

فرش در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای دارد و به همین خاطر، اکثر ایرانیان اگر از بین چند گزینه حق انتخاب برای پوشش کف خانه خود داشته باشند؛ حتما ترکیب فرش با دیگر کفپوش‌ها را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل، معمولا تولیدکنندگان بزرگ در کشور، این کفپوش را در ابعاد متنوعی تولید می‌کنند. یکی از ابعاد بسیار محبوب که بیشتر در گذشته طرفدار داشت فرش ۱۲ متری است؛ که می‌تواند بخش اعظمی از کف هر خانه را پوشش داده و جلوه بسیار شکیلی دارد. البته متاسفانه به همان اندازه شستن فرش ۱۲ متری کار ساده‌ای نیست و باید حتما توسط قالیشویی و با استفاده از تجهیزات خاص تمیز شود. اگر شما هم فرش‌های خانه‌تان ۱۲ متری است و نیاز دارید که اطلاعات‌تان در مورد شیوه و هزینه شستشوی فرش زیاد شود؛ ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

 هزینه شستشوی فرش ۱۲ متری

اولین و مهم‌ترین فاکتوری که معمولا افراد هنگام استفاده از خدمات قالیشویی به آن توجه می‌کنند؛ هزینه‌هاست؛ به خصوص اگر ابعاد فرش بزرگ و شستن آن در منزل کار سخت و پیچیده‌ای باشد. به طور کلی فاکتورهای موثر بر قیمت شستشوی فرش ۱۲ متری عبارتند از:

  • جنس الیاف فرش
  • نحوه بافت آن (ماشینی یا دستباف)
  • رنگ فرش
  • میزان بلندی پرزها
  • وضعیت کلی فرش مانند میزان پوسیدگی‌ها، استحکام الیاف و…
  • میزان آلودگی و تعداد لکه‌ها
  • نوع شستشوی مورد نیاز

همانطور که می‌دانید؛ نرخ‌هایی که مشتریان باید تحت عنوان قیمت قالیشویی در زمان استفاده از خدمات این مراکز پرداخت کنند؛ هر ساله توسط اتحادیه قالیشویان تهران تعیین می‌شود. این مرجع معتبر، برای نرخ‌گذاری بر روی این خدمات، فاکتورهای متعددی را در نظر می‌گیرد که برخی از آنها را در بالا معرفی کردیم. به عنوان مثال، قیمت شستشوی یک فرش ۱۲ متری ماشینی نو که میزان آلودگی‌ها و لکه‌های روی آن کم است و نیاز به استفاده از شوینده‌های تخصصی برای لکه‌بری ندارد؛ با نرخی که برای تمیز کردن فرشی با همین ابعاد اما با شرایط متفاوت باید پرداخت کنید بسیار فرق دارد. وجود هر گونه لکه غیرعادی، رنگ‌دهی فرش، حساس بودن الیاف و استفاده از الیاف طبیعی در بافت، بلند بودن پرزها و وجود پوسیدگی که ممکن است در اثر تماس با رطوبت تشدید شود؛ می‌تواند نرخ انجام خدماتی مانند شستشو را افزایش دهد. در این شرایط، فرش باید با حساسیت و دقت بالایی شسته شود تا دچار آسیب نشود.

 مزایای استفاده از خدمات قالیشویی برای شستشوی فرش‌های ۱۲ متری

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که افراد با تکیه بر آن، برای شستن فرش‌های ۱۲ متری خود به قالیشویی مراجعه می‌کنند؛ ابعاد بزرگ این قالی‌هاست. اگر قرار باشد فرشی با این ابعاد را در منزل بشویید؛ باید یک فضای باز بزرگ در اختیار داشته باشید که امکان پهن کردن و شستن فرش در آن به راحتی فراهم باشد. علاوه بر شستشو، خشک کردن این فرش‌ها نیز نیازمند یک فضای باز و به دور از نور مستقیم خورشید است. یک نکته را نیز فراموش نکنید که هر چقدر ابعاد فرش بزرگ‌تر باشد؛ وزن آن سنگین‌تر شده و جابه‌جایی‌اش دشوارتر می‌شود.

این در حالی است که قالیشویی‌های تمام اتوماتیک مانند قالیشویی عابدینی، مجهز به ماشین‌آلات صنعتی خاصی هستند که توان شستشوی مکانیزه همه نوع فرش با هر نوع ابعادی را دارند. با استفاده از این تجهیزات دیگر نیازی نیست که فرش مرطوب، حین شستشو جابه‌جا شده و در اثر کشش و نیروی بیش از حد دچار پارگی یا حتی دفرمه شدن شود. فرش نوعی منسوجات است و به دلیل استفاده از بافت در تولیدش، وقوع هر نوع اشتباهی در روند شستشو و خشک کردنش ممکن است منجر به آسیب‌دیدگی شود. این موضوع در مورد فرش‌های ۱۲ متری دستباف و بافته شده از الیاف طبیعی است بیشتر صادق است و بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد. این مدل از فرش‌ها بسیار حساس هستند و در کنار تغییر فرمی که ممکن است در زمان شستشو تجربه کنند؛ معمولا بعد از خیس شدن و تماس با رطوبت رنگ‌دهی دارند. اگر بدون توجه به این موارد، اقدام به شستن چنین فرشی در خانه کنید؛ ممکن است رنگی که از بخش‌های تیره رنگ جدا شده روی قسمت‌های روشن بنشیند و بعد از خشک شدن به طور کلی، طرح و رنگ فرش را تغییر دهد.

فرش دستباف و فرش ماشینی، چه تفاوتی بین شیوه شستشوی آنها وجود دارد؟

فرش‌های دستباف معمولا با استفاده از الیاف طبیعی که به شیوه‌های سنتی رنگ‌آمیزی شده‌اند بافته می‌شوند. همین ویژگی باعث می‌شود که روش شستشو و هزینه‌ای که بابت دریافت این خدمات باید پرداخت کنید متغییر از نحوه شستن و قیمت شستن فرش ۱۲ متری ماشینی باشد. فرش‌های دستباف، بسته به جنس و میزان ظرافت الیاف‌شان، نیاز به شوینده‌های خاصی دارند که نه تنها موجب از بین رفتن کلیه آلودگی‌ها می‌شود؛ بلکه از آسیب دیدن الیاف قالی نیز به شدت پیشگیری می‌کند. این در حالی است که فرش‌های ماشینی معمولا از الیاف مصنوعی تولید شده‌اند که تقریبا با تمام شوینده‌های معمولی قابل شستشو هستند.

از طرفی، فرش‌های دستباف معمولا قبل از شستشو باید بازرسی شده و اگر آسیب‌دیدگی جزئی دارند ترمیم شود. متاسفانه بسیاری از افرادی که در منزل اقدام به شستن فرش ۱۲ متری دستباف خود می‌کنند؛ بدون توجه به این موضوع وارد عمل شده و در اکثر مواقع از نتیجه رضایت کاملی ندارند. وجود هر گونه پوسیدگی در بافت و ریشه فرشی که قرار است شسته شود؛ موجب می‌شود که در اثر تماس با رطوبت الیاف حساس آن آسیب بیشتری ببیند. این موضوع در مورد فرش‌های ماشینی نیز تا حدودی صادق است.

تاثیر لکه‌بری بر روی قیمت شستن فرش ۱۲ متری

وجود هرگونه لکه روی فرش سبب می‌شود که هزینه شستشو تغییر کند. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد؛ لکه‌ها یکی از فاکتورهای موثر بر قیمت شستشوی فرش ۱۲ متری هستند. برای از بین بردن این لکه‌ها، بسته به نوع ماده‌ای که لک ایجاد کرده است؛ نیاز به یک محلول لکه‌بر خاص می‌باشد. اگر گستردگی و تعداد لکه‌ها زیاد و جنس ماده‌ای که موجب ایجاد لکه شده است بیش از حد مقاوم باشد؛ قبل از اینکه فرش وارد مراحل اصلی شستشو شود باید مرحله لکه‌بری را طی کرده و بعد از تمیز شدن سطحی، برای پاکیزگی عمقی، وارد خط اصلی شستشو شود.

به همین خاطر، قیمت شستن فرش ۱۲ متری پر از لکه‌های سرسخت و قدیمی با هزینه‌ای که باید برای شستن یک فرش بدون لکه‌ای که برای بار اول شسته می‌شود بپردازید متفاوت است. در ضمن فراموش نکنید که جنس و نوع بافت فرش نیز روی این قیمت اثرگذار می‌باشد. تشخیص اینکه از چه نوع لکه‌بری باید روی چه نوع جنس فرشی با چه حجمی استفاده شود؛ بستگی به نظر استادکاری دارد که سرپرست واحد شستشو در قالیشویی است. همانطور که اشاره شد؛ علاوه بر نوع لکه‌بر، میزان استفاده از این محلول روی لکه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. به طور کلی هر چقدر لکه قدیمی‌تر و ماده ایجادکننده آن چسبنده‌تر باشد؛ میزان لکه‌بری که برای از بین بردنش نیاز دارید بیشتر است.

نکته مهم

اگر با مطالعه این مقاله مجاب شدید که از این به بعد فرش ۱۲ متری خود را برای شستشو به قالیشویی بسپارید؛ حتما مجموعه‌ای را برای دریافت خدمات انتخاب کنید که از کیفیت سرویس‌های آن مطمئن هستید و می‌دانید که از روش‌های مدرن و بی‌خطری برای شستشو استفاده می‌کند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر