پرداخت فرش

پرداخت یا موگیری فرش در قالیشویی عابدینی

عملیات پرداخت فرش یکی از پرطرفدارترین و اصلی‌ترین خدماتی است که در قالیشویی‌ها به صورت حرفه‌ای به مشتریان عرضه می‌شود. انجام عملیات پرداخت و موگیری به وضوح هر چه بیشتر طرح و نقشه فرش منجر می‌شود و همواره بر خلاف جهت خواب قالی، یعنی از طرفی که بافت آغاز شده است صورت می‌پذیرد. طبق نظر تکنسین‌های قالیشویی عابدینی بهترین و ارزان ترین قالیشویی تهران ، جهت پرداخت سطح قالی از دو شیوه دستی و ماشینی استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب بیشتر در مورد این خدمت ارزشمند و روش‌های انجام آن صحبت خواهیم کرد.

عملیات پرداخت فرش

در حال حاضر روش‌های مدرن و دستگاه‌های پیشرفته‌ای برای بافت فرش‌های ماشینی وجود دارد. این در حالی است که فرش‌های دستبافت حاصل گره‌های زده شده به دست هنرمندان قالیباف هستند. اما آنچه که نقطه اشتراک این دو نوع فرش است؛ همان عملیات پرداختی است که بعد از اتمام کار باید روی آنها انجام شود.

پرداخت یا روگیری معمولا به کمک یک دستگاه مخصوص انجام می‌شود. در ادامه بیشتر در مورد این روند و روش‌های پرداخت فرش‌های ماشینی و دستی توضیح خواهیم داد.

به طور کلی پرداخت به معنی حذف پرزها و خامه‌های اضافی از روی سطح فرش است که در زمان بافت ایجاد شده‌اند. برای پرداخت مناسب و استاندارد فرش، بعد از بافت، خامه‌های بیرون زده از بافت باید متناسب با رج شمار فرش کوتاه شوند. به این عمل پرداخت فرش می‌گویند.

پرداخت فرش در تهران

آشنایی با مهم‌ترین روش‌های پرداخت فرش دستبافت و ماشینی

پرزهای اضافی روی فرش در تمامی روش‌های بافت، بعد از اتمام مراحل گره زنی و جدا شدن قالی از چله وجود دارد. این پرزها باعث می‌شوند که سطح فرش ناهموار شده و نقش آن به درستی نمایش داده نشود. پرداخت کردن فرش به معنی کوتاه کردن خامه‌های بیرون زده از بافت و رساندن ارتفاع آنها به حد استاندارد است. ارتفاع مناسب الیافی که برای بافت فرش استفاده شده‌اند می‌تواند طرح و نقش آن را واضح‌تر کند.

فرش‌های دستبافت را هم می‌توان به کمک ماشین و هم به روش سنتی پرداخت کرد. در روش سنتی، بافنده دقیقا بعد از اتمام هر رج، گره‌ها را شانه و مرتب می‌کند. سپس به کمک یک قیچی مخصوص، نخ‌ها و پرزهای اضافه را می‌چیند. بافنده برای انجام این کار باید مهارت کافی را داشته باشد. چرا که بعد از اتمام هر رج باید ارتفاع الیاف بعد از قیچی کردن دقیقا هم اندازه ارتفاع رج‌های پایین‌تر باشد تا کار یکدست شود.

بر خلاف روش سنتی، در روش‌های ماشینی، این خامه‌ها و پرزهای اضافی بعد از اتمام کار بافندگی از فرش جدا می‌شوند. دستگاهی که به کمک آن پرداخت ماشینی فرش انجام می‌شود؛ دستگاه روگیری نام دارد که دارای یک تراش برقی مخصوص است. این تراش به صورت دورانی روی سطح فرش می‌چرخد و پرزهای اضافه را کوتاه می‌کند. در این روش، استادکار باید مراقب ارتفاع خامه‌ها باشد. اگر خامه‌های یک قسمت از فرش بیش از حد کوتاه شود؛ ممکن است فرش به مرور زمان کیفیت خود را از دست بدهد. اصطلاحا به این حالت ته‌خاب شدن فرش گفته می‌شود. فشار دست و حرکت دستگاه باید در این روش به دقت بررسی شود. آنچه که خدمات پرداخت و موگیری فرش را تخصصی می‌کند؛ همین دقت در انجام کار است.

برجسته کردن فرش‌های دستبافت به وسیله پرداخت

یکی از کاربردهای اصلی پرداخت فرش، برجسته کردن طرح آن است. مهارت استادکاری که قرار است طرح فرش را به کمک پرداخت برجسته کند؛ به شدت روی کیفیت آن تاثیر می‌گذارد.

برای انجام این کار از قیچی مخصوصی استفاده می‌شود که سرنخ نام دارد. تغییر ارتفاع در بخش‌های خاصی از نقشه، موجب ایجاد برجستگی در آن ناحیه می‌شود. ارتفاع هر پرز در این نوع پرداخت معمولا بین ۳ تا ۳.۵ سانتی‌متر است.

غالبا فرش‌هایی که طرح‌های شلوغی دارند برای انجام این نوع پرداخت مناسب هستند. در ضمن اغلب استادکاران برای برجسته کردن فرش از دستگاه پرداخت استفاده نمی‌کنند بلکه این کار را به صورت دستی و با قیچی انجام می‌دهند.

پرداخت تابلو فرش

رعایت اصول پرداخت، برای تابلو فرش‌ها، بیش از سایر فرش‌ها اهمیت دارد. چرا که عموما تابلو فرش‌ها برای تزیین دکوراسیون استفاده می‌شوند و باید بدون عیب و نقص باشند. تابلو فرش‌ها را هم می‎توان به صورت دستی و هم با کمک دستگاه پرداخت کرد. اما همانطور که گفتیم؛ در روش دستی، بافنده باید تبحر زیادی در قیچی کردن تارهای اضافه داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است سطح فرش یکنواخت نشود.

اما در مورد روش ماشینی، قضیه کمی ساده‌تر است. دستگاه پرداخت، فرشی با طرح شفاف و سطحی یکنواخت و یک دست تحویل می‌دهد. بنابراین منطقی‌تر است که برای پرداخت تابلو فرش از روش ماشینی استفاده شود. معمولا طرح و نقشه تابلوهایی که به کمک ماشین پرداخت شده‌اند به خوبی قابل رویت و تفکیک است. علاوه بر روش‌های معمول، از روش پرداخت برجسته نیز می‌توان برای برخی از تابلو فرش‌های خاص استفاده کرد. این نوع پرداخت جلوی بسیار زیبایی به فرش می‌دهد.

پرداخت فرش ماشینی

مانند تمامی مراحل بافت، مرحله روگیری و پرداخت فرش‌های ماشینی نیز در کارخانه و درست در زمان تولید محصول انجام می‌شود. همانطور که می‌دانید؛ کارخانجات فرش‌بافی، در ابعاد انبوه این کالا را تولید می‌کنند. بنابراین ابزار مورد استفاده آنها معمولا قوی‌تر، کارآمدتر و سریع‌تر از دستگاه‌هایی است که در کارگاه‌های کوچک استفاده می‌شود. ابعاد این دستگاه‌ها معمولا بزرگ است و فرش بعد از ورود عرضی به این دستگاه، روی‌گیری می‌شود.

پرداخت یا موگیری فرش در قالیشویی عابدینی

پرداخت فرش ابریشمی

فرش‌های ابریشمی معمولا بسیار ارزشمند و قیمتی هستند. بنابراین برای انجام هر کار ترمیمی و اصلاحی روی آنها باید دقت کافی را داشته باشیم. برای پرداخت و موگیری فرش‌ها دستباف ابریشمی حتما به سراغ یک استادکار ماهر بروید. نخ ابریشم بافت بسیار حساس و لختی دارد و کوچک‌ترین خطای انسانی در زمان استفاده از دستگاه و یا قیچی می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری به فرش وارد کند. این فرش‌های ارزشمند هم به روش سنتی و هم به روش ماشینی قابل پرداخت هستند. درست است که روش سنتی کمی ایمن‌تر است (به شرطی که بافنده فرش در استفاده از قیچی حرفه‌ای باشد) اما استفاده از روش ماشینی برای پرداخت فرش‌های ابریشمی جلوه زیباتری به آنها می‌دهد. ضمن اینکه روش ماشینی معایب روش سنتی را ندارد.

آیا همه فرش‌ها قابل پرداخت هستند؟

عمل روگیری، بعد از اتمام مراحل بافت و جدا شدن قالی از دار، باید روی تمام فرش‌ها انجام شود. این کار علاوه بر اینکه طرح فرش را نمایان‌تر می‌سازد؛ می‌تواند درخشندگی بیشتری به فرش بدهد. برخی از فرش‌های دستبافت بعد از مدتی، دوباره پرزدار می‌شوند. در این شرایط می‌توان عمل پرداخت را مجدد روی آنها پیاده کرد.

به غیر از پاخوردگی زیاد، گاهی فرش به دلایل مختلف درخشندگی خود را از دست می‌دهد. برای احیای این فرش‌ها نیز می‌توان از روش روگیری استفاده کرد. تنها فرش‌هایی که شرایط پرداخت مجدد را ندارند؛ فرش‌های ماشینی کهنه هستند. فرش ماشینی به خودی خود نازک است. بنابراین روگیری دوباره آن ممکن است منجر به نازک‌تر شدن بافت و از دست رفتن یکپارچگی فرش شود. برای اطلاع از قیمت قالیشویی می توانید با ما تماس بگیرید.

روش‌های مختلف پرداخت و موگیری فرش

همانطور که گفتیم ۲ روش عمده پرداخت فرش وجود دارد که در ادامه به اختصار آنها را توضیح می‌دهیم:

شیوه دستی پرداخت فرش

در این شیوه استاد پرداخت کار با کمک تیغ‌های دستی و یا قیچی‌های مخصوص به پرداخت سطح قالی می‌پردازد. این تیغ‌ها و قیچی‌ها انواع و اقسام مختلفی داشته و بسته به نوع بافت و کیفیت قالی انتخاب می‌شوند. لازم به ذکر است که اصولا قالی‌های ریز بافت، به روش دستی پرداخت می‌شوند.

شیوه ماشینی پرداخت فرش

در این روش، ماشین وظایف تیغ‌های دستی و یا قیچی‌های مخصوص پرداخت را در شیوه اول انجام می‌دهد. ساختمان این ماشین شامل یک تیغ تیز (تیغ اول) و یک شانه (تیغ تخت) در جلوی کار و یک کیسه جمع‌آوری پرزهای چیده شده در انتهاست. شانه سطح قالی را صاف و یکدست می‌کند. قیچی نیز پرزهای اضافه را می‌چیند.

پرداخت فرش در ارزان ترین قالیشویی تهران

اگر قصد انجام پرداخت یا موگیری فرش‌ ها و قالی‌های خود را دارید می‌توانید این کار را به تکنسین‌های بهترین و ارزان ترین قالیشویی تهران یعنی قالیشویی عابدینی بسپارید. جهت ثبت سفارش قالیشویی آنلاین برای دریافت خدمات شستشوی فرش ، ترمیم فرش ، رفوگری فرش ، مبل شویی و غیره، کافیست پیام خود را از طریق صفحه ثبت سفارش قالیشویی آنلاین عابدینی، برای ما ارسال کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

سوالات متداول

در هر کجای تهران که باشید، ما در کنار شما هستیم. ما در تمام مناطق تهران شعبه داریم . تنها کافی است بر روی قالیشویی آنلاین کلیک کنید  یا تلفنی درخواست مورد نظر خودتان را مطرح کنید تا همکاران ما به سمت شما اعزام شوند.

این کار فرآیندی تخصصی است و نیازمند صرف وقت و دقت فراوان است. پس فرش‌هایتان را به ما بسپارید. ما آن‌ها را صحیح و سالم به شما تحویل می‌دهیم.

شما نیاز نیست هیچ کاری انجام دهید. تنها با ورود به وبسایت قالیشویی عابدینی ، درخواست خودتان را ثبت می‌کنید و باقی کار را به ما می‌سپارید.
کلیه پیگیری‌ها توسط خود پرسنل قالیشویی عابدینی انجام شده و هماهنگی‌های لازم با شما صورت خواهد گرفت. معمولا بعد از سفارش شما، بلافاصله همکاران ما با شما تماس می‌گیرند و پیگیری‌های لازم را انجام خواهند داد.

یکی از عواملی که در تحویل فرش شما نقش دارد، زمان و فصل جمع‌آوری فرش‌ها است. معمولا در ۶ ماه اول سال بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت تحویل فرش طول می‌کشد.
در فصل پاییز تحویل فرش‌ها ۲۴ تا ۴۸ ساعته خواهد بود. اما همانطور که می‌دانید، زمستان و نزدیک عید نوروز شلوغ‌ترین زمان برای قالیشویی‌ها است.
معمولا فرش‌های شما در این زمان بین ۷۲ تا ۹۶ ساعت به دست شما خواهند رسید.
همچنین جنس فرش هم در مدت زمان ارسال آن نقش دارد. معمولا فرش‌های ماشینی زودتر از فرش‌های دستباف و ابریشم تحویل داده می‌شوند.

قیمت شستشوی فرش متناسب با جنس فرش، ماشینی و دستباف بودن آن متفاوت است. قالیشویی عابدینی قیمت‌ها را بر اساس نرخ نامه اتحادیه قالیشویی تعیین می‌کند.

معمولا این روش توصیه نمی‌شود. چراکه شستشوی فرش در محل معمولا به صورت سطحی انجام شده و گرد و غبار فرش داخل آن باقی می‌ماند. این گونه، فرش‌های ارزشمند شما به مرور زمان آسیب دیده و ریشه‌های آن از بین می‌رود. پیشنهاد می‌کنیم از شست و شوی فرش در محل پرهیز کنید، چراکه در این روش رطوبت هم در فرش باقی می‌ماند.
مزیت کارخانه قالیشویی عابدینی ، در این است که شستشو طی چند مرحله انجام شده و قبل از شستشو، انجام عملیات خاک‌گیری موجب تخلیه شدن تمام گرد و غبار فرش می‌شود.

البته! با سال‌ها سابقه جزو بهترین ‌قالیشویی‌ است که کلیه خدمات رفوگری را هم به طور کامل پوشش می‌دهد. 

پاسخ به این سوال به میزان خرابی فرش، جنس آن و میزان خدمات ارائه شده توسط ما بستگی دارد.
حتما در این زمینه ها از ما مشاوره رایگان بگیرید.

سیستم مکانیزه و تخصصی قالیشویی عابدینی ، به عنوان بهترین قالیشویی در تهران، معمولا اجازه بروز همچین مشکلی را نمی‌دهد. اما در صورتی که هر مشکلی برای فرش شما حین انجام عملیات قالیشویی ایجاد شود، مدیریت مجموعه و کارشناسان ما حتما پاسخگو خواهند بود.
در صورت عدم رضایت شما از شست و شوی فرش‌هایتان، قالیشویی نوین ضمن بررسی علت مشکل عملیات شست و شو را تکرار خواهد کرد.
فراموش نکنید، بعضی از فرش‌ها که کهنه، پوک و یا ضعیف شده‌اند، ممکن است بخاطر استفاده از دستگاه‌های شوینده مکانیزه پاره شوند. متخصصان ما حتما پیش از شست و شو وضعیت فرش شما را بررسی کرده و احتمال پارگی را با شما در میان خواهند گذاشت. در این صورت شست و شوی فرش تنها با توافق شما صورت خواهد گرفت.

بستگی به نوع فرش شما دارد. موادی که در شستشوی فرش‌های دستباف به کار می‌رود با متریال شستشوی فرش‌های ماشینی متفاوت است.

جای هیچ نگرانی نیست. طی عملیات شستشوی فرش با قالیشویی عابدینی ، هیچ لکه‌ای باقی نخواهد ماند.با بهره‌گیری از تیم مجرب و متخصص در کنار دستگاه‌های جدید و مواد شوینده باکیفیت جایی برای لکه‌ها باقی نمی‌گذارد.

تیم حرفه‌ای قالیشویی عابدینی فرش‌ها را لول کرده و از منزل شما برده و به صورت لول کرده و در کاور و پوشش مخصوص تمیز و آراسته به شما بازمی‌گرداند.

سفارش آنلاین

برای قالیشویی آنلاین میتوایند از این فرم استفاده نمایید. در صورت ارسال فرم زیر در اسرع وقت با شما تماس گرفته خواهد شد!

تاریخ جمع آوری

کارخانه قالیشوی عابدینی

خدمات قالیشوی عابدینی

شعب قالیشویی عابدینی در تهران و کرج