جلوگیری از سر خوردن فرش

جلوگیری از سر خوردن فرش با ۷ راه حل ساده!

هنگام طراحی دکوراسیون خانه و چیدمان وسایل مختلف، به احتمال زیاد مدتی را نیز صرف انتخاب محل مناسب برای فرش‌های خود خواهید کرد. بنابراین زمانی که فرش شما سر خورده و به تدریج از جای خود جا‌به‌جا می‌شود؛ به راحتی می‌تواند نظم دکوراسیون خانه شما را به‌هم بریزد. همه ما می‌دانیم که این وضعیت چقدر می‌تواند اعصاب خرد کن باشد. بنابراین باید راهی برای جلوگیری از سر خوردن فرش بیابیم. راهی که علی‌رغم جلوگیری از این مشکل به فرش‌های ما نیز آسیب نزند.فراموش نکنید که این مسئله تنها از نظر زیبایی ظاهری مهم نیست. چراکه فرش‌های با قابلیت سر خوردن روی یک کفپوش لغزنده، می‌توانند حتی برای سلامت شما نیز خطرناک باشند. چون همیشه این احتمال وجود دارد که فرش از زیر پای شما لغزیده و منجر به زمین خوردن شما شود. حالا که یافتن راهی برای ثابت نگه داشتن فرش در جای خود اینقدر مهم است؛ بد نیست که بهترین راه‌کارهای انجام این کار را مرور کنیم. در این نوشته ۷ پیشنهاد مختلف را برای جلوگیری از سر خوردن فرش ارائه داده‌ایم. طبیعتا هرکدام از آنها ممکن است بر اساس نوع کفپوش خانه و جنس فرش برای شما مناسب‌تر باشد.

جلوگیری از حرکت فرش روی فرش

در گذشته انداختن فرش‌های کوچک‌تر روی فرش‌های بزرگ‌تر، روشی جذاب برای چینش دکوراسیون خانه به شکل کلاسیک بود. از آنجا که هنوز هم از این روش استفاده می‌شود؛ بد نیست درباره سر خوردن و حرکت فرش روی فرش اطلاعات بیشتری داشته باشید.وقتی فرشی را روی فرش دیگری پهن می‌کنید؛ اغلب متوجه می‌شوید که فرش شما به تدریج شروع به حرکت تدریجی روی فرش زیرین می‌کند. این مسئله به دلیل وجود پرزهای فرش زیرین است. در واقع اگر به فرش خود دقت کنید؛ خواهید دید که پرزها همه در یک جهت جریان دارند. این ویژگی به فرش جلوه‌ای زیباتر و رنگی پررنگ‌تر می‌دهد. اما وقت پرز به یک طرف متمایل می‌شود؛ می‌تواند به این معنا باشد که هر فرشی که روی آن پهن شود؛ به تدریج در همان جهت حرکت می‌کند. البته این حرکت خودبه‌خودی نیست؛ و این مشکل اغلب در بخشی از خانه با رفت و آمد بیشتر رخ می‌دهد.اما راه حل جلوگیری از این مشکل بسیار ساده است. تنها کافی است پارچه‌ای را در بخش مورد نظر و روی فرش زیرین خود پهن کنید. برای اطمینان از عملکرد درست این روش بهتر است پارچه را روی فرش زیرین، به شکلی ثابت نمایید. در گذشته این روش با چند کوک درشت انجام می‌شد. امروزه مدل‌های از پارچه و حتی زیرانداز پلاستیکی برای انجام این کار وجود دارد؛ که روی فرش ثابت باقی می‌ماند. به هر حال این پارچه میانی کمک می‌کند تا فرش رویی، دیگر از جای خود تکان نخورد.

جلوگیری از سر خوردن فرش روی کفپوش‌های صاف و صیقلی

از آنجایی که کفپوش‌های سرامیک، چوبی و لمینت معمولا صاف و صیقلی هستند؛ وقتی از روی فرش پهن شده در این فضاها رد می‌شوید؛ ممکن است فرش مورد نظر از زیر پای شما لیز بخورد. البته این اتفاق اغلب برای فرش‌های کوچک و کمتر از ۶ متر و با وزن کمتر رخ می‌دهد. با وجود در صورت رخ دادن می‌تواند برای سلامت جسمی شما خطری بالقوه محسوب شود. در مورد فرش‌های با متراژ بالا نیز، این مسئله موجب سر خوردن تدریجی فرش روی کفپوش شده و مشکل به هم ریختن ظاهری خانه رخ می‌دهد. بنابراین باید راه حلی برای جلوگیری از این مشکل پیدا کنید. در ادامه سه راه متداول در این زمینه را شرح داده‌ایم.

 استفاده از چسب دو طرفه

اگر جنس فرش شما ماشینی بوده و همچنین کفپوش شما از نوعی است که در مقابل چسب دو طرفه دچار آسیب نمی‌شود؛ این روش بهترین انتخاب است. استفاده از نوار چسب فرش دو طرفه راهی آسان و ارزان برای جلوگیری از خزش و چروک شدن فرش است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که نوار را مستقیما در پشت فرش خود بزنید؛ و سپس آن را در جای خود فشار دهید. این نوار باعث می‌شود که روی سطح صاف حرکت نکرده و در نتیجه از سر خوردن آن جلوگیری می‌کند.

دقت کنید که حتما از نوار دو طرفه طراحی شده برای فرش و کفپوش سخت استفاده کنید. زیرا برخی از نوارهای دو طرفه کاربری‌های دیگری داشته و مواد چسبنده آنها ممکن است به فرش شما آسیب بزنند.

 استفاده از ترمز فرش

این روش را در انواع فرش‌ها می‌توان به کار برد. چرا که امکان آسیب زدن آنها به فرش کمتر است. البته این مدل‌ها تنها روی سطوح کاملا صاف و صیقلی (به‌خصوص سرامیک) موثر هستند. ترمزهای فرش اندازه‌ای کوچک و حالتی مثلثی یا مربعی داشته و در چهار گوشه فرش نصب می‌شوند. جنس اغلب این ترمزها از نوعی پلاستیک نرم و دارای حالت چسبنده (بدون مواد شیمیایی چسبناک) به سطوح صاف است. همین ویژگی کمک می‌کند تا فرش شما در جای خود ثابت بماند.

استفاده از پد ضد لغزش

پدهای ضد لغزش در انواع مختلفی تولید می‌شوند. برخی از آنها حالتی توری و مشبک داشته و برای فرش‌های کوچک‌تر و یا فرش‌های پهن شده روی پلکان مناسب هستند. برخی از آنها حالتی یک‌دست داشته و با توجه به جنس ژله‌ای و چسبناک‌شان، برای فرش‌های بزرگ مناسب‌ترند. ویژگی مهم و مثبت این پدها، پوشش کامل پخش پشتی فرش بوده و علاوه بر جلوگیری از سر خوردن فرش، از آلوده شدن و کثیف شدن زیر فرش نیز جلوگیری می‌کند؛ تا کمتر به دنبال یافتن بهترین قالیشویی باشید. تنها نکته مهم اینکه هنگام انتخاب این پدها، دقیقا جنس فرش و کفپوش خانه را به فروشنده بگویید؛ تا گزینه مناسب را در اختیار شما قرار دهد.

 استفاده از چسب حرارتی

البته این روش را برای هر فرشی توصیه نمی‌کنیم؛ چون ممکن است به فرش شما آسیب زده و با آن هماهنگ نباشد. اما در اغلب فرش‌های ماشینی فانتزی و موکت‌ها و سایر زیراندازه‌های غیر دست‌باف می‌تواند تا حدود زیادی به آن اطمینان کرد.

در این روش تنها کافی است چسب حرارتی را در چهار گوشه زیر فرش زده و روی زمین بچسبانید. البته اگر ابعاد فرش شما بزرگ است؛ بهتر است این کار را با دورتادور فرش انجام دهید.

فرش خود را با قرار دادن مبلمان ثابت کنید

اگر می‌خواهید با کمترین هزینه و بیشترین اطمینان، کار جلوگیری از سر خوردن فرش را به نتیجه برسانید؛ این روش را بررسی کنید. البته چیدمان خانه شما باید اجازه انجام این کار را بدهد. در این روش می‌توانید با لنگر انداختن فرش به کمک مبلمان، به ثابت نگه داشتن آن کمک کنید. البته این کار به‌طور کامل جلوی حرکت همه فرش‌ها را نمی‌گیرد؛ و ممکن است همچنان در برخی فرش‌های ماشینی و فانتزی، گوشه‌ها چروک یا بلند شود. اما زمانی که توسط برخی از مبلمان سنگین ثابت شود؛ احتمال اینکه باز هم دچار مشکل شوید بسیار کمتر است.

این روش در فرش‌های اتاق نشیمن و پذیرایی بیشترین کارایی را دارد. چراکه که آنها معمولا به اندازه‌ای بزرگ هستند؛ که به‌طور هم‌زمان در زیر چندین مبلمان قرار می‌گیرند. با این حال می‌توانید برای اجرای این روش به سراغ فرش‌های کوچک‌تر نیز بروید. تنها کافی است مبلمان خود را طوری بچینید؛ که نیمه جلویی مبل‌ها، صندلی‌ها و میزهای کناری، فرش شما را در جای خود ثابت نگه دارد.

در سایر موارد نیز همه چیز بستگی به نوع چینش شما و هماهنگی آن با این روش دارد. مثلا باید توجه داشته باشید که این روش همیشه برای فرش‌های اتاق ناهارخوری به‌خوبی جواب نمی‌دهد؛ زیرا ممکن است نیاز داشته باشید که صندلی‌ها را به داخل و خارج میز حرکت دهید. کاری که می‌تواند باعث چروک شدن و سر خوردن فرش شود. بنابراین بهترین راه برای ثابت کردن فرش در این قسمت‌ها، استفاده از روش‌های قبلی است.

فرش‌های ضد لغزش را انتخاب کنید

اگر هنوز فرش مدنظر خود را خریداری نکرده‌اید؛ شاید بد نباشد که فرشی ضد لغزش با پشت لاستیکی ضد سر خوردن خریداری کنید. قابل ذکر است که این نوع فرش در نوع ماشینی و انواع مدرن، اغلب به‌راحتی در بازار یافت شده و در اندازه‌ها، سبک‌ها و اشکال مختلف موجود است. نکته مثبت دیگر نیاز کمتر به شستشوی فرش در این مدل‌ها است.چسبندگی اضافی این فرش‌ها از جنس لاتکس نصب شده در پشت آنها حاصل می‌شود؛ و شما را کاملا از ثبات فرش در جای خود مطمئن می‌کند. مگر اینکه کفپوش خانه شما به اندازه کافی صاف و صیقلی نبوده و فرش نتواند روی آن کاملا نشسته و بچسبد.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر