راهنمای انتخاب کفپوش اتاق کودک

مهمترین نکات در انتخاب کفپوش اتاق کودک

در این مطلب به ارائه راهنمای انتخاب کفپوش اتاق کودک پرداخته ایم، اگر قصد خرید کفپوش برای اتاق کودک تان را دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

فضای خانه‌های امروزی معمولا به گونه‌ای طراحی می‌شود که برای هر کدام از اعضای خانواده یک بخش اختصاصی در نظر گرفته شود. این فضای اختصاصی علاوه بر اینکه به حفظ حریم خصوصی اعضای خانواده کمک می‌کند؛ فرصتی را برای آنها فراهم می‌کند که بخش مخصوص به خود را متناسب با سلیقه شخصی خودشان طراحی و دیزاین کنند. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر اتاقی، کفپوش آن است که بسته به سن، جنسیت و سلیقه فردی که قرار است در آن اتاق زندگی شخصی خود را سپری کند انتخاب می‌شود. در این مقاله قصد داریم به صورت اختصاصی در مورد راهنمای انتخاب کفپوش اتاق کودک و نکاتی که باید در زمان خرید این کفپوش مدنظر داشته باشید، صحبت کنیم.

راهنمای انتخاب کفپوش اتاق کودک قبل از خرید

مانند تمام اتاق‌های یک خانه، گزینه‌های زیاد برای انتخاب کفپوش اتاق کودک وجود دارد. از کفپوش چوبی گرفته تا لمینت و حتی فرش. در هر شرایط فرقی نمی‌کند که کودک شما در چه سنی است. چرا که در هر حالت راحتی، دوام و تمیز شدن آسان، از جمله مهم‌ترین نکاتی هستند که باید در مورد انتخاب کفپوش اتاق کودک به آنها توجه کنید. کودکان تا سن ۱۰ سالگی بیشتر زمان خود را در اتاق سپری می‌کنند و مشغول بازی هستند. بنابراین گرما، نرمی و راحتی کفپوش باید مهم‌ترین معیارهای ما در زمان انتخاب کفپوش اتاق کودک باشد. از طرفی معمولا بچه‌ها تا این سن بسیار نامرتب هستند و مدام در حال به هم‌ریختن اتاق خواب خود می‌باشند. بنابراین استفاده از پوششی که تمیز کردن آن راحت باشد نیز بسیار مهم است.

راهنمای انتخاب کفپوش اتاق کودک قبل از خرید

ضمن رعایت این نکات، دوام کفپوش در برابر ضربات و ایمن بودن در زمان زمین خوردن کودک نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. از طرفی کودکان معمولا با افزایش سن، احساس استقلال بیشتری می‌کنند. بنابراین انتخاب کفپوشی برای اتاق اختصاصی آنها که احساس راحتی به فرزندتان منتقل کند بسیار مهم است. نکته‌ای که باید قبل از خرید کفپوش برای اتاق کودکان در نظر داشته باشید این است که بچه‌ها برای همیشه بچه نخواهند ماند. بنابراین ممکن است با افزایش سن، سلیقه آنها نیز تغییر کرده و به سمت کفپوش‌هایی که بیشتر مورد پسند بزرگسالان است سوق پیدا کند. بنابراین اگر قرار نیست حداقل تا ۱۰ سال کفپوش اتاق را تعویض کنید؛ سعی کنید از پوششی استفاده کنید که زیاد بچه‌گانه نباشد.

بهترین کفپوش برای اتاق خواب کودک چیست؟

همانطور که گفتیم؛ بهترین کفپوش برای اتاق خواب کودک، کفپوشی است که هم بادوام و هم راحت باشد. بسته به سن کودک، قرار است او ساعت‌های زیادی روی این کفپوش راه برود و بازی کند. همچنین طرح این کفپوش باید به گونه‌ای باشد که فضایی کاربردی و سرگرم‌کننده در اتاق خواب ایجاد کرده و منعکس‌کننده شخصیت و سلیقه فرزندتان باشد.

در حال حاضر کفپوش‌های بسیاری از جمله چوب، وینیل، لمینت و فرش در بازار وجود دارد که این معیارها را برآورده می‌کنند. هر کدام از این گزینه‌ها نیز دارای مزایا و معایبی از نظر راحتی، دوام و طراحی هستند. به عنوان مثال، از نظر راحتی، فرش یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای اتاق خواب کودکان است. سطح نرم و گرم فرش برای چهار دست و پا رفتن، راه رفتن و بازی کردن خردسالان مناسب است و در صورت زمین خوردن کودک، شدت آسیب را کاهش می‌دهد. فرش همچنین به عنوان یک نوع عایق صدا عمل کرده و به کاهش صدای تولید شده بر اثر دویدن و بازی کردن کودک کمک می‌کند.

از جنبه منفی می‌توان گفت که تمیز نگه داشتن فرش کار آسانی نیست. کودکان معمولا هنگام بازی یا غذا خوردن، ممکن است با ریختن زباله‌های تر روی فرش موجب لک شدن آن شوند. به همین خاطر معمولا فرش اتاق کودک هر چقدر هم که نو باشد؛ بعد از مدتی درخشندگی خود را از دست می‌دهد و نیاز به شستشوی پیدا می‌کند. استفاده از روفرشی می‌تواند در این شرایط جایگزین خوبی باشد. اگر از این نوع پوشش روی فرش استفاده کنید؛ در صورت لک شدن می‌توانید آن را داخل لباسشویی انداخته و راحت بشویید. ضمن اینکه با این کار از نفوذ لکه به داخل بافت فرش نیز جلوگیری می‌شود.

از طرف دیگر، کفپوش‌های چوبی به راحتی تمیز می‌شوند و نسبتا از دوام بالایی برخوردارند. با این حال، وقتی در معرض برخورد با اجسام نوک تیز مانند اسباب بازی یا دوچرخه و اسکوتر قرار می‌گیرند؛ سهم آنها از این برخورد قطعا خط و خش و فرو رفتگی است. بنابراین کفپوش‌های چوبی در مقایسه با پوششی مانند فرش دوام کمتری دارد. این در حالی است که فرش را می‌توانید به راحتی جایگزین کنید ولی تعویض کفپوش چوبی یا لمینت هم هزینه زیادی دارد و هم زمان‌بر است. بنابراین شاید بتوان گفت که بهترین کفپوش اتاق کودک، فرش و موکت‌های پرز بلند است.

سخن پایانی

هنگام انتخاب کفپوش مناسب برای اتاق خواب کودکان، عوامل زیادی را باید در نظر بگیرید. مهم‌ترین نکات این است که کفپوش ایمن باشد؛ تمیز کردن آن آسان باشد و از دوام بالایی برخوردار باشد تا زود دچار فرسایش نشود. انواع مختلفی از کفپوش در بازار وجود دارد که می‌توانند این معیارها را برآورده کنند. بنابراین ضروری است که قبل از تصمیم گیری نهایی، در مورد این گزینه‌ها به اندازه کافی تحقیق کنید.

علاوه بر این باید به نیازها و ترجیحات فردی کودک نیز توجه کنید. به عنوان مثال، اگر کودک شما از آلرژی رنج می‌برد؛ باید نوعی از کفپوش را برای اتاق خواب او در نظر بگیرید که علائم بیماری کودک را تشدید نکند. معمولا فرش و موکت‌های تهیه شده از الیاف مصنوعی چنین ویژگی ندارند. بنابراین برای اتاق این دسته از کودکان باید فرش دستباف تهیه شده از الیاف طبیعی و ضد حساسیت خریداری کرد. یا مثلا اگر کودک شما دچار معلولیت خاصی است که احتمال ریختن مایعات یا غذا از دستش به روی زمین زیاد است؛ بهتر است کفپوشی را انتخاب کنید که تمیز کردنش راحت باشد.ضمن اینکه برای خردسالان و نونهالانی که تازه شروع به راه رفتن کرده‌اند و بسیار فعال و بازیگوش هستند؛ باید کفپوشی را انتخاب کنید که در برابر سایش مقاوم است و با ضربه‌های کوچک دچار آسیب‌دیدگی نمی‌شود.

اگر از فرش به عنوان کفپوش برای اتاق کودکتان استفاده می کنید، بهتر است کار شستشوی آن را به بهترین قالیشویی بسپارید تا به خوبی باکتری ها و میکروب های روی فرش را از بین ببرند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر