لکه خون روی فرش

بهترین روش های پاک کردن لکه خون روی فرش

پاک کردن لکه خون از سطح فرش نه‌تنها از جنبه پاکیزگی بلکه از لحاظ شرعی هم اهمیت دارد. بسیاری از علمای دینی خون را جزء نجاسات می‌دانند که هر چه سریعتر باید لکه‌های آن از سطوح پاک شوند. برای این کار شما راهکار‌های مختلفی پیش رو دارید.

بهترین روش های پاک کردن لکه خون روی فرش به شما کمک می‌کنند تا هیچ نیازی به مراجعه به مراکز قالیشویی نداشته باشید و به راحتی این لکه‌ها را در خانه تمیزکاری کنید. البته اگر امکان استفاده از این راهکار‌ها را نداشتید یا به هر دلیلی نمی‌توانستید لکه‌ها را در خانه از بین ببرید، مراجعه به مراکز قالیشویی معتبر بهترین راه‌حل خواهد بود.

خوشبختانه مواد شوینده مختلفی وجود دارند که با قدرت بالا در پاک کنندگی می‌توانند به شما در از بین بردن لکه‌های به‌وجودآمده از خون کمک کنند. اگر از این شوینده‌ها به‌شیوه درستی استفاده کنید، تنها با شستشوی فرش در خانه مشکل برطرف می‌شود و دیگر اثری از لکه‌ها باقی نمی‌ماند.

پاک کردن لکه خون چگونه ممکن است؟

حتماً برای شما هم پیش آمده که دچار مشکلاتی مانند خون دماغ شده‌اید یا دست شما به‌واسطه شیء برنده‌ای بریده شده است. حالا کافیست تا مقداری از این خون روی فرش یا موکت بریزد تا آنجا را کثیف کند. در خون مقادیر بالایی پروتئین و آنزیم وجود دارد، برای همین لکه‌هایی سرسخت به‌وجود می‌آورد که پاک کردن آنها به‌خصوص بعد از خشک‌شدن بسیار دشوار خواهد بود.

برای اینکه بتوانید لکه‌های خون را از بین ببرید، باید از مواد شوینده مناسب و قوی استفاده کنید. مواد شوینده شیمیایی برای این کار بهترین گزینه هستند، چون با فرمولاسیون قدرتمند خود تمام لکه‌ها را از بین می‌برند و دیگر اثری از آنها به‌جای نمی‌گذارند. البته اگر به‌محض ریختن خون روی فرش اقدام به تمیزکاری آن کردید، حتی نیازی به مواد شوینده شیمیایی هم نیست و لکه‌ها با ترفند‌هایی ساده از بین ‌می‌روند.

معرفی بهترین روش های پاک کردن لکه خون روی فرش

معرفی بهترین روش های پاک کردن لکه خون روی فرش

بهترین روش های پاک کردن لکه خون روی فرش عبارتند از:

روش اول

  1. در ابتدا باید یک پارچه تمیز بردارید و خون‌های اضافه را از روی قالی جمع و پاک کنید.
  2. محلول تمیزکننده‌ای تهیه کرده و آن را به یک حوله مرطوب آغشته کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله صرفاً باید رطوبت اضافه خون را بگیرید و پارچه را روی قالی نمالید، در غیر این صورت موجب پخش‌شدن لکه می‌شوید.
  3. شما به یک محلول تازه نیاز دارید. این بار مقداری سرکه سفید رقیق‌نشده را با یک حوله مرطوب روی سطح فرش بکشید، اما در این مرحله هم باید مراقب باشید تا مبادا لکه پخش شود.
  4. اسفنج تمیزی را بردارید و با آب سرد ترکیب کنید. حالا اسفنج را روی لکه‌های به جا مانده بکشید.
  5. در انتها در صورت تمیز شدن لکه‌ها یک دستمال خشک روی قسمت خیس فرش بکشید و بگذارید تا رطوبت اضافه را بگیرد. در این مرحله می‌توانید از پنکه هم استفاده کنید.

روش دوم

یکی دیگر از روش‌های عالی برای پاک کردن لکه خون از روی فرش استفاده از محلول آب و نمک است. برای استفاده از این محلول طبق این مراحل پیش بروید:

  1. ابتدا داخل یک تشت مقداری نمک و آب سرد ریخته و بعد از ترکیب محلول آن را داخل آب‌پاش بریزید.
  2. محلول را روی لکه‌ها بپاشید. در برخی موارد لکه در گوشه فرش به‌وجود آمده که در این مرحله کافیست گوشه فرش را داخل محلول بخیسانید.
  3. این مراحل را تکرار کنید تا فرش رطوبت کافی به دست آورد.
  4. حالا با استفاده از یک قاشق آب، خون روی سطح قالی را جمع کنید. شما باید این کار را محتاطانه انجام دهید تا جلوی پخش‌شدن لکه را گرفته و تمام آثار به جا مانده از خون پاک شوند.

روش سوم

هیدروژن پراکساید روش دیگری است که قصد داریم به شما معرفی کنیم که البته در استفاده از آن باید دقت عمل خود را افزایش دهید. استفاده از این روش می‌تواند به قالی آسیب برساند، بنابراین باید به‌خوبی دقت به خرج داده و تمام مراحل را به‌شیوه اصولی پیش ببرید.

برای استفاده از این روش ابتدا کمی از محلول هیدروژن پراکسید را روی قسمت ناپیدایی از قالی بریزید. حالا مدتی منتظر بمانید، اگر فرش واکنشی به این محلول نشان نداد، یعنی می‌توانید از آن برای قسمت‌های دیگر هم استفاده کنید.

برای استفاده از این روش کافیست که هیدروژن پراکسید را داخل یک شیشه آب‌پاش بریزید و محلول را روی لکه‌ها اسپری کنید. حالا با استفاده از یک دستمال نم‌دار و آب سرد لکه‌ها را از بین ببرید.

روش چهارم

روش چهارم استفاده از مخلوط پودر بچه و آب است که قدرت تمیز کنندگی بالایی دارد. شما باید این مواد را به‌گونه‌ای با یکدیگر ترکیب کنید که یک خمیر مناسب به‌وجود بیاید. حالا شما باید این خمیر را روی لکه‌های به‌وجودآمده بگذارید و اجازه دهید که کاملاً خشک شود.

بعد از خشک‌شدن خمیر آن را از سطح قالی جدا کرده و حتی در صورت نیاز از دستمال مرطوب برای پاک کردن ناحیه مورد نظر استفاده می‌کنید. بعد از استفاده از این روش متوجه می‌شوید که مقدار زیادی از لکه‌های به‌وجودآمده از بین رفته‌اند.

روش پنجم

استفاده از ترد کننده گوشت بدون طعم با آب نیز می‌تواند به شما در از بین بردن لکه‌ها کمک کند. اگر تمام راهکار‌ها را استفاده کرده‌اید، اما همچنان آثار خون را روی فرش خود می‌بینید، پیشنهاد می‌دهیم که این ترکیب را ایجاد کرده و آن را روی لکه‌ها بریزید. حالا باید بگذارید که مواد به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی لکه استراحت کنند.

تردکننده‌های گوشت باعث شکسته‌شدن پروتئین داخل خون می‌شوند، از همین رو شستشو را برایتان ساده می‌کنند.

نکته های مهم در پاک کردن لکه خون روی فرش دستباف

روش ششم

روش ششم بسیار ساده و کوتاه است. در صورتی که به هر دلیلی لکه‌ای از خون روی قالی به‌وجود آمده، مقداری نمک یا شکر روی آن بریزید. حالا منتظر بمانید که لکه‌ها به‌همراه مواد خشک شوند. در انتها می‌توانید با استفاده از یک برس مناسب سطح فرش را تمیز کاری کنید؛ بعد از برس‌کشیدن متوجه می‌شوید که مقدار زیادی از آثار به‌وجودآمده از لکه‌ها از بین رفته‌اند.

روش هفتم

صابون رختشویی و مایع ظرفشویی نیز گزینه‌هایی عالی برای پاک کردن لکه خون روی فرش هستند. شما می‌توانید این مواد را با آب مخلوط کرده و با استفاده از یک دستمال تمیز روی لکه بکشید. البته در این مرحله باید کاملاً مراقب باشید تا مبادا لکه‌ها پخش شوند. قبل از انجام این کار هم توصیه می‌کنیم که خون‌های اضافه را با استفاده از یک قاشق از روی قالی بردارید تا دیگر اثری از آنها به جا نماند.

روش هشتم

شامپو و آمونیاک می‌توانند ترکیبی فوق‌العاده برای از بین‌بردن انواع لکه‌ها به‌خصوص خون باشند. البته که ترکیب این مواد مانند هیدروژن پراکسید می‌تواند به الیاف قالی آسیب برساند، بنابراین از قبل باید مطمئن شوید که هیچ اثر مخربی روی قالی ندارد. گاهی استفاده از آمونیاک به تنهایی می‌تواند لکه‌ها را از بین ببرد، بنابراین نیازی به استفاده از شامپو نیست. اگر آمونیاک به تنهایی لکه را پاک نکرد، حالا آن را با شامپو امتحان کرده و به جنگ لکه‌های خون بروید.

برای استفاده از ترکیب آمونیاک و شامپو طبق این مراحل پیش بروید:

  1. یک فنجان آب و ۲ قاشق چایخوری شامپو را با هم ترکیب کنید؛ امکان استفاده از مایع ظرفشویی هم در این مرحله وجود دارد.
  2. محلول را داخل یک آب‌پاش بریزید و ظرف آب‌پاش را به‌خوبی تکان دهید.
  3. محلول را روی لکه‌ها اسپری کنید و اجازه دهید که حدود ۲ دقیقه سپری شود. بعد از انجام این کار متوجه می‌شوید که بسیاری از لکه‌ها از بین رفته‌اند.

روش نهم

روش نهم استفاده از پاک‌کننده‌های آنزیمی است. آنزیم موجود در این مواد کمک می‌کنند تا مواد آلی مثل مدفون، ادرار یا خون سریعتر تجزیه شوند؛ بنابراین به‌سراغ فروشگاه‌های محصولات بهداشتی بروید و از آنها بخواهید که یک پاک‌کننده آنزیم‌دار قدرتمند برای قالی در اختیارتان بگذارند.

البته شما نباید از پاک‌کننده‌های آنزیمی روی فرش‌های پشمی یا ابریشمی استفاده کنید، چون احتمال تجزیه‌شدن الیاف آنها همراه با خون وجود دارد.

روش دهم

به‌عنوان آخرین روش قصد داریم که مراکز قالیشویی را به شما معرفی کنیم. اگر تمام راهکار‌ها را استفاده کردید، اما به نتیجه‌ای نرسیدید، پیشنهاد می‌دهیم که به‌سراغ مراکز قالیشویی بروید. در این مراکز از انواع مواد شوینده مناسب و تجهیزات حرفه‌ای استفاده می‌شود. پرسنل نیز کاربلد هستند و به‌خوبی شیوه استفاده از مواد و تجهیزات را می‌دانند، برای همین احتمال آسیب‌دیدگی قالی بر اثر شستشوی نامناسب به حداقل می‌رسد.

وقتی که قالی خود را به مراکز قالیشویی می‌سپارید، مطمئن هستید که لکه‌های به‌وجودآمده از بین ‌می‌روند و دیگر اثری از آنها به جا نخواهد ماند.

نکته های مهم در پاک کردن لکه خون روی فرش دستباف

فرش‌های دستباف نسبت به فرش‌های ماشینی از ارزش بیشتری برخوردارند، برای همین پاک کردن لکه‌های به‌وجودآمده روی آنها را باید به‌شیوه اصولی‌تری انجام دهید. توجه به‌برخی نکته‌ها در پاک کردن لکه‌های این قالی‌ها اهمیت زیادی دارد:

  • استفاده از نمک یا جوش شیرین به مقدار زیاد روی قالی‌های دستباف ممنوع است.
  • به هیچ عنوان در حین تمیزکاری این قالی‌ها به آنها فشاری وارد نکنید، چون حساسیت بالاتری نسبت به مدل‌های ماشینی دارند.
  • به هیچ عنوان از بخار یا آب گرم برای تمیز کردن لکه‌های به‌وجودآمده روی این قالی‌ها استفاده نکنید، چون رنگ‌های آنها طبیعی هستند و در صورت ترکیب با بخار یا آب گرم پخش می‌شوند.
  • برای پاک کردن لکه‌های روی این قالی‌ها ابتدا از یک حوله تمیز استفاده کنید. اگر همچنان لکه‌ها پابرجا بودند، استفاده از جوش شیرین راهکار پیشنهادی بعدی ما به شماست.
  • بعد از اینکه نمک یا جوش شیرین را روی لکه‌ها ریختید و خشک شدند، باید تمام آنها را از سطح قالی جمع کنید. این مواد می‌توانند به الیاف فرش آسیب برسانند، به‌همین دلیل باید کاملاً تمیزکاری شوند.
  • استفاده از موادی مانند مایع ظرفشویی یا صابون‌های رخت‌شویی می‌توانند به از بین‌بردن لکه‌های قالی‌های دستباف کمک کنند، به‌شرط اینکه مطمئن شوید آسیبی به الیاف قالی نمی‌رسانند. برای این کار کافیست مقداری از این مواد را در قسمت ناپیدایی از فرش بریزید و برای مدتی منتظر بمانید. در صورتی که مواد آسیبی به آن قسمت نزدند، یعنی اینکه برای فرش مناسب هستند.

نکته های مهم درباره پاک کردن لکه خون روی فرش

نکته های مهم درباره پاک کردن لکه خون روی فرش

در پاک کردن لکه خون روی فرش به این نکته‌ها توجه داشته باشید تا اثری از لکه‌ها باقی نماند:

  • به هیچ عنوان لکه‌ها را مالش ندهید، چون با این کار به پخش‌شدن آنها روی قالی کمک می‌کنید.
  • آب داغ صرفاً لکه خون را تثبیت می‌کند که این یعنی پاک کردن لکه برایتان کاری دشوارتر خواهد شد؛ بنابراین پیشنهاد می‌دهیم که صرفاً از آب سرد برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان آب زیاد روی لکه استفاده نکنید، چون با این کار هم به پخش‌شدن لکه‌ها کمک می‌کنید.
  • بخارشوی به هیچ عنوان برای فرش‌های دستباف مناسب نیست و رنگ آنها را پخش می‌کند، بنابراین از این دستگاه برای این قالی‌ها استفاده نکنید.
  • بخارشوی می‌تواند برای فرش‌های ماشینی گزینه‌ای مناسب باشد. برای استفاده از این دستگاه جهت پاک کردن لکه خون کافیست که بخار را با فشار زیاد به‌سمت لکه بگیرید. حالا یک دستمال تمیز روی لکه بکشید، به‌گونه‌ای که لکه پخش نشود. در آخر نوبت به خشک‌کردن قالی می‌رسد.
  • به هیچ عنوان از مواد شوینده دارای لانولین یا سفید‌کننده برای قالی استفاده نکنید، چون باعث از بین رفتن رنگ روی الیاف فرش می‌شوند.

پاک کردن لکه خون روش فرش، چالشی با راهکارهای مختلف

پاک کردن لکه خون روی فرش چالشی با راهکار‌های مختلف است. شما می‌توانید با استفاده از راهکار‌های خانگی یا مراجعه به مراکز قالیشویی لکه‌ها را از بین ببرید، به‌نحوی که دیگر اثری از آنها به جا باقی نماند. هر کدام از این روش‌ها می‌توانند لکه‌ها را کاملاً از بین ببرند، به‌شرط اینکه مناسب با نوع الیاف قالی شما باشند و آنها را به‌شیوه اصولی به کار ببرید. در این زمینه می‌توانید از کارشناس‌های مراکز قالیشویی هم کمک بگیرید تا به‌صورت حرفه‌ای‌تری شما را راهنمایی کنند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر