چگونه مبل را تمیز کنیم؟ 8 روش فوری شستشوی مبل در منزل

چگونه مبل را تمیز کنیم؟ ۸ روش فوری شستشوی مبل در منزل

مبلمان از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون داخلی منزل به شمار می‌رود و از تنوع بالایی از نظر نحوه ساخت و طراحی، جنس و مواد سازنده و فاکتورهای دیگر برخوردار است. از آنجایی که مبلمان همواره مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی‌ها و لکه‌های مختلف داشته باشد و بعد از مدتی نیاز به شستشو پیدا می‌کند. از آنجایی که مبل‌ها از مواد و متریال‌های مختلفی تولید می‌شوند باید از روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای شستن آن‌ها استفاده کرد. برای تمیز کردن و شستشوی مبلمان می‌توان از راهکارها و روش‌های متعددی استفاده کرد اما لازم است که به نوع رویه مبلمان، جنس چهارچوب و پایه‌ها، نوع مواد شوینده، شدت آلودگی‌ها و لکه‌ها و … توجه داشت. در ادامه مطلب به بررسی بهترین و مؤثرترین روش‌های تمیز کردن مبل در خانه پرداخته خواهد شد.

بهترین و سریع‌ترین روش‌های شستن مبل در منزل

همان‌طور که گفته شد به دلیل آنکه مبل‌ها همواره و در تمام ساعات شبانه‌روز مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند گرد و غبار، لکه‌ها و آلودگی‌های مختلفی را به خود جذب کرده و بعد از مدتی زیبایی و جذابیت اولیه خود را از دست بدهند و حتماً باید از روش‌های مختلف استفاده کرده و اقدام به شستن و تمیز کردن آن‌ها کرد. از مهم‌ترین نکاتی که در زمان شستن مبلمان باید در نظر داشت می‌توان به مواردی همچون جنس پارچه و رویه مبلمان، نوع لکه‌ها و آلودگی‌ها، دفترچه راهنمای شرکت تولیدکننده، جنس مواد شوینده و قدرت اسیدی آن‌ها و … اشاره داشت. از جمله بهترین و مؤثرترین روش‌های تمیزکردن مبل در خانه می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • تمیز کردن مبل در منزل با استفاده از کربنات

کربنات از جمله موادی است که می‌تواند زیبایی و جذابیت مبلمان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن برگرداند. البته باید توجه داشت که قبل از استفاده از هر نوع مواد شوینده و هر روشی برای تمیز کردن مبل در خانه باید با استفاده از جاروبرقی گرد و غبار و ذرات آلودگی را از سطح آن حذف کرد تا عملیات شستشو ساده‌تر و سریع‌تر انجام شود. استفاده از کربنات برای شستن مبلمان می‌توان ۴ تا ۶ ساعت زمان نیاز داشته باشد اما قطعاً نتیجه بسیار مطلوبی دارد. در این روش مقدار کمی از محلول‌های تمیزکننده کربناته با اثر جوشان استفاده می‌شود و آب کمتری نیز مورد نیاز است. حباب‌های کربناته که اندازه بسیار کوچکی دارند می‌توانند به راحتی به داخل بافت و الیاف مبل نفوذ کنند و هر نوع آلودگی و لکه را از بین ببرند. این حباب‌ها در اصل آلودگی‌ها را به سطح مبل می‌برند و تمیز کردن آن‌ها را راحت‌تر می‌کنند. استفاده از کربنات علاوه بر محافظت از سطح مبل می‌تواند آلودگی‌ها و لکه‌ها را به حداقل میزان ممکن برساند.

بهترین و سریع‌ترین روش‌های شستن مبل در منزل

  • استفاده از فوم

محلول فوم نیز از جمله موادی است که می‌تواند انواع لکه‌ها و آلودگی‌های سطح مبل را در زمان کوتاهی از بین برده و زیبایی و جذابیت اولیه آن را برگرداند. در این روش می‌توان با استفاده از کف دست محلول فوم را بر روی محل لکه‌ها مالید. مزیت بزرگ این روش کنترل بالای فرد بر روی میزان فوم مورد استفاده است به همین دلیل احتمال آسیب‌دیدگی رویه مبل با رطوبت بسیار کمتر می‌شود.

  • استفاده از سرکه برای مبل شویی

سرکه نیز از جمله موادی است که می‌تواند صدها کاربرد مختلف داشته باشد و برای از بین بردن بسیاری از لکه‌ها و آلودگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مبل شویی با استفاده از سرکه نیز ابتدا باید عملیات گردگیری مبل با استفاده از جاروبرقی انجام شود و سپس مقداری سرکه را با کمی آب مخلوط کرد. سپس باید با استفاده از یک دستمال تمیز یا اسفنج اقدام به تمیز کردن مبل کرده و آن را به محلول به دست آمده آغشته کرده و محل لکه را تمیز کرد. در نهایت نیز می‌توان از یک حوله یا دستمال خشک برای تمیز کردن رطوبت و محل لکه استفاده کرد. البته باید توجه داشت که سرکه برای مبلمان پارچه‌ای مناسب است و ممکن است برای مبل‌های چرمی کاربردی نباشد.

  • استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین نیز به عنوان یکی از مواد معجزه‌گر خانگی شناخته می‌شود و می‌توان از آن در تمیز کردن انواع لکه‌ها از روی مبل، فرش، موکت، پرده و … استفاده کرد. این ماده علاوه بر کاربردهای آشپزی می‌تواند یک ماده تمیزکننده و ضدعفونی کننده قدرتمند باشد. در این روش می‌توان مقداری جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کرده و یک محلول یک دست ساخت و همانند روش قبلی با استفاده از یک دستمال تمیز اقدام به تمیز کردن مبل در منزل نمود. همچنین می‌توان از جوش شیرین به تنهایی برای تمیز کردن لکه‌ها استفاده کرد. در این روش باید اجازه داد که جوش شیرین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی لکه باقی بماند تا لکه‌ها را به صورت کامل به خود جذب کند و در نهایت باید با استفاده از جاروبرقی محل لکه را تمیز کرد.

  • استفاده از شامپو فرش

یکی از دیگر روش‌های تمیز کردن مبل در منزل استفاده از شامپو فرش است که البته بیشتر برای مبل‌های پارچه‌ای کاربرد دارد. در این روش نیز ابتدا باید اقدام به گردگیری مبل با جاروبرقی کرد و سپس مقداری شامپو فرش را با کمی آب مخلوط کرده و یک محلول یکدست ایجاد کرد. سپس باید با استفاده از یک دستمال تمیز یا یک اسفنج اقدام به تمیز کردن محل لکه نمود. باید توجه داشت که در زمان استفاده از مواد شوینده‌ای همچون شامپو فرش‌ها باید به برچسب راهنمای مبل توجه کرد و قبل از استفاده از حتماً تست رنگ را انجام داد چرا که ممکن است بعضی از پارچه‌های مبل دچار آسیب شوند. در نهایت باید با استفاده از یک دستمال خشک و تمیز محل لکه را خشک کرد.

استفاده از اسپری‌های مخصوص

  • استفاده از اسپری‌های مخصوص

امروزه انواع مختلفی از اسپری‌های مخصوص برای تمیز کردن لکه‌ها و آلودگی‌های مختلف از روی مبل تولید و عرضه می‌شوند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. برای هر کدام از انواع مبل‌های چرمی، پارچه‌ای و … می‌توان از اسپری‌های مخصوص استفاده کرد. دستور استفاده از این اسپری‌ها نیز اهمیت بالایی دارد و حتماً باید به دفترچه راهنمای آن‌ها دقت داشت. هر کدام از انواع مبلمان های پارچه‌های و چرمی می‌توانند واکنش متفاوتی در برابر این اسپری‌های صنعتی داشته باشند و بهتر است که قبل از استفاده حتماً تست رنگ در گوشه‌ای از مبلمان انجام شود.

  • استخراج حرارت با بخار

یکی دیگر از بهترین و سریع‌ترین روش‌های تمیز کردن مبل در خانه استفاده از قدرت بخار آب است. در اصل فناوری استخراج حرارت بخار با دمای بالا، برای حذف گرد و غبار و سایر ذرات ناسالم از سطح مبل از مؤثرترین روش‌های شستشو است که امروزه مورد توجه قرار گرفته است. برای استفاده از این روش نیز بهتر است که ابتدا گرد و غبار موجود در سطح مبل با استفاده از جاروبرقی تمیز شود تا نتیجه مطلوب‌تری حاصل شود. استفاده از فناوری استخراج حرارت بخار باعث خیس شدن مبل نمی‌شود به همین دلیل انقباض پارچه به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و می‌توان کل مبل را تنها در چند ساعت تمیز کرد. این روش همچنین می‌تواند هزینه‌های بسیار کمتری داشته باشد و می‌توان برای انواع مبل‌ها از آن استفاده کرد

  • استفاده از خشک‌شویی

هر چند که روش‌های عنوان شده می‌توانند بسیار کاربردی باشند و انواع لکه‌ها و آلودگی‌ها را از سطح مبلمان تمیز کنند اما بهترین و مطمئن‌ترین روش برای تمیز کردن مبلمان در منزل استفاده از خدمات خشک‌شویی شرکت‌های قالیشویی معتبر است. این شرکت‌ها از نیروهای متخصص، مواد مخصوص و تجهیزات مدرن برخوردار بوده و می‌توانند به بهترین شکل ممکن و بدون کوچک‌ترین آسیبی هر نوع لکه و آلودگی را از سطح مبلمان تمیز کنند. شرکت‌های قالیشویی امروزه خدمات خشک‌شویی در محل ارائه می‌کنند و افراد می‌توانند بدون حمل و جابجایی مبلمان خود، آن را تمیز کنند. قیمت قالیشویی در تهران و خدمات آن‌ها نیز توسط اتحادیه مشخص شده و با توجه به مزیت‌هایی که دارد می‌تواند بسیار به‌صرفه باشد.

  • البته می‌توان از روش‌های خانگی دیگری همچون استفاده از مایع ظرف‌شویی، استفاده از صابون، استفاده از الکل، استفاده از آب‌لیمو و … نیز برای تمیز کردن مبلمان استفاده کرد. هر کدام از مواد گفته شده می‌توانند برای تمیز کردن لکه‌های مختلفی مناسب باشند.

استفاده از خشک‌شویی

جمع‌بندی نهایی

تمیز کردن مبل در خانه می‌تواند چالش‌ها و حساسیت‌های متعددی برای افراد ایجاد کند اما روش‌ها و راهکارهای متعددی وجود دارند که می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن بیشتری بازدهی را داشته باشند. استفاده از سرکه، استفاده از جوش شیرین، استفاده از شامپو فرش، استفاده از اسپری‌های مخصوص، استفاده از بخارشو، استفاده از فوم و … از مهم‌ترین روش‌های شستن مبل در منزل هستند اما بهترین و مطمئن‌ترین روش استفاده از خدمات خشک‌شویی شرکت‌های قالیشویی است.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر