شستشوی پرده برای خانه تکانی

شستشوی پرده برای خانه تکانی

شستشوی پرده یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که باید برای خانه تکانی سالانه انجام دهیم. اما نکات ظریفی در مورد این بخش از خانه تکانی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

راهنمای شستشوی پرده برای خانه تکانی

آیا تا به حال به میزان گرد و خاکی که در طول یک سال بر روی پرده‌های خانه می‌نشیند فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که باقی ماندن این حجم از آلودگی روی پارچه می‌تواند پرده را به صورت عمقی کثیف و چرک‌مرده کند؟ اگر پاسخ این سوالات را نمی‌دانید و به دنبال یک منبع مطمئن برای اطلاع از روش شستشوی پرده می‌گردید؛ در این مقاله با ما همراه شوید. قصد داریم تا در سطور بعدی به شما توضیح دهیم که شستن پرده برای خانه تکانی چطور است و چه روش استانداری برای انجام این کار وجود دارد؟

قبل از هر چیز باید بدانید که هر پرده‌ای با هر جنسی، نیاز به یک روش ویژه برای شستشو دارد. به عنوان مثال شستشوی پردهای حریر به دلیل ظرافت این جنس پارچه، توجه بیشتری را طلب می‌کند. علاوه بر این مواد شوینده پرده نیز باید متناسب با جنس و بافت پارچه انتخاب شود.

برای اطلاع از شوینده مناسب، حتما در زمان خرید از فروشنده در این مورد سوال کنید. رعایت همین دو نکته ساده می‌تواند به شدت روی عمر مفید پرده‌های خانه تاثیرگذار باشد. با این وجود اگر از بابت شستشوی پرده‌های خانه خود نگران هستید و به دنبال مرکزی می‌گردید که خدمات شستن انواع پرده را با بالاترین کیفیت به شما عرضه کند؛ تنها راه‌تان مراجعه به بهترین قالیشویی است که سرویس خشکشویی پرده به مشتریان خود عرضه می‌کند. این مجموعه‌ها در زمینه ارائه انواع خدمات از جمله شستشوی فرش و پرده تخصص کافی را دارند و می‌دانند که چه روشی و چه شوینده‌ای برای پرده خانه شما مناسب است.

شستشوی پرده در خانه تکانی عید

پس توصیه تخصصی ما به شما این است که اگر پرده گران قیمتی دارید که روی تغییر رنگ و بافت آن حساس هستید؛ هرگز آن را با روش‌های خانگی نشویید. برخی از پارچه‌ها حتی در برابر درجه آب نیز حساس هستند و از خود واکنش نشان می‌دهند. بنابراین بهتر است بعد از اطلاع از قیمت شستشوی پرده این کار تخصصی را به مراکز مجهزی مانند قالیشویی‌ها بسپارید.

راهنمای قدم به قدم شستشوی پرده در خانه

برای انجام یک شستشوی اصولی و استاندارد، رعایت مراحل زیر از اهمیت زیادی برخوردار است:

  • قبل از باز کردن پرده از روی میله، حتما به میزان چین آن دقت کنید. اگر نمی‌توانید فاصله چین‌ها را تشخیص دهید؛ عرض پرده را با متر اندازه‌گیری کنید تا بتوانید بعد از شستشوی آن را به حالت اولیه باز گردانید.

خشکشویی پرده برای خانه تکانی

  • حتما سرب زیر پرده و تمام گیره‌های آن را قبل از شستشو باز کنید.
  • اگر از پرده‌های پلیسه‌دار استفاده می‌کنید؛ برای اطمینان از شستشوی کامل بخش‌های زیر چین، بهتر است چین‌ها را باز کرده و نوار پرده را به حالت اولیه بازگردانید.
  • قبل از شروع فرآیند شستشوی پرده، گرد و غبار روی پارچه را با جاروبرقی بگیرید یا پرده را تکان دهید. برای جاروکشیدن بهترین روش این است که پرده را روی تخت باز کنید و با سری کوچک جاروبرقی، آن را گردگیری کنید.
  • فراموش نکنید که ماشین لباسشویی را بیش از حد پر نکنید. اکثر پارچه‌ها در صورت خیس شدن سنگین‌تر می‌شوند.
  • برای شستن پردهای توری با دست هرگز پارچه را مالش ندهید و چنگ نزنید. کافیست که یک لگن کف درست کرده و پرده را داخل لگن بچرخانید.
  • سعی کنید پرده را بعد از شستشو روی دو طنابی که به صورت موازی و با فاصله زیاد نصب شده‌اند خشک کنید تا سطوح مرطوب پارچه با هم تماس نداشته باشند. ضمن اینکه هرگز اجازه ندهید که پرده زیاد روی طناب بماند. در غیر صورت ممکن است لک شود.
  • بعد از خارج شدن آب اضافه پارچه و در حالی که هنوز مرطوب است؛ آن را از قسمت پشت اتو کنید. اگر پارچه کامل خشک شده است؛ دوباره کل پرده را مرطوب کنید تا به درستی اتو شود.
  • درزهای روی پرده که عموما به دلیل چین‌خوردگی ایجاد شده‌اند را به آرامی بکشید تا از چروکیدگی جلوگیری شود. سپس آن را روی یک سطح تمیزی مانند تخت پهن کرده و اتوکشی کنید.
  • وقتی پرده کاملا خشک و اتو شد؛ قلاب‌ها و گیره‌ها را مجددا متصل کرده و نوارپرده را به اندازه عرض قبلی پرده جمع کنید.
  • اگر اتوکشی روی سطح صاف برای‌تان امکان‌پذیر نیست؛ می‌توانید بعد از آویزان کردن پرده مرطوب از بخارشوی دستی یا اتوهای ایستاده (بخارگر) برای صاف کردن چروک‌ها استفاده کنید.
  • تمیز کردن دیوار و پنجره‌ها را قبل از آویزان کردن پرده فراموش نکنید. از آنجایی که معمولا اکثر خانم‌ها از روش دوم برای اتوکشی استفاده می‌کنند و لاجرم مجبور هستند که پرده را مرطوب آویزان کنند؛ وجود حتی ذره‌ای گرد و خاک روی پنجره و دیوارهای کناری موجب می‌شود که پارچه پرده به سرعت کثیف شود. برای تمیز کردن این بخش‌ها می‌توانید از یک اسفنج آغشته به محلول مایع شوینده و آب استفاده کنید.
  • برای اینکه پرده در زمان نصب به زمین مالیده نشود و مجددا کثیفی را به خود جذب نکند؛ حتما در زمان نصب باید یک نفر زیر نردبان بایستد و از مالیده شدن پرده به زمین جلوگیری کند.

تمیز کردن پرده به صورت روتین

شستشوی سالانه پرده باعث می‌شود که پارچه پرده‌ای به صورت عمقی تمیز شود. اما اگر به دنبال این هستید که در طول سال نیز پرده‌های خانه شما ظاهر خود را حفظ کنند؛ بهتر است به صورت روتین آنها را تمیز کنید.

شستشوی پرده با ماشین لباسشویی

برای انجام این کار هر بار که جاروبرقی می‌کشید؛ قبل از جاروکشی کف خانه، دستگاه را روی مکش ضعیف قرارداده و ابتدا روی پرده را با نازل مخصوص جاروبرقی تمیز کنید. اگر جارو در دسترس‌تان نیست می‌توانید از برس‌های نرم مخصوص گردگیری استفاده کنید.

یکی از خلاقانه‌ترین ایده‌ها برای تمیز کردن پرده به صورت خشک، قرار دادن آن در ماشین لباسشویی و روشن کردن برنامه خشک کن است. با انجام این کار پرده بدون اینکه خیس شود؛ گردگیری می‌شود. اگر به دنبال انتخاب بهترین قالیشویی برای انجام کارهای خانه تکانی خود هستید از جمله شستشوی فرش، مبل شویی، شستشوی تشک خوشخواب و غیره، پیشنهاد می کنیم مقاله “انتخاب معتبرترین قالیشویی برای عید ۱۴۰۱” را مطالعه کنید.

دو نکته مهم در مورد شستشوی پرده

یک نکته مهم در مورد پرده‌های ابریشمی وجود دارد و آن هم این است که هرگز نباید الیاف ظریف این نوع پارچه‌ها را با آب گرم بشویید. بهترین درجه آب برای شستشوی این پرده‌ها، ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. روش صحیح شستن نیز همانطور که اشاره شد؛ درست کردن یک لگن کف با ترکیب آب و مایع ظرفشویی یا مایع لباسشویی ملایم و چرخاندن پارچه در کف حاصله است.

قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید می تواند حتی پارچه‌های محکم را نیز شکننده کند. بنابراین هنگام شستن پرده‌ها و پارچه‌های ظریفی مانند توری، از خشک کن با درجه پایین، آب خنک یا ولرم و مواد شوینده ملایم استفاده کنید. در صورت امکان از برنامه خشک کن برای این جنس پارچه‌ها استفاده نکنید. کافیست آنها را به یک بند رخت آویزان کرده تا خشک شوند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر