از بین بردن بوی بد فرش

از بین بردن بوی بد فرش به ۱۸ روش سریع

بوی بد فرش یکی از معضلاتی است که اغلب افراد با آن روبرو هستند. شما می‌توانید با استفاده از ترفند‌های مختلفی بوی قالی خود را از بین ببرید، منتهی ابتدا باید لکه‌های به‌وجودآمده روی آن را پاک کنید تا دیگر عاملی برای ایجاد بوی بد وجود نداشته باشد.

در واقع مهمترین عامل ایجاد بو در قالی لکه‌ها و کثیفی‌ها هستند. شما می‌توانید برای از بین بردن این لکه‌ها به‌سراغ مراکز قالیشویی بروید یا در خانه و با استفاده از راهکار‌های خانگی آنها را تمیز کنید. بعد از تمیزکاری لکه‌ها حالا نوبت به از بین بردن بوی بد فرش می‌رسد.

خوشبختانه کارشناس‌ها راهکار‌های مختلفی را برای رفع بوی بد فرش پس از شستن فرش یا اتفاقات دیگر معرفی کرده‌اند. هر یک از این راهکار‌ها می‌توانند بوی بد را از بین ببرند و بوی خوب و مناسبی را جایگزین آن کنند.

معرفی بهترین روش های از بین بردن بوی بد فرش

معرفی بهترین روش های از بین بردن بوی بد فرش

در ادامه ۱۸ روش عالی و کاربردی برای از بین بردن بوی بد فرش معرفی می‌کنیم که بسیار کاربردی هستند:

  • از بین بردن بو و لکه ادرار حیوانات

ادرار حیوانات می‌تواند باعث ایجاد لک و بوی بد روی فرش شود، بنابراین باید هر چه سریعتر از بین برود. برای این کار می‌توانید با استفاده از یک پارچه یا روزنامه رطوبت را بگیرید و با یک شوینده ملایم و بدون آنزیم و ترکیب آن با آب لکه را تمیز کنید. برای استفاده از شوینده نیاز به یک اسفنج هم دارید تا بتوانید محلول را روی لکه بکشید. بعد از اتمام این فرآیند فرش را با آب سرد شسته و با حوله‌ای سفید و بدون طرح رطوبت را بگیرید.

  • از بین بردن لکه و بوی سیگار

برای از بین بردن لکه و بوی سیگار ابتدا باید لکه آن را از بین ببرید. در برخی موارد که لکه خفیف است، با یک سمباده و کشیدن آن روی فرش مشکل برطرف می‌شود. برای از بین بردن بو هم کافیست ترکیب مقداری آب و شوینده ملایم و بدون آنزیم را با یک دستمال تمیز روی لکه‌ها بکشید و بعد با دستمالی خشک رطوب را بگیرید.

  • از بین بردن بو و لکه غذا

برای از بین بردن بو و لکه غذا کافیست ابتدا تکه‌های جامد غذا را بردارید تا موجب پخش‌شدن غذا روی فرش نشوید. حالا چربی‌ها یا نم به جا مانده را هم با قاشق روی فرش برداشته و اثری از آنها به‌جای نگذارید. محلولی از آب و مایع ظرفشویی تهیه و یک اسفنج تمیز را به آن آغشته کرده و روی لکه‌ها بکشید. برای جلوگیری از پخش‌شدن لکه‌ها پیشنهاد می‌دهیم که از قسمت بیرونی آنها شروع به کشیدن اسفنج به قسمت داخلی کنید.

بعد از چند بار کشیدن اسفنج ناحیه مورد نظر را با آب ولرم شستشو دهید و یک حوله تمیز روی ناحیه مورد نظر بکشید تا رطوبت اضافه گرفته شود. برای از بین بردن کامل رطوبت فرش را در فضای باز بگذارید.

  • از بین بردن بو و لکه مواد شوینده

برای از بین بردن لکه و بوی مواد شوینده چاره‌ای جز استفاده از آب ولرم فراوان برای آبکشی فرش ندارید. در واقع شما باید تا زمانی که فرش کف پس می‌دهد، همچنان به آب‌کشی ادامه دهید تا تمام مواد شوینده داخل آن از بین بروند.

  • از بین بردن بو و لکه شیر و دوغ

باکتری‌های مفید و پروتئین‌های لبنیات می‌توانند بوی نامطبوعی را در فضا ایجاد کنند. شما می‌توانید برای از بین بردن این مشکل لبنیات اضافه را با یک قاشق از سطح قالی جمع کرده و با کمک یک دستمال رطوبت آن را بگیرید. حالا با یک اسفنج و شامپو فرش سطح آلوده را تمیز کاری کرده و یک حوله خشک روی قالی بکشید تا رطوبت اضافه آن گرفته شود.

  • از بین بردن بوی نم فرش

در صورتی که فرش بوی نم گرفته باید یک سوم پیمانه سرکه سفید را با یک پیمانه آب ترکیب کنید و محلول را داخل بطری اسپری بریزید. حالا شروع به اسپری‌کردن این ماده روی قسمت‌های مختلف قالی کرده و بعد از چند دقیقه یک دستمال کمی نم‌دار روی فرش بکشید.

  • از بین بردن بوی بد بعد از شستشو

شما باید برای جلوگیری از ایجاد بوی بعد پس از شستشوی فرش آن را کاملاً آبکشی کنید تا هیچگونه مواد شوینده‌ای داخل الیاف باقی نماند. حالا می‌توانید فرش را در معرض هوای آزاد بگذارید تا خشک شود. شما می‌توانید با استفاده از راهکار‌هایی مانند شستشوی دوباره یا استفاده از شامپو فرش و خشک‌کردن اصولی قالی بوی بد بعد از شستشوی آن را از بین ببرید.

  • از بین بردن بوی و لکه استفراغ

ابتدا تکه‌های جامع استفراغ را از روی قالی با کمک قاشق‌ بردارید. تمام آثار به جامانده از آن را هم با کشیدن قاشق جمع کنید. حالا با آب ولرم فرش ناحیه آلوده را شستشو داده و ترکیب شامپو فرش با آب را با اسفنج ترکیب کرده و روی لکه بکشید. چند بار دوباره لکه را با آب ولرم بشویید. در این صورت به احتمال زیاد لکه و بوی استفراغ از بین می‌رود.

  • از بین بردن بو و لکه ترشیجات

ابتدا باید تمام ترشیجات را از روی قالی جمع کنید و با استفاده از آب سرم لکه‌ها را بشویید. حالا با شامپو فرش یا مایع ظرفشویی رقیق‌شده لکه‌ها را پاک کرده و دوباره با آب سرد فراوان شروع به شستن لکه‌ها کنید. آب اضافه را با یک حوله خشک گرفته و قالی را در معرض هوای آزاد بگذارید.

  • از بین بردن بو و لکه تخم مرغ

برای از بین بردن بو و لکه تخم‌مرغ کافیست تا با استفاده از یک قاشق این ماده را از روی فرش جمع کنید. حالا یک محلول رقیق‌شده از مواد پاک‌کننده بسازید و با استفاده از یک پارچه مناسب روی لکه بکشید. در این مرحله باید با استفاده از آب خنک ناحیه آلوده را شستشو دهید. در این مرحله به هیچ عنوان از آب داغ استفاده نکنید، چون باعث پخته‌شدن تخم‌مرغ می‌شود.

  1. از بین بردن بو و لکه آفتاب

زمانی که آفتاب بیش‌از‌اندازه به قالی می‌تابد، باعث بو گرفتن آن می‌شود. در این مرحله شما می‌توانید با استفاده از شوینده‌های مناسب بو را از بین ببرید و فرش را تمیز کنید. پیشنهاد می‌دهیم که مقدار زیادی شوینده استفاده نکنید، چون در شستن آنها دچار مشکلاتی می‌شوید.

  • استفاده از پودر بوراکس

ترکیب مناسبی از پودر بوراکس و جوش شیرین به‌وجود آورید و مواد را روی لکه‌ها بریزید. به مدت ۳۰ دقیقه منتظر بمانید تا روی لکه‌ها تاثیر بگذارند و حالا یک جاروبرقی روی آنها بکشید. در مرحله آخر هم یک دستمال نم‌دار برداشته و با کشیدن آن روی لکه‌ها قدمی مثبت برای تمیزی قالی خود بردارید.

  • استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید یکی از قوی‌ترین تمیزکننده‌ها است که برای از بین بردن بوی نامطبوع قالی هم به کار می‌آید. برای استفاده از این محلول کافیست تا یک سوم پیمانه از محلول سرکه را با یک پیمانه آب ترکیب کنید. حالا با اسپری‌کردن این محلول بر روی لکه‌ها می‌توانید بوی بد به‌وجودآمده از قالی خود را از بین ببرید.

  • استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین هم راهکار فوق‌العاده‌ای است که بسیاری از افراد برای از بین بردن لکه‌ها یا بوی ایجاد شده بر روی فرش از آن استفاده می‌کنند. برای استفاده از جوش شیرین کافیست تا مواد جامد و اضافه را برداشته و سپس این ماده را به اندازه مناسب روی لکه بریزید. مقدار جوش شیرین باید به‌قدری باشد که به‌خوبی سطح لکه را بپوشاند.

حالا با استفاده از دستمال کاری کنید که جوش شیرین به خورد فرش برود و ۳۰ دقیقه منتظر بمانید. بعد از گذشت زمان مناسب (حداقل ۲۴ ساعت) یک جاروبرقی روی آنها بکشید تا از روی سطح زمین جمع شوند.

  • استفاده از قهوه

برای استفاده از این ماده کافیست تا مقداری مساوی از آن را با جوش شیرین ترکیب کنید. حالا مواد را روی لکه‌ها بریزید و برای ۳۰ دقیقه منتظر بمانید. بعد از گذشت این بازه زمانی پودر را با استفاده از جاروبرقی از سطح قالی جمع کرده و یک دستمال نم‌دار هم روی لکه بکشید تا مطمئن شوید که فرش کاملاً تمیز و خوشبو می‌شود.

  • استفاده از روغن ضروری

ابتدا اسنشال اویل یا روغن معطر مورد علاقه خود را بخرید و مقداری از آن را با جوش شیرین ترکیب کنید. حالا ترکیب را روی لکه‌ها ریخته و برای ۳۰ دقیقه منتظر بمانید. بعد از گذشت این مدت روی فرش جاروبرقی بکشید و با استفاده از یک دستمال نمدار و کشیدن آن روی لکه‌ها آنها را از بین ببرید.

  • استفاده از اسطوخودوس و لوندر

شما ابتدا باید گل‌های تازه اسطوخودوس را رنده کنید تا کاملاً پودر شوند. گول‌های پودر‌شده را به میزان مناسب با جوش شیرین ترکیب کرده و مواد را روی لکه‌ها بریزید و برای حدود ۳۰ دقیقه منتظر بمانید. حالا با کشیدن جاروبرقی روی قالی مواد را جمع کرده و یک دستمال نم‌دار هم روی قالی بکشید.

  • استفاده از لیموترش

برای استفاده از لیمو ترش کافیست تا آن را به تکه‌های کوکی تقسیم کنید. حالا تکه‌های لیمو را روی لکه‌های فرش بگذارید و اجازه دهید بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان سپری شود. حالا با کمک شامپو فرش یا محلول رقیق سرکه و آب لکه‌ها را پاک کنید.

از بین بردن بوی بد فرش با راهکارهای حرفه ای و مناسب

از بین بردن بوی بد فرش با راهکارهای حرفه ای و مناسب

امکان از بین بردن بوی بد فرش با راهکار‌های حرفه‌ای و مناسب وجود دارد. همانطور که متوجه شده‌اید، همه این راهکار‌ها خانگی هستند و نیاز به هیچ هزینه‌ای بابت استفاده از خدمات مراکز قالیشویی و … نیست. اگر با استفاده از تمام این ترفند‌ها متوجه شدید که بوی نامطبوع همچنان برقرار بوده و لکه‌هایی روی فرش نمایان هستند، تنها راه چاره مراجعه به مراکز قالیشویی خواهد بود. این مرکز با استفاده از تجهیزات و شوینده‌های مناسب و با تکیه بر دانش و مهارت کارشناس‌های خود خیلی زود لکه‌ها و بوی قالی‌ها را می‌گیرند و تمیزی را برای آنها به ارمغان می‌آورند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر