بهترین محلول خانگی تمیز کننده مبل و روش ساخت آن‌ها

بهترین محلول خانگی تمیز کننده مبل و روش ساخت آن‌ها

مبلمان از مهم‌ترین ارکان دکوراسیون به شمار می‌رود و امروزه همه افراد از مبل استفاده می‌کنند. با توجه به آنکه مبلمان همواره مورد استفاده بوده، می‌تواند پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی‌ها و لکه‌های مختلف داشته باشد و به همین دلیل شستشو و تمیز کردن آن‌ها همواره از مهم‌ترین چالش‌های افراد به شمار می‌رود. امروزه انواع مختلفی از شوینده‌های صنعتی و شیمیایی برای تمیز کردن لکه‌های مختلف از روی مبلمان در دسترس هستند اما استفاده از این مواد ممکن است باعث آسیب‌دیدگی، تغییر رنگ و کاهش طول عمر مبل شود به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از شوینده‌های خانگی استفاده کنند. در ادامه مطلب به بررسی بهترین محلول خانگی تمیز کننده مبل و نحوه ساخت آن‌ها پرداخته می‌شود.

ویژگی‌های بهترین پاک‌کننده مبل

محلول‌های پاک‌کننده و شوینده‌هایی که برای تمیز کردن و شستن مبلمان به کار می‌روند باید از ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی برخوردار باشند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • محلول شوینده باید از قدرت تمیز کنندگی و پاک‌کنندگی بالایی برخوردار باشد و قادر باشد لکه‌های مختلفی همچون چربی، خون، جوهر، آبمیوه و … را تمیز کند.
  • محلول باید دارای قابلیت ضد باکتریایی باشد و انواع باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در سطح مبل را از بین ببرد.
  • شوینده‌ها نباید هیچ‌گونه تغییری در رنگ و بافت مبلمان ایجاد کند
  • مواد شوینده و محلول‌ها نباید هیچ‌گونه آلرژی و حساسیتی برای افراد ایجاد کنند و حاوی ترکیبات سمی نباشند.

مزایای استفاده از محلول خانگی برای شستن مبل

مزایای استفاده از محلول خانگی برای شستن مبل

استفاده از هر نوع ماده‌ای برای شستن و تمیز کردن مبلمان می‌تواند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشد و محلول‌های خانگی نیز از این قاعده خارج نخواهند بود. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از محلول‌های خانگی برای شستن مبلمان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • می‌توان از این محلول‌ها متناسب با نوع و جنس مبلمان و همچنین نوع آلودگی‌ها استفاده کرد.
  • این مواد در مقایسه با شوینده‌های شیمیایی و صنعتی صرفه اقتصادی بالاتری دارند.
  • شوینده‌های خانگی آلرژی و حساسیت کمتری برای افراد ایجاد می‌کنند.
  • استفاده از این مواد کار ساده‌ای بوده و نیازی به مهارت و تجربه خاصی ندارد.
  • این مواد همیشه در دسترس هستند و می‌توان بلافاصله بعد از کثیف شدن مبل اقدام به مبل شویی نمود
  • این مواد مطمئن‌تر از مواد شوینده صنعتی هستند و آسیبی به مبلمان وارد نمی‌کنند.

مهم‌ترین نکات ساخت محلول خانگی تمیز کننده مبل

مهم‌ترین نکات ساخت محلول خانگی تمیز کننده مبل

محلول‌های مبل شویی می‌توانند انواع مختلفی از نظر قدرت تمیز کنندگی، نحوه استفاده، واکنش با رویه مبل و … داشته باشند به همین دلیل قبل از اقدام به ساختن آن‌ها باید به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشت. از جمله مهم‌ترین نکاتی که قبل از ساخت محلول خانگی تمیز کننده مبل باید مورد توجه قرار داد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

توجه به جنس مبلمان

از مواد و متریال‎های مختلفی برای تولید مبلمان استفاده می‌شود به همین دلیل انتخاب مواد شوینده می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. رویه مبلمان می‌تواند از جنس چرم، کتان، مخمل و پارچه‌های دیگر باشد و تمیز کردن هر کدام از این مواد می‌تواند شرایط خاص خود را داشته باشد.

توجه به نوع آلودگی

مبلمان در طول زمان استفاده می‌تواند آلودگی‌ها و لکه‌های مختلفی همچون گردوغبار، چربی، خون، جوهر، ادرار، موی حیوانات، آبمیوه‌ها و … را به خود جذب کند و تمیز کردن هرکدام از این مواد شرایط خاصی خواهد داشت. برای انتخاب و ساخت محلول شوینده حتماً باید به نوع آلودگی مبل توجه شود.

تست رنگ محلول

پارچه‌ها و متریال هایی که در ساخت مبلمان استفاده می‌شوند می‌توانند واکنش‌های مختلفی در برابر مواد شوینده و محلول‌های تمیزکننده داشته باشند. تست رنگ محلول خانگی تمیز کننده مبل اهمیت بالایی دارد و باید قبل از استفاده از آن مطمئن شد که محلول باعث تغییر رنگ و رنگ دهی مبل نمی‌شود.

بهترین محلول‌های خانگی تمیز کننده مبل و نحوه ساخت آن‌ها

بهترین محلول‌های خانگی تمیز کننده مبل و نحوه ساخت آن‌ها

همان‌طور که گفته شد محلول‌های خانگی می‌توانند ویژگی‌ها و مزیت‌های متعددی در مقایسه با شوینده‌های صنعتی داشته باشند و انواع مختلفی از آلودگی‌ها را از بین ببرند به همین دلیل حتی شرکت‌های قالیشویی معتبر نیز از این مواد و محلول‌ها استفاده می‌کنند. به صورت کلی موادی همچون صابون، مایع ظرفشویی، جوش شیرین، سرکه، الکل و … در همه منازل وجود داشته و به راحتی در دسترس هستند. می‌توان با استفاده از این مواد محلول‌های تمیز کننده بسیار خوبی ساخته و انواع آلودگی‌های موجود بر روی مبلمان را با استفاده از آن‌ها تمیز کرد.

محلول آب و صابون

از جمله بهترین محلول‌های خانگی تمیز کننده مبل می‌توان به ترکیب آب و صابون اشاره کرد. این محلول از قدرت تمیز کنندگی، سفید کنندگی و ضدعفونی کنندگی بسیار خوبی برخوردار است و می‌تواند بسیاری از لکه‌ها را از بین ببرد. نحوه ساختن این محلول خانگی تمیز کننده مبل نیز به این شکل است که باید یک صابون را با استفاده از رنده پودر کرده و پودر به دست آمده را با مقداری آب ولرم ترکیب کرد. سپس می‌توان از محلول به دست آمده برای شستن و تمیز کردن مبلمان استفاده کرد.

محلول الکل و نمک

الکل و نمک نیز از جمله کاربردی‌ترین مواد خانگی هستند که می‌توانند کاربردهای متعددی در نظافت و بهداشت داشته باشند. محلول الکل و نمک می‌تواند بسیاری از لکه‌ها را به خوبی تمیز کرده و زیبایی و جذابیت اولیه مبل را به آن برگرداند. مهم‌ترین کاربرد این محلول تمیز کردن و از بین بردن لکه‌های چربی است. برای ساختن این محلول نیز فقط کافی است که مقداری نمک را در الکل ریخته و آن را به خوبی مخلوط کرد. برای آنکه قدرت اسیدی محلول به دست آمده متعادل شود می‌توان مقداری آب ولرم نیز به آن اضافه کرد و سپس از آن برای شستن مبل بهره برد.

محلول جوش شیرین و سرکه

جوش شیرین و سرکه نیز از جمله موادی هستند که کاربردهای مختلفی در آشپزی، نظافت و بهداشت دارند. ترکیب جوش شیرین و سرکه می‌تواند برای از بین بردن بسیاری از لکه‌ها مانند لکه‌های چربی، خون و … مناسب باشد. برای ساختن این محلول می‌توان این دو ماده را به نسبت مساوی با هم ترکیب کرده و به خوبی مخلوط کرد. سپس این محلول باید بر روی محل لکه ریخته شده و با استفاده از یک دستمال خشک تمیز شود.

محلول آب و نشاسته

یکی دیگر از موادی که می‌توان برای تمیز کردن و شستن مبلمان به کاربرد نشاسته است. ترکیب آب و نشاسته یک ترکیب خانگی ساده است که می‌توان برای انواع مبل‌های پارچه‌ای و چرمی به کار برد. برای ساختن این محلول کافی است که مقداری نشاسته را در داخل کمی آب ولرم ریخته و آن را به خوبی مخلوط کرد. نحوه استفاده از این محلول نیز به این شکل است که باید مقداری از این ترکیب را روی لکه‌ها و قسمت‌های چرک مبل ریخته و کمی صبر کرد تا لکه را شل کند، سپس می‌توان با یک دستمال خشک و تمیز لکه را پاک کرد.

محلول روغن زیتون و سرکه

با استفاده از روغن زیتون و سرکه می‌توان یک محلول خانگی تمیز کننده مبل دیگر ساخت که انواع مختلفی از لکه‌ها را به سادگی تمیز کند. برای ساختن این محلول کافی است که نصف فنجان روغن زیتون و یک چهارم فنجان سرکه سفید را با هم ترکیب کرده و به خوبی مخلوط کرد تا یک محلول یک دست ایجاد کند. برای استفاده از این محلول نیز می‌توان آن را بر روی محل لکه اسپری کرد و سپس با یک دستمال خشک و تمیز آن را خشک نمود.

محلول آب و شامپو

یکی دیگر از محلول‌هایی که می‌توان برای تمیز کردن مبل از آن بهره گرفت محلول آب و شامپو است. کافی است آب را با مقداری شامپو ترکیب کرده آن را بر روی محل لکه‌ها و کثیفی‌ها اسپری نمود و با استفاده از یک اسفنج تمیز و نرم آن را تمیز کرد. در مقاله دیگری از سایت قالیشویی عابدینی به بررسی فاکتورهای مهم در تعیین قیمت قالیشویی در تهران پرداخته شده که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

محلول آب اکسیژنه و آمونیاک

آب اکسیژنه به واسطه داشتن خاصیت ضدعفونی و پاک‌کنندگی کاربردهای متعددی دارد و می‌توان با اضافه کردن چند قطره از آمونیاک به آن یک محلول بی نظیر خانگی ساخت. این محلول می‌تواند برای انواع مبل‌های پارچه‌ای و لکه‌های مختلف به کار برود و حتی در از بین بردن لکه‌های زرد ناشی از حرارت و سوختگی و همچنین لکه‌های میوه نیز مؤثر باشد.

جمع‌بندی نهایی

با وجود انواع شوینده‌های صنعتی، شستشوی مبل همواره چالش و دغدغه‌های متعددی برای افراد ایجاد می‌کند به همین دلیل استفاده از شوینده‌های خانگی می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد. از موادی همچون صابون، سرکه، جوش شیرین، نشاسته، الکل، نمک و … می‌تواند برای تولید محلول خانگی تمیز کننده مبل استفاده کرده و انواع لکه‌ها را با آن تمیز نمود.

 

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر