نحوه پاک کردن لکه‌های فرش

نحوه پاک کردن لکه‌های فرش

پاک کردن لکه‌های فرش یکی از دغدغه های مهم افراد به خصوص خانواده هایی که فرزند کوچک دارند، در این مطلب با راهکارهای پاک کردن لکه های فرش آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

زمان مناسب برای پاک کردن لکه‌های فرش

بهترین زمان برای پاک کردن لکه‌ های فرش در اسرع وقت قبل از اینکه فرصتی برای فرو رفتن در فرش داشته باشد، است. مطمئنا گاهی اوقات این امکان وجود ندارد، شاید هنگامی که به خانه می‌رسید متوجه شوید که حیوان خانگی شما به طور تصادفی به یک ظرف برخورد کرده و محتویات آن را بر روی فرش ریخته است یا لکه‌ای را پس از مدتی طولانی بعد از اینکه مهمان‌ها خانه شما را ترک کردند، پیدا کرده‌اید.
در هر صورت نگران نباشید اگرچه ممکن است پاک کردن لکه‌ای که تازه نیست کمی سخت‌تر باشد اما همچنان این امکان وجود دارد. حتی اگر نتوانستید لکه‌های فرش‌تان را از بین ببرید شستشوی فرش خود را به قالیشویی بسپارید تا این کار را برای شما انجام دهد.

چگونه لکه‌ های فرش را تمیز کنید

قطعا راهکارهای مختلفی برای پاک کردن لکه های فرش وجود دارد، در این بخش به معرفی مهم ترین و کاربردی ترین این روش ها پرداخته ایم :

جذب کردن لکه‌های فرش

ابتدا، هر ماده جامدی را که بر روی فرش قرار دارد را بردارید. سپس، با استفاده از یک حوله سفید و یا دستمال کاغذی، تا آنجا که می‌توانید لکه‌ها را بسابید.

حوله را روی لکه قرار دهید و فشار دهید تا حد امکان آن را جذب کند. هنگامی که حوله اشباع شد، به یک نقطه تمیز دیگر بر روی حوله بروید و سپس این کار را تکرار کنید.

این روند را تا زمانی که انتقال لکه به حوله صورت نگرفته باشد (به تعبیر دیگر هنگامی که دیگر نمیتوانید هیچ ردی از لکه بر روی حوله را ببینید) تکرار کنید.

شستن بخشی که لکه شده است

قبل از استفاده از یک محلول تمیز کننده، ابتدا مقدار کمی (بسته به اندازه لکه‌ها، اما احتمالا بیش از ۴/۱ فنجان) آب گرم در این منطقه بریزید.

این کمک خواهد کرد که بخشی از لکه خارج شود، به خصوص مدت زمان زیادی از ایجاد آن گذشته باشد؛ با توجه به ماهیت لکه و نوع فرش، این ممکن است همه چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

آب را با استفاده از یک حوله سفید یا دستمال کاغذی به اندازه‌ای استخراج کنید تا دیگر چیزی جذب حوله نشود. اگر لکه‌های فرش همچنان باقی بماند، مراحل زیر را دنبال کنید.

مخلوط کردن با مایع ظرفشویی

یک لیوان آب گرم را با ۲-۳ قطره مایع ظرفشویی مخلوط کنید. مقدار بیشتری از مایع ظرفشویی به آن اضافه نکنید! اضافه کردن بیش از حد باعث خواهد شد یک لکه اضافی بر روی فرش شما ایجاد شود.

ظرف مایع ظرفشویی را درون لیوان آب گرم قرار دهید و به آرامی فشار دهید تا فقط یک قطره از آن بیرون بیاید. این کار را فقط یک یا دو بار تکرار کنید.

بسیار مهم است که از مایع ظرفشویی بی‌رنگ استفاده کنید. هر گونه افزودنی‌های رنگی می‌تواند به طور بالقوه لکه‌هایی را بر روی فرش شما ایجاد کند. از هر برند تجاری می‌توانید استفاده کنید، تنها کافی است توجه داشته باشید که مایع آن بی‌رنگ باشد.

تمیز کردن لکه‌های فرش

یک حوله سفید تمیز یا دستمال کاغذی را درون مخلوط فرو ببرید و به آرامی بر روی لکه‌های فرش بمالید. از بیرون لکه شروع کرده و به سمت داخل حرکت کنید تا از پخش شدن لکه‌ها جلوگیری کنید.

با اعمال یک فشار ملایم لکه‌های رنگی را تمیز کنید، اما آنها را با فشار تمیز نکنید. در حالی که ممکن است وسوسه انگیز باشد که با فشار آن را بمالید، اما این امر به طور جدی می‌تواند به فرش شما آسیب برساند.

اعمال فشار ممکن است باعث از بین رفتن الیاف فرش شما شود. در هر دو نوع فرش‌های دست بافت و ماشین بافت، این کار می‌تواند جلوه‌ای فرسوده به فرش شما دهد که حتی ممکن است بدتر از حالتی باشد که لکه بر روی آن وجود داشت. به همین دلیل، از قلم مو یا برس برای تمیز کردن فرش استفاده نکنید.

حوله را با دقت و به آرامی بر روی لکه حرکت دهید. اگر متوجه شدید که قادر به رسیدن به عمیق‌ترین قسمت فرش به هنگام شستشوی فرش نیستید، از انگشتان خود برای تمیز کردن الیاف‌ها و پوشش آنها با استفاده از محلول تمیز کننده استفاده کنید.

هنگامی که این مراحل را انجام دادید، از یک حوله سفید خشک یا دستمال کاغذی استفاده کنید تا حداکثر محلول تمیز کننده را پاک کنید.

شستشوی مجدد لکه‌ های فرش

تمیزکاری خود را با ریختن مقداری آب خنک برای تمیز کردن مایع شوینده (تقریبا ۴/۱ فنجان) خاتمه دهید. دوباره این آب را تا زمانی که فرش خشک شود، با روش ذکر شده در بالا جذب کنید.

اگر بعد از شستشوی فرش لکه دوباره ظاهر شود، ممکن است بیشتر و عمیق‌تر در فرش شما نفوذ کرده باشد و موجب فرسودگی آن شود. در صورت لزوم، این روش تمیزکاری را دوباره تکرار کنید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر