پاک کردن لکه فرش با ماست

آموزش روش پاک کردن لکه فرش با ماست

پاک کردن لکه فرش با ماست یک ایده خلاقانه است که برای برخی از لکه‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید. این روش، تقریبا ارزان‌ترین روش تمیز کردن لکه از روی فرش است.

تمیز کردن لکه فرش یکی از عواملی است که می‌تواند روی ظاهر آن تاثیر زیادی داشته باشد. فرش‌ها بیشتر از سایر وسایل داخلی کثیفی را به خود جذب می‌کنند. با این حال، لکه‌برهای قدرتمندی وجود دارد که می‌توانید آنها را به راحتی با موادی که در یخچال یا کابینت آشپزخانه خود دارید تهیه کنید. فراموش نکنید که استفاده زیاد از محلول‌های لکه‌بر به فرش شما آسیب می‌رساند. بنابراین باید گاهی برای از بین بردن لکه فرش به مواد طبیعی متوسل شوید. ضمنا در روند شستشوی فرش حتی باید به دمای آبی که با آن لکه‌ها را تمیز می‌کنید نیز توجه داشته باشید. هرگز لکه‌های روی فرش را با آب داغ نشویید زیرا دمای بالای آب باعث ماندگاری و عمیق‌تر شدن لکه می‌شود.

ترفندهای پاک کردن لکه فرش با ماست

هر ماده‌ای که روی فرش از خود لکه‌ای به جا می‌گذارد؛ نیاز به یک روش تخصصی برای لکه‌بری دارد. در ادامه به ترفندهای ساده برای لکه بری فرش اشاره می‌کنیم. یکی از این ترفندهای خلاقانه، روشی به نام پاک کردن لکه فرش با ماست است.

ترفندهای پاک کردن لکه فرش با ماست

پاک کردن لکه جوهر با ماست

شاید باورتان نشود اما ماست آبکی و شل بهترین ماده برای از بین بردن لکه جوهر از روی فرش است. برای پاک کردن لکه فرش با ماست مقداری ماست شل را روی لکه بریزید. بعد از چند دقیقه با قاشق آن را پاک کنید. سپس با یک تکه پارچه آغشته شده به آب و کف، باقی مانده اثر لکه را کاملا از بین ببرید. البته می‌توانید از یک اسفنج آغشته به شیر نیز برای تمیز کردن جوهر استفاده کنید؛ اما ماست اثر بهتری دارد. فقط فراموش نکنید که این روش بر روی لکه‌های قدیمی اثر کمتری دارد.

لکه نوشیدنی‌های قندی

اگر نوشیدنی‌های حاوی قند مانند شربت یا نوشابه روی فرش ریخت؛ بلافاصله آن را با قاشق جمع کنید و چندین بار محل آلوده را با پارچه مرطوب آغشته شده به مواد شوینده تمیز کنید. بعد از انجام این مراحل اگر هنوز اثری از لکه نوشیدنی روی فرش باقی مانده است؛ آن را با پارچه مرطوب و سرکه تمیز کنید.

لکه آدامس و شمع

برای پاک کردن آدامس یا موم شمعی که روی فرش ریخته؛ چند قالب یخ را در یک کیسه زیپ‌دار بریزید. سپس کیسه یخ را مستقیما روی محلی که لکه شده قرار دهید. این کار باعث سفت شدن آدامس و شمع می‌شود. بنابراین پاک کردن لکه از روی فرش راحت‌تر خواهد شد.

لکه شکلات

لکه شدن فرش با شکلات در اکثر خانه‌هایی که کودک خردسال دارند بسیار شایع است. برای پاک کردن لکه ایجاد شده با این ماده باید ابتدا شکلات ریخته شده را با قاشق از روی فرش بردارید. سپس یک تکه پارچه را به کمی آب و سرکه آغشته کرده و از آن برای از بین بردن اثر باقی‌مانده شکلات استفاده کنید.

لکه چربی

اکثر غذاهایی که ما در طول روز مصرف می‌کنیم؛ حاوی مقدار زیادی چربی است. بنابراین فرشی که زیر پاهایمان پهن است؛ در معرض خطر آلوده شدن با چربی غذا می‌باشد. ترکیب تهیه شده از آب و سرکه سفید، برای تمیز کردن این نوع از چربی‌ها بسیار مفید است. این ترکیب را در یک بطری اسپری ریخته و روی محل لکه بپاشید. بعد از چند دقیقه سعی کنید با اسکاچ تمیز و کف‌آلود اثر باقی‌مانده را پاک کنید.

لکه قهوه

مایع بودن قهوه عاملی است که موجب می‌شود بعد از ریختن این نوشیدنی روی فرش، الیاف به سرعت خیس شوند. بنابراین به محض اینکه ته مانده قهوه داخل فنجان‌تان روی فرش ریخت؛ سعی کنید رطوبت ایجاد شده را با استفاده از پهن کردن یک پارچه نرم و خشک روی لکه و وارد کردن فشار ملایم دست روی آن، بگیرید. به هیچ وجه روی لکه را با پارچه نمالید.

این کار باعث می‌شود لکه عمیق‌تر و پخش‌تر شود. برای انجام این کار حوله‌های نخی و دستمال‌های حوله‌ای جاذب که مخصوص آشپزخانه هستند؛ بهترین گزینه است. اگر بعد از رطوبت‌گیری هنوز اثری از لکه مشهود است؛ یک اسکاچ تمیز را با ترکیب مایع طرفشویی و آب مرطوب کرده و از آن برای تمیز کردن الیاف قالی خود استفاده کنید.

لکه چای

چای نوشیدنی مورد علاقه اکثر ایرانی‌هاست. بنابراین شانس ریختن چای روی فرش زیاد است. با این وجود، تمیز کردن لکه‌ای که به دلیل ریختن چای ایجاد شده؛ آنچنان که فکر می‌کنیم کار دشواری نیست. کافیست که مقداری مساوی از نمک و جوش شیرین را مخلوط کرده و با اضافه کردن سرکه، خمیری نرم تهیه کنید. سپس از این خمیر به عنوان شوینده استفاده کنید. هر چقدر زودتر این مدل لکه را از بین ببرید؛ نتیجه بهتر خواهد شد.

اگر فرش شما رنگ روشنی دارد و بعد از استفاده از روش ذکر شده نتوانستید بقایای لکه را از بین ببرید؛ باید از روش دیگری استفاده کنید. ماست بهترین ماده برای تمیز کردن چنین فرش‌هایی است. برای پاک کردن لکه فرش با ماست مقداری ماست را روی لکه بمالید و بعد از چند دقیقه آن را با استفاده از قاشق از روی الیاف فرش بردارید. اگر هنوز اثری از ماست روی فرش باقی‌مانده، با یک تکه پارچه مرطوب آن را تمیز کنید.

پاک کردن لکه فرش با ماست

آیا ترکیب جوش شیرین با سرکه برای تمیز کردن لکه چای مناسب است؟

یکی از روش‌های عالی برای از بین بردن لکه چای، استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه است. این دو ماده را به نسبت مساوی با هم ترکیب کرده و خمیر حاصله را روی فرش بمالید. سپس یک تکه پارچه نرم یا ابر را مرطوب کنید و با آن روی خمیر را ضربه بزنید. به شدت از مالیدن پارچه با فشار زیاد روی الیاف فرش اجتناب کنید. انجام حرکات رفت و برگشتی نیز ممکن است نتیجه معکوس به بار آورد و موجب ماندگاری لکه شود.

آیا لکه‌های قدیمی و خشک شده را می‌توان به کمک این روش‌ها از بین برد؟

عمر لکه با میزان سختی که برای از بین بردن آن باید متحمل شویم؛ رابطه مستقیمی دارد. هر چقدر زودتر اقدام به تمیز کردن لکه کنید؛ نتیجه کار بهتر خواهد شد. بنابراین، معمولا روش‌های ذکر شده به خصوص روش پاک کردن لکه فرش با ماست برای لکه‌های کهنه و قدیمی جواب نمی‌دهد. اگر روی فرش شما لکه‌ای وجود دارد که قدیمی است؛ بهترین کار این است که با بهترین و ارزان ترین قالیشویی نزدیک محل زندگی‌تان تماس گرفته و با کارشناسان آنها در این مورد مشورت کنید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر