روش های پاک کردن شکلات از فرش

روش های پاک کردن شکلات از فرش

شکلات به همان اندازه که خوراکی خوشمزه‌ای است؛ برای فرش‌ها و مبلمان‌مان خطرناک است. در این مقاله چند روش ساده و خانگی را برای پاک کردن شکلات از فرش به شما آموزش داده‌ایم.

آیا عاشق شکلات هستید اما از ترس ریختن آن روی فرش و مبلمان، خودتان و دیگر اعضای خانواده را از نعمت چشیدن این خوراکی لذیذ و خوشمزه منع کرده‌اید؟ دیگر لازم نیست نگران باشید. چرا که ما در این مقاله سعی می‌کنیم که بهترین و اصولی‌ترین شیوه‌های پاک کردن لکه کاکائو و تمیز کردن شکلات از فرش را به شما آموزش دهیم. فقط یک نکته مهم را فراموش نکنید که هر چقدر از عمر این لکه بیشتر بگذرد؛ پاک کردن آن سخت‌تر می‌شود. چرا که یکی از مواد تشکیل‌دهنده شکلات روغن است و روغن نیز زود به بافت فرش نفوذ می‌کند. با ما همراه شوید تا روش پاک کردن شکلات از روی فرش را یاد بگیرید.

چند روش ساده برای پاک کردن شکلات از فرش

بسیاری از افرادی که به فرش‌های خانه خود اهمیت می‌دهند؛ با دیدن لکه شکلات روی آن ممکن است دچار شوک شوند. اما حقیقت این است که لکه شکلات در صورتی که تازه باشد؛ ساده‌ترین نوع لکه‌ای است که می‌تواند روی فرش‌های خانه شما ایجاد شود.

فرقی نمی‌کند که شکلات ریخته شده روی فرش شما از چه نوعی است. شکلات شیری، تلخ یا سفید. تمام این شکلات‌ها با روش‌های ساده زیر قابل تمیز کردن هستند.

روش های پاک کردن شکلات از فرش

روش اول تمیز کردن شکلات روی فرش

برای از بین بردن لکه شکلات با استفاده از این روش به چاقوی کره‌خوری، جاروبرقی، لکه‌بر، حوله کاغذی و اتوی لباس نیاز دارید. بعد از فراهم کردن این ابزارها و شوینده‌ها، لکه را با استفاده از روش زیر پاک کنید:

  • اگر تکه‌ای از شکلات روی فرش ریخته و همان جا خشک شده است؛ سعی کنید بقایای آن را با یک کارد کره‌خوری از روی فرش به آرامی جدا کنید.
  • سپس چک کنید که آیا لکه زیر آن تکه خشک است یا مرطوب. در بیشتر مواقع لکه خشک است. بنابراین با همان کارد کره‌خوری روی آن را به آرامی خراش دهید تا جایی که بعد از دست کشیدن روی لکه، هیچ برآمدگی را احساس نکنید.
  • با استفاده از جاروبرقی خرده شکلات‌های جدا شده از فرش را جارو کنید.
  • روی لکه چند لایه حوله کاغذی بگذارید. تعداد لایه‌ها بستگی به عمق و شدت لکه دارد.
  • سپس اتو را از حالت بخار درآورده و روی کمترین درجه ممکن تنظیم کنید. اتو را به آرامی روی دستمال‌ها حرکت دهید تا شکلات رسوخ کرده به بافت پارچه شل شده و به دستمال‌ها بچسبد. در حین انجام این کار درجه حرارت اتو باید ثابت باشد.
  • هر چند ثانیه یک بار دستمال‌ها را عوض کنید تا سایر نقاط فرش لک نشود.
  • این مراحل را تا جایی تکرار کنید که لکه کاملا از بین برود.
  • اگر لکه‌ای روی فرش ماند باید با استفاده از کف شامپو فرش و یک اسکاچ نرم آن را تمیز کنید. از فشار بیش از حد دست در زمان مالیدن کف روی فرش اجتناب کنید. این کار نه تنها به پاک کردن لکه کاکائو از فرش کمک نمی‌کند؛ بلکه به لکه عمق می‌بخشد.پ

روش دوم تمیز کردن شکلات

روش دیگری که می‌توانید از آن برای تمیز کردن لکه شکلات از روی فرش استفاده کنید به شرح زیر است:

  • مانند روش اول، با استفاده از یک کارد کره‌خوری، بقایای به جا مانده از شکلات را از فرش جدا کنید. سعی کنید تا جای ممکن لبه چاقو با فرش زاویه ملایمی داشته باشد. اگر برای برداشتن شکلات، چاقو را به صورت عمود در فرش فرو کنید ممکن است الیاف آن دچار آسیب شود.
  • با استفاده از یک دستمال کاغذی یا پارچه تمیز و سفید، مقداری لکه‌بر فرش را روی بقایای شکلات بمالید.
  • اگر بعد از انجام مرحله دو، همچنان آثار لکه پیداست؛ یک چهارم قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان آبی که دمایش به دمای محیط رسیده مخلوط کنید.
  • این مخلوط آب و شوینده را مستقیما روی لکه بریزید.
  • سپس شروع به پاک کردن فرش با استفاده از یک اسکاچ کاملا تمیز کنید. دقت کنید که حرکت دست باید از لبه بیرونی لکه شروع شده و به قسمت داخلی آن منتهی شود. انجام این کار تضمین می‌کند که لکه شکلات بیشتر از این پخش نمی‌شود.
  • بگذارید کف تا زمانی که خشک شود روی فرش بماند. احتمالا بعد از خشک شدن کف، لکه شکلات ناپدید می‌شود.

پاک کردن لکه شکلات از فرش

روش سوم

روش سومی که برای پاک کردن لکه شکلات به شما آموزش می‌دهیم بیشتر برای لکه‌های تازه و مرطوب مناسب است. این روش شامل مراحل زیر است:

  • به محض اینکه لکه‌ای روی فرش با ریختن شکلات ایجاد شد؛ با استفاده از یک چاقوی کره‌خوری یا ابزاری شبیه به آن، تا جایی که می‌توانید تکه‌های درشت شکلات را بردارید.
  • سپس مقداری آب سرد را مستقیما روی لکه فرش بریزید.
  • در مرحله بعد باید با استفاده از مقداری مایع ظرفشویی و یک پارچه تمیز، روی لکه را به صورت دورانی مالش دهید. بگذارید چند دقیقه فرش در همین حالت بماند.
  • برای آبکشی نیز یک لگن مناسب زیر محل لکه شده بگذارید و کف باقی مانده را با استفاده از آب سرد بشویید.
  • این مراحل را تا زمانی که لکه شکلات از بین برود تکرار کنید.

یک روش ایمن برای پاک کردن شکلات از فرش

فرش از الیاف تشکیل شده است و میزان حساسیت آن وابسته به نوع و جنس نخی دارد که از آن بافته شده است. بنابراین اگر در مورد جنس فرش خود اطلاعات کافی ندارید؛ توصیه می‌کنیم که حتما برچسب الصاق شده پشت فرش را با دقت مطالعه کنید. روی این برچسب معمولا اطلاعات مفیدی در مورد روش شستشوی فرش و شوینده‌هایی که برای الیاف آن مضر هستند نوشته شده است. با این وجود گاهی این برچسب بر اثر تکان خوردن و جابه‌جایی فرش مخدوش شده و اطلاعات درستی از شیوه اصولی شستن قالی در دسترس شما نیست. در این شرایط بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به دنبال بهترین قالیشویی در نزدیکی محل زندگی خودتان باشید.

اکثر کارشناسان استفاده از خدمات مطمئن و حرفه‌ای قالیشویی‌ها را به روش‌های سنتی و خانگی ارجح می‎دانند. دلیل این توصیه‌ها این است که در این مراکز روزانه ده‌ها قالی با شرایط مشابه با فرش شما شسته می‌شود. بنابراین پرسنلی که در این مجموعه‌ها فعالیت دارند؛ ضمن آشنایی با انواع فرش‌ها، دقیقا می‌دانند که برای پاک کردن لکه‌ای مانند لکه شکلات و یا حتی پاک کردن لکه خون از فرش باید از چه شوینده‌ای و به چه میزانی استفاده کنند.

اطلاعات مفیدی که در اختیار این افراد قرار دارد سبب می‌شود که ریسک آسیب‌دیدگی فرش بر اثر شستشو به شدت کاهش پیدا کند و مشتری دقیقا فرش را مانند روز اول تحویل بگیرد. ضمن اینکه شوینده‌های صنعتی مورد استفاده در این مراکز از درخشندگی فرش‌ها نمی‌کاهند و آنها را دچار رنگ‌پریدگی که اغلب حاصل تلاش‌های نافرجام شستشوی فرش و مبل شویی در خانه است نمی‌کنند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر