پاک کردن لاک از روی فرش

پاک کردن لاک از روی فرش

ریختن لاک روی فرش می‌تواند لکه‌ای عمیق و قوی به جای بگذارد. در این مقاله از وب سایت قالیشویی عابدینی بهترین قالیشویی تهران به شما آموزش داده‌ایم که چطور این لکه را به روش‌های ساده و خانگی پاک کنید.

تمیز کردن فرش و لاک روی فرش

تمیز کردن فرش یک کار کاملا تخصصی است. به خصوص اگر ریختن ماده‌ای قوی مانند لاک باعث کثیف شدن آن شده باشد. برای پاک کردن لاک از فرش روش‌های خانگی متفاوتی وجود دارد. اما عاقلانه‌ترین روش برای پاک کردن لاک از روی فرش، به خصوص اگر لکه قدیمی باشد؛ اعتماد به خدمات قالیشویی‌های معتبر و انتخاب بهترین قالیشویی برای سپردن کار شستشوی فرش به آنهاست. با این وجود گاهی پیش می‌آید که فرش تمیزی به دلیل ریختن لاک ناخن دچار لکه می‌شود.

در این شرایط برای تمیز کردن لکه لاک از فرش حتما لزومی ندارد که مجددا فرش را به قالیشویی برده تا به صورت کامل شسته شود. اگر چنین اتفاقی برای فرش شما رخ داده است و تمایل ندارید که فرش تازه شسته شده خود را مجددا بشویید؛ توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. در این پست شما را با چند روش موثر برای پاک کردن لاک از روی فرش آشنا خواهیم کرد.

پاک کردن لاک از روی فرش در قالیشویی عابدینی

چگونگی پاک کردن لکه لاک از فرش

لاک یک ماده شیمیایی قوی است که در مجاورت هوا به سرعت خشک و چسبنده می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدن الیاف فرش، به محض ریختن لاک روی آن باید اقدام به تمیز کردن لاک روی فرش کنید.

در این مقاله ۲ روش بسیار کاربردی را معرفی کرده‌ایم که به کمک آنها می‌توانید لکه ایجاد شده به وسیله لاک ناخن را پاک کنید. ضمنا در ادامه چند نکته مهم را نیز به شما یادآور شده‌ایم که می‌توانند تاثیر این روش‌ها را بیشتر کنند.

روش اول پاک کردن فرش

همانطور که گفتیم روش‌های خانگی متعددی وجود دارد که برای پاک کردن لاک روی فرش کاربرد دارند. اما بهترین روشی که بسیاری از متخصصان آن را توصیه می‌کنند روشی است که در ادامه توضیح خواهیم داد. این روش شامل مراحل زیر است:

  • به محض ریختن لاک روی فرش، با یک دستمال تمیز و مرطوب شده با آب سرد، بدون اعمال فشار لکه را پاک کنید. نباید انتظار داشته باشید که با چنین کار ساده‌ای تمام آثار باقی‌مانده از لکه از بین برود.
  • در گام بعدی کمی اسپری مو را روی لکه افشانه کنید و کمی الکل روی آن بریزید. این محلول بهترین ترکیب برای پاک کردن لاک از روی فرش است.
  • سپس با یک برس نرم به مدت یک دقیقه، بدون فشار روی لکه را مالش دهید.
  • در طول زمانی که الیاف فرش را برس می‌کشید؛ روی لکه آب سرد بریزید تا رنگ بیرون زده از بافت فرش مجددا به داخل آن هدایت نشود.
  • این کار را تا زمانی که لکه کاملا از بین نرفته است انجام دهید.
  • در انتها نیز از جاروبرقی مخصوص رطوبت‌گیر برای خارج کردن آب اضافی از داخل بافت قالی استفاده کنید.

روش دوم پاک کردن فرش

روش دیگری نیز وجود دارد که ممکن است برای پاک کردن لاک از روی فرش مفید باشد. برای انجام این روش، مراحل زیر را انجام دهید:

  • به محض ریختن لاک ناخن روی فرش، سعی کنید تا جایی که ممکن است با یک دستمال کاغذی یا حوله پنبه‌ای که معمولا برای خشک کردن ظروف از آن استفاده می‌کنید: لاک را جذب کنید. هرگز لکه ایجاد شده با لاک ناخن را مالش ندهید. زیرا ممکن است باعث شود که لکه به عمق بافت فرش نفوذ کند.
  • اگر از دستمال حوله‌ای آشپزخانه استفاده می‌کنید؛ قبل از شروع این فرآیند دستمال را کاملا بررسی کرده تا از تمیزی آن مطمئن شوید.
  • سپس مقداری لاک پاک‌کن غیر استونی را به آرامی و مستقیما روی لکه ریخته و با یک دستمال تمیز و با فشار ملایم، آن را روی لکه بمالید. این ماده کم کم باعث می‌شود که رنگ لاک از روی فرش تمیز شود.
  • در انتهای نیز بعد از پاک شدن کامل رنگ، لکه را با آب سرد آبکشی کنید.

بیشتر بدانید: “ بهترین مواد شوینده برای شستشوی فرش ” 

چند نکته طلایی برای پاک کردن لاک روی فرش

رعایت این نکات می‌تواند به شما کمک کند که لکه ایجاد شده توسط لاک ناخن را به صورت موثرتر و بدون آسیب رساندن به بافت فرش پاک کنید.

  • اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید؛ تست مواد تمیزکننده روی قسمتی از الیاف فرش است. برخی از فرش‌ها از نخ‌های ظریف و حساسی تهیه شده‌اند که نسبت به کوچک‌ترین مواد شیمیایی از خود واکنش نشان می‌دهند. برای این دسته از فرش‌ها، به هیچ عنوان از مواد ذکر شده استفاده نکنید و حتما برای پاک کردن لاک از روی فرش از یک متخصص کمک بگیرید. اگر در مورد میزان حساسیت فرش خود مطمئن نیستید می‌توانید روش‌های ذکر شده در این مقاله را روی قسمتی از فرش که خارج از دید است امتحان کنید. اگر واکنشی در الیاف فرش مشاهده نکردید؛ می‌توانید روی قسمت لکه شده نیز از این روش‌ها استفاده کنید. بررسی برچسب الصاق شده به پشت فرش نیز می‌تواند در تشخیص حساس بودن الیاف آن به شما کمک کند.
  • از آنجایی که لاک به سرعت در معرض هوا خشک می‌شود؛ هر چقدر زودتر لکه ایجاد شده توسط آن را پاک کنید نتیجه بهتری حاصل می‌شود. فراموش نکنید که لاک مانند چربی و گرد و خاک نیست که به مرور زمان خشک نشود. بنابراین به محض ریختن لاک روی فرش اقدام به پاک کردن آن کنید.
  • اگر فرش لکه شده شما ابریشمی و دستبافت است؛ حتما در اسرع وقت با یک قالیشویی معتبر تماس گرفته و برای پاک کردن لاک روی آن از آنها کمک بگیرید. فرش‌های دستبافت و قدیمی معمولا با الیافی بافته شده‌اند که اگر به روش درستی شسته و لکه‌بری نشوند می‌توانند رنگ پس بدهند. بنابراین توصیه ما برای این دسته از فرش‌ها، استفاده از خدمات حرفه‌ای قالیشویی‌هاست.

کدام روش برای کدام رنگ فرش مناسب‌تر است؟

بسته به رنگ فرش، می‌توانید از روش‌های ذکر شده در بالا برای از بین بردن لاک روی فرش استفاده کنید. معمولا برای فرش‌های تیره رنگ، استفاده از روش اول توصیه می‌شود. در روش اول که در آن از ترکیب اسپری مو و الکل برای از بین بردن لکه استفاده می‌شود؛ خطر سفید شدن رنگ فرش کمتر است.

این موضوع در مورد فرش‌های رنگ روشن برعکس است. برای این دسته از فرش‌ها بهتر است از روش دوم استفاده کنید. فقط نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما از لاک پاک‌کن بدون استون بی‌رنگ استفاده کنید. برخی از لاک پاک‌کن‌ها رنگی هستند و استفاده از آنها روی فرش‌های روشن می‌تواند موجب تغییر رنگ الیاف شود.

اگر با وجود تست تمامی روش‌های ذکر شده هنوز لکه ناشی از ریختن لاک روی فرش شما باقی مانده است نگران نباشید. چرا که ما در قالیشویی عابدینی به عنوان بهترین قالیشویی تهران با تکیه بر توان متخصصین خود و با بهره‌گیری از جدیدترین تجهیزات روز دنیا و مواد شوینده و لکه‌برهای قوی و صنعتی می‌توانیم به شما کمک کنیم. در این مجموعه، برای از بین بردن هر نوع لکه‌ای و همچنین سایر خدمات از جمله مبل شویی ، از یک شوینده تخصصی استفاده می‌شود. مصرف نسبت مناسبی از این شوینده‌های استاندارد، ضمن پاک کردن کامل لکه، از الیاف فرش نیز محافظت می‌کند.

بیشتر بدانید : ” روش های پاک کردن لکه قهوه از فرش

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر