از بین بردن یک دو سه لکه چسب 123 از روی فرش

از بین بردن یک دو سه لکه چسب ۱۲۳ از روی فرش

چسب ۱۲۳ یکی از بهترین و کاربردی‌ترین چسب‌ها بوده و می‌تواند انواع مواد پلاستیکی، فلزی، چوبی و … را به خوبی به همدیگر بچسباند. ریخته شدن این چسب بر روی فرش، موکت، لباس، مبل و … می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند چرا که تمیز کردن آن کار ساده‌ای نیست. شستشوی کامل فرش به دلیل ریخته شدن چند قطره چسب ۱۲۳ می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند و آسیب‌های جدی‌تری به فرش وارد کند به همین دلیل در این شرایط می‌توان از راهکارهای مختلف خانگی استفاده کرد. در ادامه مطلب به بررسی راهکارهای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی فرش و نکات استفاده از آن‌ها پرداخته خواهد شد.

بهترین روش‌های پاک کردن چسب 123 از روی فرش

بهترین روش‌های پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی فرش

به صورت کلی فرش‌ها همواره در معرض انواع لکه‌های چربی، ادرار، خون، جوهر، آبمیوه و … هستند و تمیز کردن هر کدام از این لکه‌ها می‌تواند شرایط خاصی داشته باشد. ریخته شدن چسب ۱۲۳ بر روی فرش برخلاف انواع لکه‌های دیگر از حساسیت‌ها و شرایط ویژه‌تری برخوردار است چرا که تمیز کردن آن سخت‌تر است. از جمله بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های تمیز کردن چسب ۱۲۳ و پاک کردن چسب قطره‌ ای از روی فرش می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

استفاده از یخ

چسب ۱۲۳ در حالت عادی به شکل مایع است و بعد از ریخته شدن بر روی می‌تواند به سادگی به داخل بافت فرش نفوذ کند. زمانی که چسب تازه بوده و هنوز خشک نشده است می‌توان از یخ برای تمیز کردن آن استفاده کرد. در این حالت باید چند تکه یخ را در داخل یک کیسه پلاستیکی قرار داده و آن را بر روی محل لکه قرار داد. این کار باعث می‌شود که چسب ریخته شده بر روی فرش فریز شده و کاملاً ترد و شکننده شود. بعد از آنکه چسب بر روی فرش فریز شد می‌توان از یک کارد یا چاقو استفاده کرد و با احتیاط آن را از سطح فرش جدا کرد. در اصل یخ باعث می‌شود که قدرت چسبندگی چسب ۱۲۳ از بین برود و به سادگی قابل جدا شدن می‌شود.

استفاده از یخ

استفاده از اتو

روش دیگری که می‌توان برای تمیز کردن چسب خشک شده روی فرش به کاربرد استفاده از حرارت اتو است. در این روش باید یک پارچه نخی تمیز را بر روی محل لکه پهن کرده و سپس اتو را با حرارت متوسط بر روی آن قرار داده. بعد از آنکه محل لکه توسط اتو مالش داده شود، ذرات آن به پارچه نخی چسبیده و از سطح فرش جدا می‌شود. برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی فرش در این روش می‌توان مراحل گفته شده را چند مرتبه تکرار کرد و در صورتی که در نهایت اثری از چسب بر روی فرش باقی مانده بود می‌توان از سرکه استفاده کرده و محل لکه را به خوبی تمیز کرد.

استفاده از سرکه سفید

یکی دیگر از بهترین روش‌های پاک کردن چسب قطره‌ای از روی فرش و چسب ۱۲۳ استفاده از سرکه سفید است. در این روش باید یک پارچه سفید و تمیز را به مقداری سرکه سفید آغشته کرده و با استفاده از آن محل لکه را به آرامی مالش داد تا اثرات لکه از بین برود. در این روش نباید سرکه را به صورت مستقیم بر روی فرش و محل لکه ریخت چرا که ممکن است باعث تغییر رنگ و رنگ پریدگی آن شود. بعد از آنکه محل لکه به خوبی مالش داده شد می‌توان از آب ولرم ساده برای شستن محل آن استفاده کرد.

استفاده از استون

یکی دیگر از بهترین راهکارهای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی فرش استفاده از استون است که به عنوان یک حلال چسب ۱۲۳ شناخته می‌شود. در این روش نیز ابتدا باید یک پارچه تمیز را به مقداری استون آغشته کرده و محل لکه را با آن مالش داد تا کاملاً از بین برود. در مرحله دوم می‌توان محل لکه را با استفاده از آب ولرم و مایع ظرفشویی یا شامپو فرش شستشو داد. در نهایت باید فرش در فضای آزاد و در معرض هوای تازه قرار بگیرد تا رطوبت و بوی آن کامل از بین برود. برای استفاده از استون نیز حتما باید از قبل تست رنگ فرش انجام شود چرا که این حلال شیمیایی ممکن است باعث تغییر رنگ و رنگ دهی فرش خصوصاً در فرش‌های دستباف شود. استون حتی در شرکت‌های قالیشویی معتبر نیز استفاده می‌شود و به عنوان بهترین حلال مواد قیری و نفتی کاربردهای متعددی خواهد داشت.

استفاده از ترکیب صابون و مایع ظرف‌شویی

راهکار دیگری که می‌توان برای پاک کردن چسب ۱۲۳ از روی فرش به کاربرد استفاده از شوینده‌های خانگی است. شستشوی فرش با استفاده از موادی همچون صابون و مایع ظرفشویی شاید غیر متعارف باشد اما این مواد می‌توانند به خوبی لکه‌های ناشی از چسب ۱۲۳ را از سطح فرش تمیز کنند. برای تمیز کردن لکه چسب از روی فرش با این روش باید مقداری آب، صابون و مایع ظرف‌شویی را ترکیب کرده و سپس در پارچه تمیز و نرم را به محلول آماده شده آغشته نمود و محل لکه را با آن مالش داد. در صورتی که لکه به صورت کامل از بین نرفت می‌توان مراحل گفته شده را مجدداً تکرار کرد.

نکات مهم پاک کردن لکه چسب 123 از روی فرش

نکات مهم پاک کردن لکه چسب ۱۲۳ از روی فرش

چسب ۱۲۳ می‌تواند لکه‌های بسیار سختی بر روی فرش ایجاد کند به همین دلیل برای تمیز کردن آن باید به نکات مختلفی توجه داشت.

  • مهم‌ترین نکته این است که باید این چسب در سریع‌ترین زمان ممکن و قبل از خشک و سفت شدن تمیز شود.
  • قبل از استفاده از مواد شیمیایی مختلف برای تمیز کردن این لکه‌ها باید ترکیبات چسب و واکنش‌های احتمالی آن مشخص شود.
  • تست رنگ فرش در زمان استفاده از حلال‌ها حتما باید انجام شود
  • نباید از اجسام نوک تیز و برنده برای جدا کردن لکه چسب استفاده کرد.
  • در صورتی که فرد اطلاعاتی در مورد نحوه تمیز کردن لکه چسب ندارد بهتر است که از کارشناسان مربوطه مشاوره دریافت کند.

جمع‌بندی نهایی

ریخته شدن چسب ۱۲۳ بر روی فرش می‌تواند لکه‌های سختی ایجاد کند که باعث زشت شدن ظاهر فرش می‌شود. برای تمیز کردن این لکه‌ها می‌توان از روش‌هایی همچون استفاده از یخ، استفاده از حرارت اتو، استفاده از استون و … بهره برد اما در هر روش باید به نکات و فاکتورهای مختلفی همچون تست رنگ توجه داشت.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر