نحوه پاک کردن لکه چسب خشک شده از روی فرش و موکت

نحوه پاک کردن لکه چسب خشک شده از روی فرش و موکت

فرش‌ها زیبایی و جذابیت دکوراسیون داخلی منزل را چند برابر کرده و احساس خوشایندی به افراد انتقال می‌دهند اما زمانی که دچار لکه و کثیفی شوند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد می‌کنند. ریخته شدن چسب بر روی فرش و خشک شدن آن می‌تواند باعث ایجاد لکه در سطح آن شده و زیبایی آن را تحت تاثیر قرار بدهد. 

در اصل هر کدام از انواع چسب‌های قطره‌ای، مایع، چوب، آهن، آکواریوم و … لکه‌های سختی بر روی فرش ایجاد می‌کنند که تمیز کردن آن‌ها کار ساده‌ای نیست. در ادامه مطلب به بررسی نحوه تمیز کردن چسب خشک شده روی فرش و نکات آن پرداخته می‌شود.

بهترین روش تمیز کردن لکه چسب از روی فرش

بهترین روش تمیز کردن لکه چسب از روی فرش

در حقیقت بهترین و موثرترین راهکار تمیز کردن انواع لکه‌ها از روی فرش، تمیز کردن آن‌ها در زمانی است که تازه بوده و هنوز خشک، کهنه و سفت نشده‌اند. تمیز کردن لکه‌های قدیمی و کهنه می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کرده و حتی احتمال آسیب دیدن بافت و الیاف فرش وجود دارد. 

برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از ریخته شدن انواع چسب‌ها بر روی فرش نیز باید بلافاصله و قبل از خشک شدن آن اقدام کرد. حلال‌هایی مانند الکل، استون، هیدروژن پراکسید و همچنین مواد شوینده‌ای همچون شامپوفرش، صابون، مایع ظرفشویی و موادی همچون جوش شیرین، سرکه و … می‌توانند در تمیز کردن چسب روی فرش مؤثر باشند.

نحوه تمیز کردن چسب خشک شده روی فرش

همان‌طور که گفته شد لکه‌های چسب را می‌توان با استفاده از حلال‌ها، شوینده‌ها و مواد خانگی مختلفی تمیز کرد اما زمانی که لکه کهنه و قدیمی شده باشد، شیوه تمیز کردن آن نیز متفاوت خواهد بود و روش‌های محدودتری برای از بین بردن آن وجود دارد. 

بهترین و موثرترین راهکار تمیز کردن چسب خشک شده روی فرش استفاده از اتو است. برای این کار می‌توان طبق مراحل زیر عمل نمود.

شستن محل لکه

در مرحله اول و قبل از انجام هر کاری باید محل لکه را با استفاده از آب معمولی شستشو داد. این کار باعث شل و سست شدن بافت چسب خشک شده می‌شود. 

بعد از شستن محل لکه می‌توان از یک دستمال تمیز خیس یا پنبه استفاده کرده و با فشار دادن آن، لکه را کاملاً سست و مرطوب کرد. بعد از سست شدن محل لکه می‌توان با استفاده از آب ولرم و شامپو فرش محل لکه را کاملاً شستشو داد تا سطح و لایه اولیه لکه از بین برود.

  • به هیچ عنوان نباید به زور اقدام به برداشتن چسب خشک شده از سطح فرش نمود چرا که این کار باعث آسیب رساندن به بافت و الیاف فرش می‌شود.

حذف لکه با اتو

حذف لکه با اتو

در مرحله دوم و بعد از سست شدن کامل لکه چسب، می‌توان یک دستمال کاغذی یا یک پارچه نخی نازک را بر روی محل لکه قرار داد و سپس اتوی داغ را بر روی آن قرار داد. 

دمای اتو باعث ذوب شدن چسب خشک شده روی موکت یا فرش شده و ذرات آن به دستمال یا پارچه چسبیده و از سطح فرش جدا می شوند. 

زمانی که لکه چسب به دستمال چسبید می‌توان دوباره محل لکه را با مایع ظرفشویی یا شامپو فرش شستشو داد تا اثرات آن کاملاً از بین برود.

استفاده از سرکه

یک روش کاربردی و موثر برای تمیز کردن چسب خشک شده روی فرش استفاده از سرکه است. در این روش ابتدا باید با دقت بالا و با استفاده از یک چاقو لکه چسب را تراشید و سپس مقداری سرکه سفید مقطر را بر روی یک پارچه تمیز ریخته و آن را برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی لکه قرار داد.

همچنین می‌توان از محلول آب و سرکه استفاده کرد. البته باید توجه داشت که قبل از استفاده از این مواد باید تست رنگ بر روی قسمتی از فرش انجام شود. سرکه علاوه بر چسب می‌تواند یک ماده مؤثر برای پاک کردن آدامس از روی موکت، مبل و … باشد.

استفاده از خدمات قالیشویی

همان‌طور که گفته شد استفاده از حلال‌هایی همچون استون، الکل و مواد شوینده صنعتی نیازمند دانش و مهارت است و احتمال آسیب دیدن فرش وجود دارد. 

بهترین و مطمئن‌ترین روش برای تمیز کردن چسب خشک شده روی فرش استفاده از خدمات قالیشویی است. این شرکت‌ها از نیروهای متخصص، مواد شوینده مخصوص و تجهیزات مدرن برخوردارند و به بهترین شکل ممکن لکه‌های فرش را تمیز کرده و از آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کنند.

مهم‌ترین نکات در پاک کردن چسب خشک شده روی فرش

مهم‌ترین نکات در پاک کردن چسب خشک شده روی فرش

برای از بین بردن لکه چسب از روی فرش لازم است که افراد به نکات و موارد مختلفی توجه داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • حتی‌الامکان از کهنه و سفت شدن لکه چسب جلوگیری شود.
  • قبل از استفاده از مواد شوینده، حلال‌ها و … باید تست رنگ فرش انجام شود.
  • بهتر است که فرش‌های دستباف و قیمتی توسط شرکت‌های قالیشویی شسته و تمیز شوند.
  • از تکه‌تکه کردن چسب خودداری شود و حتی‌الامکان به صورت کامل از سطح فرش حذف شود.
  • در صورت استفاده از اتو، لکه چسب نباید بیش از حد حرارت ببیند.

جمع‌بندی نهایی

لکه ‌چسب‌ زیبایی و جذابیت فرش‌ها را از بین می‌برد و ممکن است باعث آسیب دیدن آن شود. برای تمیز کردن چسب خشک شده روی فرش می‌توان از روش‌ها، راهکارها و مواد مختلفی همچون استفاده از اتوی لباس و مواد شوینده استفاده کرد.

 

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر