پاک کردن آدامس از روی موکت و فرش با ساده‌ترین روش‌ها

پاک کردن آدامس از روی موکت و فرش با ساده‌ترین روش‌ها

آدامس به عنوان یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین تنقلات شناخته می‌شود و می‌توان گفت همه افراد از کودک تا افراد کهن‌سال به آن علاقه دارند. اگرچه آدامس محبوبیت بالایی دارد و می‌تواند احساس خوبی به فرد بدهد اما چسبیدن آن به فرش، موکت، مبل، پرده، لباس و … می‌تواند باعث چالش‌ها و معضلات مختلفی شود. پاک کردن آدامس از روی ارکان مختلف منزل کار ساده‌ای نیست چرا که آدامس چسبندگی بالایی دارد و ممکن است باعث آسیب دیدن فرش، موکت و … شود. در ادامه مطلب به بررسی و معرفی بهترین و ساده‌ترین روش‌های پاک کردن آدامس از روی موکت و سایر ارکان منزل پرداخته می‌شود.

ساده‌ترین روش‌های پاک کردن آدامس از روی موکت

ساده‌ترین روش‌های پاک کردن آدامس از روی موکت

همان‌گونه که گفته شد آدامس یک ماده خوراکی صمغ مانند است که در کنار طعم و مزه عالی می‌تواند چسبندگی بالایی داشته باشد و در صورتی که به بافت و الیاف فرش، موکت و مبلمان بچسبد ممکن است به آن‌ها آسیب وارد کند و باید در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز شود. هر چقدر آدامس زمان بیشتری بر روی سطح موکت و فرش باقی بماند، تمیز کردن آن سخت‌تر خواهد شد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با استفاده از اشیای نوک‌تیز مانند چاقو، کارد و … می‌توان به‌سادگی آدامس را از سطوح مختلف پاک کرد اما این اشیا می‌توانند باعث آسیب دیدن فرش و موکت و … شوند. از جمله ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌های پاک کردن لکه آدامس از روی فرش و موکت می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

استفاده از ترکیب مایع ظرف‌شویی و نمک

یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های پاک کردن آدامس از روی موکت استفاده از مخلوط نمک و مایع ظرف‌شویی است و این ترکیب حتی در شرکت‌های قالیشویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته باید توجه داشت که این ترکیب برای لکه‌های تازه کاربرد و تأثیر بیشتری دارد. در این روش لازم است که ابتدا مقداری مایع ظرف‌شویی را بر روی محل لکه ریخت و سپس مقداری نمک بر روی آن پاشید. این ترکیب باعث می‌شود که آدامس به سرعت خشک و شکننده شود. بعد از ده دقیقه می‌توان با استفاده از یک کارد پنیر خوری و با احتیاط آدامس را از روی موکت جدا کرد. باید دقت داشته که به پرز و الیاف موکت آسیبی وارد نشود.

استفاده از یخ

استفاده از یخ

یخ که به راحتی در دسترس است می‌تواند یک ماده کاربردی و عالی برای تمیز کردن لکه‌های آدامس، شمع و مواد صمغی دیگر از روی موکت و فرش و … باشد. در این روش می‌توان چند تکه یخ را در داخل یک نایلون یا یک لیوان فلزی قرار داد و سپس آن را بر روی لکه آدامس قرار داد. یخ می‌تواند باعث فریز شدن آدامس و سفت و شکننده شدن آن شود و سپس می‌توان از یک کارد یا قاشق استفاده کرد و با احتیاط اقدام به تمیز کردن آدامس نمود. در اصل یخ باعث می‌شود که مولکول‌های آدامس منقبض شوند و تمیز کردن آن‌ها راحت‌تر خواهد شد. چنانچه آدامس به سختی به بافت موکت چسبیده بود و بعد از فریز شدن همچنان اثرات آن بر روی بافت و الیاف موکت باقی مانده بود می‌توان از مایع ظرف‌شویی، تینر، الکل و … استفاده کرد و با رعایت کردن نکات ایمنی محل لکه را کاملاً تمیز کرد.

استفاده از نوار چسب پهن

چسبندگی آدامس به شکلی است که حتی اگر با استفاده از یخ آن را فریز کردن و از سطح موکت جدا نمود باز هم می‌توان شاهد اثرات لکه آدامس بر روی سطح موکت بود. در این حالت می‌توان از نوار چسب پهن استفاده کرد و با قرار دادن یک تکه نوار چسب پهن بر روی محل لکه و فشار دادن آرام آن و سپس کندن آن، باقی مانده لکه آدامس را از سطح موکت تمیز کرد. اگر ذرات باقی مانده آدامس برای اولین بار تمیز نشد می‌توان از این روش دوباره استفاده کرد تا سطح موکت کاملاً تمیز شود.

استفاده از روغن برای پاک کردن آدامس از روی موکت

روغن‌ها موادی هستند که دارای خاصیت روان کنندگی بالایی می‌باشند و این خاصیت می‌تواند خاصیت چسبندگی آدامس را خنثی کند. البته باید توجه داشت که استفاده از روغن برای لکه‌های تازه کارایی بیشتری دارد و لکه‌های قدیمی و کهنه سخت‌تر تمیز می‌شوند. در این روش باید بلافاصله بعد از چسبیده شدن آدامس به موکت مقداری روغن روی آن ریخت. روغن باید عاری از بود و رنگ باشد تا آسیب بیشتری به موکت وارد نکند. در این روش باید چند قطره روغن را بر روی لکه آدامس ریخت و با استفاده از یک تکه پنبه یا گوش پاک کن آن را روی لکه آدامس پهن کرد. بعد از نرم شدن لکه آدامس می‌توان از یک تکه پارچه تمیز استفاده کرد و آدامس را از سطح موکت تمیز کرد. بعد از اتمام کار و در صورت باقی ماندن اثرات آدامس بر روی موکت می‌توان از موادی همچون تینر، الکل و … استفاده کرد.

  • برای استفاده از روغن حتماً باید به جنس موکت و الیاف آن توجه شود چرا که ممکن است بعضی از موکت‌ها دچار تغییر رنگ و رنگ دهی شوند بنابراین باید از قبل تست رنگ بر روی آن‌ها انجام شود.

استفاده از حرارت و اتوی داغ

استفاده از حرارت و اتوی داغ

یکی دیگر از روش‌های بسیار عالی برای پاک کردن آدامس از روی موکت استفاده از حرارت اتو است. در این روش لازم است که چند لایه دستمال کاغذی را بر روی لکه آدامس قرار داد و سپس اتوی داغ را بر روی آن قرار داد. باید دقت داشت که نیازی نیست داخل اتو آب وجود داشته باشد چرا که بخار آن باعث گسترش آدامس و خراب شدن دستمال کاغذی می‌شود. بعد از ۳۰ ثانیه می‌توان بلافاصله دستمال‌ها را از سطح موکت برداشت. در این حالت حجم بالایی از آدامس تحت حرارت اتو به دستمال کاغذی چسبیده و از سطح موکت جدا می‌شود. چنانچه اثرات لکه آدامس همچنان باقی مانده بود می‌توان این روش را تکرار کرده و در انتها از مواد حلال مانند الکل، تینر و … استفاده کرد.

از بین بردن لکه آدامس از روی فرش با استفاده از سرکه

از دیگر روش‌های ساده و سریع پاک کردن لکه آدامس از روی فرش، موکت، مبل و … استفاده از سرکه است. در اصل سرکه یک ماده معجزه‌گر خانگی است که می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد و انواع لکه‌ها را از بین ببرد. در این روش می‌توان مقداری سرکه را داخل یک استکان ریخته و سپس کمی آن را گرم کرد. بعد از گرم شدن سرکه می‌توان یک دستمال تمیز را به آن آغشته کرده و اقدام به تمیز کردن لکه آدامس کرد. در اصل سرکه باعث نرم و شل شدن آدامس می‌شود و می‌توان با استفاده از یک قاشق اقدام به جدا کردن آدامس از سطح موکت کرد. بعد از تمیز شدن آدامس می‌توان از یک مسواک یا اسفنج برای تمیز کردن باقی مانده آدامس استفاده کرد و یا از مواد شوینده خانگی یا حلال‌های مختلف استفاده کرد.

  • در کنار روش‌های گفته شده می‌توان از روش‌های دیگری همچون استفاده از حلال‌های شیمیایی، استفاده از اسپری مو، استفاده از مخلوط پارافین و شامپو فرش، استفاده مایع ظرف‌شویی، استفاده از آب‌لیمو و … به عنوان روش‌های خانگی برای تمیز کردن لکه آدامس از سطح موکت و فرش و … استفاده کرد.

استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی

استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی

چنانچه افراد به هر دلیلی قادر به استفاده از روش‌های گفته شده نبودند و یا مهارت و تخصص لازم برای تمیز کردن لکه‌های آدامس از سطح موکت را نداشتند می‌توانند از خدمات شرکت‌های قالیشویی و موکت شویی استفاده کنند. این شرکت‌ها با برخورداری از تجهیزات مدرن، مواد شوینده مناسب و نیروهای متخصص به بهترین شکل ممکن آلودگی‌ها و لکه‌ها را از بین برده و از آسیب دیدن موکت و فرش جلوگیری می‌کنند. قیمت قالیشویی نیز می‌تواند تحت تأثیر نوع لکه‌ها، نوع موکت یا فرش، میزان آلودگی‌ها، نوع مواد شوینده و … باشد.

جمع‌بندی نهایی

چسبیده شدن آدامس به سطح موکت یا فرش می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند و باید در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به تمیز کردن آن نمود. از بهترین و ساده‌ترین روش‌های پاک کردن آدامس از روی موکت می‌توان به استفاده از حرارت اتو، استفاده از یخ، استفاده از روغن، استفاده از چسب پهن نواری، استفاده از حلال‌ها و … اشاره کرد هرچند که بهترین و مطمئن‌ترین روش استفاده از خدمات موکت شویی شرکت‌های معتبر است.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر