از بین بردن لکه مداد رنگی و مداد شمعی روی فرش

از بین بردن لکه مداد رنگی و مداد شمعی روی فرش

در خانه‌هایی که کودک خردسال و دانش‌آموز حضور دارند، چالش‌های متفاوتی نیز وجود دارد چرا که کودکان عاشق هنرنمایی بر روی در و دیوار، فرش، موکت و … هستند و از هر وسیله‌ای استفاده می‌کنند تا تصاویر ذهنی خود را ترسیم کنند. ماژیک، خودکار، مداد شمعی و مداد رنگی و … از جمله لوازم‌التحریری هستند که لکه‌های آنها می‌تواند سختی و چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. در اصل بهترین راهکار برای جلوگیری از ایجاد این لکه‌ها پیشگیری از به وجود آمدن آنها است اما زمانی که کودکان بر روی فرش، موکت، دیوار و … لکه‌ایجاد کنند می‌توان از راهکارهای مختلفی برای تمیز کردن آنها استفاده کرد. در ادامه مطلب به بررسی کاربردی‌ترین روش‌های از بین بردن لکه مداد رنگی روی فرش پرداخته خواهد شد.

بهترین روش‌های از بین بردن لکه مداد رنگی روی فرش

بهترین روش‌های از بین بردن لکه مداد رنگی روی فرش

برای تمیز کردن هر نوع لکه‌ای می‌توان از مواد و محلول‌های مختلفی استفاده کرد و لکه‌های ناشی از مداد رنگی و مداد شمعی نیز از این قاعده خارج نخواهند بود. اگرچه بسیاری از افراد تصور می‌کنند که الکل به واسطه قدرت تجزیه و تمیز کنندگی بالایی که دارد می‌تواند بهترین ماده برای از بین بردن این لکه‌ها باشد اما می‌توان از مواد و روش‌های دیگری نیز استفاده کرد. از جمله بهترین روش‌های از بین بردن لکه‌های مداد رنگی و مداد شمعی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

استفاده از الکل

همان‌طور که گفته شد الکل یکی از بهترین پاک‌کننده‌هایی است که می‌تواند بسیاری از لکه‌ها را از بین ببرد. برای از بین بردن لکه‌های مداد رنگی و شمعی با استفاده از الکل لازم است که یک مقدار پنبه یا یک حوله سفید و تمیز را به مقداری الکل آغشته کرد و سپس به آرامی بر روی محل لکه ضربه وارد کرد. باید توجه داشت که مالش دادن محل لکه می‌تواند باعث بزرگ‌تر شدن آن و تغییر رنگ فرش شود. همچنین می‌توان پنبه الکلی را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی لکه قرار داد و بعد از اتمام الکل آن دوباره این کار را تکرار کرد تا محل لکه کاملا تمیز شود. در نهایت می‌توان محل لکه را با استفاده از یک اسفنج تمیز پاک کرده و اجازه داد خشک شود.

استفاده از سرکه

یکی دیگر از بهترین روش‌های برای از بین بردن لکه شمعی رنگی روی فرش و بسیاری از لکه‌های دیگر استفاده از سرکه است. سرکه از جمله موادی است که کاربردهای خانگی متعددی دارد و می‌تواند جایگزین بسیاری از محلول‌های شیمیایی باشد. در این روش می‌توان مقداری سرکه را با کمی آب مخلوط کرده و سپس یک تکه اسفنج تمیز را به آن آغشته کرد و با استفاده از آن اقدام به تمیز کردن لکه نمود. در این روش نیز باید دقت داشت که نباید محل لکه را مالش داد چرا که این کار باعث توسعه و پخش بیشتر آن می‌شود. بعد از زدودن اثرات لکه باید با استفاده از یک حوله یا پارچه تمیز محل لکه را تمیز و خشک نمود.

استفاده از جوش‌شیرین

جوش‌شیرین نیز همانند سرکه یکی از کاربردی‌ترین موادی است که در اکثر منازل یافت می‌شود و می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد. این ماده نیز می‌تواند برای از بین بردن انواع لکه‌ها از روی فرش، موکت، مبل، پرده و … استفاده شود. برای از بین بردن لکه مداد رنگی روی فرش با استفاده از جوش‌شیرین لازم است که مقداری از جوش‌شیرین را با کمی سرکه یا مقداری آبلیمو ترکیب کرد. البته می‌توان از جوش‌شیرین به تنهایی نیز استفاده کرد. بعد از ساختن ترکیب مورد نظر باید آن را بر روی لکه قرار داد و بعد از مدتی آن را پاک کرد. در این روش نیز نباید اقدام به مالش دادن محل لکه نمود و بعد از اتمام کار نیز حتماً باید محل لکه آبکشی شود و بعد از خشک شدن با استفاده از جاروبرقی جهت خاب فرش را منظم کرد.

استفاده از سفیدکننده

استفاده از سفیدکننده

از دیگر موادی که می‌تواند در از بین بردن لکه‌های مداد رنگی و مداد شمعی از روی فرش مؤثر باشد می‌توان به مواد سفیدکننده اشاره کرد. در این روش باید مقداری از مواد سفید کنند را با آب ترکیب کرد و سپس با استفاده از یک مسواک تمیز و با احتیاط اقدام به تمیز کردن محل لکه نمود. بعد از تمیز کردن محل لکه باید آن را به خوبی آبکشی کرد و اجازه داد کاملا خشک شود.

استفاده پراکسید هیدروژن

هیدروژن پراکسید می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد و در تمیز کردن آلودگی‌ها و لکه‌های مختلف نیز موثر خواهد بود. در این روش باید کمی از پراکسید هیدروژن را با مقداری آب ترکیب کرده و سپس آن را بر روی محل لکه قرار داد. هرچند که هیدروژن پراکسید قدرت پاک‌کنندگی بالایی دارد اما باید در استفاده از آن دقت و توجه زیادی داشت تا به فرش آسیبی وارد نشود. چنانچه این ماده به خوبی از روی فرش تمیز نشود می‌تواند باعث پوسیدگی آن شود و آسیب و خسارت‌های زیادی به آن وارد کند. استفاده از هیدروژن پراکسید در بسیاری از شرکت‌های قالیشویی رواج دارد اما این ماده توسط افراد متخصص و ماهر استفاده می‌شود و احتمال آسیب دیدگی فرش کاهش می‌یابد.

استفاده از شوینده‌ها

علاوه بر مواد گفته شده می‌توان از مواد شوینده‌ای همچون شامپو فرش، مایع ظرفشویی، صابون و … نیز برای از بین بردن این لکه‌ها استفاده کرد. البته باید توجه داشت که هر کدام از این مواد می‌توانند از قدرت اسیدی یا قلیایی ویژه‌ای برخوردار باشند و در زمان استفاده از آنها باید به این نکات توجه داشت.

همچنین موادی مانند کرم اصلاح و آئروسل اسپری و شوینده‌های مخصوص جوهر نیز می‌توانند در از بین بردن لکه مداد رنگی روی فرش موثر باشند.

بهترین روش تمیز کردن لکه مداد رنگی و شمعی از فرش

بهترین روش تمیز کردن لکه مداد رنگی و شمعی از فرش

همان‌طور که گفته شد می‌توان از مواد و روش‌های مختلفی برای از بین بردن لکه مداد رنگی روی فرش استفاده کرد و هر کدام از این مواد می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند. با توجه به آنکه تمیز کردن تعدادی از فرش‌ها می‌تواند حساسیت‌های ویژه‌ای داشته باشد و احتمال آسیب دیدگی در آنها وجود دارد به همین دلیل بهترین روش برای از بین بردن لکه‌ها استفاده از خدمات قالیشویی است. این شرکت‌ها از تجهیزات مدرن، مواد شوینده مخصوص و نیروهای متخصص برخوردارند و می‌توانند هرگونه لکه و آلودگی را به بهترین شکل ممکن از سطح فرش تمیز کنند.

جمع‌بندی نهایی

لکه‌های ناشی از مدادهای رنگی و شمعی می‌تواند باعث زشت شدن فرش و ایجاد احساس ناخوشایند در افراد شود و در نهایت چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. برای از بین بردن لکه مداد رنگی روی فرش می‌توان از روش‌هایی همچون استفاده از سرکه، استفاده از الکل، استفاده از هیدروژن پراکسید، استفاده از سفیدکننده، استفاده از جوش‌شیرین و … بهره برد هرچند که بهترین و مطمئن‌ترین روش استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر