پاك كردن چسب قطره اي از روي فرش

پاک کردن چسب قطره ای از روی فرش + ۴ روش فوری

ازآنجایی‌که فرش‌ها همواره تحت ترافیک رفت‌وآمد و نشست‌وبرخاست افراد هستند از پتانسیل بالایی برای جذب آلودگی‌ها و لکه‌های مختلف برخوردارند. ریخته شدن مواد مختلفی همچون چربی، خون، جوهر، ادرار، آبمیوه و … می‌تواند لکه‌های متفاوتی بر روی فرش ایجاد کند به‌گونه‌ای که برای تمیز کردن هر کدام از آن‌ها نیاز به استفاده از روش‌ها و شوینده‌های مختلفی خواهد بود. چسب قطره‌ای از جمله موادی است که می‌تواند لکه‌های سخت و ماندگاری بر روی فرش، موکت، مبل و … ایجاد کند و تمیز کردن آن چالش‌های مختلفی برای افراد ایجاد می‌کند. در ادامه مطلب به بررسی بهترین روش‌های پاک کردن چسب قطره ای از روی فرش پرداخته خواهد شد.

نکات مهم پاک کردن لکه چسب از روی فرش

چسب قطره‌ای از جمله لوازم کاربردی است که استفاده‌های متعددی دارد اما ریخته شدن آن بر روی لباس، فرش، موکت و … می‌تواند لکه‌های سختی ایجاد کند و باعث ایجاد احساس ناخوشایند در افراد گردد. برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از چسب قطره‌ای از روی فرش باید به نکات مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

  • بهتر است که لکه‌های چسب بلافاصله و قبل از خشک شدن تمیز شوند در غیر این صورت تمیز کردن آن‌ها کار سختی خواهد بود و ممکن است باعث آسیب دیدن فرش‌ها شود.
  • قبل از استفاده از هرگونه مواد شیمیایی تمیزکننده باید ترکیبات چسب مشخص شود چرا که ممکن است در اثر واکنش باعث آسیب به بافت و الیاف فرش شود.
  • نباید از اجسام نوک تیز برای تمیز کردن چسب‌های سفت شده استفاده کرد. این کار باعث آسیب دیدن و سوراخ شدن فرش می‌شود.
  • در صورتی که فرد اطلاعاتی در مورد نحوه تمیز کردن لکه چسب ندارد بهتر است که از کارشناسان شرکت‌های قالی‌ شویی مشاوره دریافت کند.

روش تضمینی پاک کردن چسب قطره ای از روی فرش

۴ روش تضمینی پاک کردن چسب قطره ای از روی فرش

همان‌طور که گفته شد برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از ریخته شدن چسب قطره‌ای بر روی فرش باید به نکات مختلفی توجه داشت. از جمله بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های تمیز کردن چسب خشک شده روی فرش می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

استفاده از ترکیب صابون و مایع ظرف‌شویی

مایع ظرف‌شویی و صابون از جمله شوینده‌هایی هستند که قدرت تمیز کنندگی بالایی دارند و می‌توانند بسیاری از لکه‌ها را از بین ببرند. برای تمیز کردن لکه چسب قطره‌ای از روی فرش با این روش ابتدا باید مقداری آب، صابون و مایع ظرف‌شویی را با همدیگر ترکیب کرده و یک مخلوط یکدست ایجاد کرد. در مرحله دوم باید یک پارچه تمیز و نرم را به محلول آماده شده آغشته کرده و سپس بر روی محل لکه قرار داد و آن را به آرامی مالش داد. این روش می‌تواند تا حد زیادی لکه را از بین ببرد و در صورت نیاز می‌توان مراحل گفته شده را چند مرتبه تکرار کرد تا اثرات لکه به صورت کامل از بین برود.

نکات مهم پاک کردن لکه چسب از روی فرش

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید به عنوان یک ماده معجزه‌گر خانگی شناخته می‌شود و هزاران کاربرد متفاوت دارد. در این روش لازم است که مقداری سرکه سفید را بر روی یک پارچه تمیز و سفید ریخته و آن را کاملاً خیس نمود. سپس باید با استفاده از پارچه آغشته به سرکه محل لکه را به آرامی مالش داد تا اثرات لکه از بین برود. باید توجه داشت که نباید سرکه را مستقیماً بر روی فرش و لکه ریخت چرا که ممکن است موجب تغییر رنگ آن شود. بعد از تمیز کردن لکه می‌توان محل لکه را با آب ولرم ساده شستشو داد و اجازه داد فرش کاملاً خشک شود. در پاسخ به سوال چگونه چسب رازی را از روی فرش پاک کنیم نیز می‌توان گفت روش‌هایی همچون استفاده از استون، استفاده از فریز کردن، استفاده از سرکه و … می‌تواند مؤثر و کارآمد باشد.

استفاده از اتو

از دیگر روش‌های مطمئن و کاربردی پاک کردن چسب قطره ای از روی فرش استفاده از اتو است. در این روش می‌توان یک پارچه نخی تمیز را بر روی محل لکه پهن کرد، سپس اتو را با حرارت متوسط بر روی آن قرار داده و مالش داد. این کار باید تا زمانی که چسب به پارچه بچسبد باید ادامه داشته باشد. در نهایت می‌توان از سرکه برای تمیز کردن کامل محل لکه نیز استفاده کرد.

استفاده از استون

استون یک حلال شیمیایی بی‌نظیر است که می‌تواند بسیاری از مواد نفتی و قیری را در خود حل کند. برای شستشوی فرش و تمیز کردن لکه چسب با این روش می‌توان یک پارچه نخی تمیز را به مقداری استون آغشته کرده و محل لکه را با آن مالش داد تا کاملاً از بین برود. سپس باید محل لکه را با آب گرم و مایع ظرف‌شویی و مقداری سرکه شستشو داد. بعد از شستن محل لکه باید فرش را در هوای آزاد قرار داد تا رطوبت آن به صورت کامل از بین برود. باید توجه داشت که قبل از استفاده از استون حتماً باید تست رنگ بر روی قسمتی از فرش انجام شود چرا که این ماده ممکن است باعث تغییر رنگ و رنگ دهی فرش خصوصاً در فرش‌های دستباف شود.

جمع‌بندی نهایی

ریخته شدن چسب قطره‌ای بر روی فرش می‌تواند لکه‌های سخت و ماندگاری ایجاد کند اما می‌توان با روش‌های خانگی به راحتی آن را تمیز کرد. استفاده از صابون و مایع ظرف‌شویی، استفاده از سرکه، استفاده اتو و استفاده از استون بهترین روش‌های پاک کردن چسب قطره ای از روی فرش هستند هر چند که در هر روش باید به نکات مختلفی توجه داشت.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

چگونه فرش شکسته را درست کنیم

چگونه فرش شکسته را درست کنیم

فرش یکی از مهمترین المان‌ها در دکوراسیون خانه تمام ما ایرانی‌ها است. اغلب ما از فرش به‌عنوان کفپوش خانه‌ها استفاده

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر