پاک کردن لکه جوهر از روی فرش

پاک‌کردن لکه جوهر از فرش

ریختن جوهر روی فرش یک اتفاق نادر است؛ اما لکه‌ای که این ماده از خود روی بافت قالی به جای می‌گذارد بسیار سرسخت بوده و پاک کردن آن معمولا به روش‌های ساده خانگی امکان‌پذیر نیست. در بیشتر مواقع، خشک شدن جوهر روی فرش نشانه این است که برای از بین بردن رد این اتفاق، شما به خدمات قالیشویی نیاز دارید. اما اگر لکه هنوز مرطوب است؛ می‌توانید از روش‌هایی که در این مقاله به عنوان روش‌های پاک‌کردن لکه جوهر از فرش به آنها اشاره شده است استفاده کنید.

 

چگونه لکه جوهر خودکار را از روی فرش پاک کنیم؟

اولین قدم موثر برای پاک‌کردن لکه جوهر از فرش این است که تا حد امکان و با حداقل اعمال فشار، میزان جوهر مازادی که به شکل مایع روی فرش مانده را تمیز کنید. این کار مانع از فرو رفتن جوهر به عمق الیاف فرش می‌شود؛ جایی که تمیز کردنش بسیار دشوار است. برای این مرحله می‌توانید از کاغذهای بلاتینگ با جذب بالا استفاده کنید. این کاغذ، یک نوع کاغذ جذب چربی است که بیشتر مصرف آرایشی و بهداشتی داشته و برای کاهش چربی پوست از آن استفاده می‌شود. اگر دسترسی به این کاغذ ندارید؛ می‌توانید از پارچه جاذب روغن که برای کاهش چربی غذاهای سرخ شده کاربرد دارند و یا یک تکه پارچه تمیز که قدرت جذبش بالاست نیز استفاده کنید.

اگر حجم زیادی جوهر روی فرش ریخته که قابل جمع کردن با کاغذ جاذب و پارچه نیست؛ بهتر است قبل از گسترش لکه و فرو رفتن این مایع به اعماق فرش، از یک جاروبرقی خشک و تر صنعتی برای مکش آن استفاده کنید. پس از اتمام این مرحله، برای شروع فرآیند لکه برداری فرش به مقداری آب، یک پارچه جاذب و تمیز و یک محلول تمیزکننده نیاز خواهید داشت. عامل تمیزکننده می‌تواند یک شوینده ترکیبی، سرکه یا حتی آمونیاک باشد. نوع ماده‌ای که به عنوان این عامل می‌توانید از آن برای پاک‌کردن لکه جوهر از فرش استفاده کنید به جنس فرش، نوع جوهری که لکه ایجاد کرده و قدیمی یا جدید بودن لکه بستگی دارد. موثرترین محلول تمیزکننده‌ای که روی اکثر لکه‌ها اثر خوبی دارند؛ شوینده‌های معمولی، آمونیاک، الکل و سرکه هستند. در ادامه همراه ما باشید تا به شما آموزش دهیم که چگونه لکه جوهر خودکار را از روی فرش پاک کنیم؟

نحوه پاک کردن جوهر با مواد شوینده خانگی

  • در یک کاسه کوچک، مقداری آب ولرم بریزید.
  • یک قاشق چایخوری از هر نوع محلول شوینده‌ای که در دسترس دارید مانند مایع ظرفشویی یا حتی شامپو فرش را در آن مخلوط کنید.
  • کمی از این محلول را به صورت آزمایشی روی قسمتی از فرش بمالید تا مطمئن شوید فرش رنگ پس نمی‌دهد.
  • پس از اطمینان از بی‌ضرر بودن شوینده، مقداری از محلول را روی یک پارچه بریزید و آن را روی فرش بمالید. حرکت دست باید طوری باشد که از لبه داخلی لکه شروع و به سمت مرکز لکه حرکت کند.
  • این کار را تا زمانی انجام دهید که تمام آثار جوهر از روی فرش پاک شود.
  • سپس با استفاده از یک تکه پارچه حوله‌ای تمیز، قالی را خشک کنید.

نحوه پاک کردن جوهر با آمونیاک

آمونیاک یکی از بهترین مواد پاک‌کننده برای از بین بردن هر نوع لکه‌ای از روی فرش به حساب می‌آید. این ماده ضمن قدرت بالای لکه‌بری، یک ضد عفونی‌کننده قوی است و در بیشتر مواقع باعث تغییر رنگ فرش نمی‌شود. البته همیشه باید در استفاده از آمونیاک محتاط باشید و مقداری از آن را روی الیاف فرش تست کنید.

  • ۱ قاشق غذاخوری آمونیاک را به نصف فنجان آب ولرم اضافه کنید.
  • محلول به دست آمده را درون یک بطری اسپری بریزید و مقداری از آن را روی گوشه فرش تست کنید. اگر جواب تست رضایت‌بخش بود؛ به سراغ لکه بروید و این محلول را روی آن اسپری کنید. حتما هنگام پاشش محلول پاک‌کننده حداقل ۲۰ سانتی‌متر از فرش فاصله داشته باشید. در غیر این صورت، فشار حاصل از پاشش محلول ممکن است باعث عمقی شدن جوهر شود.
  • اجازه دهید محلول چند لحظه روی لکه بماند تا بتواند اثر کند.
  • سپس یک اسفنج یا اسکاچ تمیز را بردارید و به آرامی آن را روی لکه بکشید تا زمانی که تمام جوهر پاک شود.
  • در انتها نیز فرش را با یک تکه پارچه تمیز یا حوله سفید خشک کنید.

نحوه پاک کردن جوهر با الکل

الکل مالشی یک پاک‌کننده بسیار قوی برای از بین بردن اثر لکه جوهر است که نتایج شگفت‌انگیزی از خود به جای می‌گذارد. بهتر است برای از بین بردن لکه‌های قدیمی جوهر از این ماده استفاده کنید. فقط مرحله تست اثرش روی بافت فرش را فراموش نکنید.

  • مقداری الکل مالشی و آب را به نسبت ۱ به ۲ درون یک کاسه مخلوط کنید.
  • محلول را در یک بطری اسپری بریزید.
  • محل لکه شده را به آرامی با این محلول مرطوب کنید.
  • بگذارید الکل مدت کوتاهی روی لکه بماند.
  • سپس به آرامی آن را با استفاده از یک اسکاچ و با فشار ملایم دست روی فرش بمالید.
  • بعد از پاک‌کردن لکه جوهر از فرش باید با استفاده از حوله، رطوبت موجود در بافت را کاهش دهید.

به غیر از این روش، می‌توانید با استفاده از پنبه‌ای که در محلول الکلی رقیق خیس شده و سپس به آرامی روی لکه مالیده شده است نیز جوهر را از بین ببرید. این کار را باید تا زمانی که لکه کاملا محو شود انجام دهید. فقط فراموش نکنید که هر زمان پنبه رنگی شد؛ باید آن را تعویض کنید.

لکه برداری جوهر

نحوه پاک کردن جوهر با سرکه

اگر برای پاک‌کردن لکه جوهر از فرش به دنبال یک ماده طبیعی و کم‌ضررتر هستید؛ به سراغ سرکه بروید.

  • به مقدار مساوی سرکه و آب را در یک کاسه مخلوط کرده و درون بطری دارای سری اسپری بریزید.
  • سپس به همان روشی که در قسمت اول برای پاک‌کردن لکه جوهر از فرش با استفاده از شوینده خانگی توضیح دادیم؛ از این محلول برای از بین بردن این لکه استفاده کنید.

نکات و توصیه‌هایی برای پاک کردن جوهر از روی فرش

در کنار این تکنیک‌های خانگی موثر، نکات و توصیه‌هایی برای پاک کردن جوهر از روی فرش نیز برای شما داریم که در ادامه به صورت مختصر در مورد آنها صحبت می‌کند:

  • هرگز از آب داغ برای تهیه محلول تمیزکننده استفاده نکنید. آب داغ باعث نفوذ بیشتر لکه به بافت پارچه مانند فرش می‌شود و تمیز کردن آن را دشوار می‌کند.
  • اگه حلال جوهری که روی فرش ریخته آب است؛ برای تمیز کردن آن معمولا آب سرد کافیست. به شرط آنکه در همان دقایق اولیه اقدام به پاک‌کردن لکه جوهر از فرش کنید.
  • بسته به میزان سختی و عمری که از لکه گذشته، برای پاک کردن آن، ممکن است نیاز به خدمات حرفه‌ای لکه برداری فرش که در بیشتر قالیشویی‌ها به مشتریان عرضه می‌شود داشته باشید.

نتیجه‌گیری

اکثر لکه‌هایی که به وسیله جوهر روی فرش ایجاد شده‌اند را می‌توان به راحتی و با استفاده از محلول‌های پاک‌کننده خانگی، آمونیاک، الکل مالشی و حتی سرکه از بین برد. اما گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید برای پاک شدن کامل اثر جوهر، این مواد را چندین بار روی فرش استفاده کنید. در این شرایط معمولا برای رسیدن به نتایج مطلوب، نیاز به صبر و حوصله زیادی است. البته این نکته را فراموش نکنید که این روش‌های خانگی روی همه فرش‌ها پاسخ یکسانی نمی‌دهند. به همین خاطر بهترین روش پاک‌کردن لکه جوهر از فرش استفاده از خدمات حرفه‌ای یک قالیشویی معتبر است.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر