پاک کردن لکه ماژیک از روی مبل و فرش

پاک کردن لکه ماژیک از روی مبل و فرش

اگرچه ابزارهایی مانند ماژیک، خودکار، خودنویس و … می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند اما وجود این لوازم در خانه‌هایی که دارای کودکان خردسال باشند می‌تواند چالش‌های متعددی ایجاد کند. در حقیقت ریخته شدن جوهر ماژیک بر روی مبل، فرش، پرده و حتی دیوار و … می‌تواند معضلاتی ایجاد کند و احساس ناخوشایندی به افراد انتقال بدهد. لکه‌های ماژیک و جوهر می‌تواند از لکه‌های خون، ادرار، آبمیوه، چربی و … نیز سخت‌تر بوده و طبیعتاً تمیز کردن آن هم می‌تواند دشوارتر باشد. لکه ماژیک ماندگاری بسیار زیادی دارد و در صورتی که کاملاً تمیز نشود می‌تواند مدت‌های طولانی باقی بماند و ظاهر فرش، مبل و … را تحت تاثیر قرار بدهد. در ادامه مطلب به بررسی نحوه پاک کردن ماژیک از روی فرش و مبل پرداخته خواهد شد

راهکارهای پاک کردن ماژیک از روی فرش

راهکارهای پاک کردن ماژیک از روی فرش

جوهر به عنوان یک ماده کاربردی بیش از ۲۵۰۰ سال است که کشف شده و امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های مختلف از مواد مختلفی همچون روغن کرچک، فنول، اتانول، بنزیل، الکل، آلکیل آلکان آمید، اولئیک اسید، رنگدانه‌ها و … تولید می‌شود. به صورت کلی بهتر است که لکه‌های جوهر ماژیک بلافاصله تمیز گردند چرا که کهنه و سخت شدن آن باعث می‌شود که سخت‌تر تمیز شوند. برای پاک کردن ماژیک از روی فرش می‌توان از مواد و روش‌های مختلفی استفاده کرد که رایج‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

استفاده از محلول‌های پاک‌کننده

استفاده از محلول‌های پاک‌کننده

خوشبختانه امروزه انواع مختلفی از محلول‌های پاک‌کننده در دسترس هستند که می‌توانند برای تمیز کردن لکه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. برای پاک کردن ماژیک از روی فرش و مبل ابتدا حتماً باید توسط یک دستمال تمیز جوهر ماژیک را تا حد امکان تمیز نمود. در مرحله بعدی باید یک حوله مرطوب را به محلول‌هایی همچون مایع ظرف‌شویی، پودر لباسشویی، صابون و … آغشته کرده و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه روی لکه قرار داد. باید توجه داشت که رطوبت قالی و مبل را با پارچه‌ای تمیز خشک کرد تا لکه‌ها پخش نشوند. در مرحله پایانی هم باید با استفاده از یک پارچه تمیز و خشک محل لکه را خشک نمود.

استفاده از سرکه سفید

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید یکی از کاربردی‌ترین موادی است که قابلیت تمیز کردن بسیاری از لکه‌ها را دارد و بدون آنکه آسیبی به فرش یا مبل وارد کند می‌تواند زیبایی و جذابیت اولیه آن را برگرداند. برای تمیز کردن لکه‌های تازه در این روش لازم است که مقداری سرکه سفید را با آب رقیق کرده و سپس با استفاده از یک حوله تمیز اقدام به تمیز کردن لکه به صورت ضربه‌ای نمود و در نهایت با استفاده از یک دستمال خشک و تمیز باید محل لکه را خشک کرد.

چنانچه لکه ماژیک بر روی فرش یا مبل قدیمی و کهنه شده باشد می‌توان در محلول رقیق شده سرکه مقداری مایع ظرف‌شویی هم ریخت و مطابق روش گفته شده اقدام به تمیز نمود محل لکه نمود و در پایان محل لکه را خشک کرد.

استفاده از الکل یا استون

استفاده از الکل یا استون

هرچند که استفاده از الکل یا استون برای تمیز کردن فرش‌های دستباف و پارچه‌های حساس می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و توصیه‌ای برای این کار نشده است اما این مواد می‌توانند قدرت تمیز کنندگی بالایی داشته باشند و در صورت استفاده صحیح می‌توانند هر نوع لکه‌ای را از بین ببرند. قبل از استفاده از این مواد بهتر است که حتماً تست رنگ انجام شود و از عدم آسیب دیدن فرش و مبل مطمئن بود. در صورتی که الکل و استون آسیبی به فرش یا مبل وارد نکردن می‌توان یک دستمال تمیز را به آن‌ها آغشته کرد و به صورت ضربه‌ای محل لکه را تمیز نمود. بعد از حذف لکه‌های ماژیک می‌توان با استفاده از آب پاش محل لکه را خیس کرده و با استفاده از یک حوله تمیز آن را خشک کرد.

چنانچه فرش یا مبل به الکل و استون حساسیت داشته و دچار آسیب شدند می‌توان از شامپو بچه استفاده کرد. در این روش می‌تواند چند قطره شامپو بر روی محل لکه ریخته و به صورت ضربه‌ای لکه‌ها را تمیز نمود و در نهایت محل لکه را شستشو داد. شامپو بچه در کنار شامپو فرش‌های مختلف می‌تواند در شستشوی فرش نیز استفاده شود چرا که هیچ‌گونه آسیبی به بافت و الیاف آن‌ها وارد نکرده و به‌خوبی لکه‌ها را از بین می‌برد.

استفاده از آب لیمو ترش تازه

استفاده از آب لیمو ترش تازه

یکی دیگر از مطمئن‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن لکه‌های ماژیک و جوهر از روی فرش و مبل استفاده از آب لیمو ترش تازه است. در این روش نیز باید ابتدا مقداری آب لیمو ترش را روی محل لکه ریخته و اجازه داد چند دقیقه روی آن باقی بماند. سپس با استفاده از یک حوله تمیز یا یک دستمال مرطوب باید به آرامی محل لکه را به صورت ضربه‌ای ماساژ داد تا اثرات آن از بین برود و در نهایت نیز با استفاده از یک دستمال تمیز باید محل لکه را خشک و تمیز نمود.

پاک کردن ماژیک از روی فرش با حلال‌های خشک‌شویی

حلال‌های خشک‌شویی از دیگر موادی هستند که می‌توانند در تمیز کردن انواع لکه‌های سخت به کار بروند و امروزه در شرکت‌های قالی شویی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این روش می‌توان از حلال‌هایی همچون پرکلرواتیلن استفاده کرد. برای استفاده از این ماده نیز ابتدا باید یک حوله مرطوب و تمیز را به مقداری از حلال آغشته کرد و به صورت ضربه‌ای اقدام به تمیز کردن لکه نمود. بعد از تمیز شدن کامل لکه لازم است که با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب دیگر محل لکه را کاملاً تمیز کرد و در نهایت اجازه داد که کاملاً خشک شود. هر کدام از حلال‌های خشک‌شویی می‌توانند ترکیبات متفاوتی داشته باشند و حتماً باید قبل از استفاده دفترچه یا دستورالعمل آن را مطالعه نمود.

سایر روش‌های پاک کردن ماژیک از روی فرش

در کنار تمامی روش‌های عنوان شده می‌توان از مواد و روش‌های دیگری نیز برای تمیز کردن لکه‌های ماژیک و جوهر از روی فرش، مبل و … استفاده کرد. از جمله بهترین و موثرترین مواد و محلول‌ها برای تمیز کردن لکه‌ ماژیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محلول شامپو فرش و الکل صنعتی می‌تواند به پاک کردن لکه جوهر کمک کند.
  • محلول سرکه، جوش شیرین و آب‌لیمو
  • استفاده از اسپری‌های آماده مخصوص لکه‌های فرش و مبل
  • استفاده از محلول پراکسید هیدروژن و آمونیاک
  • استفاده از محلول جوش شیرین و سرکه سفید
  • استفاده از محلول خمیردندان و آب‌لیمو

هر کدام از مواد و محلول‌هایی که برای قالیشویی یا مبل شویی مورد استفاده قرار می‌گیرند از ترکیبات مختلفی برخوردارند و ممکن است حساسیت‌های متعددی ایجاد کرده و آسیب‌های مختلفی به بافت و الیاف وارد کنند به همین دلیل حتماً باید قبل از اقدام به استفاده از هرگونه مواد تمیز کننده از اثرات و ترکیبات آن آگاهی کامل داشت.

مهم‌ترین نکات مهم در پاک کردن لکه ماژیک

به صورت کلی برای تمیز کردن لکه‌های جوهر مانند لکه ماژیک باید به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • حتی‌الامکان باید سعی شود که لکه در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز شود.
  • مواد و محلول‌هایی که برای تمیز کردن لکه به کار می‌روند ابتدا باید تست شوند و از سلامت آن‌ها مطمئن شد.
  • به هیچ عنوان نباید محل لکه‌های ماژیک را مالش داد چرا که منجر به توسعه آن‌ها می‌شود.
  • برای تمیز کردن لکه‌های ایجاد شده روی فرش‌های دستبافت و اشیای قیمتی و ارزشمند بهتر است از خدمات شرکت‌های قالیشویی و متخصصان استفاده شود.

 

جمع‌بندی نهایی

جوهر ماژیک می‌تواند لکه‌های سخت و ناپسندی بر روی مبل، فرش، پرده، دیوار و … ایجاد کرده و چالش‌های متعددی برای افراد به وجود بیاورد. برای پاک کردن لکه ماژیک از روی مبل و فرش می‌توان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد که رایج‌ترین آن‌ها استفاده از محلول‌های پاک‌کننده، حلال‌های خشک‌شویی، مواد خانگی مانند سرکه، جوش شیرین و … و همچنین استفاده از حلال‌های شیمیایی استفاده کرد هرچند که در استفاده از هر کدام از روش‌های گفته شده باید به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشت.

 

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر