چگونه رنگ ریخته شده بر روی فرش را تمیز کنیم

چگونه رنگ ریخته شده بر روی فرش را تمیز کنیم

فرش‌ها به دلیل ترافیک بالای رفت‌وآمد و نشست‌وبرخاست همواره در معرض آلودگی‌ها و لکه‌های مختلفی قرار می‌گیرند که می‌توانند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کنند. 

چنانچه در اثر یک بی‌احتیاطی، مقداری رنگ بر روی فرش ریخته شود می‌تواند ظاهر و زیبایی آن را به شدت تحت تأثیر قرار بدهد. رنگ‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند خواص و چسبندگی متفاوتی داشته باشند به همین دلیل باید از راهکارهای مختلفی برای تمیز کردن آن‌ها از روی فرش استفاده کرد. 

در ادامه مطلب به بررسی نحوه پاک کردن رنگ از روی فرش و نکات مهم آن پرداخته خواهد شد.

بهترین روش پاک کردن رنگ از روی فرش

بهترین روش پاک کردن رنگ از روی فرش

به صورت کلی بهترین و موثرترین روش برای تمیز کردن و از بین بردن لکه‌ها از روی فرش، تمیز کردن آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن و قبل از خشک و کهنه شدن است اما تمیز کردن رنگ متفاوت است.

برخلاف انواع لکه‌های دیگر بهتر است که اجازه داد که رنگ کاملاً خشک شود و سپس اقدام به تمیز کردن آن نمود. برای تمیز کردن رنگ از روی فرش می‌توان طبق مراحل زیر عمل کرد:

  • در مرحله اول و بعد از خشک شدن رنگ روی فرش می‌توان به آرامی و با استفاده از یک چاقو یا کارد و با دقت بالا اقدام به جدا کردن رنگ از فرش نمود.
  • در مرحله دوم و بعد از جدا کردن قسمت‌های اضافی رنگ می‌توان با استفاده از یک بخارشو اقدام به تمیز کردن محل لکه نمود. در این مرحله می‌توان مقداری آب روی محل لکه پاشید و سپس بخارشو را بر روی آن کشید.
  • در مرحله سوم می‌توان یک دستمال تمیز را به مقداری الکل سفید آغشته کرده و به آرامی بر روی محل لکه مالید. همچنین برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی بافت و الیاف فرش می‌توان از مخلوط سرکه و آب استفاده کرد. همچنین مایع ظرف‌شویی نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای استفاده در این مرحله باشد. در اصل این مواد می‌توانند مواد باقی مانده رنگ بر روی فرش را شل و سست کنند و تمیز کردن آن‌ها ساده‌تر شود.
  • در مرحله چهارم می‌توان از یک برس مخصوص قالی‌شویی برای شستشوی فرش و محل لکه استفاده کرد. برای آنکه لکه‌های رنگ به بهترین شکل ممکن تمیز شوند می‌توان مراحل دوم و سوم را مجدداً تکرار کرد.

تمیز کردن رنگ‌های مختلف از روی فرش

تمیز کردن رنگ‌های مختلف از روی فرش

همان‌طور که گفته شد رنگ‌ها تنوع بالایی دارند و هر کدام می‌توانند ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی متفاوتی داشته باشند. 

برای پاک کردن رنگ از روی فرش می‌توان با توجه به نوع رنگ از روش‌ها، مواد شوینده و حلال‌های مختلفی استفاده کرد.

  1. برای تمیز کردن رنگ‌های روغنی براق از روی فرش ابتدا باید مقادیر اضافی آن را با استفاده از ابزارهای مناسب جمع کرده و با استفاده از یک حوله کاغذی اقدام به جمع‌آوری کامل رنگ نمود و در پایان از الکل سفید، استون، یا پراکسید هیدروژن برای حذف کامل رنگ از سطح فرش استفاده کرد.
  2. برای تمیز کردن رنگ‌های امولسیونی نیز می‌توان همانند روش‌های گفته شده عمل کرد و بعد از جمع‌آوری کامل مقادیر اضافی رنگ از ترکیب آب و مواد شوینده استفاده کرد و محل لکه را تا تمیز شدن کامل مالش داده و در نهایت محل لکه را شستشو داد.
  3. بهترین حلال برای از بین بردن رنگ‌های اکریلیک نیز مواد شوینده خانگی شامل مایع ظرف‌شویی، صابون، شامپو فرش و… هستند. البته حلال‌هایی همچون استون، الکل و … می‌توانند عملکرد مناسبی در تمیز کردن پاک کردن رنگ آکریلیک از روی فرش داشته باشند اما مواد شوینده تقریباً آسیبی به بافت و الیاف فرش نمی‌زنند و گزینه بهتری خواهند بود.
  4. برای تمیز کردن رنگ‌های گچی از سطح فرش نیز می‌توان از سرکه و مواد شوینده ظروف استفاده کرد.

بهترین روش پاک کردن رنگ از روی فرش

بهترین روش پاک کردن رنگ از روی فرش

هرچند که روش‌ها و راهکارهای گفته شده می‌توانند تأثیر زیادی در از بین بردن لکه‌های رنگ از روی فرش داشته باشند و افراد عادی در منزل نیز قادر به استفاده از آن‌ها می‌باشند اما استفاده از حلال‌های شیمیایی نیازمند دقت، دانش و مهارت بالایی است. 

چنانچه فرد مهارت کافی در استفاده از حلال‌های شیمیایی نداشته باشد ممکن است به رنگ، بافت و الیاف فرش آسیب وارد کند. بهترین و مطمئن‌ترین روش برای تمیز کردن لکه‌های رنگ از روی فرش استفاده از خدمات قالی‌شویی است. 

در حقیقت شرکت‌های قالی‌شویی به واسطه برخورداری از تجهیزات مدرن، مواد شوینده مخصوص و نیروهای متخصص به بهترین شکل ممکن فرش را شستشو داده و از آسیب‌دیدگی‌های احتمال آن جلوگیری می کنند. در اصل حتی ارزان‌ ترین قالیشویی نیز می‌تواند لکه‌های رنگ را بهتر از افراد عادی و روش‌های خانگی از بین ببرد.

جمع‌بندی نهایی

ریخته شدن رنگ بر روی فرش می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند اما تمیز کردن این لکه‌ها برخلاف تصور کار ساده‌ای است و می‌توان لکه‌های تازه و قدیمی را به سادگی با استفاده از حلال‌های شیمیایی و مواد شوینده خانگی تمیز کرد. 

الکل، استون، پراکسید هیدروژن، صابون مایع، مایع ظرف‌شویی و شامپو فرش بهترین مواد برای تمیز کردن این لکه‌ها هستند.

 

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر