نو کردن فرش

با این راهکارها فرش های خود را نو کنید

نو کردن فرش فوت و فن خاص خودش را دارد. این رموز موضوعی است که در این مقاله بیشتر در مورد آن توضیح می‌دهیم.

یکی از مشکلاتی که اکثر خانواده‌ها با آن مواجه هستند؛ فرش‌های خاک گرفته و نیازمند شستشوی‌ است. اکثر این افراد به دنبال راه‌های مختلفی هستند تا بتوانند به کمک آنها فرش‌های خود را مثل روز اول نو و تمیز کنند. در این مطلب روش‌هایی را برای نو کردن فرش معرفی می‌کنیم که می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند. اما قبل از هر چیز باید بدانید که کدامیک از فرش‌ها را خودمان می‌توانیم در خانه بشوییم و کدام فرش‌ها را باید با هدف کاهش هزینه‌های به ارزان ترین قالیشویی بسپاریم.

راه‌های کاربردی و مفید برای نو کردن فرش

این سوال قطعا برای یک بار هم که شده به ذهن‌تان خطور کرده است. هر نوع قالی یا فرشی را می‌توان در خانه شست؛ ولی برخی از فرش‌ها جنس حساس‌تری دارند و باید دقت زیادی در شستن‌شان به خرج داد. فرش‌های دستبافت و فرش‌هایی که به دلیل رنگ‌آمیزی خاص‌شان، ممکن است در اثر شستشو رنگ پس بدهند؛ از این مدل قالی‌ها هستند. در صورتی که نمی‌دانید فرش‌تان در اثر شستشو رنگ خود را از دست می‌دهد یا خیر؟ اول باید مقداری از شامپو فرش را روی گوشه‌ای از فرش بمالید و پس از حدود یک روز، رنگ آن قسمت را با دیگر قسمت‌های فرش مقایسه کنید. اگر کم رنگ شده بود توصیه می‌شود با قالیشویی تماس گرفته و بعد از مشورت، در مورد شیوه مناسب شستشو تصمیم بگیرید.

چند راهکار ساده وجود دارد که با استفاده از یکی از آنها می‌توانید فرش‌های خانه خود را نو کنید.

 استفاده از خدمات قالیشویی‌ها

برای نو کردن فرش‌ها راه‌های متنوعی وجود دارد. بهترین و مطمئن‌ترین از بین آنها این است که فرش را به قالیشویی بسپارید و بعد با آسودگی خیال به تمیز کردن دیگر بخش‌های خانه بپردازید. فقط فراموش نکنید که باید حتما فرش‌ها را به شرکت‌های معتبر بسپارید و شرایط و جنس فرش را به قالیشویی مورد نظر اطلاع دهید. مطمئن باشید که قالیشویی با استفاده از مواد مناسب، فرش را شسته و به آن آسیب نمی‌رساند.

استفاده از جاروبرقی و بخارشوی برای نو کردن فرش ها

به طور کلی دو راه برای شستشوی فرش وجود دارد. شستشو با دست و استفاده از دستگاه‌هایی مانند جاروبرقی، بخارشوی و دستگاه خانگی فرش شوی

جارو برقی

جاروبرقی دستگاهی است که با عمل مکش، خاک و گرد و غبار را از روی سطوح جمع‌آوری می‌کند. قبل از استفاده از جاروبرقی حتما مکان مورد نظر را با جارو دستی جارو کنید تا مطمئن شوید که مواردی مانند تکه‌های کاغذ، پارچه، مداد، دستمال کاغذی و… روی زمین وجود ندارد. ممکن است این آشغال‌ها در لوله جاروبرقی گیر کرده و عملکرد آن را دچار مشکل کنند.

استفاده از جاروبرقی و بخارشوی برای نو کردن فرش ها

 بخارشوی

بخارشوی وسیله‌ای‌ست با شکل و شمایلی شبیه به جارو برقی، با این تفاوت که معمولا از آن برای شستشو استفاده می‌شود. بخار آب متساعد شده از این دستگاه فرش شما را ضد عفونی و مانند روز اول می‌کند. فقط به یاد داشته باشید که اگر می‌خواهید فرش‌های دستبافت یا فرش‌هایی که آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به بقیه الیاف دارند را تمیز کنید؛ حرارت بخارشوی را روی درجه‌ای تنظیم کنید که آسیبی به الیاف فرش وارد نشود. قبل از استفاده از بخارشوی حتما برای تمیز کردن فرش از هرگونه آلودگی، گرد و غبار، مو و غیره سطح فرش را به خوبی جاروبرقی بکشید.

شستشوی فرش در خانه

برای شستشوی فرش در خانه شما می‌توانید از محلول‌های آماده که به نام شامپو فرش شناخته می‌شوند و یا از محلول‌های طبیعی که خودتان می‌توانید درست کنید استفاده کنید. اگر حساسیت زیادی روی بافت و رنگ فرش دارید؛ توصیه می‌کنیم با قالیشویی‌هایی که خدمات در منزل ارائه می‌دهند تماس بگیرید.

استفاده از شامپو فرش

استفاده از شامپو مخصوص روش دیگری برای نو کردن فرش است. در مرحله اول مکانی را برای شستشوی فرش آماده کنید و با توجه به دستورالعمل روی بسته‌بندی شامپو، شوینده و آب را با نسبت مناسب در ظرف بزرگ و یا سطلی ریخته و تا جایی که کف کند آنها را به‌هم بزنید. یک اسفنج و یا یک تکه پارچه‌ای که از جنسش مطمئن هستید را به کف ایجاد شده روی شامپو فرش آغشته کنید و با حرکات آرام و در جهت خواب پرز فرش روی الیاف آن بکشید و به آرامی ماساژ دهید.

اگر کف روی محلول تمام شد مجددا آن را به‌هم زده تا دوباره کف ایجاد شود. بعد از اتمام شستشوی کل فرش ترجیحا آن را به گوشه اتاق منتقل کنید تا برای رفت و آمد مجبور به عبور از روی فرش نشوید. بعد از حدود چهل دقیقه اگر کفی روی فرش باقی مانده است؛ آن را با دستمال تمیز پاک کنید و بعد با جاروبرقی آلودگی‌های ریز روی فرش رو تمیز کنید.

استفاده از شامپو فرش برای نو کردن فرش

استفاده از محلول دست ساز

حتما شما هم شنیده‌اید که محلول شستشوی فرش را می‌توان با استفاده از مواد طبیعی نیز تهیه کرد. این روش، روش بهتری است. چرا که برخی از شامپو فرش‌های صنعتی حاوی مواد مضر بوده و می‌توانند به سیستم تنفسی ما آسیب وارد کنند. در ادامه طرز تهیه این محلول خانگی را به شما آموزش می‌دهیم تا با خیال راحت و آسوده از آن برای نو کردن فرش استفاده کنید. البته نباید انتظار لکه‌بری کامل از این محلول داشته باشید. چرا که هرچه باشد مواد خانگی و بی‌خطر، قدرت لکه‌بری زیادی ندارند و بیشتر برای رفع آلودگی مفید هستند.

در مرحله اول مواد زیر را آماده کنید:

  • یک فنجان سرکه سفید
  • ۲ فنجان آب گرم
  • ۲ قاشق چای خوری نمک
  • ۱۵ قطره اسانس معطر دلخواه

سپس آب و سرکه را درون ظرف اسپری ریخته و مخلوط کنید. در مرحله بعدی باید نمک و اسانس معطر را اضافه کرده و درب ظرف را ببندید و خوب تکان دهید. هنگامی که مواد کاملا مخلوط شدند محلول را روی فرش اسپری کنید و صبر کنید تا کاملا خشک و ضدعفونی شود. سپس روی الیاف قالی را جاروبرقی بکشید تا آلودگی‌ها را جمع کند. این محلول برای تمیز کردن پرده و مبلمان، رومیزی و رو کوسنی و تشک‌ها نیز مناسب است.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر