اصول ست کردن فرش و مبل در منزل

اصول ست کردن فرش و مبل در منزل

ست کردن فرش و مبل اهمیت زیادی دارد و باید در مورد آن به چند نکته مهمی که در این مقاله مطرح کردیم توجه شود.

ترفندهای ست کردن فرش با مبل

چرا بهتر است فرش با ملبمان‌مان ست باشد؟ این موضوع چقدر اهمیت دارد؟ پاسخ این سوالات کاملا واضح است. ست کردن، ظاهر منظم‌تری به خانه می‌دهد و موجب زیباتر شدن دکوراسیون آن می‌شود. در حال حاضر بسیاری از طراحان دکوراسیون از تکنیک ست مبل و فرش به عنوان ابزاری برای چیدمان بهتر وسایل خانه استفاده می‌کنند. در این مقاله چند ترفند را برای ست کردن فرش و مبل به شما آموزش می‌دهیم که حاصل سال‌ها تجربه افرادی است که در قالیشویی فعالیت می‌کنند.

ترفند ست کردن فرش و مبل در نکات ساده‌ای نهفته است که در ادامه آنها را تشریح می‌کنیم.

 نکته اول: هماهنگی فرش و مبل از نظر رنگ

فرش‌ها و مبلمان باید از نظر رنگ با یکدیگر هماهنگ باشند. به عنوان مثال اگر فرش ساده‌ای به رنگ سبز را با مبلی به رنگ صورتی ست کنیم؛ فضا کاملا بسته شده و ببینده با قرار گرفتن در چنین محیطی، بعد از مدتی احساس خفگی می‌کند. زیرا در این شرایط رنگ مبل و فرش نه تنها ست و هماهنگ نیست؛ بلکه کاملا روی درک ما از مساحت فضا تاثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود اتاق کوچک‌تر به نظر برسد. بنابراین انتخاب رنگ از مهم‌ترین اصول ست کردن فرش و مبل است.

ترفندهای ست کردن فرش با مبل

از چه رنگ‌هایی بهتر است برای فرش و مبلمان استفاده کنیم؟

بسیاری از افراد به دنبال پاسخ این سوال هستند که برای بزرگ‌تر نشان دادن فضا بهتر است مبلمان و فرش‌مان چه رنگی باشد؟ برای ایجاد چنین خطای دیدی، بهتر است رنگ فرش کمی روشن‌تر از رنگ مبلمان باشد. اگر هم فرش طرح‌دار انتخاب می‌کنید؛ رنگ پس زمینه آن باید روشن‌تر از رنگ پارچه مبلمان باشد.

نکته دوم: انتخاب طرح‌های ساده

همیشه سعی کنید از فرش‌هایی با طرح ساده برای پوشش کف اتاق استفاده کنید. درست است که فرش‌های سنتی و حاوی نقوش پیچیده، جذابیت بصری بالایی دارند؛ اما در صورتی استفاده از این فرش‌ها مجاز است که مبلمان‌تان ساده و تک رنگ باشد. در غیر این صورت اگر هم مبل و هم فرش‌تان حاوی طرح‌های پیچیده باشند؛ فضا شلوغ و کوچک به نظر می‌رسد. بطور مثال از فرشی به رنگ آبی روشن ساده می‌توانید در کنار مبلی با طرح راه راه آبی یا طوسی استفاده کنید.

نکته سوم: رنگ کوسن‌ها

یکی از رازهای ست کردن فرش با دکوراسیون توجه به انتخاب رنگ کوسن‌ها و ست بودن آنها با رنگ مبل و فرش است. هماهنگ بودن رنگ کوسن مبل و رنگ فرش جذابیت خاصی به خانه شما می‌بخشد. به طور مثال تصور کنید فرشی نارنجی و مبلی قرمز را با کوسن‌های نارنجی ست کرده‌اید. این ترکیب بسیار جذاب و چشم‌نواز است. ست کردن کوسن و فرش از نظر رنگ، نمای بسیار چشمگیری به منزل شما می‌بخشد.

نکته چهارم: استفاده از فرش چهل تکه

فرش‌های چهل تکه شکوه و عظمت فراوانی به فضای خانه می‌بخشند. فقط کافیست که بدانید چه مبل‌هایی را می‌توان با فرش چهل تکه ست کرد؟ اگر قصد استفاده از فرش‌های چهل تکه را دارید باید بدانید که ست کردن مبل با این نوع فرش‌ها کمی دشوار است. مبل‌هایی که از نظر ساختار و رنگ پارچه، ساده هستند؛ خیلی خوب با این فرش‌ها ست شده و جلوه زیبایی به محیط می‌دهند.

به طور کلی رنگ‌های خنثی مانند طوسی، سفید و مشکی که نمای بسیار ساده و زیبایی به منزل شما می‌بخشد؛ بهترین انتخاب برای مبلمان محسوب می‌شوند. پیشنهاد بعدی ما به افرادی که تمایل دارند کف خانه خود را با فرش‌های چهل تکه پوشش دهند؛ استفاده از رنگ یکی از بخش‌های فرش، به عنوان رنگ مبلمان است. به طور مثال اگر فرش شما هشت تکه و به رنگ‌های سبز، صورتی، سبز تیره، آبی، بنفش، مشکی و زرد است؛ بهتر است مبلی مشکی با کوسن‌های زرد و یا برعکس را برای چیدن در چنین فضایی انتخاب کنید.

چه مبلی را می‌توانیم با فرش تک رنگ و ساده ست کنیم؟

فرش‌های ساده و تک رنگ جلوه زیبایی به منزل شما می‌دهند. به همین خاطر انتخاب آنها بسیار ساده است. تنها مشکلی که در این شرایط ممکن است ایجاد شود؛ انتخاب مبلمان متناسب و هماهنگ با فرش است. برای چنین فضایی، مبلی که خیلی ساده نباشد تا نما را بیش از اندازه یک رنگ و کسل‌کننده نکند و طرح‌های پیچیده هم نداشته باشد؛ بهترین گزینه است.

شما می‌توانید از مبل‌های انگلیسی مانند مبلمان چستر همراه با فرش‌های تک رنگ استفاده کنید. این سبک چیدمان عظمت و جلوه بسیار کلاسیک و زیبایی به منزل شما می‌دهند. مبل‌های انگلیسی به دلیل سبک کلاسیک و طرح‌های نه چندان پیچیده‌شان، طرفداران زیادی دارند و استفاده از آنها در کنار فرشی به رنگ روشن ساده، نمای قابل تحسینی ایجاد می‌کند. ولی اگر این سبک مبلمان با منزل شما هم‌خوانی ندارد؛ می‌توانید از یک مبل ساده به رنگی که رنگ فرش را خنثی می‌کند استفاده کنید. بهتر است این فضا را با کوسن‌هایی به رنگ فرش و یا هماهنگ با رنگ فرش دیزاین کنید.

اصول ست کردن فرش و مبل با فضا

اصول ست کردن فرش و مبل با فضا

اندازه و شکل فضای سالن، یکی از نکاتی است که باید در انتخاب فرش و مبلمان مورد توجه قرار بگیرد تا اینکه بعد از چیدمان، نمای مناسب و ایده‌آلی ایجاد شود. به عنوان مثال برای سالن‌هایی که به شکل مستطیل هستند؛ بسته به مساحت و اینکه مبلمان چگونه در آن چیده می‌شود؛ بهتر است از فرش‌هایی به شکل مستطیل و یا بیضی استفاده شود تا نمای بصری خوبی را ایجاد کند. به همین منوال برای فضاهای مربع نیز پیشنهاد می‌شود از فرش‌هایی به شکل دایره یا مربع استفاده شود.

ضمن اینکه اندازه فرشی که انتخاب می‌کنید نیز باید متناسب با فضا و نوع مبلمان و همچنین سلیقه خودتان باشد. به عنوان مثال برای مبلمان استیل از فرش‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر و برای مبلمان راحتی از قالی‌های کوچک‌تر می‌توان استفاده کرد.

جنس فرش و میزان لطافت یا ضخامت آن هم از مواردی است که در اصول ست کردن فرش و مبل باید به آن توجه کرد. همچنین کوسن‌ها و سایر المان‌های مورد استفاده در چیدمان فضا مانند پرده، باید متناسب با جنس مبلمان و فرش‌ها انتخاب شوند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر