شستشوی فرش ابریشم در قالیشویی یا منزل؟

شستشوی فرش ابریشم در قالیشویی یا منزل؟

در این مقاله توضیح می‌دهیم که چرا اکثر متخصصان استفاده از خدمات قالیشویی‌ها برای شستشوی فرش ابریشم را به روش‌های سنتی ترجیح می‌دهند.

شستشوی فرش‌های بافته شده از جنس ابریشم نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد. در واقع این کار یکی از تخصصی‌ترین خدماتی است که در حال حاضر اکثر قالیشویی‌ها به مشتریان خود عرضه می‌کنند. این نوع فرش‌ها به دلیل حساسیت زیاد، به سرعت در برابر مواد شوینده، آب گرم و روش‌های غیراصولی شستشو از خود واکنش نشان می‌دهند. بنابراین بسیاری از متخصصان، شستشوی فرش ابریشم در قالیشویی را نسبت به روش‌های سنتی بیشتر توصیه می‌کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا از دلیل این توصیه آگاه شوید.

شستشوی فرش ابریشم در قالیشویی بهتر است یا منزل

فرش‌ها بر اساس نوع بافت و جنس الیاف به کار رفته در آنها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در بین تمامی فرش‌هایی که در این طبقه‌بندی قرار دارند؛ فرش‌های ابریشم چه از نوع دستبافت و چه از نوع ماشینی، حساسیت بالاتری دارند. به همین خاطر هم برای شستشوی فرش ابریشم ماشینی و هم شستشوی فرش ابریشم مصنوعی استفاده از روش‌های آزمایش شده بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. اما منظور از روش‌های آزمایش شده چیست؟

شستشوی فرش ابریشم در قالیشویی

منظور کلی ما از واژه روش‌های آزمایش شده؛ روش‌هایی است که مراحل آنها بارها تست شده و بر اساس یک استاندارد اصلاح شده‌اند. طبق این تعریف می‌توان گفت که تقریبا هیچ یک از روش‌های سنتی که برای شستشوی فرش ابریشم در منزل استفاده می‌شوند اصولی و عاری از اشکال نیستند. متاسفانه بخشی از مشتریانی که به دنبال بهترین قالیشویی در نزدیکی محل زندگی خود می‌گردند؛ در واقع افرادی هستند که بدون توجه به نکات مهمی که باید در مورد نحوه شستشوی فرش ابریشم در نظر بگیرند اقدام به شستن فرش ابریشم خود در منزل کرده و با مشکلاتی مانند تغییر ابعاد، در هم آمیختن رنگ‌ها و زردی ریشه فرش مواجه شده‌اند.

این در حالی است که متاسفانه اکثر این مشتریان، خیلی دیر برای رفع نیاز خود اقدام به مراجعه به قالیشویی‌ها می‌کنند. بسیاری از مشکلاتی که این عزیزان با آن مواجه هستند؛ با مراجعه به یک مجموعه مجوزدار به راحتی قابل پیشگیری است. قالیشویی عابدینی که معتبرترین و قدیمی‌ترین قالیشویی تهران محسوب می‌شود؛ ارائه‌دهنده انواع خدمات مانند شستشوی فرش ماشینی ابریشمی به عزیزان و هموطنان ساکن تهران و کرج می‌باشد و شما می‌توانید با تکیه بر توان و تجربه متخصصان این مجموعه، کار شستشوی فرش های منزل خود را به آن بسپارید.

شوینده مناسب برای شستشوی فرش ابریشم

برای آن که بتوانید شوینده مناسب برای شستشوی فرش ابریشم را انتخاب کنید ابتدا باید با ویژگی‌های الیاف ابریشم آشنا شوید. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این جنس نخ، حساسیت بالای آن به گرماست. بنابراین باید ماده شوینده‌ای برای شستشوی فرش‌های بافته شده از جنس ابریشم استفاده شود که آبکشی راحتی دارد و با آب سرد نیز شسته می‌شود.

برای رنگ‌آمیزی این فرش‌ها، به خصوص اگر به صورت دستی بافته شده باشند؛ معمولا از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود. به همین خاطر رنگ‌پریدگی و رنگ‌مردگی فرش‌های ابریشم یکی از مشکلاتی است که با شستشوی این قالی‌ها در منزل و با استفاده از شوینده‌های غیراستاندارد ممکن است با آن مواجه شوید.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که قالی‌های ابریشمی را از سایر فرش‌ها مجزا می‌کند؛ رنگ‌دهی بالای الیاف در زمان خیس خوردن فرش است. در بیشتر مراکزی که با روش‌های اصولی اقدام به شستشوی فرش می‌کنند؛ برای جلوگیری از بروز این مشکل در فرش‌های ابریشمی، به جای خیساندن آنها در آب، مستقیم به سراغ مرحله شستشو می‌روند و از ماده‌ای به نام هیدروسولفید سدیم استفاده می‌کنند. رنگ این فرش‌ها به سرعت به رطوبت واکنش نشان می‌دهد. بنابراین بهتر است مراحل خیساندن و شستشو با هم انجام شوند.

نکته بسیار مهمی که باید در مورد انتخاب شوینده برای شستشوی این مدل از فرش‌ها به آن توجه کنید این است که هم شوینده‌های قلیایی و هم شوینده‌های اسیدی برای این جنس نخ مضر هستند. در اکثر قالیشویی‌ها پروسه انتخاب شوینده برای شستشوی فرش ابریشم با توجه به همین نکته انجام می‌شود. علاوه بر این، میزان شوینده‌ای که در مرحله شستشو از آن استفاده می‌شود نیز به دقت انتخاب شده تا علاوه بر پاکیزگی عمقی، از آسیب دیدن بافت و رنگ قالی جلوگیری شود.

روش شستشوی فرش ابریشم در قالیشویی عابدینی

فرش‌های ابریشمی خودشان بر اساس جنس چله و میزان ابریشمی که در بافت آنها استفاده شده است به سه دسته فرش‌های چله ابریشم، فرش‌های کرک ابریشم و فرش‌های گل ابریشم تقسیم می‌شوند. با وجود این طبقه‌بندی، تفاوت فاحشی بین روش‌های شستشوی انواع فرش‌های ابریشم در قالیشویی عابدینی وجود ندارد. چرا که تمام قالی‌ها بعد از ورود به کارخانه به دقت مورد بررسی قرار گرفته شده و متناسب با شرایط فرش، از یک روش استاندارد برای شستشو استفاده می‌شود.

در مرحله اول، قالی با استفاده از دستگاه‌های مکنده قوی عاری از گرد و خاک می‌شود. باقی ماندن هر گونه خاک در بافت فرش به معنی تشکیل یک لایه گل مانند در پایه گره‌ها و در نهایت آسیب دیدن ریشه‌ای فرش است. بنابراین در گام اول باید تمام گرد و خاکی که به صورت عمقی در الیاف فرش وجود دارد با استفاده از جارو برقی‌های صنعتی خارج شود.

 

شستشوی فرش ابریشم

حساسیت این جنس فرش ها به گرما

همانطور که اشاره شد؛ این قالی‌ها در برابر گرما بسیار حساس هستند. بنابراین پروسه شستشوی آنها در قالیشویی عابدینی با ریختن آب سرد همراه با یک ماده کاملا بی‌ضرر به نام هیدروسولفید سدیم روی فرش که از رنگ‌دهی الیاف جلوگیری می‌کند آغاز می‌شود. این ماده در واقع نوعی تثبیت‌کننده رنگ است و هیچ آسیبی به فرش وارد نمی‌کند. چون قالی‌های ابریشم حساس به رطوبت هستند؛ فاصله بین مرحله شستشو، آبکشی و رطوبت‌گیری آنها باید بسیار کم باشد.

همکاران ما در بخش‌های مختلف کارخانه قالیشویی عابدینی با اشراف به این موضوع، قالی‌های ابریشمی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن شسته و با استفاده از تجهیزات به‌روز مستقر در این مجموعه آنها را آبگیری و خشک می‌کنند. سرعت عمل بالا در انجام این مراحل می‌تواند شانس بروز آسیب‌های ناشی از روش‌های غلط شستشوی فرش ابریشم را به حداقل برساند.

قالی ابریشمی بعد از شستشو

نکته مهم دیگری که در مورد شستن این قالی‌ها باید به آن توجه کرد این است که قالی‌های ابریشمی بعد از شستشو به هیچ عنوان نباید لوله شوند. لوله کردن این قالی‌های مرطوب اصلی‌ترین عامل تداخل رنگی محسوب می‌شود. برخی از فرش‌های ابریشمی، بعد از شستشو و خشک شدن، دچار زبری سطحی می‌شوند.

این حالت به شدت بستگی به جنس فرش شما دارد. در مراکز معتبری که در حال حاضر با عنوان قالیشویی در تهران در حال فعالیت هستند؛ برای رفع این مشکل از یک راه‌حل خیلی ساده استفاده می‌شود. اگر بعد از شستشو چنین حالتی برای فرش ایجاد شود؛ ابتدا فرش را پهن کرده و با قلوه‌سنگ‌های مخصوصی در جهت خواب فرش، روی سطح قالی را برس می‌کشند. سایش ملایم این ابزار ساده روی فرش موجب می‌شود که الیاف به شکل اولیه خود باز گردند و دیگر زبر نباشند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر