بهترین روش‌های تمیز کردن لکه آبمیوه از روی فرش و قالی

بهترین روش‌های تمیز کردن لکه آبمیوه از روی فرش و قالی

آبمیوه‌ها به عنوان نوشیدنی‌های خوشمزه، مفید و محبوب از تنوع بالایی برخوردارند و افراد با سلیقه‌های متفاوت از آن‌ها استفاده می‌کنند. ریخته شدن آبمیوه بر روی ارکان دکوراسیون مانند فرش، مبل، موکت، قالی، خوشخواب و … چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد می‌کند. خوشبختانه لکه‌های ناشی از آبمیوه را می‌توان با روش‌های خانگی و به سادگی تمیز کرد و برخلاف لکه‌هایی همچون چربی، خون، جوهر و … به شوینده‌های صنعتی نیازی ندارد. در ادامه مطلب به بررسی بهترین روش‌های تمیز کردن لکه ناشی از ریختن آبمیوه روی فرش پرداخته خواهد شد.

روش‌های تمیز کردن لکه آبمیوه

روش‌های تمیز کردن لکه آبمیوه

همان‌طور که گفته شد آبمیوه‌ها از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها هستند و از تنوع بالایی از نظر طعم و مزه برخوردارند به گونه‌ای که می‌توان از تمامی میوه‌ها آن‌ها را به دست آورد. هر کدام از انواع آبمیوه‌ها دارای ترکیبات مختلفی هستند و به همین دلیل می‌توانند رنگ‌های متفاوتی داشته باشند. ریخته شدن هر کدام از آبمیوه‌ها بر روی فرش می‌تواند اثرات متفاوتی داشته باشد و باعث لکه شود و تمیز کردن هر کدام از آن‌ها نیز شرایط خاص خود را خواهد داشت. رایج‌ترین لکه‌هایی که در اثر ریختن آبمیوه روی فرش ایجاد می‌شوند شامل لکه‌های آب انار، آب پرتقال، آب آلبالو و … هستند. خوشبختانه تمامی آبمیوه‌ها قدرت انحلال مناسبی دارند و می‌توان از راهکارهای خانگی برای تمیز کردن آن‌ها استفاده کرد.

استفاده از مایع ظرف‌شویی

مایع ظرف‌شویی از کاربردی‌ترین شوینده‌های خانگی است که می‌توان برای تمیز کردن بسیاری از لکه‌ها به کار برد. البته باید توجه داشت که بهترین زمان برای تمیز کردن لکه‌های آبمیوه از روی فرش، زمانی است که تازه ریخته شده و هنوز خشک نشده است. در این روش ابتدا باید آبمیوه‌های اضافی سطح فرش را جمع کرده و سپس چند قطره مایع ظرف‌شویی را روی آن ریخت و با یک اسفنج بر روی آن ضربه زد. نباید سطح لکه را مالش و یا آن را فشار داد. در نهایت باید با استفاده از آب سرد محل لکه را شستشو داد.

استفاده از جوش‌شیرین

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن لکه ناشی از ریختن آبمیوه روی فرش استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین یک ماده خانگی معجزه‌گر است و بسیاری از لکه‌ها را از بین می‌برد. در این روش ابتدا باید مقداری جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کرده و یک محلول یکدست ایجاد نمود. سپس باید محلول گفته شده را بر روی محل لکه اسپری کرده و با استفاده از یک دستمال تمیز آن را خشک نمود. این کار باید تا تمیز شدن کامل لکه ادامه داشته باشد و در نهایت محل لکه به خوبی خشک گردد.

استفاده از سرکه

سرکه نیز به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد تمیزکننده و ضدعفونی کننده شناخته می‌شود که در شرکت‌های قالیشویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان از آن برای از بین بردن لکه‌های آبمیوه استفاده نمود. درایت روش باید چند قاشق غذاخوری سرکه را با کمی مایع ظرف‌شویی و کمی آب مخلوط کرده و یک محلول مناسب تهیه کرد. سپس باید یک دستمال یا حوله تمیز را به این محلول آغشته کرده و به آرامی سطح فرش را با آن تمیز نمود و در نهایت فرش را در معرض هوای آزاد قرار داد تا بوی سرکه و رطوبت آن از بین برود.

استفاده از شامپو فرش

شامپو فرش اصلی‌ترین و مناسب‌ترین ماده شوینده برای شستشوی فرش به شمار می‌رود و می‌توان از آن برای از بین بردن انواع لکه‌ها، خصوصاً لکه‌های ناشی از ریختن آبمیوه روی فرش استفاده کرد. این ماده به واسطه قدرت اسیدی و بازی مناسب خود آسیبی به فرش وارد نکرده و موجب تغییر رنگ آن نخواهد شد هرچند که قبل از استفاده از هر نوع ماده شوینده‌ای بهتر است که اثرات آن تست شود. در این روش ابتدا باید شامپو را در آب سرد رقیق کرده و یک دستمال تمیز را به آن آغشته نمود و محل لکه را با آن مالش داد تا زمانی که اثر لکه کاملاً از بین برود. بعد از اتمام کار نیز می‌توان محل لکه را با استفاده از سشوار یا قرار دادن در معرض هوای آزاد خشک کرد.

  • علاوه بر روش‌ها و راهکارهای گفته شده برای تمیز کردن لکه‌های ناشی از ریختن آبمیوه روی فرش می‌توان از روش‌های دیگری همچون استفاده از آب‌اکسیژنه، استفاده از محلول آب و آمونیاک، استفاده از محلول آب، استفاده از هیدروژن پراکسید و سدیم کربنات، استفاده از الکل و … نیز استفاده کرد.

ریختن آبمیوه روی فرش

جمع‌بندی نهایی

لکه‌های ایجاد شده ناشی از ریختن آبمیوه روی فرش می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کرده و موجب مخدوش شدن ظاهر فرش شود. برای تمیز کردن این لکه‌ها می‌توان از روش‌های متعددی همچون استفاده از سرکه، استفاده از جوش‌شیرین، استفاده از مایع ظرف‌شویی، استفاده از شامپو فرش و … بهره برد.

 

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر