نکات انتخاب موکت اتاق کودک

نکات انتخاب موکت اتاق کودک

موکت‌ها از جمله رایج‌ترین، محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین زیرانداز هایی هستند که در سراسر جهان و در انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، تفریحی و … استفاده می‌شوند. موکت‌ها به واسطه برخورداری از ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و مزیت‌های متعدد از زیبایی و جذابیت بالایی برخوردارند و می‌توانند بر اساس فاکتورهایی همچون جنس، طرح، رنگ، نحوه تولید، ضخامت و … دسته‌بندی شوند. امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از موکت‌ها برای اتاق کودکان خود استفاده کنند اما استفاده از موکت در اتاق کودک می‌تواند چالش‌ها و حساسیت‌های خاص خود را داشته باشد و باید به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشت. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین نکات انتخاب موکت اتاق کودک پرداخته خواهد شد.

چرا باید از موکت برای اتاق کودک استفاده کرد؟

چرا باید از موکت برای اتاق کودک استفاده کرد؟

امروزه انواع مختلفی از زیراندازها در دسترس هستند که رایج‌ترین آن‌ها انواع فرش، گلیم، قالیچه و … می‌باشند اما بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از موکت‌ها برای پوشش کف اتاق کودک استفاده کنند. از جمله مهم‌ترین دلایل انتخاب و استفاده از موکت برای اتاق کودک می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • در صورتی که موکت‌ها دچار آسیب و خسارت شوند با هزینه‌های بسیار کمی تعمیر و ترمیم خواهند شد.
  • موکت‌ها در مقایسه با فرش‌ها از حمل‌ونقل راحت‌تری برخوردار بوده و جابجایی ساده‌تری دارند.
  • نظافت، شستشو و نگهداری موکت‌ها به مراتب ساده‌تر از فرش‌ها خواهد بود و غیر از شرایط اضطراری نیازی به استفاده از خدمات قالیشویی برای تمیز کردن آن‌ها نیست.
  • موکت‌ها در مقایسه با زیراندازهایی همچون فرش‌ها می‌توانند بسیار مقرون‌به‌صرفه تر بوده و قیمت بسیار کمتری داشته باشند.
  • موکت‌ها می‌توانند تنوع بالایی از نظر جنس، طرح و رنگ، سایز و … داشته باشند.
  • موکت‌ها در کنار زیبایی و جذابیت بالایی که دارند می‌توانند برای عایق‌بندی کف اتاق از نظر گرما، سرما و صوت نیز گزینه بسیار مناسبی باشند.
  • موکت‌ها می‌توانند امنیت بیشتری داشته باشند و از سرخوردگی و لیز خوردن کودکان جلوگیری می‌کنند.
  • موکت‌ها می‌توانند در صورت نگهداری مناسب از طول عمر بیشتری برخوردار باشند.

مهم‌ترین نکات انتخاب موکت اتاق کودک

به صورت کلی لازم است که برای انتخاب لوازم اتاق کودکان حساسیت‌های ویژه‌ای داشت چرا که کودکان می‌توانند به راحتی در معرض آسیب قرار بگیرند. موکت‌ها می‌توانند با توجه به تنوع بالایی که دارند مزیت‌های متعددی داشته باشند اما انتخاب یک موکت مناسب برای اتاق کودک اهمیت بالایی دارد و لازم است که تمامی جوانب و نکات را در نظر گرفت. از مهم‌ترین نکاتی که برای انتخاب موکت اتاق کودک باید رعایت کرد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

ضد آلرژی بودن موکت و توجه به نکات بهداشتی

همان‌طور که گفته شد کودکان می‌توانند به سادگی دچار آلرژی، حساسیت و آسیب شوند به همین دلیل لازم است که لوازم اتاق آن‌ها از استانداردهای بهداشتی برخوردار باشند. می‌توان گفت که مهم‌ترین نکته در انتخاب موکت اتاق کودکان ضد آلرژی بودن آن است چرا که کودکان دارای پوست حساسی هستند و به سادگی می‌توانند تحت تأثیر پرزدهی موکت‌ها، آلودگی‌ها و … قرار بگیرند. موکت‌ها از مواد و الیاف‌های مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند حساسیت‌های ویژه‌ای در افراد مختلف خصوصاً کودکان ایجاد کنند و لازم است در انتخاب موکت‌ها این نکته را مد نظر قرار داد.

مهم‌ترین نکات انتخاب موکت اتاق کودک

توجه به نوع موکت‌ها

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای موکت‌ها در مقایسه با انواع زیراندازهای دیگر تنوع بالای آن‌ها از نظر نوع و جنس است و امروزه با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های متعددی از مواد و الیاف‌های مختلفی برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود. هر کدام از انواع موکت‌ها می‌توانند ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد و مناسب بخش‌های مختلف از ساختمان باشند. از جمله رایج‌ترین نوع موکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • موکت‌های پلی‌استر که مهم‌ترین و بارزترین ویژگی آن‌ها ضد حساسیت و ضد آلرژی بودن است و می‌توانند سازگاری بالایی با محیط زیست داشته باشند. این موکت‌ها از مقاومت و ماندگاری بالایی برخوردارند و می‌توانند در برابر نور خورشید، ساییدگی، رنگ‌پریدگی و … ماندگاری بالایی داشته باشند.
  • موکت‌های پشمی که از نرمی و لطافت بسیار زیادی برخوردارند و می‌توانند برای اتاق کودکان انتخاب ایدئالی باشند. این موکت‌ها از زیبایی، جذابیت و البته قیمت بالایی برخوردارند. از آنجایی که این موکت‌ها هیچ‌گونه مواد شیمیایی و مصنوعی ندارند می‌توانند بهترین انتخاب برای افراد دارای آلرژی و حساسیت باشد.
  • موکت‌های الفین یا پلی پروپیلن شباهت زیادی به موکت‌های پشمی دارند و قیمت آن‌ها نیز کمتر است. این موکت‌ها می‌توانند ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری داشته باشند. جنس این موکت‌ها شبیه پشم طبیعی است و بیشتر برای ادارات استفاده می‌شود.
  • موکت‌های‌ نایلونی از جمله رایج‌ترین موکت‌هایی است که از قیمت مناسب، ماندگاری بالا و مقاومت خوبی برخوردار است و می‌تواند برای تمامی بخش‌های ساختمان استفاده شود. بارزترین ویژگی این موکت‌ها نگهداری و نظافت راحت و مقاومت بالا در برابر آلودگی‌ها است.
  • موکت‌های تایل که امروزه رواج بالایی پیدا کرد و در طرح‌های مختلفی تولید شده و در ابعاد و اندازه‌های مختلف در کنار همدیگر چیده می‌شوند. این موکت‌ها از مقاومت و ماندگاری بالایی برخوردارند و می‌توانند برای هر فضایی استفاده شوند.
  • موکت‌های کبریتی که از ساده‌ترین، مقرون‌به‌صرفه ترین و رایج‌ترین موکت‌ها هستند و می‌توانند به واسطه بافت ریزی که دارند در هر محیطی استفاده شوند.
  • موکت‌های تافتینگ از جمله موکت‌های محبوبی هستند که به واسطه برخورداری از پرزهای بلند، زیبایی و جذابیت ویژه‌ای دارند و می‌توانند در هر محیطی استفاده شوند. این موکت‌ها می‌توانند در فصول سرد سال و برای عایق‌بندی حرارتی اتاق‌ها گزینه خوبی باشند.

کیفیت موکت

از دیگر نکات مهم در انتخاب موکت اتاق کودک می‌توان به کیفیت آن اشاره داشت. از آنجایی که موکت‌ها امروزه محبوبیت بالایی دارند شرکت‌ها و کمپانی‌های متعددی از سراسر جهان به این حوزه ورود کرده و محصولات مختلفی تولید می‌کنند و طبیعتاً محصولات هر کدام از شرکت‌ها می‌توانند کیفیت‌های مختلفی داشته باشند. در حقیقت کیفیت موکت می‌تواند تضمین کننده ایمنی و امنیت محیط باشد و در کاهش مصرف انرژی و عدم ایجاد آلرژی موثر باشد. همچنین موکت‌هایی که کیفیت بالایی دارند می‌توانند ماندگاری بیشتری داشته باشند و نگهداری و نظافت آن‌ها نیز راحت‌تر است.

توجه به نظافت و شستشوی موکت

یکی از مهم‌ترین معضلاتی که همه خانواده‌ها با آن درگیر هستند نظافت اتاق کودکان است. در حقیقت در اتاق کودکان همیشه احتمال ایجاد لکه و آلودگی بر روی فرش، موکت، تخت خواب، پرده اتاق، لباس و … وجود دارد به همین دلیل حتماً باید در انتخاب لوازم کودک توجه بالایی داشت و بهترین محصول برگزیده شود. هر کدام از انواع موکت‌ها می‌توانند مقاومت متفاوتی در برابر آلودگی‌ها داشته باشند و نگهداری و نظافت آن‌ها نیز تحت تأثیر عوامل مختلف خواهد بود. موکت‌ شویی همانند قالیشویی می‌تواند جوانب مختلفی داشته باشد به همین جهت در انتخاب آن‌ها برای اتاق کودکان باید به نحوه نظافت و میزان مقاومت آن‌ها در برابر آلودگی‌ها و مواد شوینده توجه شود.

توجه به برند و شرکت سازنده موکت

توجه به برند و شرکت سازنده موکت

همان‌طور که گفته شد هزاران برند و شرکت مختلف در سراسر جهان در زمینه تولید موکت‌ها فعالیت دارند و هر کدام از آن‌ها از مواد اولیه و متریال های مختلفی برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. برندها و شرکت‌های معتبر محصولات خود را با استانداردهای بین المللی و ملی تولید می‌کنند و تمامی نکات بهداشت و زیست محیطی را رعایت می‌کنند. اگرچه محصولات برندهای معتبر ممکن است قیمت بالایی داشته باشند اما افراد می‌توانند با اطمینان خاطر بیشتری از آن‌ها استفاده کنند چرا که این محصولات از کیفیت، ایمنی، بهداشت و سلامت بالاتری برخوردار هستند.

تناسب موکت با دکوراسیون

کودکان حساسیت‌های زیادی نسبت به دکوراسیون، نورپردازی و اتمسفر اتاق خود دارند و همین امر باعث می‌شود که افراد در انتخاب لوازم اتاق آن‌ها حساسیت‌های بیشتری داشته باشند. تناسب موکت‌ها با دکوراسیون داخلی اتاق کودک می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در روحیه، انرژی، استراحت و یادگیری او داشته باشد. کودکان در هر سن و سالی می‌توانند علایق و سلایق متفاوتی داشته باشند به همین دلیل در زمان انتخاب موکت اتاق کودک باید به تمامی نکات گفته شده و مواردی همچون طرح و رنگ موکت، نقوش برجسته موکت، نوع دکوراسیون اتاق، سلیقه کودک، نورپردازی اتاق کودک و … توجه ویژه‌ای داشت.

ارتفاع پرز موکت

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب و خرید موکت اتاق کودکان باید مورد توجه قرار داد، ارتفاع پرز موکت است. ارتفاع بلند یا کوتاه پرز موکت می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. هرچند که موکت‌هایی که دارای پرز بلند هستند می‌توانند نرمی، لطافت و گرمی بیشتری داشته باشند اما نمی‌توانند انتخاب مناسب برای اتاق کودکان خردسال باشند. این موکت‌ها باعث افتادن و آسیب دیدن کودکان می‌شوند و حتی تعدادی از کودکان اقدام به خوردن پرز موکت می‌کنند که می‌تواند خطرات جانی به همراه داشته باشد. موکت‌هایی که دارای پرزهای خیلی کوتاه هستند نیز نمی‌توانند گزینه مناسبی برای اتاق کودک باشند چرا که بسیار سفت بوده و در صورت افتادن کودک احتمال آسیب دیدگی افزایش می‌یابد. در اصل ارتفاع پرز موکت باید متوسط باشد به گونه‌ای که آسیبی به کودک وارد نشود و در کنار زیبایی و جذابیت عایق مناسب حرارتی باشد.

توجه ابعاد و اندازه موکت

اندازه و ابعاد موکت نیز یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در انتخاب موکت اتاق کودک اهمیت بالایی دارد. در حقیقت اندازه موکت باید به گونه‌ای باشد که کف اتاق را کامل پوشش دهد. بزرگ یا کوچک بودن موکت می‌تواند منجر به آسیب دیدگی کودکان شود چرا که امکان تا خوردگی، لیز خوردگی، تکان خوردن و … زیاد می‌شود و همین باعث می‌شود سایر لوازم اتاق نیز ثبات کافی نداشته باشند.

توجه به رنگ و طرح موکت

موکت‌ها امروزه در هزاران طرح و رنگ متفاوت تولید می‌شود و می‌توان از آن‌ها برای هر نوع سلیقه‌ای استفاده کرد. کودکان با توجه به سن و سال، جنسیت، علایق و فانتزی‌های ذهنی خود می‌توانند علایق متفاوتی داشته باشند و به رنگ‌ها و طرح‌های ویژه‌ای علاقه پیدا کنند. توجه به طرح و رنگ موکت در اتاق پسرها یا دختران می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در روحیات، انرژی، هوش هیجانی، قدرت یادگیری، نحوه استراحت و … داشته باشد و حتماً باید حساسیت و دقت بالایی در این مورد به خرج داد.

توجه به خاصیت عایق‌بندی موکت

موکت‌ها در کنار جنبه زیبایی و پوشش کف اتاق می‌توانند به منظور عایق‌بندی کف نیز استفاده شوند. در حقیقت موکت‌ها می‌توانند از اتلاف انرژی جلوگیری کنند، از ورود و خروج صوت تا حد زیادی جلوگیری نمایند و در برابر آلودگی‌های مختلف نیز مقاومت داشته باشند. از آنجایی که کودکان فعالیت‌های بدنی زیادی دارند ممکن است سر و صدای بیشتری تولید کرده و باعث اذیت و آزار سایر افراد شوند ولی اگر موکت عایق صوت و صدا باشد میزان آلودگی‌های صوتی کاهش پیدا می‌کند.

  • علاوه بر نکات و موارد گفته شده لازم است در انتخاب موکت اتاق کودک به موارد دیگری همچون قیمت و نرخ موکت، میزان ضخامت موکت، نحوه تولید آن، نحوه نصب موکت، محیط جغرافیایی، فروشگاه عرضه کننده موکت، سن و سال و جنسیت کودک، وزن و فشار لوازم اتاق کودک که به موکت وارد می‌شود و … توجه داشت.

بهترین موکت برای اتاق کودک

بهترین موکت برای اتاق کودک

با توجه به تمامی موارد و نکاتی که برای انتخاب موکت اتاق کودک عنوان شد می‌توان گفت موکت‌های پشمی و نایلونی که دارای ارتفاع پرز متوسط هستند و به نوعی دارای بافت Loop Pile بهترین انتخاب برای اتاق کودک هستند. این نوع موکت‌ها می‌توانند نرمی و لطافت مناسبی داشته باشند، در برابر لکه و آلودگی مقاوم بوده و هیچ‌گونه آلرژی و حساسیتی ایجاد نخواهند کرد و می‌توانند برای کودکان دو تا ۱۰ سال مناسب باشند. البته باید توجه داشت که کودکان در هر سن و سالی می‌توانند شرایط متفاوتی داشته باشند و ممکن است نیاز باشد که موکت اتاق آن‌ها به اقتضای شرایط سنی، سلیقه و فعالیت‌های آن‌ها تعویض شود.

جمع‌بندی نهایی

موکت به عنوان یکی از بهترین زیراندازها شناخته می‌شود که در ساختمان‌های اداری، تجاری، مسکونی و … کاربردهای زیادی دارد. این زیراندازها می‌توانند گزینه مناسبی برای اتاق کودکان باشند اما از آنجایی که تنوع بالایی از نظر رنگ، طرح، جنس، بافت، کیفیت و … دارند لازم است در زمان انتخاب موکت اتاق کودک به مواردی همچون استانداردهای بهداشتی، تناسب با دکوراسیون و نورپردازی اتاق، سلایق و علایق کودک، ماندگاری و دوام، نظافت و نگهداری، اندازه و ابعاد، طرح و رنگ و … توجه ویژه‌ای داشت.

 

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر