شستن فرش در حیاط

نکات مهم و کلیدی شستن فرش و موکت در حیاط و خانه

با وجود روی کار آمدن مراکز قالیشویی بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که همچنان موکت و فرش را در خانه و با روش‌های سنتی بشویند. شستشوی فرش در خانه نیازمند رعایت چند نکته است تا بتوانید بالاخره لکه‌های به‌وجودآمده روی موکت یا فرش خود را به‌صورت کامل از بین ببرید.

اگر نمی‌خواهید قالی یا موکت خود را به هر دلیلی به مراکز شستشوی فرش بسپارید، دانستن نکات شستشو در خانه برای شما اهمیت زیادی دارد. با دانستن این نکته‌ها می‌توانید بدون اینکه به قالی آسیبی برسانید، تمام لکه‌ها و آلودگی‌های سطحی آن را از بین ببرید.

ما در این مقاله می‌خواهم درباره نکات مهم و کلیدی شستن فرش در حیاط خانه یا حتی در محیط خانه و با استفاده از بخارشوی یا شامپو فرش صحبت کنیم.

قانون شستن فرش در آپارتمان چیست؟

قوانین شستن فرش در آپارتمان بر اساس قوانینی که ساکنین از قبل در آن مورد وضع کرده‌اند، تعیین می‌شود. مثلاً در برخی آپارتمان‌ها ساکنین بر سر شستن فرش در فضا‌های مشاع مانند پارکینگ توافق می‌کنند، اما در برخی دیگر قوانین سخت‌گیرانه‌تری وجود دارد. اگر به تازگی قصد رفتن به یک آپارتمان جدید را دارید، قبل از رفتن به آنجا حتماً درباره قوانین شستشوی قالی در محیط‌های مشاع اطلاعاتی به دست آورید.

نحوه شستشوی فرش در آپارتمان با شامپو فرش

اگر لکه‌ها زیاد نیستند و آثار لکه‌های قدیمی روی فرش دیده نمی‌شود، می‌توانید آلودگی‌های سطحی را با استفاده از شامپو فرش تمیز کنید. برای این کار کافیست تا طبق این مراحل پیش بروید:

  1. ابتدا باید قالی یا موکت را غبارروبی کنید تا مطمئن شوید که هیچ گرد و غبار یا زباله‌ای روی آن وجود ندارد. برای این کار می‌توانید از یک جاروبرقی با مکش مناسب استفاده کنید.
  2. دستورالعمل روی بدنه شامپو فرش را بخوانید و متناسب با توضیحات تولید کننده محلول شستشو را آماده کنید.
  3. بعد از تهیه محلول با استفاده از شامپو فرش کف به‌وجودآمده از آن را با استفاده از یک اسفنج مناسب روی لکه‌ها بکشید.
  4. بگذارید تا برای چند دقیقه مواد در مجاورت لکه‌ها باشند و تأثیر خود را بگذارند. در واقع در این مدت کف به‌خوبی آلودگی‌ها را در خود حل می‌کند. در طی این مدت راه‌رفتن روی قالی ممنوع است.
  5. یک دستمال تمیز با آب آماده کنید. دستمال را داخل آب بزنید و روی لکه‌ها بکشید. در این مرحله باید آثار شامپو فرش را از روی فرش تمیز شوند.

نحوه شستشوی فرش به صورت سنتی

نحوه شستشوی فرش به صورت سنتی

اگر قصد شستن فرش در خانه یا حیاط به روش سنتی را دارید، کافیست تا طبق این مراحل پیش بروید:

  • پاک کردن گرد و غبار

پاک‌کردن گرد و غبار برای جلوگیری از کدر‌شدن فرش بعد از شستشو اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین درست مثل روش قبلی ابتدا جاروبرقی را روشن و آن را روی بالاترین درجه تنظیم کنید. حالا تمام زباله‌ها و گرد و غبار روی قالی را بردارید تا هیچ آلودگی اضافه‌ای روی فرش وجود نداشته باشد.

  • تمیزکردن لکه ها

لکه‌های سخت مثل لکه شمع را ابتدا از روی قالی تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از لبه پشت چاقو استفاده کرده و تمام لکه‌ها و آلودگی‌ها را از روی قالی بردارید.

همچنین پیشنهاد می‌دهیم که در این مرحله محلولی از آب و مایع ظرفشویی تهیه و تمام لکه‌های سخت را با استفاده از این محلول تمیز کنید. انجام این کار باعث می‌شود تا طی فرآیند شستشو به‌روش سنتی دیگر زمان خود را برای لکه‌های سرسخت نگذارید.

  • شسشتوی فرش

در این مرحله نوبت به شستشوی فرش می‌رسد. شما می‌توانید از توضیحات این مرحله برای شستن موکت در حیاط هم استفاده کنید. برای این کار باید طبق این مراحل پیش بروید:

  1. ابتدا فرش را در محوطه پارکینگ، حیاط یا پشت‌بام پهن کنید و شیلنگ آب را روی آن بگیرید تا تمام قسمت‌های قالی خیس شود.
  2. پودر لباسشویی دستی را روی قالی بریزید. پودر باید کم بوده و در سرتاسر قالی پخش شود تا بتوانید در تمام قسمت‌ها کف ایجاد کنید.
  3. فرچه مخصوص شستشوی فرش را بردارید و یک یا ۲ بار به اندازه میزان کثیفی فرش فرچه را روی الیاف آن بکشید. در این مرحله باید با استفاده از فرچه، کف‌ها در تمام قسمت‌های فرش پخش شوند.
  4. شیلنگ آب را بردارید و تمام کف‌های اضافه روی قالی را بشویید.
  5. یک پاروی پلاستیکی بردارید و محکم روی قالی بکشید تا کف‌های داخل الیاف از داخل آن بیرون بیایند. شما باید این کار را تا جایی ادامه دهید که از داخل الیاف به‌جای کف، آب خارج شود.
  6. بعد از هر بار گرفتن کف قالی یک لا آن را بزنید تا زمانی که تمام قالی لوله شود.
  7. در این مرحله قالی را کمی خم کنید تا آب اضافه آن خارج شود.
  8. زمانی که آب قالی نسبتاً خارج شد و مطمئن شدید که سبک‌شده، آن را در سطح مناسبی پهن کنید. بعد از گذشت تقریباً یک روز قالی خشک‌شده و می‌تواند دوباره در محیط خانه پهن شود.

نحوه شستشوی فرش با بخارشوی

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و به هر دلیلی امکان شستشوی فرش در محیط مشاع را ندارید، بخارشوی هم می‌تواند ایده‌ای عالی برای پاک‌کردن آلودگی‌های سطح قالی باشد. برای استفاده از بخارشوی هم ابتدا باید گرد و غبار و زباله‌های اضافه را از روی قالی بردارید و سپس با استفاده از یک لکه بر مناسب مثل شامپو فرش لکه‌های سخت را بشویید.

بعد از تمیز کردن لکه‌های سخت ترکیبی از نمک و جوش شیرین را روی لکه‌ها بریزید. حالا با استفاده از بخارشوی این محلول را مرطوب و برای تمیزکاری فرش از آن استفاده کنید.

اگر بخارشوی مخصوص شستشوی فرش ندارید و بخارشوی شما مخصوص لباس است، آن را در فاصله‌ای از قالی بگیرید که فقط بخار آن با قالی در ارتباط باشد. بعد از انتقال بخار به قالی باید با یک فرچه مخصوص شروع به تمیز کردن قالی کنید. بعد از اینکه این ناحیه خشک شد، دوباره روی فرش را جاروبرقی بکشید.

طی همین مراحل ساده می‌توانید با استفاده از بخارشوی بیشتر لکه‌های به‌وجودآمده از روی قالی را تمیز کاری کنید.

ترفندهای شستن فرش و موکت در منزل

ترفندهای شستن فرش و موکت در منزل

چند ترفند مخصوص شستن فرش و موکت در منزل وجود دارد که در صورت استفاده از آنها اغلب لکه‌ها از بین ‌می‌روند. این ترفند‌ها عبارتند از:

استفاده از جوش شیرین و صابون

صابون رنده‌شده را با جوش شیرین ترکیب و داخل آب بریزید. حالا کف حاصل از محلول را با یک اسفنج مناسب روی قالی بکشید. این ترکیب قدرت بالایی دارد و اغلب لکه‌ها را از بین می‌برد.

سرکه و آب

داخل ظرفی به اندازه مساوی سرکه و آب بریزید و محلول به دست آمده را قبل از استفاده در قسمت ناپیدایی از فرش بزنید. اگر برای فرش مشکلی پیش نیامد، امکان استفاده از محلول برای تمام قسمت‌های آن را دارید. محلول را داخل یک بطری اسپری بریزید و روی سطح لکه‌ها اسپری کنید. حالا شروع به دستمال‌کشیدن کرده و تمام لکه‌ها را از بین ببرید.

جوش شیرین و نمک

جوش شیرین و نمک را با هم ترکیب کرده و روی لکه‌ها بریزید. روی این ناحیه از فرش آب سرد (فقط تا حدی که قالی مرطوب شود) بپاشید. حالا یک برس را با زاویه ۹۰ درجه روی قالی بکشید تا تمام لکه‌های به‌وجود آمده از بین بروند.

در آخر یک دستمال خشک بردارید و رطوبت اضافه قالی را بگیرید. شما باید همچین اجازه دهید تا فرش در هوای آزاد خشک شود، طی این مدت روی فرش راه نروید.

شستن فرش در حیاط و خانه، ساده و راحت

شستن فرش در حیاط و خانه نسبتاً ساده است، اما دردسر‌هایی هم دارد؛ برای همین تا جای ممکن توصیه می‌کنیم که حتماً به یک مرکز قالیشویی حرفه‌ای برای شستشوی فرش‌های خود مراجعه کنید. این روش‌ها هر چند ساده هستند، اما به قدرت روش‌های استفاده‌شده در محیط‌های قالیشویی نمی‌رسند! بنابراین اگر می‌خواهید که قالی شما درست مثل روز اول نو و تمیز شود، پیشنهاد ما مراجعه به مراکز قالیشویی خواهد بود.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

چگونه فرش شکسته را درست کنیم

چگونه فرش شکسته را درست کنیم

فرش یکی از مهمترین المان‌ها در دکوراسیون خانه تمام ما ایرانی‌ها است. اغلب ما از فرش به‌عنوان کفپوش خانه‌ها استفاده

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر