نحوه صحیح تمیز کردن فرش با بخارشوی

راهنمای تمیز کردن فرش با بخارشوی

محتوای این مقاله به تشریح شیوه دقیق تمیز کردن فرش با بخارشوی اختصاص دارد. پس اگر از طرفداران این روش شستشوی فرش هستید؛ تا انتها با ما همراه باشید.

فرش کفپوش بسیار راحتی است که حس گرما به محیط می‌بخشد و از نظر ویژگی‌های فنی، قابل مقایسه با کفپوش‌های دیگر نیست. اما یک نکته منفی در مورد فرش و قالی وجود دارد و آن هم این است که فرش نسبتا سریع کثیف می‌شود و تمیز کردن موثر آن نیز بسیار دشوار است. شما نمی‌توانید فرش‌های خانه خود را با همان محلول تمیزکننده و با همان روشی که کاشی و سرامیک کف را می‌شویید تمیز کنید. برای حفظ کیفیت فرش و افزایش طول عمر آن، باید با احتیاط این کفپوش را تمیز کنید و به صورت دوره‌ای از خدمات ارزان ترین قالیشویی برای انجام این کار استفاده کنید.

اما گاهی حتی با نظافت مداوم و استفاده از روش‌های مختلف پیشگیرانه، نیاز به تمیزکاری عمقی فرش می‌باشد. بوهای مختلف، باکتری‌ها و لکه‌های سرسخت می‎توانند در اعماق الیاف فرش نفوذ کرده و موجب تغییرات ظاهری آن شوند. پیشرفته‌ترین روش تمیز کردن فرش استفاده از دستگاهی به نام بخارشوی است. با استفاده از این دستگاه، گاهی حتی بدون اتکا به مواد شیمیایی پاک‌کننده، می‌توانید فرش را کاملا تمیز کنید. ضمن اینکه بخارشوی‌ها همیشه از مقدار بهینه‌ای آب استفاده می‌کنند و موجب خیس و مرطوب شدن بیش از حد فرش نمی‌شوند. با ما همراه شوید تا به شما بگوییم که روش تمیز کردن فرش با بخارشوی چگونه است؟

 نحوه صحیح تمیز کردن فرش با بخارشوی

 نحوه صحیح تمیز کردن فرش با بخارشوی

با استفاده از ۴ مرحله ساده اما کاربردی زیر می‌توانید از دستگاه بخارشوی برای شستشوی فرش استفاده کنید:

  • مبلمان را از روی فرش بردارید

اولین کاری که باید برای تمیز کردن فرش با بخارشوی انجام دهید این است که تمام وسایل به خصوص مبلمان را از روی فرش بردارید تا بخار بتواند به طور موثر به همه جای فرش نفوذ کند. علاوه بر این، یکی از دلایل انجام این کار، اجازه دادن به فرش برای خشک شدن به شیوه طبیعی است. اگر مبل روی فرش باشد؛ روند خشک شدن کمی بیشتر طول می‌کشد.

  • روی فرش را جاروبرقی بکشید

کار بعدی که باید انجام دهید؛ جاروبرقی کشیدن است. انجام این مرحله بسیار ضروری است؛ زیرا تمیز کردن فرش جارو نشده با بخارشوی موجب می‌شود که کثیفی، گرد و غبار فرش و آشغال‌های ریز به الیاف فرش شما آسیب برسانند. قبل از شروع به تمیز کردن فرش با بخارشور باید روی آن کاملا تمیز و بدون آشغال باشد.

  •  از بالا به پایین فرش را با برس بخارشوی تمیز کنید

بعد از اینکه آب داخل مخزن دستگاه به جوش آمد؛ از بالای فرش به سمت پایین آن را با بخار تمیز کنید. ممکن است بسته به میزان کثیفی فرش مجبور شوید که مقداری شامپو یا ماده تمیزکننده به مخزن دستگاه اضافه کنید. اما اکثر دستگاه‌های مدرن قالیشویی و جدید، فقط با اتکا به قدرت بخار خود می‌توانند هر نوع آلودگی را از بین ببرند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مخزن‌شان را با آب پر کرده و شروع به تمیز کردن کنید.

ساده‌ترین و سریع‌ترین روش استفاده از بخارشوی، ایستادن و کشیدن برس آن روی الیاف فرش مانند جاروبرقی است. از قسمت‌های کثیف‌تر که دور از چشم هستند شروع کنید. چرا که ممکن است فرش شما به بخار آب و درجه‌ای که دستگاه روی آن تنظیم شده واکنش نشان داده و آسیب ببیند. البته این اتفاق به ندرت رخ می‌هد.

  • اجازه دهید فرش به طور طبیعی خشک شود

نکته مهم در مورد تمیز کردن فرش با بخارشور این است که این دستگاه از حداقل مقدار آب برای شستشو و ضدعفونی کردن فرش استفاده می‌کند. در نتیجه، قسمت‌های بالایی فرش شما ممکن است پس از اتمام کار، تقریبا خشک شده باشند. اما فریب این حالت را نخورید؛ چرا که این خشک شدن ظاهری است و فرش هنوز رطوبت پنهان دارد. حداقل اجاره دهید که قالی ۲۴ ساعت در معرض هوا باشد و خشک شود. به همین دلیل است که باید روزی را برای تمیز کردن فرش با بخارشوی انتخاب کنید که کسی خانه نیست.

بهترین راه برای خشک شدن فرش، ایجاد تهویه مناسب در خانه و اجتناب از گذاشتن وسایل روی آن است. اگر آلودگی روی فرش مرطوب بنشیند؛ تمیز کردن آن بسیار دشوار می‌شود.

برای تسریع در این فرآیند نیازی به روشن کردن پنکه، کولر و فن یا حتی استفاده از رطوبت‌گیر ندارید؛ فقط هوای تازه و زمان لازم است. تمام درب‌ها و پنجره‌ها را باز کنید و اجازه دهید هوای تازه در خانه جریان داشته باشد. اگر مجبور شدید که روی فرش تردد داشته باشید؛ از روکش‌های پلاستیکی یک بار مصرف مخصوص پا استفاده کنید.

چند نکته مهم در مورد تمیز کردن فرش با بخارشور

فرش را به آرامی تمیز کنید: بخارشوی از ترکیب آب و انرژی برای تولید بخاری با درجات مختلف استفاده می‌کند. بنابراین اگر دفعه اول‌تان است که از بخارشوی استفاده می‌کنید؛ آن را روی کمترین درجه ممکن تنظیم کنید و در استفاده از آن محتاط باشید. اگر نتیجه‌ای که می‌خواستید حاصل نشد؛ درجه دستگاه را بالاتر ببرید. از فشار بیش از حد برس روی فرش اجتناب کنید: هنگام حرکت دادن برس تمیزکننده دستگاه روی فرش، احتیاط کنید و از اعمال فشار بیش از اندازه اجتناب کنید.

راهنمای تمیز کردن فرش با بخارشوی

تا جای ممکن از مواد شوینده یا شامپو استفاده نکنید: اگر لکه‌ای روی فرش شما ایجاد شده که بسیار سرسخت است؛ بهتر است تمیز کردن آن را به متخصصین بهترین قالیشویی بسپارید. پرسنل قالیشویی‌ها از شوینده‌های خاصی استفاده می‌کنند که به الیاف فرش آسیب نمی‌رسانند. بهتر است در این شیوه شستشو، چیزی به غیر از بخار آب استفاده نکنید.

بیش از حد از این شیوه برای تمیز کردن فرش‌ها استفاده نکنید: هر دو یا سه سال یک بار از این شیوه برای تمیز کردن فرش‌های خانه خود استفاده کنید. به جای آن سعی کنید از کثیف شدن فرش با استفاده از روش‌هایی مانند پوشاندن آن با روفرشی استفاده کنید. همچنین جارو کردن مرتب فرش‌ها برای جلوگیری از کثیف شدن آنها بسیار ضروری است. ضمنا هر چه زودتر برای تمیز کردن لکه‌ها اقدام کنید؛ احتمالا نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

نکته آخر اینکه با کمی مراقبت بیشتر، انجام اقدامات پیشگیرانه و تمیز کردن منظم فرش با بخار، فرش‌های شما می‌توانند کیفیت و ظاهر اولیه خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر