راهنمای شستشوی فرش با وایتکس قالیشویی عابدینی

شستشوی فرش با وایتکس خوب است یا بد ؟!

برخلاف باور عموم، شستشوی فرش با وایتکس به همان سادگی که تصور می‌شود نیست و روش خاصی برای انجام این کار وجود دارد. در این مقاله این روش را به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

وقتی صحبت از شستشوی صحیح فرش و پاکیزگی عمقی می‌شود؛ باید این نکته را به یاد بیاورید که مایع سفیدکننده یا همان شوینده‌ای که ما آن را به نام وایتکس می‌شناسیم؛ فقط باید به عنوان آخرین راه حل استفاده شود. حتی وقتی فرش سفید است و لکه عمقی و پررنگی روی آن ایجاد شده است؛ بهتر است شستشوی فرش با وایتکس را در اولویت خود قرار ندهید. بسیاری از متخصصان معتقدند که فقط در شرایط بسیار خاص باید از وایتکس برای از بین بردن لکه های فرش استفاده کرد. در این مقاله اولا توضیح می‌دهیم که چطور باید از مایع سفیدکننده تحت شرایط خاص استفاده کرد و دوم دلیل منع مصرف وایتکس را از زبان متخصصان بهترین قالیشویی تهران بیان می‌کنیم.

آموزش روش شستشوی فرش با وایتکس

اولین نکته قبل از استفاده از این ماده این است که هرگز بر روی فرش‌های رنگی، به خصوص فرش‌های دستبافت که عموما الیاف‌شان با رنگ‌های طبیعی رنگرزی می‌شوند؛ نباید از سفیدکننده استفاده کنید. اما اگر روی فرش‌های سفیدتان لکه قوی ایجاد شده که با سایر روش‌ها پاک شدنی نیست؛ فقط مجاز هستید که سفیدکننده رقیق شده را روی قسمتی که باید تمیز شود بپاشید.

برای لکه‌بری از روی فرش‌های حساس، دستبافت و دارای الیاف طبیعی مانند ابریشم، روش‌های تخصصی دیگری وجود دارد که فقط در انحصار بهترین مراکز قالیشویی تهران است. استفاده از این تکنیک‌های آزمایش شده می‌تواند لکه‌ها را بدون ایجاد آسیب از بین ببرد.

 

مراحل شستن فرش با وایتکش

برای شستشوی فرش با وایتکس مراحل زیر را طی کنید:

  1. یک محلول حاوی سفیدکننده و آب آماده کنید. قبل از باز کردن درب قوطی وایتکس، لطفا از وسایل حفاظتی مانند دستکش لاستیکی، ماسک و عینک استفاده کنید تا از پوست دست، ریه و چشم‌های خود در برابر بخار متساعد شده از این شوینده قوی محافظت کنید. سفیدکننده یک ماده شیمیایی قوی است که ممکن است باعث آسیب پوستی و تنفسی شود. از نسبت مناسب برای ترکیب سفیدکننده و آب استفاده کنید. هرگز وایتکس خالی را روی لکه فرش نریزید. زیرا این کار فقط باعث بدتر شدن لکه می‌شود. به ازای هر یک فنجان سفیدکننده، از ۳.۵ لیتر آب استفاده کنید. سپس این مخلوط را در یک بطری اسپری بریزید. ضمن اینکه هرگز از این مایع همراه با سایر شوینده‌ها استفاده نکنید. چرا که این ترکیب ممکن است تولید یک نوع گاز فرار کرده که در پاره‌ای از مواقع حتی کشنده است.
  2. فرش را جاروبرقی بکشید تا هرگونه آلودگی سطحی از روی آن پاک شود. هرگونه کثیفی و مواد جامدی که در تار و پود فرش وجود داشته باشد؛ مانع از عملکرد صحیح وایتکس می‌شود. بنابراین حتما قبل از شروع فرآیند شستشوی فرش با وایتکس از جاروبرقی استفاده کنید.
  3. ترکیب آماده شده در مرحله اول را روی قسمتی از فرش که در معرض دید نیست تست کنید و اگر الیاف فرش به آن واکنش نشان نداد؛ اقدام به شستن فرش با وایتکس کنید.
  4. از محلول داخل بطری اسپری که با وایتکس و آب پر شده است برای مرطوب کردن فرش استفاده کنید. برای جلوگیری از ایجاد لکه بیشتر، بهتر است کل ناحیه‌ای که دچار لک شده است را به طور یکنواخت خیس کنید. زیرا سفید کننده رنگ فرش را کمی روشن‌تر می‌کند. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که وایتکس می‌تواند به پشت فرش آسیب برساند. بنابراین اجازه ندهید محلول اسپری شده زیاد روی الیاف قالی بماند. ۳۰ دقیقه برای رسیدن به حداکثر کارایی کافی است.
  5. آخرین مرحله این است که باقی مانده وایتکس را از روی فرش پاک کنید. برای انجام این کار از یک تکه دستمال کاغذی یا حوله پارچه‌ای تمیز استفاده کنید. این پارچه را روی محل خیس شده بگذارید و یک شی سنگین مانند کتاب را روی آن قرار دهید تا رطوبت اضافی فرش را جذب کند. از مالش دادن الیاف فرش در طول فرآیند خشک کردن خودداری کنید. چراکه ممکن است باقیمانده وایتکس به سایر مناطق فرش سرایت کند. فقط آن ناحیه خاص را پاک کنید و تا زمانی که تمام رطوبت قالی جذب نشده است؛ فرش را به حال خود رها نکنید.

بیشتر بخوانید : “نحوه تمیزکردن فرش و شستن قالی

بایدها و نبایدهای شستن فرش در منزل با وایتکس

  • جاروکشیدن مرحله بسیار مهمی است. چرا که وجود گرد و خاک اضافه در الیاف فرش ممکن است باعث تشدید لکه شود.
  • هرگز از سفیدکننده روی فرش‌های پشمی استفاده نکنید. از آنجایی که وایتکس رنگ فرش را کمی روشن می‌کند؛ باید فقط روی فرش‌های سفید یا تقریبا سفید که با الیاف مصنوعی بافته شده‌اند از این ترکیب استفاده شود.
  • هرگز وایتکس را بدون مخلوط کردن با آب، مستقیما روی فرش نریزید. در غیر این صورت باید به دنبال روشی برای از بین بردن لکه وایتکس روی فرش باشید. همانطور که گفتیم، نسبت مناسب باید حاوی یک فنجان سفیدکننده با ۳.۵ لیتر آب باشد. بعد از تهیه این ترکیب باید محلول را تا جای ممکن به آرامی روی قسمتی از فرش که باید تمیز شود اسپری کنید.
  • لکه‌ها را به محض ایجاد شدن، از روی فرش پاک کنید. هر چه لکه بیشتر روی فرش بماند؛ تمیز کردن آن دشوارتر می‌شود. لکه‌ها معمولا پس از خشک و سفت شدن دائمی می‌شوند. علاوه بر این برخی از لکه‌ها اسیدی هستند و ماندن آنها روی فرش باعث فرسایش الیاف آن می‌شود.

بایدها و نبایدهای شستن فرش در منزل با وایتکس

آیا اصولا شستشوی فرش با وایتکس کار خوبی است؟

اگر این سوال را از متخصصان قالیشویی بپرسید؛ حتما به شما توصیه می‌کنند که هرگز از سفیدکننده روی فرش استفاده نکنید. زیرا این شوینده بسیار غلیظ و قوی است و ممکن است برای الیاف فرش مضر باشد. ضمن اینکه عموما وایتکس، علی‎رغم باور عموم افراد، یک پاک‌کننده عالی نیست و می‌تواند به پود و زیره فرش آسیب برساند. اما اگر تمام روش‌های خانگی ممکن برای شستشوی فرش را امتحان کرده‌اید ولی جواب نگرفته‌اید؛ وایتکس می‌تواند آخرین گزینه باشد.

با این وجود چطور می‌توانیم فرش‌های روشن خود را تمیز کرده و به شرایط اولیه بازگردانیم؟

شیوه تمیز کردن فرش‌های سفید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. اولین نکته، نوع بافت فرش است. آن روشی که برای شستشوی فرش‌های ماشینی کاربرد دارد؛ ممکن است برای فرش‌های دستبافت مضر باشد. نکته بعدی جنس الیاف فرش است. فرش‌های بافته شده از الیاف طبیعی، باید متفاوت از فرش‌های نایلونی و بافته شده از الیاف مصنوعی شسته شوند. بنابراین بهترین اقدامی که می‌توان برای شستشوی فرش‌های سفید و ارزشمند خود انجام دهید؛ سپردن این وظیفه خطیر به متخصصانی است که سال‌ها در این زمینه تجربه دارند. برای اطلاع از قیمت قالیشویی در سال ۱۴۰۱ و همچنین نحوه ثبت سفارش قالیشویی آنلاین می توانید با ما در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر