شستن فرش آشپزخانه و اصول تمیز کردن آن

شستن فرش آشپزخانه و اصول تمیز کردن آن

شستن فرش آشپزخانه قاعده و اصولی دارد که در ادامه این مقاله از بلاگ قالیشویی عابدینی بهترین و ارزان ترین قالیشویی تهران به آنها اشاره می‌کنیم. ضمن اینکه روشی را به شما آموزش می‌دهیم که به کمک آن می‌توانید لکه‌های ایجاد شده روی فرش را تمیز کنید.

اهمیت شستن فرش آشپرخانه

کلیه ابزار و وسایلی که در آشپرخانه وجود دارند در طول روز بارها در معرض تماس با مواد غذایی چرب و شیرین هستند. بنابراین زود به زود کثیف شدن آنها امری بسیار طبیعی است. فرش به دلیل اینکه روی زمین پهن می‌شود؛ بیش از سایر وسایل آشپزخانه در معرض آلودگی‌های مختلف است. چربی غذا، دود ناشی از پخت و پز و ریختن مواد غذایی روی فرش از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که شستشوی فرش آشپزخانه را اجتناب‌ناپذیر می‌کنند.

آموزش شستن فرش آشپزخانه در منزل

با وجود اینکه اکثر افراد تصور می‌کنند که شستن فرش آشپزخانه دقیقا مانند شستن سایر فرش‌های خانه است؛ اما برای شستشوی اصولی قالی‌های آشپزخانه، دقیقا مانند روش شستشوی فرش در قالیشویی باید به نکات مهمی توجه کنید. مجموعه عابدینی که به عنوان معتبرترین و ارزان ترین قالیشویی تهران شناخته می‌شود در این مقاله قصد دارد تا نکاتی را به شما آموزش دهد که شستن فرش در منزل را راحت می‌کنند.

جهت دریافت خدمات قالیشویی در تهران و کرج در زمینه شستشوی فرش، مبل شویی، رفوگری فرش، شیرازه دوزی، لکه برداری و ترمیم فرش می توانید از طریق صفحه ثبت سفارش قالیشویی آنلاین در وب سایت عابدینی سفارش خود را ثبت و در اسرع وقت بهترین خدمات را دریافت کنید.

آموزش شستشوی فرش آشپزخانه

همانطور که گفتیم، آشپزخانه محلی است که میزان آلودگی و حتی شانس کثیف شدن وسایل در آن بیش از سایر بخش‌های خانه است. به همین خاطر فرشی که به عنوان پوشش کف در آشپزخانه پهن می‌شود ممکن است در طول سال بارها در معرض لکه شدن و آلودگی قرار بگیرد.

استانداردترین و راحت‌ترین روشی که می‌توانید برای تمیز کردن این لکه‌ها از آن استفاده کنید؛ تماس با یک قالیشویی حرفه‌ای و استفاده از خدمات آنهاست. با این وجود گاهی به دلایل مختلف برای ما دسترسی به چنین مراکز معتبری امکان‌پذیر نیست. در این شرایط توصیه ما این است که حدالمقدور از روشی استفاده کنید که آسیبی به فرش وارد نمی‌کند. می‌پرسید چه روشی؟ روش بی‌خطری که مدنظر ماست حامل مراحل زیر است:

ابتدا فرش را جارو کنید و اگر برای‌تان امکان‌پذیر است آن را روی طناب آویزان کرده و با استفاده از ضربه‌های آرام، گرد و خاک عمیق آن را بیرون بکشید. هرگز بدون گردگیری فرش را نشویید. چرا که اینکار موجب عمیق‌تر شدن خاک و تشکیل یک لایه گل مانند روی پود فرش شده و کم کم موجب پوسیدگی الیاف فرش می‌شود.

بیشتر بدانید : “سفید کردن ریشه فرش در منزل و قالیشویی” 

اهمیت انتخاب ماده شوینده فرش

در انتخاب ماده شوینده دقت کنید. بهترین ماده برای شستن فرش آشپزخانه شوینده‌ای است که نه اسیدی باشد نه قلیایی. در واقع خنثی بودن شوینده هم از پوسیدگی تدریجی فرش جلوگیری می‌کند و هم اثر خوبی روی لکه‌های به جا مانده از باقی‌مانده غذاها دارد. قبل از استفاده از شوینده انتخاب شده، مقداری از آن را روی گوشه فرش تست کنید تا از واکنش نشان ندادن الیاف و رنگ فرش به ترکیبات شوینده مطمئن شوید. به خصوص اگر تا کنون فرش را نشسته‌اید.

حال نوبت آن است که فرش را با آب ولرم خیس کرده و شستشو را آغاز کنید. برای اینکار از فرچه نرم یا اسفنج استفاده کنید. اگر فرش لکه قدیمی و کهنه نداشته باشد؛ مطمئن باشید که با فشار ملایم دست نیز پاکیزگی عمیق حاصل می‌شود. اما اگر مدت زیادی است که از عمر لکه‌های ایجاد شده می‌گذرد؛ شاید لازم شود چند بار مرحله شستشو را تکرار کنید.

بعد از اینکه مطمئن شدید تمام آلودگی‌ها پاک شده‌اند؛ وقت آبکشی است. مرحله آبکشی اهمیت زیادی دارد. چرا که شوینده‌ای که در مرحله قبل استفاده کرده‌اید قطعا تا عمق فرش نفوذ کرده است. بنابراین برای خارج کردن آن باید مرحله آبکشی را با دقت بیشتری انجام دهید. حتی شاید لازم باشد چند بار فرش را آبکشی کنید.

در مرحله بعدی باید رطوبت اضافه باقی مانده در فرش را با استفاده از پارو یا تی از آن خارج کنید. برای اینکار نیازی نیست که از فشار بیش از حد استفاده کنید. کافیست که پارو را چند بار در جهت خواب فرش روی آن بکشید تا آب اضافه خارج شود.

اگر به نور خورشید دسترسی دارید؛ فرش را در معرض آن به صورت افقی و روی یک سطح شیب‌دار پهن کرده و خشک کنید. اما اگر دسترسی به نور خورشید ندارید؛ بهتر است زمان بیشتری را برای خشک کردن فرش در نظر بگیرید.

شستشوی فرش آشپزخانه در ارزان ترین قالیشویی تهران

چند نکته مهم در شستشوی فرش ها

شستن فرش آشپزخانه به همین سادگی که فکر می‌کنید نیست. بلکه قوانین و اصولی دارد که به چند مورد آنها در ادامه اشاره می‌کنیم:

  • هرگز برای خشک کردن فرش از روش‌های سنتی مانند آویزان کردن آن از لبه پشت‌بام استفاده نکنید. این کار موجب می‌شود که زردآب باقی مانده در بافت فرش به سمت ریشه‌ها حرکت کرده و موجب تغییر رنگ آنها شود. علاوه بر این کششی که بر اثر جاذبه زمین ایجاد می‌شود ممکن است موجب تغییر ابعاد در فرش شود.
  • حرارت مستقیم مانند گرمای رادیاتور و بخاری به شدت برای فرش مضر است. بنابراین هرگز از این شیوه‌ها برای خشک کردن فرش آشپزخانه استفاده نکنید. خشک‌کن‌های صنعتی که در قالیشویی‌ها از آنها استفاده می‌شوند بهترین وسیله برای خشک کردن فرش هستند. این تجهیزات پیشرفته با گرم کردن هوا و ایجاد حرارت غیر مستقیم فرش را خشک می‌کنند و هیچ ضرری برای الیاف قالی ندارند.
  • نور مستقیم و شدید خورشید نیز برای فرش مضر است. بنابراین اگر در فصل تابستان اقدام به شستن فرش آشپزخانه کرده‌اید و یا در مناطق کویری با نور مستقیم خورشید زندگی می‌کنید؛ سعی کنید ساعاتی از روز را برای خشک کردن فرش انتخاب کنید که نور خورشید مستقیم و شدید نیست. شستن فرش آشپزخانه در اوایل فصول بهار و پاییز برای ساکنین این مناطق توصیه می‌شود.
  • بعد از اتمام مراحل شستشو، با تصور اینکه ریشه‌ها تمیزتر شوند؛ روی آنها آب نگیرید. این کار بیشتر موجب زرد شدن ریشه‌ها می‌شود.

یک روش عالی برای تمیز کردن لکه از روی فرش آشپزخانه

ریختن مواد غذایی مانند چای اصلی‌ترین عامل لکه شدن فرش هستند. با این وجود اگر همان لحظه که لکه روی فرش ایجاد می‌شود؛ اقدام به تمیز کردن آن کنید؛ می‌توانید از ماندگاری آثار لکه روی فرش جلوگیری کنید. برای این کار یک روش استاندارد و ساده وجود دارد که در ادامه آن را توضیح می‌دهیم:

  • ابتدا باقی مانده غذا یا تفاله چای ریخته شده روی فرش را با یک قاشق به آرامی بردارید.
  • درون یک ظرف مقداری آب ولرم بریزید.
  • آب را با مقدار کمی پودر ماشین لباسشویی ترکیب کنید تا کف کند.
  • با یک اسفنج کف تولید شده را روی لکه بمالید و اجازه دهید چند دقیقه لکه با کف در تماس باشد. فقط فراموش نکنید که فشار بیش از حد اسفنج روی فرش به معنی تمیزی بیشتر نیست. اینکار فقط موجب عمیق‌تر شدن لکه می‌شود.
  • بعد از گذشت چند دقیقه کف را با استفاده از یک اسفنج تمیز دیگر پاک کنید.
  • اگر لکه باقی‌مانده بود؛ این مراحل را ۲ تا ۳ بار دیگر تکرار کنید.
  • تا زمانی که الیاف فرش خیس است روی آن راه نروید.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر