فرش کرمی و روشن

روش‌ شستن فرش کرمی و روشن

رنگ‌های خنثی، بژ و خاکستری روشن از جمله رنگ‌های بسیار محبوب در بین افرادی هستند که قصد خرید فرش دارند. این رنگ‌ها با اکثر وسایل به سادگی هماهنگ می‌شوند و می‌توانند گرمای خانه را افزایش دهند. اما اگر انتخاب شما فرش‌های رنگ روشن است باید بدانید که فرآیند تمیز کردن این فرش‌ها باید به طور صحیح و مرتب انجام شود. تمیز نگه داشتن و شستشوی فرش های رنگ روشن مانند فرش‌های کرمی باعث می‌شود که همیشه خانه تمیز و مرتب به نظر برسد. اگر در خانه فرش رنگ روشنی دارید و برای شستشوی آن به دنبال یک روش ساده و کم خطر می‌گردید؛ ادامه این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله چند نکته مهم وجود دارد که ممکن است در این مسیر به شما کمک کند.

چگونه فرش‌های رنگ روشن خود را تمیز نگه داریم؟

با استفاده از چند راه حل زیر می‌توانید از کثیف شدن زودتر از موعد فرش‌های رنگ روشن جلوگیری کنید.

هرگز اجازه ندهید کسی با کفش یا جوراب خیس وارد خانه شود

به هنگام ورود به خانه عادت کنید کفش‌های خود را در بیاورید و به فرزندان خود نیز این نکته را یادآوری کنید. اگر روزهای بارانی کفشی پوشیده‌اید که موجب خیس شدن جوراب‌تان شده؛ همان جلوی درب همراه با کفش، جوراب‌هایتان را نیز در بیاورید و کف پاها را با یک حوله تمیز یا روی پادری خشک کنید. این کار از ورود گل و لای، ماسه، خاک و انواع باکتری‌ها و میکروب‌های بیرون به داخل خانه و نشستن آنها روی فرش جلوگیری می‌کند. اگر میهمانان شما هنگام ورود ببینند که کفش‌هایتان را درآورده‌اید؛ آنها نیز بدون کفش وارد می‌شوند. می‌توانید چند دمپایی روفرشی برای مهمانان تهیه کرده و از آنها بخواهید که با این دمپایی‌ها روی فرش تردد داشته باشند. کفش درآوردن نیاز شما به شستشوی فرش ها را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه فرش نسبت به دمپایی یا پاهای برهنه، آج محکم‌تری داشته و با فشار مضاعف باعث ساییدگی و پارگی بیشتر فرش می‌شود.

روی فرش‌ها را به صورت منظم جاروبرقی بکشید

جارو کشیدن منظم یک راه ساده و موثر برای تمیزتر نگه داشتن فرش‌های رنگ روشن برای مدت طولانی‌تر است. هرچه تردد روی قالی بیشتر باشد؛ باید بیشتر جاروبرقی بکشید. این کار باعث می‌شود که نیازتان به پیدا کردن نحوه ی شستن فرش خیلی کثیف کاهش پیدا کند. اگر حدودا سه بار در هفته فرش‌های خانه خود را جاروبرقی بکشید؛ کثیفی‌های سطحی در آنها فرو نمی‌روند و این عامل از تغییر رنگ جلوگیری می‌کند. در مورد فرش‌های رنگ روشن‌تر، این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فیلترها و کیسه جاروبرقی را زود به زود تعویض کنید

این کار باید به طور مرتب انجام شود تا قدرت مکش جاروبرقی کم نشود. اگر فیلتر دستگاه را هر چند وقت یک بار تعویض نکنید یا با کیسه پر روی فرش را جارو بکشید؛ جاروبرقی نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد و ممکن است انرژی زیادی مصرف کند یا به موتورش آسیب وارد شود. اگر در خانه حیوان خانگی نگه می‎دارید؛ باید فیلتر دستگاه را مرتبا عوض کنید. حیوانات ضایعات زیادی از خود تولید می‌کنند که ممکن است زودتر موجب مسدود شدن فیلتر جاروبرقی شوند.

فورا لکه‌های ایجاد شده را تمیز کنید

به محض اینکه لکه‌ای روی فرش ایجاد شد؛ آن را با استفاده از روش مناسب برطرف کنید. زیرا هر چه مدت بیشتری لکه روی بافت قالی بماند؛ پاک کردن آن بیشتر طول می‌کشد و نیاز به شوینده قوی‌تری دارد. به عنوان مثال برخی از وب‌سایت‌ها شستن فرش با نمک را برای رفع این لکه‌ها پیشنهاد می‌کنند. این در حالی است که نمک قدرت سایندگی بالایی دارد و این قابلیت ممکن است منجر به تغییر رنگ و ایجاد آسیب دائمی شود. با پاک کردن به موقع لکه‌ها با شوینده ملایم، احتمال کم رنگ شدن الیاف فرش به شدت کم می‌شود. ابتدا اگر لکه مرطوب است؛ رطوبت آن را با استفاده از دستمال کاغذی یا یک تکه پارچه پنبه‌ای تمیز، خشک کنید. سپس شوینده‌ای که مخصوص لکه‌بری است را روی قسمت کوچکی از فرش تست کرده و اگر واکنش منفی ندید آن را مستقیما روی لکه اعمال کنید. اگر لکه با استفاده از این روش‌ها از بین نمی‌رود؛ می‌توانید با یک قالیشویی حرفه‌ای  و تخصص تماس بگیرید و از آنها بخواهید در فرآیند شستشوی فرش به شما کمک کنند.

فرش‌ها را به موقع بشویید

همه فرش‌ها فارغ از جنس الیاف و نوع بافت‌شان، دو بار در سال نیاز به شستشوی حرفه‌ای دارند؛ حتی اگر لکه‌ای روی آنها ایجاد نشده باشد. انجام این کار به افزایش طول عمر فرش‌ها کمک می‌کند و آنها را درخشان‌تر نگه می‌دارد. به عنوان یک متخصص در زمینه شستشوی فرش و ارائه خدمات قالیشویی توصیه می‌کنیم که بار اول این کار را با استفاده از یکی از روش‌هایی که در ادامه توضیح می‌دهیم در خانه انجام دهید و بار دوم حتما از خدمات تخصصی قالیشویی‌ها استفاده کنید.

شستشوی فرش رنگ روشن با آمونیاک

آمونیاک یکی از مفیدترین و همه کاره‌ترین پاک‌کننده‌های خانگی است. با این حال این ماده بسیار قلیایی است و به همین خاطر باید مراقب نحوه و زمان استفاده از آن باشید. به عنوان مثال آمونیاک را باید فقط روی فرش‌های بافته شده از الیاف طبیعی استفاده کنید. محلول تهیه شده از آمونیاک روی لکه‌های ناشی از ریختن چربی غذا، سس مایونز، جوهر و ادرار حیوانات خانگی بسیار عالی عمل می‌کند. برای تهیه این محلول کافیست که ۱ قاشق چای‌خوری پودر آمونیاک را با ۱ فنجان آب مخلوط کنید. این محلول را روی فرش اسپری کنید و بگذارید یک الی دو دقیقه بماند. سپس فرش را با استفاده از یک پارچه یا حوله کاغذی سفید خشک کنید.

شستشوی فرش رنگ روشن با جوش شیرین

با گذشت زمان فرش‌های رنگ روشن هم کثیف می‌شوند و هم بوی بدی می‌گیرند. جوش شیرین پودری است که در بیرون کشیدن این بو از الیاف فرش بسیار عالی عمل می‌کند. برای شستشوی فرش و از بین بردن بوی بد آن، مقداری جوش شیرین را روی فرش بپاشید. بسته به فرصتی که در اختیار دارید بین ۶۰ دقیقه تا ۲۴ ساعت اجازه دهید جوش شیرین روی فرش بماند. سپس سرکه رقیق شده با آب را روی آن اسپری کرده و با یک تکه پارچه اقدام به تمیز کردن فرش کنید. بعد از اینکه الیاف فرش کاملا خشک شد روی آن را جاروبرقی بکشید. هر چه جوش شیرین بیشتر روی فرش بماند بوی بیشتری را جذب می‌کند.

شستشوی فرش رنگ روشن با مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی شفاف در از بین بردن آلودگی از روی فرش‌های رنگ روشن بسیار موثر است. ترفند استفاده از این ماده این است که زیاد از آن استفاده نکنید. فقط ۲ یا ۳ قطره مایع ظرفشویی را با ۱ فنجان آب گرم مخلوط کنید. استفاده بیش از حد از این ماده شوینده می‌تواند فرش را چسبناک کرده و بیشتر باعث شود که کثیفی و گرد و غبار روی فرش بنشیند. یک حوله سفید یا حوله کاغذی را به محلول آغشته کنید و به آرامی فرش را با آن تمیز کنید. بعد از تمیز کردن هر قسمت و مشاهده تغییرات ظاهری، مجددا با یک حوله خشک فرش را تمیز کنید تا بقایای کف از بین برود. این ماده شوینده روی لکه‌هایی که حلال‌شان آب است بهترین تاثیر را دارد. این تاثیر در حدی است که در برخی از منابع از مایع ظرفشویی به عنوان بهترین لکه بر فرش و مبل یاد شده است. فقط باید مطمئن شوید که از محصولی استفاده می‌کنید که رایحه ندارد؛ شفاف است و فاقد اثر سفیدکنندگی است.

شستشوی فرش رنگ روشن با شیشه پاک کن

با مخلوط کردن مقداری محلول شیشه پاک کن و آب به نسبت مساوی می‌توانید یک شوینده خانگی کاملا بی‌ضرر برای شستشوی فرش های رنگ روشن درست کنید. این ترکیب برای اکثر فرش‌ها شوینده‌‌ای ساده، ارزان و ایمن است و ضرری ندارد. کافیست مقداری از آن را روی فرش اسپری کرده و یا بمالید و سپس آن را با یک حوله سفید یا حوله کاغذی تمیز کنید. تا وقتی فرش خشک نشده اصلا روی آن راه نروید.

شستشوی فرش رنگ روشن با سرکه

سرکه بو را از بین می‌برد و می‌تواند بسیاری از لکه‌های ناشی از ریختن مواد غذایی را از روی الیاف فرش تمیز کند. برای شستشوی فرش و از بین بردن بوی بد آن، به مقدار مساوی سرکه و آب را مخلوط کنید. سپس محلول به دست آمده را روی فرش اسپری کنید. اگر می‌خواهید بیشتر بوی فرش از بین برود؛ بگذارید این ترکیب مدت زمان بیشتری روی فرش بماند و اصلا آن را خشک نکنید. اما اگر از بوی سرکه بدتان می‌آید. بعد از چند دقیقه با استفاده از یک پارچه تمیز محلول را روی الیاف بمالید تا هم فرش را تمیز کرده و هم جذب شود. با استفاده از این روش خانه شما برای مدتی بوی سرکه می‌گیرد؛ اما این بو به سرعت از بین می‌رود. حتما از سرکه سفید استفاده کنید؛ زیرا سرکه قرمز از خود لکه رنگی روی فرش به جا می‌گذارد.

اگر هیچ کدام از روش‌های بالا باب میل‌تان نبود و می‌خواستید با یک روش ایمن‌تر فرش‌های رنگ روشن خود را بشویید؛ حتما با کارشناسان ما در قالیشویی عابدینی تماس بگیرید تا هم از قیمت شستن فرش در سال ۱۴۰۲ مطلع شوید و هم ثبت سفارش کنید.

 

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر