هزینه شسستشوی فرش

هزینه ی شستشوی فرش در عید ۱۴۰۲

در این مقاله ضمن ارائه جدول هزینه ی شستشوی فرش در عید ۱۴۰۲ در مورد چند نکته حیاتی و مهمی که باید در زمان انتخاب قالیشویی مد نظر قرار دهید صحبت کرده‌ایم.

 

خانه تکانی و زدودن گرد و خاک از محیط زندگی، یکی از رسوم قدیمی و بسیار خاص فرهنگ ایرانی است. با این کار ما آماده پذیرش بهار و تولدی دوباره خواهیم شد. در روند خانه تکانی تقریبا همه جای خانه تمیز و عاری از هرگونه گرد و خاک و آلودگی می‌‌شود. اما از آنجایی که فرش یکی از اصلی‌ترین وسایل در خانه ما ایرانی‌هاست؛ در طول خانه تکانی بیش از هر چیز به نظافت آن اهمیت می‌دهیم. بسیاری از خانواده‌هایی که از فرش به عنوان کفپوش خانه خود استفاده می‌کنند؛ حداقل یک بار در سال، آن هم در اواخر اسفند و با نزدیک شدن به ایام عید آن را می‌شویند.

در گذشته در اکثر خانه‌ها وظیفه شستشوی فرش بر عهده اعضای خانواده بود. آنها بعد از زدودن گرد و خاک از لابه‌لای الیاف فرش به کمک روش‌هایی مانند آویزان کردن و ضربه زدن به پشت فرش، آن را کف حیاط یا پشت بام پهن کرده و با آب و هر نوع شوینده‌ای که در دسترس داشتند اقدام به شستشو می‌کردند. این در حالی است که فرش نوعی کفپوش بافتی است که الیاف آن ممکن است به عوامل مختلفی حساسیت داشته باشد و واکنش منفی از خود نشان دهد. به همین خاطر برای شستشوی فرش های ارزشمند و دستبافت بهترین و مطمئن‌ترین روش استفاده از خدمات یک قالیشویی تمام اتوماتیک در نزدیکی محل زندگی‌تان است.

چرا باید برای شستشوی فرش با قالیشویی تماس بگیریم؟

روندی که در گذشته اکثر ما برای شستشوی فرش‌های خانه از آن استفاده می‌کردیم؛ یک باور غلط در ذهن‌مان ایجاد کرده که شستن فرش و قالی زیاد کار سختی نیست و در خانه و به روش‌های دستی قابل انجام است. این در حالی است که شستشوی فرش پیش نیازهای متعددی دارد و روش صحیح انجام آن باید بعد از بررسی چند عامل مهم انتخاب شود. به عنوان مثال فرش‌هایی که از الیاف طبیعی بافته شده‌اند نسبت به فرش‌های نخ مصنوعی، حتی نسبت به آب و درجه حرارت آن نیز حساسیت‌های متفاوتی دارند. علاوه بر این محلول شوینده‌ای که برای تمیز کردن این دو نوع فرش استفاده می‌شود نیز کاملا متفاوت است. وضعیت سلامت فرش، جنس رنگ، نوع بافت و میزان نو و کهنه بودن فرش نیز از دیگر عواملی هستند که متخصصان یک قالیشویی تمام اتوماتیک بعد از بررسی آنها تعیین می‌کنند که فرش را باید به چه صورت و با چه شوینده‌ای بشویند.

در این مراکز بر خلاف روش‌های خانگی، بیشتر فرش‌ها به کمک تجهیزات تخصصی و ماشین‌آلاتی که برای شستشو فرش طراحی شده‌اند شسته می‌شوند و فقط در شرایط خاص از روش‌های دستی و سنتی بی‌خطر استفاده می‌شود. این تجهیزات مهندسی شده، مجهز به مکانیزم دقیقی هستند که هم باعث تمیزی صد در صدی الیاف فرش شده و هم از آسیب دیدن بافت آن جلوگیری می‌‌کنند. متاسفانه بیشتر روش‌های قدیمی و دستی که برای شستن فرش‌ها در خانه استفاده می‌شوند آسیب‌زننده هستند و ممکن است حتی با یک بار استفاده از آنها، مشکلاتی مانند در هم آمیختن رنگ‌ها، کم رنگ شدن فرش، شل شدن بافت و حتی پارگی و ساییدگی ایجاد شود. بنابراین برای اینکه بتوان از ضررهای مالی این کار جلوگیری کرد؛ هیچ راهی بهتر از تماس با یک مرکز قالیشویی تمام اتوماتیک برای شستشوی فرش‌ها و آماده شدن برای عید سال ۱۴۰۲ نیست.

هزینه ی شستشوی فرش در عید ۱۴۰۲ چقدر است؟

همانطور که قطعا می‌دانید؛ نرخ رسمی خدمات مراکز قالیشویی هر ساله توسط اتحادیه قالیشویی تعیین می‌شود. به همین خاطر تمامی مراکز قالیشویی که مجوز رسمی دارند و زیر نظر اتحادیه این صنف فعالیت می‌کنند؛ باید از این تعرفه‌ها پیروی کرده و تخطی از آنها نوعی تخلف صنفی محسوب می‌شود. اما از آنجایی که این نرخ‌ها اواسط سال تعیین می‌شود؛ هزینه ی شستشوی فرش در عید ۱۴۰۲ در واقع به نرخ سال قبل محاسبه خواهد شد.

طبق جدولی که در وب‌سایت رسمی اتحادیه وجود دارد؛ هزینه شستشوی فرش تابعی از دو فاکتور مهم نوع شستشو و بافت و جنس فرش است. بنابراین برای اینکه مطمئن شوید هزینه اعلامی به شما منصفانه است؛ می‌توانید سری به این وب‌سایت بزنید یا به جدول زیر که خلاصه‌ای از لیست نرخ اتحادیه است نگاهی بیندازید.

خدمات قالیشویی

نرخ خدمات به ریال

نرخ عادی

(شستشوی معمولی)

نرخ کامل

(شستشوی درجه یک)

شستشوی انواع فرش ماشینی تراکم ۲۴۰۰ به بالا، فرش‌های مدرن (فانتزی) و گل ابریشم بر اساس هر متر مربع

۳۰۰۰۰۰

شستشوی فرش ماشینی معمولی بر اساس هر متر مربع

۱۴۳۰۰۰

۲۲۲۰۰۰

شستشوی فرش دستباف معمولی بر اساس هر متر مربع

۲۰۵۰۰۰

۳۸۰۰۰۰

شستشوی فرش دستباف روشن اعلاء، کاشان و اردکان بر اساس هر متر مربع

۲۵۷۰۰۰

۵۴۰۰۰۰

شستشوی فرش گل ابریشم بر اساس هر متر مربع

۱۰۰۰۰۰۰

شستشوی انواع موکت معمولی بر اساس هر متر مربع

۵۵۰۰۰

۸۴۰۰۰

شستشوی انواع موکت پرزدار و گل برجسته بر اساس هر متر مربع

۸۹۰۰۰

۱۱۶۰۰۰

اجرت شستشوی فرش کهنه و عتیقه و تمام ابریشم تبریز و اصفهان، فرش‌های صادراتی، رنگ‌برداری و لکه‌بری از انواع فرش ماشینی، دستباف و موکت، دارکشی، پرداخت، رفو و سایر خدمات

بر اساس توافق طرفین

در این جدول هزینه ایاب و ذهاب در سراسر تهران برای هر تخته فرش برای یک آدرس نیز ۴۷۰۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده است. بر اساس این لیست می‌توانید تا حدود زیادی تخمین بزنید که استفاده از خدمات قالیشویی برای نظافت منزل‌تان و مهیا شدن برای تحویل سال ۱۴۰۲ چقدر هزینه روی دست‌تان می‌گذارد. اما مطمئن باشید که هر چقدر هزینه ی شستشوی فرش در عید ۱۴۰۲ بپردازید به همان میزان می‌توانید از مزایای این سرویس بهره‌مند شده و ریسک آسیب دیدن فرش‌های خود را کاهش دهید.

از آنجایی که فرش یکی از کالاهای صادراتی مهم در کشورمان قلمداد می‌شود؛ افزایش نرخ ارز و حجم صادرات آن این روزها باعث روند صعودی قیمت این کالا شده است. از این رو اگر فرش‌های خانه‌تان در اثر شستشوی اشتباه دچار مشکل شده و دیگر قابل استفاده نباشند؛ هزینه زیادی روی دست شما می‌ماند و باید فرش جدید بخرید. بنابراین در زمان انتخاب قالیشویی اصلا به هزینه‌ای که قرار است برای شستشوی فرش پرداخت کنید فکر نکنید و بیشتر به فکر این باشید که با انتخاب بهترین قالیشویی در اطراف محل زندگی خود، از اتفاقات ناخوشایند و هزینه‌بر جلوگیری کنید.

چه نکاتی را باید قبل از سپردن فرش به قالیشویی در نظر بگیریم؟

نکاتی که باید در زمان سپردن فرش برای شستشو به قالیشویی در نظر بگیرید بیشتر مربوط به انتخاب شرکت است. در حال حاضر و با توجه به گستردگی شهرهای بزرگی مانند تهران، واحدهای صنفی متعددی در این شهرها تحت عنوان کارخانه قالیشویی در حال فعالیت هستند. این تنوع باعث می‌شود که انتخاب یکی از این شرکت‌ها برای مشتریان با چالش مواجه شود. اما اگر به نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم توجه کنید؛ می‌توانید این چالش را کم‌رنگ‌تر کرده و با خیال راحت‌تر بابت کیفیت خدمات و هزینه ی شستشوی فرش در عید ۱۴۰۲ سفارش خود را ثبت کنید.

استعلام مجوز قالیشویی

در وب‌سایت اصلی اتحادیه، بخشی وجود دارد که مشتریان می‌توانند به وسیله آن، از مجوزدار بودن قالیشویی که انتخاب کرده‌اند اطمینان خاطر کسب کنند. بنابراین اگر اسم قالیشویی که برای استفاده از سرویس‌هایی مانند شستشوی فرش و مبل شویی به شما پیشنهاد شده است را تا کنون نشنیده‌اید؛ حتما به وب‌سایت مذکور مراجعه کرده و از قسمت مربوطه، مجوز شرکت را استعلام کنید.

تجهیزات قالیشویی

همانطور که اشاره شد؛ یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار بر روی کیفیت شستشوی فرش‌ها و جلوگیری از آسیب دیدن آنها، مجهز بودن قالیشویی به تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته است. این تجهیزات بر اساس جدیدترین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده و درصد خطا در آنها به شدت پایین است. بنابراین شستشوی فرش با آنها نسبت به روش‌های سنتی خطر کمتری دارد. به عنوان مثال در اکثر قالیشویی‌های تمام اتوماتیک، دستگاهی به نام خشک‌کن وجود دارد که از آن به جای نور خورشید برای خشک کردن فرش‌ها در بازه زمانی کوتاه‌تر و به روشی کم‌خطرتر استفاده می‌شود.

رضایت مشتریان

خوشبختانه با وجود دسترسی گسترده به شبکه اینترنت، این روزها اکثر کارها بسیار ساده‌تر شده است. خواندن نظرات مشتریان در مورد یک کالا یا خدمت خاص، یکی از مفیدترین پیامدهای ورود اینترنت به زندگی ماست. شما می‌توانید با مراجعه به فرم‌ها یا همان انجمن‌های گفتگو یا وب‌سایت قالیشویی‌ها، نظر مشتریانی که قبلا از سرویس مورد نظر شما استفاده کرده‌اند را جویا شوید و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنید.

تحویل به موقع

با نزدیک شدن به ایام عید و افزایش تقاضا ممکن است سرویس دهی قالیشویی در بهمن و اسفند در برخی از شرکت‌ها با اختلال مواجه شود. البته تجهیزات پیشرفته می‌تواند اینجا نیز به داد شرکت‌ها برسد و از بروز مشکلاتی مانند عدم تحویل به موقع سفارشات پیشگیری کند. برخی از دستگاه‌های قالیشویی جدید قادرند که در عرض ۵ دقیقه یک فرش ۹ متری را بشویند. بنابراین شرکت‌هایی که به این تجهیزات دسترسی دارند می‌توانند سرعت سرویس‌دهی خود را افزایش دهند.

همانطور که مشاهده می‌کنید؛ آماده شدن برای تحویل سال فقط منوط به استعلام هزینه ی شستشوی فرش در عید ۱۴۰۲ نمی‌شود. بلکه باید به نکات بسیار مهمی توجه کنید که تک تک آنها روی تجربه شما در استفاده از این خدمات تاثیرگذار هستند.

اشتراک گذاری مطلب در

مطالب و مقالات مفید درباره شسشوی فرش، مبل شویی و ...

دیدگاه های کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مفید و خواندنی دیگر